Kontrollrummet

Spela bas genom gitarrstärkare och vice versa

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Frågan är alltså om det är skadligt att köra basgitarr genom gitarrförstärkare eller vice versa? Vad kan gå sönder? Varför?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Florian le Sage

  • Gäst
Jo du, elementet i en mindre gitarrstärkare kan paja om du fläskar på med bas, det har hänt mig och dessutom är det ingen botten i en gitarrstärkare, i alla fall inte rätt botten!

 B)


Utloggad tsmalmbe

Mmmkey. Jag inser problemet med högtalarelementet. Men jag är mera intresserad av hur själva förstärkaren (toppen) gillar eller ogillar situationen? Man kan ju alltid koppla in en 1x15" istället för 4x10" om det inte har nån betydelse för själva förstärkaren.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Grebdnull

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Rätta mig om jag har fel men det finns väl ingen skillnad mellan en bas och en gitarr gällande elektronisk implementation? Så med andra ord borde väl inte en bas vara "värre" att köra genom en gitarrförstärkare än en extremt nerstämd gitarr? Jag körde alltid en av två basar vid inspelning genom min Peavey 5150 + Marshall 4*12" för att få till ett skitigt/distat basljud. Råkade aldrig ut för några otäckheter :)


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Mmmkey. Jag inser problemet med högtalarelementet. Men jag är mera intresserad av hur själva förstärkaren (toppen) gillar eller ogillar situationen? Man kan ju alltid koppla in en 1x15" istället för 4x10" om det inte har nån betydelse för själva förstärkaren.

Fast det är ju inte samma typ av element i en högtalarlåda för gitarr som för bas. Det är ju extremt vanligt att lira med en 4x10" eller 8x10" när man lirar bas, så det har ju inte så mycket med elementens storlek att göra.

Så länge man håller sig på måttlig nivå kan jag inte se varför det skulle vara ett problem. Mängder av bra basljud har spelats in såhär, så det är ju bara att använda sunt förnuft.

Gitarr genom basförstärkare låter ju bara stoner, och om de kan så kan väl någon annan?
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
lemmy i motorhead kör ju konsikvent i marschall gitarrlåder...
så det funkar nog ...beror nog mycket på vilket basljud man vill ha.. svårt att se mark king men en marschall ;)
att leva är att dö


Utloggad tsmalmbe

Jo, soundet man uppnår är ju en helt anna femma förstås. Men nu verkar ju koncensus sådan att jag inte kommer att bränna upp rör eller transistorer med de låga energifyllda frekvenserna en elbas har?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
jag har kört åt båda håll o dom funkar fortfarade så inom rimliga gränser är det nog inga prob
att leva är att dö


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Men jag är mera intresserad av hur själva förstärkaren (toppen) gillar eller ogillar situationen?
Som Florian påpekar så ger den inte samma botten som en basförstärkare. Men det hänger ju oxå på vilken ljudkaraktär man vill ha.


Utloggad tsmalmbe

Nå jag hade funderat på att köra via min Behringer BasVAMP så att jag kör en direkt linje därifrån in i datorn, och en pre-out in i gitarrförstärkarens effektretur. Då skulle jag kunna ratta ett ganska cleant sound från VAMPen, och kunna skita till det lite med högtalardist från gitarrstärkaren.

Lite experimenterande och sådär.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Nå jag hade funderat på att köra via min Behringer BasVAMP så att jag kör en direkt linje därifrån in i datorn, och en pre-out in i gitarrförstärkarens effektretur. Då skulle jag kunna ratta ett ganska cleant sound från VAMPen, och kunna skita till det lite med högtalardist från gitarrstärkaren.

Lite experimenterande och sådär.

Det kan nog bli bra.