Kontrollrummet

Brus i Focusrite Saffire pro 10

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Har precis köpt ett nytt ljudkort....har i samband med detta formaterat min musikdator, och har bara testat kortet som en liten intern mixer och uppspelning av mp3.

Ibland kommer ett sporadiskt prasslande brus, som stannar lite olika tider, sen försvinner det lika sporadiskt. Låter inte som glapp, utan pang så får jag det i stereo, sen säger det pang igen och försvinner lika snabbt som det kom. Händer oftast när jag använder preamparna till min externa synth på instrumentingång.

Har försökt felsöka genom att stänga av de olika input kanalerna, och dra ner samtliga analoga gainrattar till noll men fortsätter. Försvinner endast bara med output 1-2 mute knappen. Även ändrat samplerate och buffersize men verkar komma lika ofta på 4ms som 40ms samt 44.1 och 48khz.

Använder ström via firewire om det spelar roll. Borde ju klara 2 preampar utan problem. Har uppdaterat till senaste drivisarna.

Nu medans jag skrev så knäppte det till och texten firewire connection lost, och ombads att starta om kortet. Sen hängde sig SaffireControl Pro.
Har ett billigt firewire interface som går via pci-plats. Fungerat finfint frams till problem som ofta löser sig av sig självt, alternativt omstart.

Blir tokig, har någon nån idé?


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
det första jag kommer o tänka på är att köra med strömdelen till kortet, det andra är att du kanske inte har det bästa FWkortet...
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Nu funkar det inte alls.

Har kopplat in strömadaptern och råkat klicka i ac3 thru mode, och varje gång jag klickar ut det så hänger sig datorn.
Sen startar jag om skiten och då är det fortfarande i ac3 thru mode som jag inte kan komma ur.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Nu kom jag ur ac3 problemet. Precis när jag klicka ur den lyckades jag spara en setting utan den, sen var det bara att ladda settingen utan ac3.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Men nu får jag meddelandet helt utan anledning att burken förlorar kontakten med ljudkortet.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Nu har jag upptäckt att det är två brus, ibland kommer ett som bara stör en ingång. Dvs jag hör inte synthen utan det är brus på ingång nr 6 även fast det inte är något inkopplat där.
Detta går att muta med mute knappen, både på utgång och på ingång såklart.

Ibland kommer det ett brus som tar över allt och har inget med kanal 6 att göra. Detta går inte att muta.

Det är väl bara att skicka tillbaka skiten, och hoppas att en annan version fungerar.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Ibland kommer ett sporadiskt prasslande brus, som stannar lite olika tider, sen försvinner det lika sporadiskt. Låter inte som glapp, utan pang så får jag det i stereo, sen säger det pang igen och försvinner lika snabbt som det kom. Händer oftast när jag använder preamparna till min externa synth på instrumentingång.

Hade en Line6 Guitar Port som betedde sig likadant. Lyckades aldrig klura ut var det var för fel.. :wacko:


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Ibland kommer ett sporadiskt prasslande brus, som stannar lite olika tider, sen försvinner det lika sporadiskt. Låter inte som glapp, utan pang så får jag det i stereo, sen säger det pang igen och försvinner lika snabbt som det kom. Händer oftast när jag använder preamparna till min externa synth på instrumentingång.

Hade en Line6 Guitar Port som betedde sig likadant. Lyckades aldrig klura ut var det var för fel.. :wacko:
Är det FW interface på den med?


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Efter jag har gjort reklamationsanmälningen så hoppa skiten igång. Drog på max på gainen och på den lilla fadern i programmet och det var knäpptyt. Plugga in synthen där och inte ens ett litet minibrus.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Efter jag har gjort reklamationsanmälningen så hoppa skiten igång. Drog på max på gainen och på den lilla fadern i programmet och det var knäpptyt. Plugga in synthen där och inte ens ett litet minibrus.

Skrämseltaktik..? :D :P

Men kul att den äntligen drog igång felfritt, men skicka iväg den på garantiservice trots allt. En genomgång av tekniken skadar icke!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Efter jag har gjort reklamationsanmälningen så hoppa skiten igång. Drog på max på gainen och på den lilla fadern i programmet och det var knäpptyt. Plugga in synthen där och inte ens ett litet minibrus.

Skrämseltaktik..? :D :P

Men kul att den äntligen drog igång felfritt, men skicka iväg den på garantiservice trots allt. En genomgång av tekniken skadar icke!

h.  johan

Utan ljudkort i tre veckor...njae  :rolleyes:


Aettan

  • Gäst
Jag har ett Saffire Pro 10 i/o visst kan man få starta om det nån gång men i övrigt så funkar det skitbra. Nåt lustigt hände iofs. och det var att från början så när det startade up så hamnade det i mute per automatik men det har försvunnit nu :D