Kontrollrummet

Clemens-In Memorial

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Inte progg denna gång..blev en lite vemodig låt..

LÅTNAMN: In Memorial
ARTIST/GRUPP: Clemens
GENRE: Worldmusic
LÅTLÄNGD: 4:23
KOMPOSITÖR: Jag
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3
« Senast ändrad: 15.08.2009, 19:18:17 by Clemens »


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena Clemens!

Riktigt vacker låt det här. Brukar inte lyssna på den här genren så mycket annars, men jag gillar det. Något som dock kunde göra det mer vackert för mig är om det skulle vara "riktiga" acke guror (för det är det väl inte?) som spelade gitarrpartierna. Tycker att det kan bli snyggt när elektronisk musik hämtar in just akustiska instrument...men du har ändå fått till ett fint vemod här.

Gött jobbat!

/Leif
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Fin komposition. Fin känsla. Trummorna låter bra, ja iaf bra lirat eller programmerat. I övrigt unnar jag din musik något bättre samplingar. Låter mycket midi. Trivsam lyssning. Tack!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lite midi-feel kanske (ska jag säga :P på ljuden

Men helt ok komposition! Denna sparas! Finns utrymme för sång tycker jag? Mer pop än "worldmusic" skulle jag ha angett (iofs en genre jag inte har särskild stenkoll på) Dock Dire Straits liknande stämning..
Skön stegrande känsla tills halva låten har gått.
Skaffa bättre piano, så blir det full pott :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tjena Clemens!

Riktigt vacker låt det här. Brukar inte lyssna på den här genren så mycket annars, men jag gillar det. Något som dock kunde göra det mer vackert för mig är om det skulle vara "riktiga" acke guror (för det är det väl inte?) som spelade gitarrpartierna. Tycker att det kan bli snyggt när elektronisk musik hämtar in just akustiska instrument...men du har ändå fått till ett fint vemod här.

Gött jobbat!

/Leif
Hej Leif!

Tack för lyssning..ja riktiga "ackeguror" skulle sitta bra..spelar tyvärr inte själv, men vi får se..


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Fin komposition. Fin känsla. Trummorna låter bra, ja iaf bra lirat eller programmerat. I övrigt unnar jag din musik något bättre samplingar. Låter mycket midi. Trivsam lyssning. Tack!

Hej equality!

Hur f@% låter midi?.. skämt å sido..har sampletank med dess pianon som inte är världsbäst kanske..några förslag på bra pianopluggar?
Tack för lyssning föresten  :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Lite midi-feel kanske (ska jag säga :P på ljuden

Men helt ok komposition! Denna sparas! Finns utrymme för sång tycker jag? Mer pop än "worldmusic" skulle jag ha angett (iofs en genre jag inte har särskild stenkoll på) Dock Dire Straits liknande stämning..
Skön stegrande känsla tills halva låten har gått.
Skaffa bättre piano, så blir det full pott :)

Hej Dividend!

Midi-feel är precis vad jag eftersträvar  :P skall så småningom uppdatera till bättre ljudbibliotek,( speciellt piano )..ja worldmusic är ju ett ganska flummigt begrepp, men i brist på bättre..alla midi-instrument bockar och bugar för lyssning :D


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Visst....skönt feel i denna och med  bättre gitarrplock så är du hemma....bra melodier och bra sväng på trummorna...

Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Skön låt, tycker inte det låter så farligt angående 'midi', inte trummor och piano iaf,
väntade på sången men den kom inte :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låter väldigt hårt om attackerna på de flesta instrumenten, som om tonerna är indunkade med en hammare. Det låter också lite överkomprimerat om ljudbilden. Samt att det låter som att det är ihopklippt på ett par ställen. Det låter mycket MIDI, alldeles för kvantiserat i både tid och velocity. Men melodin är trevlig, och arret är helt OK. Det är bara framförandet som låter som att det råkade bli hårdhandskar istället för varsam hand.
DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
verkligen snyggt. allt låter dock maximum velocity. ett tips kan vara att helt enkelt "rita" varje ton försig lite random-aktigt. Brukar vara enkalt i de flesta program. Geneom det tror jag det lyfter massvis. Pianot kan nog göras bättre om du ställer lite sustain/deccy så att du simulerar mer pedal s.a.s


fin komposition annars!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.

Mycket syggt arrad låt.Tack Gud för midit,annars skulle vi musiknördar som inte är multimusiker kunna experimentera med våra ide´r  :)

Låt inte rädslan för midits låtande hämma din musikalitet,för du har onekligen ruskiga kvalite´r
kompositörsmässigt!

Skitbra detta!!! Garanterat bland det bättre jag hört på detta forum.

Av mig får du 5/5 hade det funnits en högre betygskala så hade du fått mer.

Mvh
Micael


freddy

  • Gäst
Haha, shit vår egen lilla Yanni är på besök! :):)
Jag gillar detta, vissa ljud skulle kunna vara bättre, men det struntar jag i nu. Gillar låten och melodierna. Snyggt jobbat. Bra piano-plugg är väl t.ex "The Grand" av Steinberg.



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt stämningsfullt stycke. Här på forumet finns väl tillräckligt med gitarrister så att du bara sträcker ut handen och ber nån lägga det du vill, vetja.

Jag gillar ditt verk!
« Senast ändrad: 20.06.2008, 10:14:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Karl Ja gitarrena behöver en översyn..skall försöka få till lite mindre midifeeling...på gränsen till muzak nu.. tack för lyssning!

Flabb Sång får man nog vänta på..försöker skriva lite instrumental musik för ögonblicket :)

Rattlesnake Jo..Använde en del ljud som redan från början hade en faslig attack..är däremot inte tok-kvantiserat..
ligger mellan 16-32, men skall kolla på det..har alltid gillat ganska hård kvantisering men har numera kommit på andra tankar..
skall ta av hårdhandskarna.. får spara dessa till hunden..tack för värdefulla synpunkter!

Emulator Absolut..skall kolla på velocityn..tror även att en limiter som jag la på mastern blev lite för häftig, vilket plattade ut det hela en hel del..tack för synpunkter!

Harmonica mike Kul att du gillade låten!..det värmer..och framför allt inspirerar.. ja midin lär man nog få leva med :)

freddy Ja..måste säga att jag inte lyssnat speciellt mycket, eller nästan inget alls på Yanni..antar att det finns någon slags likhet då? Hursom helst kul att du gillar..skall kolla lite på "The grand" och lite andra pluggar..

MaxB Tack för lyssning och kul att du gillar förståss :) Ja, jag skall nog slänga ut en intresseanmälan efter någon "Guitar hero"!


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Snyggt! Tycker pianoljudet passar rätt bra som det är. Det låter inte Steinway, men det lite syntiga soundet passar in bra, särskilt när det blåser på med pads och annat. Då har jag störe problem med gitarren i början.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Clemens!

Snyggt stuff du har på gång!
Klart att detta borde hitta en sångare/sångerska som kunde driva detta många snäpp uppåt!
och mixen då... Nu tar trummorna över rummet, låt pianot o gitarren komma in i samma rum, och då menar jag reverbet.
Så volymmässigt lite ner på trummorna, snyggt sound på dom dock.
Annars sitter detta bra, inget som rubbar världsaltet dock,
men iofs snyggt jobb som man gärna lyssnar på en gång....

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Snyggt! Tycker pianoljudet passar rätt bra som det är. Det låter inte Steinway, men det lite syntiga soundet passar in bra, särskilt när det blåser på med pads och annat. Då har jag störe problem med gitarren i början.

Ja..smaken är olika..det var väl det jag kände också..när det blåser på som du säger blir ett "vanligt" pianoljud
ganska dovt och svårt att få fram utan att eq:a en hel del...tror jag i alla fall..som sagt, skulle vara cool med riktiga guror rakt igenom.. :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tjou Clemens!

Snyggt stuff du har på gång!
Klart att detta borde hitta en sångare/sångerska som kunde driva detta många snäpp uppåt!
och mixen då... Nu tar trummorna över rummet, låt pianot o gitarren komma in i samma rum, och då menar jag reverbet.
Så volymmässigt lite ner på trummorna, snyggt sound på dom dock.
Annars sitter detta bra, inget som rubbar världsaltet dock,
men iofs snyggt jobb som man gärna lyssnar på en gång....

h.  johan

Tjou själv!

Yes..skall kolla på reverbet..tänkte inte på det...trummorna ner.. jag tror det räcker med att dra ner virveln några snäpp.. upplever även att den är lite väl hård, kanske skära lite....Jag tror även som sagts tidigare att riktiga guror skulle göra att man kanske kan lyssna, låt oss säga två gånger? :P Tack för lyssning!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag lyssnar med behållning en femte gång nu!  :rolleyes:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag lyssnar med behållning en femte gång nu!  :rolleyes:

Midiorkestern känner sig hedrad!  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det här med om att trummorna ligger med relativt hög volym i ljudbilden framgår tydligt om du lyssnar på små simpla högtalare med låg volym. Det kan vara ett bra sätt att lyssna på mixen som helhet.

Min fru (som är i rummet intill) frågar just nu vad det är som knackar. Jag lyssnar på din låt med låg volym och det hon hör är något som knackar.

Jag tror det är virveln (som du föreslår) som behöver sänkas i volym eller eq:as på annat sätt.

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Det här med om att trummorna ligger med relativt hög volym i ljudbilden framgår tydligt om du lyssnar på små simpla högtalare med låg volym. Det kan vara ett bra sätt att lyssna på mixen som helhet.

Min fru (som är i rummet intill) frågar just nu vad det är som knackar. Jag lyssnar på din låt med låg volym och det hon hör är något som knackar.

Jag tror det är virveln (som du föreslår) som behöver sänkas i volym eller eq:as på annat sätt.


Ja..så är det nog...skall ta tag i låten när andan faller på.. :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Go låt.

Pianosoundet gillar jag inte mycket. Speciell avslöjande blir det i introt men annars smälter det hyfsat bra in i ljudbilden. Trummorna gillar jag och såna där hopplöst hårda, omoderna virvlar är ju störtsköna. Lite nittiotals-Yes från Big Generator-plattan.

Skönt tonspråk i pianomelodin. Önskar inte sång på denna, utan tycker den funkar bra som den är. Lite bil-åka-musik. Sent.


Bra bra.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
J-ligt skön känsla i denna låt.
Fina teman som du gör mycket av
Intressant lyssning hela vägen
Stark komposition och väl arrangerad.
Som flera har påpekat är väl ljuden inte de bästa -
hur bra blir inte detta med ett bättre ljudbibliotek och några riktiga gitarrer
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Go låt.

Pianosoundet gillar jag inte mycket. Speciell avslöjande blir det i introt men annars smälter det hyfsat bra in i ljudbilden. Trummorna gillar jag och såna där hopplöst hårda, omoderna virvlar är ju störtsköna. Lite nittiotals-Yes från Big Generator-plattan.

Skönt tonspråk i pianomelodin. Önskar inte sång på denna, utan tycker den funkar bra som den är. Lite bil-åka-musik. Sent.


Bra bra.
Hej Wernborg!

Som du säger, pianot funkar relativt bra i övriga partier..Nä..blir inte sång på denna... gillar också lite retrotrummor ibland, kan bli rätt i en del sammanhang..Tack för lyssning!



Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
J-ligt skön känsla i denna låt.
Fina teman som du gör mycket av
Intressant lyssning hela vägen
Stark komposition och väl arrangerad.
Som flera har påpekat är väl ljuden inte de bästa -
hur bra blir inte detta med ett bättre ljudbibliotek och några riktiga gitarrer

Ja.. en uppgradering vad gäller ljudbibliotek börjar kännas aktuell...kul att du gillar känslan i låten, kan dock tycka att den stryker lite väl mycket medhårs..skulle må bra av lite tuffare stuk tror jag...tack för att du tog dig tid :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tänkte bara en tanke när jag lyssnade på detta Clemens - FA VA BRA - helt suveränt. Jag överlåter åt alla materialare att ha åsikter på midiljud etcetra jag pratar om låten som är WOW helt enkelt. Finns det fler sådana någonstans?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag tänkte bara en tanke när jag lyssnade på detta Clemens - FA VA BRA - helt suveränt. Jag överlåter åt alla materialare att ha åsikter på midiljud etcetra jag pratar om låten som är WOW helt enkelt. Finns det fler sådana någonstans?
Eko

Hej Eko!

Vad kul att du gillar! Jo..det finns ett par till som liknar.. skall försöka hitta lite bättre ljud denna gång bara :) Tack!