Kontrollrummet

Harmonica mike - Broken promise

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
En resa i södra USA. Mysig stämning i denna låt, känns nästan som att man bör avnjuta denna låt med en fin whiskey. :D

Tycker allt låter bra och klart. Bra sång och bra spel på samtliga instrument. Du får tummen upp :D

Härligt Freddy!

Fick denna ide´förra helgen Countrystuket alltså..Sen växte liksom moll tänket in..Bluesman som man är :D Visste inte på förhand om det skulle passa in..Lite kvar mot slutet,nog så ambitiöst piano lir..Kanske..Fixar in lite köreri,sen så skall det vara klart..Samt att fixa till introt..

Stort tack för kommentaren,det ser ut som om jag är på rätt spår då :)

Whiskey..Ja då får jag rekommendera Glen Morangie,gärna den 15 åriga

Cheers mate

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj här har jag missat! Rysansvärd bluesfeeling som alltid Micke. Jättebra sjunget. I början trodde jag mer på "den vite mannens blues" - country och nästan Rick Nelson-stuk men snart blir det mer gospel och det drar sig åt Louisiana hellre än Virginia och du sätter den feelingen så spiksäkert. Imponerande. Är det du som spelar gura med slajden också? Bra! Tycker mixen och ljudkvaliteten är skitbra. Vad har du för snyggt reverb? Avis även på det! Urskönt att lyssna till. Känns inte så sammanhållen som låt i sin struktur med växlingarna men det funkar jättebra och blir till en skön resa. Har du varit i Mississippi, Louisiana, etc vars musikstilar du uttolkar så klockrent? Skulle vara jättekul att höra dina intryck i såna fall. Jag bodde i Texas ett år med det är inte samma sak. Om inte måste du åka dit och ta med ett gäng av dina låtar. De skulle bli helimpade är jag övertygad om.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Härlig slow gospel!
Helbra körer, lite som Elviskörer eller nåt.
Låter gammalt på en snyggt sätt. Gillar det här dova soundet.
Var tar gitarrerna vägen sen i låten?
Bra fördelning mellan guror och piano. Vill dock hålla med Wernborg om att pianosticken är för jazziga, men svårt att spela blues på piano är det ju.
Sången är oöverträffad, åtminstonde på denna nivå.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Micael!

Stora framsteg här, sen senaste verren!
Nu låter rytmsektionen acceptabel, och allt ligger i skön balans!
Stratoliret gillas hårt! Pianot ligger lixåm bakom och det e ok!

Och när vi kommer till 1:26-1:41 så tycker jag att du kommit på nåt genialt,
störtskönt arr av låten! Enorm part!

Helheten finns inget att såga på,
detaljerad och utfunderad som t.ex pianot vid 2:42-2:49 vid låtens slut, SNYGGT!
Och om det är direktörn själv som lirar allt så ...
high five....!
Skeatasnyggt  verk detta!
Muchos snyggos liros and mixås !!!! :)

Nära nog en av dina bästa tycker jag, SNYGGGGGGGT! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nya comments,nice!

Eq då:

Japp jag lirar alla instrument i denna,även gurorna..Josse(Gura polarn min)har lyssnat och godkänt liret,så även Wernis  :)..Slagverket är min hembyggda Cajon.Kanske nog så rakt spelat och liiite otajt,några fills skall väl gå att klippa in så funkar det nog bättre.Känner mig mycket glad över att du gillar det jag gjort,blues är ju min grej men kanske inte så kommersiellt gångbart.Men man måste göra det man känner för,annars så säljer man sin själ - och där går gränsen :)

Reverbet:
Ja oftast så kör jag med cubase egna,men i denna har jag ett som jag fick tips om här på forumet.Skall länka det till dig,det finns som gratis alternativ att ladda ned,däremot om man använder det så vill dom gärna ha en hacka..Fullt fungerande alltså och lite mer avancerat än de vanliga medföljande reverben.Det tog ett tag innan jag hade rattat til ett bra grund sound,men nu börjar jag ha det under kontroll.
Jag har ett på mastern som jag kör allt genom.Körerna har ett eget likaså gurorna.Lead sången har inget förutom det på mastern.

Nåväl,jagtestar denna på Muses för att höra vad Jänkarna säger när jag fixat ett bättre slut och lite mer körer under moll partiet..


Tokai:

Ja gurorna ja,funderade ett tag på det.Försökte dona med lite stereo åkande ackord på några ställen mot slutet istf renodlat lir..Jag är definitivt ingen gitarrist,så med tanke på mina begränsningar så fick det bli så här.Piano blues är som du säger ingen lek,inga problem att lira fort för mig - däremot att lira rätt är betydligt svårare.Det blir inte alltid som det man hör i huvudet,samtidigt ville jag ha lite mer ös i liret för att komma ur värsta bluesfällan.Passar passar inte..tja smaksak kanske.Med lite övning så skall jag nog kunna prestera mer renodlat blues sväng tror jag..

Johan:
Måste kolla vad 1.26-1.41 var..Gissar på körerna..? Kul att du gillar det och att du tycker att mixen sitter.Givetvis har jag lirat allt i denna,guror,slagverk,piano etc..Sista piano frasen är dock tre olika tagningar där jag klippte ihop de "bästa" partierna,vilket den skarp örade kan höra.Personligen så tycker jag att det blev för mycket och alldeles för snabbt lirat..Funderar på ett kör arr och lätta av lite på sista piano delen för att sy ihop alstret..Får se hur jag gör med det.Nu är det sommar på mina breddgrader och jag har flyttat ut till stugan.Så det blir inte så mycket musik framöver,mest låtskrivning,som ni får njuta av eller såga rättare sagt - till hösten :P

Nära nog en av mina bästa,det var ett mycket gott betyg Johan! Jag är väl mest nöjd med guran i denna,då jag oftast låter Josse lira då han kan det betydligt bättre än mig.
Men nån gång så skall man göra allt själv,så blev det i denna  :)

Till er alla:

Mega tack för varma kommentarer om mitt alster.




Till resten av lyssnarna:

17 nedladdningar 3 kommentarer,det gör mig lite tveksam.Är det så bra/dåligt att inget finns att säga?

Om jag lyssnar på nåt,så skriver jag vad jag tycker.Skärpning här!



Mvh
Micael


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Version 4

Låter bra, kanske lite väl diskant ljud på ackegurona, men överlag bra. Dick hade jag gärna sett en lite tydligare bas/botten, det är lite mullrigt där nu.

Snyggt
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Version 4

Låter bra, kanske lite väl diskant ljud på ackegurona, men överlag bra. Dick hade jag gärna sett en lite tydligare bas/botten, det är lite mullrigt där nu.

Snyggt

Härligt Jon.

Jo jag brukar ha min bil som sista referens lyssning,då jag har bra stereo där som jag "kan"..Håller med om att det är lite grötigt i bas registret..Jag skar det mesta ur allt för att ge plats för basen..Tror att största felet ligger i en felaktigt inspelad Cajon..Jag har försökt anpassa allt efter den..Kanske fel tänk.Det hade nog varit bättre att lira om den med bättre inställningar direkt..

Kanske lyfta lite ur den tunga basen och öka volymen på den samma istället? Jag ville ha lite tryck under mollpartiet,så det är olika inställningar mellan country delen och blues delen som du hör..

Lite puts kvar då,får se om jag lyckas få ihop det.Kul att du gillade det.


EDIT: Det är inga ackeguror på denna,jag lirar på en Fender strata..Lite dist på solo guran samt ett reverb..

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 14.06.2008, 18:29:52 by Harmonica mike »


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Hallå igen!

Tycker att du är på rätt spår. Ljudet kan jag inte hitta några fel på och pianot där i slutet gillar jag. Nu ser jag mest fram emot att höra hur du har tänkt att arrangera sången där...i mitt huvud föreställer jag mig en snygg, kraftfull final. Kanske att även körerna går in och svarar på leadsången på vissa delar...men jag vet inte riktigt. Det blir lättare att höra sen när du har skissat lite på det. Tror att du hittar på något bra där. Du har ju hitills visat att du har resurserna.

Bra jobbat!

/Leif

Ps. Fick en fundering på trummorna också, så här i efterhand. Kunde det inte varit snyggt att lägga på vispar som släpar lite över det som redan ligger där? Kanske inte hela tiden, men på en del ställen/något ställe för att höja dynamiken lite...det funkar ju visserligen att ha dem ganska monotona på den här låten, men det skadar ju inte att se om det kan tillföra något...bara en liten reflektion jag fick upp i skallen...
« Senast ändrad: 14.06.2008, 21:47:42 by Leif »
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Gillar den långsamt gungande country-känslan som drar åt gospel – Twin peaks som någon tidigare sagt
sång, bas, körer, git, slide – särskilt sång och körer är maffe
Bra stick – I have been told ....
I´m afraid-partiet sk.snyggt – tycker dock att ett mer stillsamt piano skulle stämma bättre med låten, texten. Det ”rinnande” spelet är fint men det ligger lite ”utanför” låtens känsla – om du förstår vad jag menar.
Bra ljud
Önskar mer av den fina kören
Bra låt detta!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hallå igen!

Tycker att du är på rätt spår. Ljudet kan jag inte hitta några fel på och pianot där i slutet gillar jag. Nu ser jag mest fram emot att höra hur du har tänkt att arrangera sången där...i mitt huvud föreställer jag mig en snygg, kraftfull final. Kanske att även körerna går in och svarar på leadsången på vissa delar...men jag vet inte riktigt. Det blir lättare att höra sen när du har skissat lite på det. Tror att du hittar på något bra där. Du har ju hitills visat att du har resurserna.

Bra jobbat!

/Leif

Ps. Fick en fundering på trummorna också, så här i efterhand. Kunde det inte varit snyggt att lägga på vispar som släpar lite över det som redan ligger där? Kanske inte hela tiden, men på en del ställen/något ställe för att höja dynamiken lite...det funkar ju visserligen att ha dem ganska monotona på den här låten, men det skadar ju inte att se om det kan tillföra något...bara en liten reflektion jag fick upp i skallen...

Tjena Leif.
Idag har jag några timmar studiotid som jag tänkte spendera på denna..Vispar är ingen dålig ide´,men jag saknar trummor i min studio.Givetvis har jag pluggar men då allt är "The reel stuff",så har jag fått för mig att det inte passar...Grejen är att jag ville ha min Cajon som rythm hållare i denna på både gott och ont..Jag är ju ingen trummis så liret har mycket att önska..

Fast man skulle ju kunna tänka sig en kompromiss under moll partiet..hmmm..Tål att tänka på..
Kul att du gillar pianot,jag tycker att blueskänslan försvinner lite där jag rinner iväg för snabbt..Enklare lir och mer rätt för låten som det nu är arrat,eller trummor och en bättre utbyggd jazz del som grandfinal kanske..Då har jag  färdats från country via gospel till blues och avslutar med ett lättare jazz parti..Kanske inte så tokigt tänkt..Vi får se..

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Gillar den långsamt gungande country-känslan som drar åt gospel – Twin peaks som någon tidigare sagt
sång, bas, körer, git, slide – särskilt sång och körer är maffe
Bra stick – I have been told ....
I´m afraid-partiet sk.snyggt – tycker dock att ett mer stillsamt piano skulle stämma bättre med låten, texten. Det ”rinnande” spelet är fint men det ligger lite ”utanför” låtens känsla – om du förstår vad jag menar.
Bra ljud
Önskar mer av den fina kören
Bra låt detta!

Hej Stefan.
Varit i stugan över helgen så mitt svar kommer lite sent..Jo jag håller med om pianot,som det nu är arrat så funkar det inte "rätt" till låten.Värst är avslutningen,men det skall få sig en puts..Arrar nog lite till med mer körer då jag håller med om att dom är låtens kärna.

Kul att du gillar det så här långt,jag donar liiiite till :)

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Version 5 dårå

Nytt i denna: Lirat om basen på moll grejen,samt rattat lite i mixen..Jag lovar att på nästa version så skall slutet sitta där.

Dra gärna en comment på mixen/liret så här långt..

Mvh
Micael


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Klockrent sånär som på att jag tycker det saknas lite diskant på "trummorna". Känns lite instängt ljudet nu.
Riktigt laidback och skönt det här!
Me, Myself & I


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Nu börjar det låta riktigt bra!
Väl avvägt med piano och gitarr, snyggt. Körerna låter ruskigt bra!
Slide gitarren ger en härlig känsla till låten och den är snyggt spelad.
Det enda jag kan komma på är kanske att lägga in några svaga cymbaler på trummorna på några ställen (kanske med vispar eller så?), vet inte om det funkar.. bara en idé jag fick :)


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Förresten sången är kanon. Det låter väldigt bra när du sjunger i basregistret! Tummen upp :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hej Mike!

Skön stämning du har här, Kontrollrummets "Bluesking"! :) Inte min genre men tycker det låter kalas!   
Skulle dock gärna ha lite mer närhet i trummorna, så att dom ligger lika nära som din sång..lika sparsamt som nu.. 
Idén med vispar tror jag vore super..annars riktigt bra sång och skönt gitarrspel!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tack alla för mycket fina kommentarer om min låt. Jag spelar trummorna på en egenhändigt byggd cajom.. Ville lira alla instrument "live". Många poänger om att lägga in vispar/cymbaler i låten.. Jag gör en test,men det blir med en plugg då jag inte har några trummor.. Om någon vill testa att lira till låten,så är det fritt fram. Det vore kul om nån hakade på i denna.. Lite krystat svar från mig då jag surfar från mobilen. Återkommer med utförliga kommentarer till er alla..
Mvh
Micael


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Gott gung i denna - har växt till sig ett snäpp till.
Det låter som om slutet skulle gå åt det jazziga hållet - med pianot i ledningen
Hoppas dock på att det blir mer körer och mörk countrysoul
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lite sena svar från mig då jag bor i stugan över sommaren..

Kornstad:
Svårt att få till soundet på min cajon,försökt att eq:a lite i denna version(5)..Mest beror det nog på en "felaktig" inspelning av densamma..Första gången jag testade att lira in den,så en bättre signal in står på önskelistan till nästa låt.
Kul att du gillar det.

Max:
Jo jag har rattat lite och donat med basen och pianot samt cajonen till denna version.Jag tycker oxå att det börjar låta rätt bra nu.Trummor ja,testat med lite key drums och ett mera jazzigt arr efter piano åkningen på slutet.Det låter inte så tokigt,men jag är rädd för att jag sabbar grund feelingen i låten om jag kör så..Däremot så skulle det vara snyggt med vispar och lite sparsamt cymbal lir under de två första delarna.Dock ville jag ha "The reel stuff" på denna,så jag hoppas att nån av trummisarna här läser detta och hakar på.Saknar trummor förutom cajon och diverse rytm instrument typ congas,djemba trummor,ägg osv..
Kul att du gillar det så här långt Max.

Clemens:
"Kontrollrummets blues king",minsann rodnar jag inte lite nu :) Fina ord,dom tackar jag för.
Kul att du lyssnar och kommenterar fast det inte är din genre,det uppskattas!
Många av kommenterarna har efterlyst vispar/cymbal lir till låten,men jag har hårdnackat stretat emot.Mest pga. jag saknar riktiga trummor.Kul om nån av trummisarna här hade följt debatten och lirat lite,det hade varit kronan på verket.Vi får se vad som händer,jag har en grej kvar att göra i låten.

Stefan på Harleyn då:
Jo,nya bas liret bidrog till lite skönare feeling under moll partiet.La några nya piano räkor också..Jag har skisserat på ett jazzigare arr efter "piano rallyt",dock passar det inte in i låten,det är ju redan nu på gränsen till för mycket.Vette fanken hur jag tar mig ur denna låt..Kanske bara vräka på med feta gospel körer..Vi får se,nånting skall det bli i alla fall..
"Mörk country soul"...mmmm..Jo men det kan vara nåt! Testar till veckan.

Till er alla:

Mega tack för lyssningar och kommentarer.Ett bättre avslut i låten samt föreslagna trum prylar så skall vi väl börja se slutet på denna,,kanske.. :D

Mvh
Micael




Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Version 6 då

Tog cykeln på orden och arrade lite mörk country soul mot slutet..Tanken är att det skall bli mera ända till slutet,men jag hann inte mer idag.
Jag tar gärna emot synpunkter på c - delen och givetvis hela låten.Frågan är funkar det sista i låten?

Help me out here boys and girls..

Mvh
Micael


Utloggad ÅsaS

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • Söderbergs hemsida
Gud så go denna låten var att lyssna på!
Man blir helt soft!!!
Jag älskar stämmorna i första versen. Fick nästan lite julkänsla ala Elvis där.
Gött.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Mike detta är sjuuuuukt bra. Jag har väl bara hört sista versionen gissar jag men det piano som ligger där är som gjutet ta inte bort det. När trummorna kom inte blev jag lite konfunderad - vad ska hända nu då? Och PLÖTSLIGT tar låten bara slut - var kan jag protestera?
Kanonlåt Mike - djupt impad av rösten - go on - måste ju få höra slutet.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Det blir bättre och bättre det här!
Gillar verkligen stämmorna i c-delen och tycker även hela c-delen funkar bra! Basliret där är riktigt gött att lyssna på.
Kanske att ez-trummorna skulle komma in samtidigt som de andra instrumenten i c-delen och ha pianot eller el-guran som solo-instrument i övergången? Bara en idé :) Annars tycker jag trummorna funkar bra där, spökslagen gör det svängigt.
Tycker inte du förstör låten med stämmorna mot slutet, tvärtom. Det blir ett härligt lyft mot slutet!

Mycket bra låt det här!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Micael!
bättrar på all the time, utom slutet som av nån anledning känns lite onödigt påprånglad.
Annars sitter detta schmäck, snygg basseman och sången hörs att den har många goda  år bakom sig.

Soundet som skall köra som virvel lyckas inte övertala mig om det är det rätta... Vet ju att soundet framkallas av naturinstrument...
Annars sitter stycket supersnyggt! :) Kapa bort sista delen efter 2:51, rseten hör lixåm inte till helheten, min åsikt dock! ;)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nya comments kul!

Åsa S:
Kul att du gillade det.Sånt värmer ett gammalt musikerhjärta.
Passar också på att välkomna dig hit till ett fantastiskt forum.Såg att du lagt upp en låt här,jag skall lyssna och kommentera strax då jag har haft ett stressat program och inte hunnit lyssna än..

EKO:
Härligt mate,skitkul att du gillade det.Debatten har gått hårt kring mitt pianolir.Vissa har tyckt att det blev för jazzigt för låten,till viss mån så kan jag hålla med.Tanken har hela tiden varit att arra ett jazzigare parti som c - del.Gjorde ett arrangemang som dessvärre inte passade specellt bra,testade ett lite souligare igår.Det som ligger nu mot slutet..Inte klart dock,men med tanke på de kommentarer jag fått så här långt så gör jag det klart.Så får vi se hur det blir.

Max:
Kul att följt min resa med denna,det uppskattas.Först gjorde jag ett arr i 6/8 delar med ett hiskeligt piano solo.Mest för att knyta ihop säcken med tanke på piano liret under låten.
Däremot så funkade det inte speciellt bra mot låten i övrigt..Tror mera på c - delen som den nu är utformad,skitkul att du tycker att det passar in bra.Jag arrar vidare på det.En monster gitarrist kommer på besök idag så vi kanske lirar in nåt grymt mot slutet efter ett mera utbyggt kör arr..Får se vad jag hittar på där c-delen gör entre..

Johan:
Jo slutet ja..Under hela utvecklingen av denna så har jag haft tanken att möta upp med ett jazzigt arr i en c-del för att liksom knyta ihop pianoliret i låten.Gjorde ett tretakts 6/8 arr som var hur grymt som helst,med ett ruskigt piano solo..Men nu snackar vi kollisionskurs,det funkade inte mot resten av låten :(
Jag tror mera på en c-del som jag har nu med feta gospel körer..Kanske har du rätt i att det inte behövs,men det är nog mest passande av de c-delar jag testat så här långt..Låten bygger på en korsning av soul,blues och country samt gospel,så jag kör på med ett maffigare kör arr i lite rockigare tempo så får du såga final verren.. :)
Virveln ja,när jag arrade första delarna av denna så fick jag för mig att jag skulle lira allt själv,lite live så att säga.Därav lite otajt och levande,cajonen och congas liret sliter lite hårt i takten.Visst kan jag mata på med ez:et och köra kantslag därifrån men då kanske lite av känslan går förlorad.Däremot så skulle jag kunna knacka in lite fills..Dock låter min Cajon så här,det kanske går att skruva lite i eq:n på den.Men i vilken riktning,ljusare dovare..? Möjligen ett reverb kanske för lite mer scen feeling..? Allt utom körer och guror är mycket sparsamt reverberat så det kanske inte är så bra ide´..
Kul att du gillar det så här långt Johan,men vi ger slutet ett försök till.. :) Får jag inte ihop det så lovar jag att kapa vid 2.51

Till er alla:
Två för och en emot slutet,majoriteten vinner  :) Jag körar på och ökar intensiteten där med lite gura så får vi se hur det kan bli..Mega tack för kommentarer,jag förstår om ni börjar bli lite trött på denna då den gått några varv,men utan era skarpa öron och fina tips så hade jag inte kommit så här långt,och förmodligen så hade det inte blivit lika bra.Nu är det bara slutet kvar,så häng i lite till så skall vi rocka röven ur resten av världen :D

Mvh
Micael



Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Hej du :)

Denna har jag lyssnat på tidigare, och då tyckte jag det lät för mycket country..som jag inte är renodlat förtjust i, men älskar din röst, så det gick rätt bra ändå..*s*

Nu lyssnade jag igen..och herrejisses vilken härlig utveckling..från 1:28 så börjar det svänga i sann blues/gospel-anda..snacka om att jag väcktes här..och körerna..vilken feeling...mera sånt :P

Så här gör du dej som bäst mr Bluesking!!

Rent ut sagt:SKITBRA jobbat!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej du :)

Denna har jag lyssnat på tidigare, och då tyckte jag det lät för mycket country..som jag inte är renodlat förtjust i, men älskar din röst, så det gick rätt bra ändå..*s*

Nu lyssnade jag igen..och herrejisses vilken härlig utveckling..från 1:28 så börjar det svänga i sann blues/gospel-anda..snacka om att jag väcktes här..och körerna..vilken feeling...mera sånt :P

Så här gör du dej som bäst mr Bluesking!!

Rent ut sagt:SKITBRA jobbat!

/Marr

Hej Maria.
Jo jag har sett att du inte är så förtjust i country.. :P :D Inte jag heller egentligen,men besläktat med lite gospel och blues så går det ned..Soul är ju en avart ur gospel och country -  som bekant kommer ur bluesen,så det finns lite tanke i arret.Jo körerna där i mitten är väl höjdar partiet så här långt får jag väl säga..
Lite mer körpartier och kanske lite gura mot slutet så får jag väl se denna som klar.Funderade ett tag på om jag skulle bjuda in lite kvinnlig körsång på denna,men jag tycker att min sång funkar rätt bra med lite olika sångteknik.Åsa S tyckte att körerna gav lite "julkänsla ala Elvis",och det är ju ett gott betyg.

"Så här gör du dig som bäst mr Bluesking!!",härlig kommentar Maria. Sen att du gillar helheten,gör mig extra glad.Så fort tillfälle ges så snickrar jag till slutet på låten..

Mega thanx för kommentaren,nu ler jag så här  :D hela dagen.

Mvh
Micael


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Del A
- som sagt s-snygg sång och kör - hela känslan (här ligger låtens själ  :) mörk, soul)
Pianot - liret är ju bra men de snabba passagerna "stör" lite
Del B - I have benn told ...
 - heltskönt - även de lugna partierna piano känns bra
De snabba slingorna är bra spelade men "stör" låtens själ (oj oj  :D) lite stressade
Del C - I am alone ..
Bra men känns lite som den svävar lite fritt från den den övriga låten
skulle behöva en bättre övergång från B
gärna mer av den kören
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Del A
- som sagt s-snygg sång och kör - hela känslan (här ligger låtens själ  :) mörk, soul)
Pianot - liret är ju bra men de snabba passagerna "stör" lite
Del B - I have benn told ...
 - heltskönt - även de lugna partierna piano känns bra
De snabba slingorna är bra spelade men "stör" låtens själ (oj oj  :D) lite stressade
Del C - I am alone ..
Bra men känns lite som den svävar lite fritt från den den övriga låten
skulle behöva en bättre övergång från B
gärna mer av den kören

Stefan på Harleyn:
Ja pianot ja..Jag är nog liiite tjurig där :D Visst har du poänger om att det går lite för snabbt.Tar mig en funderare kring det när allt arr sitter.Vissa om än ett fåtal tycker om det,själv är jag lite kluven.Ibland så tycker jag att det svarar guran snyggt som är rätt enkelt lirad,och ibland så tycker jag att det är för mycket och för snabbt..
Mesta störningen är slutet på b-delen..där flippar jag ut liiiite för mycket..

C-delen:
Jo övergången är inte så bra,mest en test om själva ide´n håller..Bara Mahan som har sågat den delen helt än så länge..Så jag kör på den,testade ett 6/8 dels arr med ett rasande läckert piano solo - skonade er från det :P :lol: Då hade jag verkligen tagit kål på känslan i denna.Tanken är att en bättre gitarrist än mig får lira lite över och kring min kör som skall komma efter det som låter nu.Idag hade jag besök av en monster gitarrist i studion som testade lite,och jo - det kommer att bli grymt!! Det gäller bara att få honom att hålla igen lite,så kommer det att bli riktigt snyggt.
Några väl avvägda kör arr som svarar mot sången to the end,sen så skall väl denna sitta - möjligen då,med lite modifiering av pianot...Men jag gör alla slut justeringar på final mixen..Sången ligger lite hög överlag i låten,men ingen har reagerat,så jag kan ju ha fel..
Oftast så får jag en grund ide´,sen fastnar jag och kommer inte vidare.Datorn är full snart med outvecklade alster,några riktigt bra.Men men,det får ta sin tid - då brukar det mogna fram.

Mycket tacksam Stefan för att du gett dig tid att lyssna och kommentera min utveckling av denna låt.Det har ju blivit några versioner,men nu är vi snart i hamn..Utan dina och alla andras kommentarer så hade jag nog stått och stampat på a-delen fortfarande..

Mvh
Micael


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
du får till hybrider i ditt soundscape...blues/country/folkton/gospel :unsure: B)men du gör det riktigt bra ...har lyssnat till den här ett tag och känner mig nu mogen att lägga några ord...enda nitsen jag har är en lite ostadigt plock och lite ostadig slide i början annars som vanligt vet du ju vad jag tycker om din sång och körerna är vansinnigt bra kan jag säga...men vad händer med slutet ? tvärt av? eller lyssnar jag på en gammal version? riktigt bra allt annat...fixa och gör klart skivan...
/  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
du får till hybrider i ditt soundscape...blues/country/folkton/gospel :unsure: B)men du gör det riktigt bra ...har lyssnat till den här ett tag och känner mig nu mogen att lägga några ord...enda nitsen jag har är en lite ostadigt plock och lite ostadig slide i början annars som vanligt vet du ju vad jag tycker om din sång och körerna är vansinnigt bra kan jag säga...men vad händer med slutet ? tvärt av? eller lyssnar jag på en gammal version? riktigt bra allt annat...fixa och gör klart skivan...
/  karl

Hej Karl.
Om du drog ned låten som ligger på första sidan i tråden så är det version 6 av låten..Det har blivit några stycken..Slutet på den är inte riktigt klart.Gjorde en test med lite rockigare tempo och lite mer gospelkörer för att få lite inputs..Fått så många fina kommentarer på denna så jag vill inte förstöra den känsla som låten bygger,därav de många versionerna..Nu är jag strax vid målet,lite köreri och lir kvar sen så skall det nog vara klart..

Kompguran ja:
Jo karl,du har rätt.Jag lirar gura som en kratta.Brukar mest gitarren för låtskriveri och enkla komp då jag underhåller på olika tillställningar.Men tillsammans med mitt munspel så låter det inte så tokigt.Uppbackad av nån av mina gura polare ja då låter det riktigt bra!
En gitarr guru hörde låten igår i min studio,han tyckte slide liret lät liiite falskt,men solo guran helt ok.Kompguran har jag försökt gömma så gott det går i mixen,den ligger som lite utfyllad långt bak i ljudbilden,kanske stramar upp den lite då inför finalmixen som börjar närma sig.

Sången då:
Tack Karl. Jag har börjat fokusera mer och mer på det här med stämsång.Eftersom jag har ett brett register så finns det möjlighet att göra en hel del stäm arr.Givetvis så skulle det låta bättre i slutänden om jag tog in några andra sångare/sångerskor istället för att bara köra med min egen röst.
Men man tager vad man haver.. :) och det går ju lite fortare..

Skivan då:
Ja nu börjar jag ha fått ihop till en fullängdare..Men det spretar lite genre mässigt,och en helsikes massa mix å trumfix kvar att göra..Men nån gång så..

Mvh
Micael


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skön gospel med fin fina körer och leadsångaren är bra. Att "gitarristen" inte är en fullfjädrad ekvilibrist stör inte mig. Sista delen tror jag fungerar att koppla på. Putsa på övergången. Nämde någon att det kan fungera med körer som leder genom övergången till den sista delen. Jag har ingen egen ide på den punkten.

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Skön gospel med fin fina körer och leadsångaren är bra. Att "gitarristen" inte är en fullfjädrad ekvilibrist stör inte mig. Sista delen tror jag fungerar att koppla på. Putsa på övergången. Nämde någon att det kan fungera med körer som leder genom övergången till den sista delen. Jag har ingen egen ide på den punkten.



MaxB:
Kanon ide´som jag inte tänkt på att låta körerna inleda C-delen det sista alltså..Fick en aha upplevelse direkt! Definitivt värt en test.Skall spåna på det när tillfälle ges,nu blir det till att slappa i stugan en månad.. :D Kul att du gillade det Max.Lead sångaren bugar och bockar,jag skall tvinga honom att skriva några nya låtar i sommar så ni får nåt att såga till hösten :D

Gör sporadiska besök i sommar för att kolla hur det går för er i låtskrivandet..

Ha en skön sommar Max och alla andra.

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
5 sidor, så har inte läst nåt alls i tråden. Skrev väl bara nåt kort gillande förra gången jag lyssnade.

Du har fått bytet av genre att funka bättre än mångas andra försök. Dessutom är det, som vanligt, musikaliskt i högre grad än musikläraren jag hade i högstadiet. Efter skiftet till blues känns det teoretiskt fulländat :)
Det är så här blues skall låta! Gräv upp John Lee Hooker och sätt honom i skolbänken! ;)
(JLH är vansinnigt bra med, förstås)
En nackdel, som du nog inte vill eller kan ändra på, det skulle vara att rösten inte låter tillräckligt "svart-man-som-druckit-för-många-bourbon-och-muttrar". DEt hade iallafall varit karakteristiskt för genren (i den utsträckning jag kan uttala mig om sånt).

Jaja, vidhåller i vilket fall att i bluespartiet kan man bara genom att lyssna, få en uppfattning om blues i allmänhet. Även om teorin vad gäller blues är enkel (?), bortsett från sångtexterna, har jag aldrig orkat ta till mig det. Nu står det dock klart :)


One scotch, one bourbon, one beer!
https://soundcloud.com/user7789882


jay thomas

  • Gäst
Jädrans gött mos!  :D

Blir bara bättre och bättre! Gillar låten mycket och det är kalas när den kommer igång mot slutet!


Rätt spår? Absolut!!