Kontrollrummet

Freddy - Something from Nothing

gäst · 43 · 6905

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
 :blink:




« Senast ändrad: 18.12.2010, 13:57:30 by freddy »


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Maffigt :)

Citera
0039 när flöjten dubblas  :wub:  redan flöjtslingan i sig är fin, men där vid 0039 blir det fantastiskt!

Du har allt lyckats klämma in alla olika delar so krävs för att man ska uppfatts som känslosamt o stort !

0227 .. diggar inte riktigt trummorna som kommer in.... kanske lite höga o diskantiga?

0250 stråk o kör kom helt naturligt in

0303 det som låter som en metronom blipp... nej säger david :) sticker ut för mycket

0230 pianot är fint

0254 : snyyyygt ,får oldfieldvibbar  :wub:


mitt jävla quicktime gav mig fe tider igår.... ska korrigera snart  :( :(

Slås av att du ju kan spela piano , shysst :)


//
« Senast ändrad: 13.06.2008, 13:22:09 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Freddy.

Oj vad vackert det börjar! Pianot lutade lite vänster i början bättre sedan..Klara melodier,sånt gillar jag.Stort och pampigt - grymt bra arrat!! Lite "suddig" ljudbild,svårt att veta vad det beror på..Förmodligen lite frekvens krockar,kan jag tänka mig..Pianot låter kanon! Kanske lite mer dynamik i anslaget på slut rakan.."Hör" en häftig kör grej där.. :)

Ja jizes,en manlig sångare med grymt tryck i rösten typ Baryton  ;) samt en uppstädning i mixen - då jäddrar...Vill du så kan jag testa lite under sommaren..Läs slutet på Juli,drar ned låten.

Nu har jag fått en favorit till i klassiskt arrande här på forumet,mycket mycket snyggt gjort detta.

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oh yes Freddy!

Detta kan du ju, film o stora känslor, snyggt!
Om mixen, tycker du borde lösa på "kravatten" lite så att inte låten stryps,
nån typ av limiter/compressor jobbar nu alldeles för höftigt, stjäl en bit av dynamiken.

Men som helhet så  tror jag nog att den du skrev låten åt kan känna sig stolt! ;)
Snyggt jobbat!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Snyggt! Mysig stämning och schysst piano.

Vet inte om sång skulle funka, men värt ett försök helt klart! Stycket gör sig bra som det är med...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Jättesnyggt! Gillar när pianot ligger kvar och hamrar på samma ackord och orkestern också "loopar" sin fras fr 01:15. Tänker lite på Tchaikovskys pianokonsert i B-moll där. Kören tillför inget och låter midi även i mina kassa högtalare. Växlingarna är snygga. Solopianopartiet som också avslutar stycket är också rysansvärt bra. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


freddy

  • Gäst
David: Ja, reagerade lite över dina konstiga tider :) Tack för ris och ros. Mycket snälla ord där, uppskattas.

Harmonica Mike: Tack tack och tack! :) Angående frekvenserna så kan jag mycket väl tänka mig att det är så eftersom jag inte har gjort något direkt efterarbete på varje enskilt instrument, inte beskurit några frekvenser eller så.

Kul att du erbjuder din maffiga stämma, men just denna låt är personlig och jag vill nog hålla den på denna nivå, hoppas du förstår. Men ser gärna något framtida samarbete!

Favorit? Ja, jag tackar jag...

Mahan: tack tack tack :) Stora känslor är det ja, kul att det hörs i musiken också. Dynamiken säger du, jag ska kolla lite på det. Du kan nog ha rätt.

Divided: tackar för kommentaren. :)

equality: Tchaikovsky säger du, tack och bock säger jag då :) Körerna kanske inte är de bästa, men jag tycker nog dom funkar. Har inte några andra att tillgå heller så.. Kanske skulle man kunna ta bort dom helt, men jag tror jag gillar dom lite iaf.. ska fundera lite.
Rysansvärt bra var ett kul ord :) tack tack!




Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
....ja..jag säjer å de´...vilken bredd du visar på här Freddy...så du kan i denna genren oxå..enormt vackert ju :P

Maffigt och oxå finstämt, på slutet tittar Tchaikovsky in lite, fin avslutning på detta vackra stycke.

Det verkar gå en våg av klassiskt över KR nu vilket jag tycker om, det känns uppfriskande med dessa tongångar-oxå, de blir som ett balsam för själen, fast på ett annat sätt då....du fattar vad jag menar här ;)

Allt är tillåtet, utmaningar växer man ju av som bekant, härligt bara.

/Marr


 
.
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Snyggt generellt. lite tveksam till laars-roos/shclager-fraseringarna på pianot här o var...men ändå.

jag uppskattar faktiskt syntkörer, om de är menade att vara syntkörer s.a.s

Tror inte man skall en försöka tänka att det är riktiga körer, för mig förmedlar en syntkör ett mer overkligt meddelande....som är klockrent när det används med smak. vilket du gjort här.

snyggt är det.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Marruschkka: Ja, tack tack! :) Klart man måste prova sig fram lite, det sa alltid morsan till mig. Man ska prova allt minst en gång, detta var oftast i samband med måltiderna dock :D

Tchaikovsky igen ja, folk säger att man kunde höra i hans musik att han mådde dåligt, pga av sin sexuella läggning som inte var vidare accepterat osv, nu är det inte så i mitt fall vill jag poängtera :D

Din kommentar var balsam för min själ, tack tjejen!

Emulator: Så det är lite schlager här med? jävlarns, hur ska mitt hårdrockar-hjärta någonsin hitta tillbaka till fornstora dar? tack för dom fina orden och för att du gillar körerna, för det har jag nog kommit fram till att jag gör med. 


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Jadu Freddy, jag är ju imponerad över din musikaliska bredd..

Den är låten (känns lite fel att kalla den så) är helt underbar...  Har lyssnat och lyssnat och den griper verkligen tag. Många känslor i låten. Blir faktiskt lite tårögd.. berörd.

Underbart som sagt  :wub:
Gör gärna flera såna här låtar, du kan detta  :)

http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tycker det låter bra... som filmmusik, javisst, det hade säkert funkat som det. På ett par ställen tyckte jag att något instrument trillar på lite för snabbt, har ingen direkt referens nu. Kändes som det kom in någon milisekund för snabbt bara. Någon enstaka ton å där bara... bra jobbat annars.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Slog just på mediaspelaren och möttes av denna  ^_^

Väldigt fint o bra !

får för mig att man kanske skulle kunna ha en släpig sång på vissa partier ?


:)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Hej freddy.

Grymt vackert!

Fina växlingar mellan de olika partierna (gillar dock inte moderaterna tyvärr så det kan du ta bort :D).

Nej men detta är riktigt bra.
Håller inte med mike om "manlig sångare med grymt tryck i rösten".
Tänk hellre Enya..

Jag ser gröna sommarängar framför mig och någon som flyger över och ser sitt liv passera. Inte varje dag man börjar tänka i sådana kretsar när man hör en låt.

Fortsätt jobba!
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Juste låt Freddy - eller ja låt är väl lite fel epitet - stycke kanske lämpar sig bättre. Tänker du lägga någon sång av något slag - tycker inte det behövs egentligen men skulle vra kul att höra i o f s. Hoppas att mottagaren blev glad.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


freddy

  • Gäst
Slog just på mediaspelaren och möttes av denna  ^_^

Väldigt fint o bra !

får för mig att man kanske skulle kunna ha en släpig sång på vissa partier ?


:)

Kul Dave! Tack för det. Släpig sång, ja jo.. men jag har nog tänkt mig just denna instrumental faktiskt. Inte mycket partier som återkommer, vilket jag gärna vill ha i en "sånglåt". Rock on Dave!


freddy

  • Gäst
Hej freddy.

Grymt vackert!

Fina växlingar mellan de olika partierna (gillar dock inte moderaterna tyvärr så det kan du ta bort :D).

Nej men detta är riktigt bra.
Håller inte med mike om "manlig sångare med grymt tryck i rösten".
Tänk hellre Enya..

Jag ser gröna sommarängar framför mig och någon som flyger över och ser sitt liv passera. Inte varje dag man börjar tänka i sådana kretsar när man hör en låt.

Fortsätt jobba!

Men tack! Kul att du gillar! Enya är nog inte en dum tanke, har en ny på G.. där är det väl lite sån sång tror jag :D Om jag och du tänker på samma sort dvs. Dina tankar som kommer passar bra tycker jag, verkligen kul att du får "bilder" till min musik, då har jag nog lyckats med "filmmusiken".

Jobba skall jag :)


freddy

  • Gäst
Juste låt Freddy - eller ja låt är väl lite fel epitet - stycke kanske lämpar sig bättre. Tänker du lägga någon sång av något slag - tycker inte det behövs egentligen men skulle vra kul att höra i o f s. Hoppas att mottagaren blev glad.
Eko

Ja, det är ingen radio-edit direkt. ;)
Mottagaren blev glad, vilket värmde. Tack för att du lyssnade!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fint stycke du har här!
Bra melodier, fint ljud
Olika partier som gör det hela dynamiskt.
Om huvudelen ära klassiskt klingande så är
det avslutande mer åt Mike Oldfield - Tubular bells
Skön lyssning
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


freddy

  • Gäst
Fint stycke du har här!
Bra melodier, fint ljud
Olika partier som gör det hela dynamiskt.
Om huvudelen ära klassiskt klingande så är
det avslutande mer åt Mike Oldfield - Tubular bells
Skön lyssning

tack mannen!


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Känner mig väldigt hemma i dina harmonier, alltså det var något som slog mig att de för mig känns väldigt färdiga och naturliga. Stycket är mkt variationsrikt vilket jag gillar, favoritdelen är nog den som börjar vid 2.50, fast det är svårt att säga för alla delarna är ju snygga. Den enda feedbacken är väl i så fall att du skulle kanske jobba ännu mer med att panorera.
Gott jobb
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Shit, denna har jag missat, jag som älskar sånt här..  :wub:

Riktigt bra och välkomponerat. Har inget att påpeka, visste inte att du kunde göra sånt här. :) Nice job.

Mvh

Memphis


freddy

  • Gäst
Känner mig väldigt hemma i dina harmonier, alltså det var något som slog mig att de för mig känns väldigt färdiga och naturliga. Stycket är mkt variationsrikt vilket jag gillar, favoritdelen är nog den som börjar vid 2.50, fast det är svårt att säga för alla delarna är ju snygga. Den enda feedbacken är väl i så fall att du skulle kanske jobba ännu mer med att panorera.
Gott jobb


Tack för att du lyssnade. Kul att du gillade. Det där med panoreringen kan jag nog ta till mig faktiskt, vet att jag är lite feg :) Tack och bock!


freddy

  • Gäst
Shit, denna har jag missat, jag som älskar sånt här..  :wub:

Riktigt bra och välkomponerat. Har inget att påpeka, visste inte att du kunde göra sånt här. :) Nice job.

Mvh

Memphis

Memphis.. Tackar! Jag provar på lite allt möjligt, vilket jag kan rekommendera :D
Tack för kommentaren och lyssningen. Rock on!


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Shit, denna har jag missat, jag som älskar sånt här..  :wub:

Riktigt bra och välkomponerat. Har inget att påpeka, visste inte att du kunde göra sånt här. :) Nice job.

Mvh

Memphis

Memphis.. Tackar! Jag provar på lite allt möjligt, vilket jag kan rekommendera :D
Tack för kommentaren och lyssningen. Rock on!

Varsågod. :) Gillar speciellt det sista partiet. Kul att den som låten var till blev glad. :) Jorrå, att testa många olika genres e roligt. Ibland gör jag orkestermusik och ibland hårdrock, varvar nån dag med Hip-hop någon annan gör jag elektronisk musik. Det e gött att hoppa mellan också om man kör fast med nått. Vad vore världen utan olika musikstilar. :) Tänk en värld med bara.. ..dansband..  :ph34r:  :P

Men det var iaf en vacker och lättlyssnad låt du gjort. Ser fram emot mer. Keep going. :)

/M
« Senast ändrad: 03.08.2008, 13:06:15 by Memphis »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Här kommer jag igen.

Först tänkte jag konstruktivt säga att (1:40) temat som spelas i början, kanske på slutet skulle må bra av ... variation. Jag hade slängt på nån faggot eller nåt "tystare", men hörbart som i bakgrunden förstärkt den envetna melodin, t ex genom att spela nåt kortare ostinato (typ 2-3 långa noter, stigande, kanske). Det hade gjort pampigheten pampigare... kanske.

MEn nu när jag lyssnat ordentligt, vet jag inte om det behövs. Det funkar som det är...

Skall det föreställa piano sen? :) Ja, det kanske låter ungefär så.. ;) Gillar den delen mer, men associerar mer till något pop/rock/metal-artat, ett intro som sedan tas över av gitarrer. Hade personligen velat slänga på mörka horn efter ett tag ;)
för att ge känslan av ett klassiskt verk. Men vilka känslor och associationer man får är ju ganska personligt. :)

Känslan går fram i allafall!

Memphis: Vi borde göra en metallåt och inte klassiskt :D Kan bara ett par ackord på gitarr, och har ingen distgura dock :D Så jag får väl vråla eller nåt ;)
« Senast ändrad: 01.08.2008, 13:49:52 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra arbete! Du har förmodligen arbetat en hel del med den här. Jag gillar resultatet!
Du har en bra bredd på dina musikaliska kompositioner, det gillar jag!

Vid 315 sekunder skulle det kunna passa med ett fett hårdrockparti med grymma solon för att senare knyta ihop det med Oldfieldupprepningen på pianot igen innan låten slutar.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Riktigt trivsamma 6 minuter. Behövs nog inte sång på detta nä. Helt färdigt - om du inte känner för att förlänga Oldfieldish-outrot och gå över i ett Ramsteintugg som komp där.  B)

Kanonbra jobbat.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Vackert! Kommer att tänka på Vangelis. Fast han gör det inte bättre än du!  ;)

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hej Freddy!

Snyggt och stämningsfullt...om sång? ja "Enya sång" som föreslogs här i tråden funkar säkert...men tycker även att stycket står bra på egna ben..den senare delen favorit! :) snyggt jobbat!


freddy

  • Gäst
Bra arbete! Du har förmodligen arbetat en hel del med den här. Jag gillar resultatet!
Du har en bra bredd på dina musikaliska kompositioner, det gillar jag!

Vid 315 sekunder skulle det kunna passa med ett fett hårdrockparti med grymma solon för att senare knyta ihop det med Oldfieldupprepningen på pianot igen innan låten slutar.

Kul! Tack för att du lyssnade. Hårdrocks/symfoni gör jag lite i mitt progressiva metalband Hands of Fate faktiskt. Dock lämnar jag nog hårdrocken utanför detta alster. Men det skulle nog kunna funka som du säger. :D


freddy

  • Gäst
Riktigt trivsamma 6 minuter. Behövs nog inte sång på detta nä. Helt färdigt - om du inte känner för att förlänga Oldfieldish-outrot och gå över i ett Ramsteintugg som komp där.  B)

Kanonbra jobbat.

Tackar mannen! Rammstein ja... Det kanske får bli en alternativ tysk-metal-version, hehe.  Kul att du lyssnade och orkade igenom de trivsamma 6. :D


freddy

  • Gäst
Vackert! Kommer att tänka på Vangelis. Fast han gör det inte bättre än du!  ;)

/Jocke

Ojdå, tack Jocke! ;) Tack för att du lyssnade och kommenterade!


freddy

  • Gäst
Hej Freddy!

Snyggt och stämningsfullt...om sång? ja "Enya sång" som föreslogs här i tråden funkar säkert...men tycker även att stycket står bra på egna ben..den senare delen favorit! :) snyggt jobbat!

Många kommentarer när man kom hem från semestern, trots att denna har "legat" här ett tag.. KUL! Den senare delen är nog min favorit med. Kul att du gillar. Tack för kommentaren!

Har en låt som kommer framöver med lite "enya sång". Med lite tur och vilja så kanske jag kan få den klar snart :)

Ha det fint!


freddy

  • Gäst
Hojt, ny version av låten. Nytt namn, nya ljud och lite mindre arr-ändringar. Bättre?

Jämför gärna versionerna om ni orkar.

Finns i trådhuvud.

Cheers!