Kontrollrummet

Harmonica mike - Broken promise

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:Broken promise
Artist:Harmonica mike
Kompositör/text:Hm
Ev medverkande:Nope,jag på bas,elgura,egenhändigt byggd Cajon,samt Congas å Piano/Hammond
Genre:Förmodligen nåt med blues i samt en släng country feeling..
Tillverknings år:2008
Status:Nära nu..förhoppningsvis..
format:mp3


Hej gott folk.

Då kör vi version 6

Testade lite souligt lir på basen och slängde in ez:et samt drog till med en kort gospelkör..
Vad tycker ni? Är jag på rätt spår? Sabbar jag låten om jag fortsätter med körer och mer sång to the end..?

C - delen det sista alltså,är bara grov mixat och inte klart i längd som ni förstår..Mera en test om det kan funka så här..?

Nåväl,gör som vanligt - såga på!


Mvh
Micael
« Senast ändrad: 25.06.2008, 15:59:57 by Harmonica mike »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjo Boden!
Hade helt glömt att jag har båtklubbens möte ida, sitter sekreterare så dom ropar efter mig.
Återkommer senare med lyssning o sågning


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Hej!

Jag gillade pianot. Guran låter också snyggt i början, tycker det fungerar att ha både och.
Ska lyssna några ggr till och återkommer med lite mer kommentarer, men spontant tycker jag absolut du ska bygga vidare på låten :)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag tycker det låter lovande, helt klart. Trumgrejen låter nog jättebra... i verkligheten. Hos mig låter mycket dovt och "muddigt", kan det vara inspelningen som det "är fel på"? annars är det skönlåt, laidback, lagom mycket av det mesta som det skall vara. Sån här musik brukar vara svårare att få till än vad man tror. Det skall vara så lite som görs men samtidigt skall det fylla ut tomrummen, eller förstärka dem. Det lyckas du med.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tjo Boden!
Hade helt glömt att jag har båtklubbens möte ida, sitter sekreterare så dom ropar efter mig.
Återkommer senare med lyssning o sågning


h.  johan

Navigare necesse ist, vivere non necesse!



Sorry men det passar ju så bra här!  :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
oj. nice detta.  kort lyssning endast, får återkomma mer djupare senare, men snabba åsikter:

1.
Bort med pianot är en väg. gitarren, kompet, och sången är klockren. lite långsamma munspelstoner? (avslöjar att jag inte lyssnat hela -läggdax för barn :D )
TOnspråk och arr gifter sig snyggt, men pianot lite offside. -inte fel, men lite korsning så.

2.
Mer piano. Elbas. större arr. lite stråkar, U2-gitarr. stora körer. Tänk Adiemus med Enya. -lite peter gabriel på det. Talar här alltså om full-blown world music, känns för mig som ett naturligt sätt att frotsätta låten på. av ngn anledning har den sådan kvalitet.  :unsure:

Så....Afrikansk percussion, stort, pampigt, maffigt. KR-kören.

Är du sugen hakar jag på ;) hihi

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Comments nice!

Max:
Jag slängde på pianot idag,mot slutet går det nog att göra nåt läckert av det..men jag tvekar under introt.Slide guran där skapar en skön stämning ...Får se hur jag gör där.
Såna här låtar har jag inga av,så jag var lite tveksam till om jag skulle gå vidare med alstret..
Kul att du gillar det,tar en sväng till på ritbordet då..Först tänkte jag jazza till med hjälp av övertonsflöjten,men det sabbar nog "laidback" feelingen.Drar till med lite ackords variationer istället..

Hellpig:
Jo jag har kollat upp "muddigheten",frekvenskrockar mellan guran(som har några toner likadana som basen på feta E strängen)Cajonen och basen..Lirade in slagverket först med lite för ambitiös inställning i mixer bordet,körde genom den kanal som jag kör basen genom utan att kompensera,,inte så klyftigt.
Det går nog att fixa med lite eq,annars lirar jag om det.Reverbet är inte heller nån höjdare på den,det låter lite burkigt.Jag kör ett eller två på mastern till rubbet,det brukar bli bäst.
Kul att du gillade det,jag klurar vidare på en fortsättning för lite variation i låten..

Stort tack för kommentarer till er båda.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
oj. nice detta.  kort lyssning endast, får återkomma mer djupare senare, men snabba åsikter:

1.
Bort med pianot är en väg. gitarren, kompet, och sången är klockren. lite långsamma munspelstoner? (avslöjar att jag inte lyssnat hela -läggdax för barn :D )
TOnspråk och arr gifter sig snyggt, men pianot lite offside. -inte fel, men lite korsning så.

2.
Mer piano. Elbas. större arr. lite stråkar, U2-gitarr. stora körer. Tänk Adiemus med Enya. -lite peter gabriel på det. Talar här alltså om full-blown world music, känns för mig som ett naturligt sätt att frotsätta låten på. av ngn anledning har den sådan kvalitet.  :unsure:

Så....Afrikansk percussion, stort, pampigt, maffigt. KR-kören.

Är du sugen hakar jag på ;) hihi



Nä män vad kul Mr Thomp att du gillade det!
Jag var skeptisk när jag spelade in det i natt.Fick ide´n i stugan i helgen.Visste inte hur det skulle bli förräns jag satt ideerna på pränt liksom..Sång partiet är rätt bra det håller jag med om..Gurorna funkar så där,lite stelt instrument för mig då fingrarna är skadade av hårt slit.Pianot är lättare att lira.

Om man ser till helheten så håller jag med dig,jag har hittat en känsla i låten - men hur går man vidare utan att sabba det? Hela piano grejen(nästan)mot slutet måste bort samt intro pianot.Ackordsvariationer och nån form av stick/break.Kanske med övertonsflöjten om jag håller igen på liret..mmm..har en som funkar bra till denna.

Intressant att göra ett collab av denna..Nobbar inte,men jag testar först att arra lite efter min grund ide´..Jag "hör" en souligt skrålande gentleman,och lite andra rytmer..men jag vet inte om det passar.. funkar det inte så  kan vi kasta in Africa drums och kör arr..Jag fixar bas,baryton,tenor.Även alt å sopran om jag missar sadeln på cykeln.. :lol: :ph34r: :D

Fick en liten aha upplevelse av youtube klippet,förstår vad du menar..

Mvh
Micael


jay thomas

  • Gäst
Tokschysst!  :)

MEN, men oj vad det skulle passa med en svensk text på denna! Tycker jag. Till skillnad från föregående tycker jag att du ska behålla pianot men kanske lägga ett Rhodes eller Wurlitzer istället.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oh shit Micael!
Detta verkar SUPERLOVANDE. Här kan trollas fram vadsomhelst med denna låt.! :)
Snyggt sjunget med great sound + skitsnygga stämmor, bäst vad du nånsinn haft. Och lirandet sitter, snyggt acke solonde och även pianot rullar fint.

Trummorna då........... vet int vad som sku passa bäst här, men nu låter det inte så snyggt, sumpigt, strumpa på virvelmicken.
Kan tänka mig låten helt akustisk, lite baskagge o bara tambourine. Eller så häftiga elguror med fläsktrummor bakom.

Med detta botten så kan du välja vilketdera som helst, börja fast med den akustiska versionen, kanske munspel, eller David på lite fiol!
Yeah mannen, you are ON THE SPOT NOW! :)

Kör vidare så länge hjärnet e varmt! ;)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena Micael!

Riktigt skön låt du har att utveckla här...gillar den långsamma, fina stämningen som vilar över den. Det blir en go harmoni. Känner mig lite kluven över pianot...tycker verkligen om fingerspelet, men kan inte bestämma mig för om det ändå blir lite malplacerat här...får kanske återkomma om det. Det låter ju ändå riktigt vackert. Rösten är ju klockren! Mycket djup och känsla i den. Fick lite lust till att döna på en gammal goding med Cash när jag hörde den.  :D

Kunde nog vara snyggt att bygga upp låten med körsång, som du själv nämnde...gärna en vacker kvinnoröst som ligger och sveper i bakgrunden på en del ställen...får se om jag kommer på lite ideer sen...ska bli kul att se hur den fortsätter. Tycker verkligen att du ska jobba vidare på den här!

Gött jobbat!

/Leif
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Pianot alldeles för jazzigt ja... bort.  Du har ett eget uttryck där, men här tycker jag inte det passar.

Gillar cajoonsoundet, att det inte är för distinkt så utan mer primitivt bara maler på. Som stamp med trätofflor tex.

Gitarren låter hemskt. Soundmässigt alltså. Spelet funkar men jag tycker du behöver lägga på en förstärkarplugg för att liva upp den. (simulanalog tex.)

http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm

Ska bli kul att se vart det tar vägen.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oh shit Micael!
Detta verkar SUPERLOVANDE. Här kan trollas fram vadsomhelst med denna låt.! :)
Snyggt sjunget med great sound + skitsnygga stämmor, bäst vad du nånsinn haft. Och lirandet sitter, snyggt acke solonde och även pianot rullar fint.

Trummorna då........... vet int vad som sku passa bäst här, men nu låter det inte så snyggt, sumpigt, strumpa på virvelmicken.
Kan tänka mig låten helt akustisk, lite baskagge o bara tambourine. Eller så häftiga elguror med fläsktrummor bakom.

Med detta botten så kan du välja vilketdera som helst, börja fast med den akustiska versionen, kanske munspel, eller David på lite fiol!
Yeah mannen, you are ON THE SPOT NOW! :)

Kör vidare så länge hjärnet e varmt! ;)


h.  johan

Härligt Johan.
Jag tyckte det lät lite smörigt när jag lirade in detta i natt.La på sången och pianot idag,då blev det liite bättre.Några piano prylar sitter men några sunkar lite mot slutet.Tar nog bort pianot under intro delen till förmån för slide guran.Tycker den sätter stämningen i låten direkt.Gurorna är en Fender strata med lite reverb på.Acke guran hade varit snyggare helt klart..

Trummorna då,ja jag byggde en Cajon för drygt ett år sedan.Fick aldrig till rätta rasslet i den förrän nu..
Lite dov är den pga,inspelnings miss och felaktigt reverb.Tar den i eq:n och ser vad som kan göras..Virveln är mina knogar som knackar strax under locket.Baskaggen får man fram om man slår mitt på lådan med öppen hand..Coolt instrument men marigt att lira på då man inte är trummis..Byggde den av en gammal högtalare som jag köpte billigt på vår lokala återvinning.Ca femtio-60 centimeter hög,djup ca 25-30cm,bredd ca 35-40cm..Man sitter och lirar på den..Hittade byggbeskrivning på nätet..
Mickade upp den med en sm 58:a en dec från hålet bak,samt en kondningsmick rakt framför.

Visst kan man tänka sig ett trumset oxå i låten,men isåfall om jag arrar en souligare del med lite mer ös..Men jag tvekar och tvekar - vad är bäst för låten? Det eviga dilemmat med andra ord..
Tanken var från början att hålla allt mycket sparsamt,låta sången dominera med små enkla fills av övriga instrument.Jag skall klura på en fortsättning med stick/break/höjning osv..så får vi se hur det blir.
Kanske jazzar till det och slänger in flöjten.. :D Nä,skämtar bara -  jag håller första versionen akustisk och enkel i arret.

Nice comment Johan - uppskattas.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tokschysst!  :)

MEN, men oj vad det skulle passa med en svensk text på denna! Tycker jag. Till skillnad från föregående tycker jag att du ska behålla pianot men kanske lägga ett Rhodes eller Wurlitzer istället.

Tjabba JT.
Ja låt ide´n kom till mig på engelska..Var i stugan i helgen och hade ackeguran med som vanligt :)
Kanske hade det varit snyggare med svensk text..Men jag tänker ju internationellt när jag skriver låtar :lol:,skämtar bara - brukar följa första tanken.Ja pianots vara eller inte vara..Jag lirade lite småjazzigt,för att försöka öka intensiteten något i låten.Skippar nog det tyvärr..Åtminstone i början och ett kortare solo senare i låten kanske..Får se,fått massor av kanon inputs på hur jag bör gå vidare med arret..skall testa lite olika inputs senare i kväll..

Tack för bra feedback,uppskattas mycket.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Micael!

Riktigt skön låt du har att utveckla här...gillar den långsamma, fina stämningen som vilar över den. Det blir en go harmoni. Känner mig lite kluven över pianot...tycker verkligen om fingerspelet, men kan inte bestämma mig för om det ändå blir lite malplacerat här...får kanske återkomma om det. Det låter ju ändå riktigt vackert. Rösten är ju klockren! Mycket djup och känsla i den. Fick lite lust till att döna på en gammal goding med Cash när jag hörde den.  :D

Kunde nog vara snyggt att bygga upp låten med körsång, som du själv nämnde...gärna en vacker kvinnoröst som ligger och sveper i bakgrunden på en del ställen...får se om jag kommer på lite ideer sen...ska bli kul att se hur den fortsätter. Tycker verkligen att du ska jobba vidare på den här!

Gött jobbat!

/Leif

Hej Leif.
Inte sett dig här förut,så jag säger välkommen till ett fantastiskt forum för låtskrivare/musiker och musik intresserade tekniker.

Jo pianot var en test som jag la på i morse..Ville försöka fånga en småjazzig stämning,några passager funkar - typ den mellan sologurans två delar mot slutet.Men det funkar nog inte helt riktigt mot  stämningen i låten som helhet..Grund tanken var lugnt och fint arr med små utflykter av gura å munspel..
Kul att du gillar min röst,sånt blir jag glad av.
Kör sång ja,jo vi har några riktigt duktiga kvinnor här som gärna delar med sig av sina röstresurser - så förutsättning finns för att göra nåt riktigt snyggt i dom tankebanorna..Jag var faktiskt lite rädd för att bli totalsågad på denna..Det kändes lite smörigt när jag satte liret i natt..Tydligen så hade jag fel då alla verkar gilla grund ide´n,och det känns riktigt roligt.

Så svaret blir,jag lirar vidare på denna skiss.

Stort tack för kommentaren Leif.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Pianot alldeles för jazzigt ja... bort.  Du har ett eget uttryck där, men här tycker jag inte det passar.

Gillar cajoonsoundet, att det inte är för distinkt så utan mer primitivt bara maler på. Som stamp med trätofflor tex.

Gitarren låter hemskt. Soundmässigt alltså. Spelet funkar men jag tycker du behöver lägga på en förstärkarplugg för att liva upp den. (simulanalog tex.)

http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm

Ska bli kul att se vart det tar vägen.


Tjabba Wernis.

Jo pianot ja..Slängde på det i morse som en test..Kanske kan jag lira mer stämnings anpassat i låten om jag tänker till och övar lite - inte säkert dock.Grejen i denna är att hålla igen över hela linjen med små utflykter i "luckorna" helst på gura/munspel då..Pianot var mera ett "battle" med solo guran..Definitivt så skall det bort under introt,skippar det helt om jag inte hittar "rätt" feeling..

"Gitarren låter hemskt",,satte kvälls kaffet i strupen där :D Tycker du att det funkar,ja då vet jag att det håller.Men jag skulle gärna velat ha med din Takamine på denna.Dragit ned pluggen,thanx för den..Lirade på Moons strata,så en lätt färgning kan nog vara klokt.Nu ligger det ett kraftigt reverb och lite dist på solo guran,kompet är rent.

Jag arrar vidare,tack för kommentaren Stefan.

Mvh
Micael


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Hallå igen!

Nä, jag blev ganska nyligen medlem här. Stolle slängde ju upp en låt här som vi har gjort, så han rekommenderade mig att kolla upp detta forum. Än så länge verkar det riktigt bra och givande!

Tack för välkomnandet!  :D

För min del gör det inte så mycket om du smörar på i låten. Den känns ju aldrig banal...snarare tvärtom. Riktigt skön känsla har du och jag tror att låten kan bli hur bra som helst. Jag ska kolla upp den igen sen när du har uppdaterat den.

God fortsättning på ditt skapande!

/Leif

Ps. håll dig till grundtanken så blir det nog riktigt bra!
« Senast ändrad: 09.06.2008, 23:32:48 by Leif »
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hallå igen!

Nä, jag blev ganska nyligen medlem här. Stolle slängde ju upp en låt här som vi har gjort, så han rekommenderade mig att kolla upp detta forum. Än så länge verkar det riktigt bra och givande!

Tack för välkomnandet!  :D

För min del gör det inte så mycket om du smörar på i låten. Den känns ju aldrig banal...snarare tvärtom. Riktigt skön känsla har du och jag tror att låten kan bli hur bra som helst. Jag ska kolla upp den igen sen när du har uppdaterat den.

God fortsättning på ditt skapande!

/Leif

Ps. håll dig till grundtanken så blir det nog riktigt bra!


Jaha,den Leif.. :)

Kanon låt ni hade snickrat ihop du och Stolle! Blir kul att höra fler alster från er...

Japp jag håller arret sparsamt..Skall försöka lugna ned pianot något,jag lirar bättre piano än gura så helst vill jag ha med det i låten - men det gäller att hitta känslan.Funderade på hammond orgel ett tag,kan vara värt att testa..som komp då eller lätta utflykter och fills..lite fler ideér att testa oxå,,uppgraderar till version tre så fort jag har nåt..

Mvh
Micael


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Hallå igen!

Nä, jag blev ganska nyligen medlem här. Stolle slängde ju upp en låt här som vi har gjort, så han rekommenderade mig att kolla upp detta forum. Än så länge verkar det riktigt bra och givande!

Tack för välkomnandet!  :D

För min del gör det inte så mycket om du smörar på i låten. Den känns ju aldrig banal...snarare tvärtom. Riktigt skön känsla har du och jag tror att låten kan bli hur bra som helst. Jag ska kolla upp den igen sen när du har uppdaterat den.

God fortsättning på ditt skapande!

/Leif

Ps. håll dig till grundtanken så blir det nog riktigt bra!


Jaha,den Leif.. :)

Kanon låt ni hade snickrat ihop du och Stolle! Blir kul att höra fler alster från er...

Japp jag håller arret sparsamt..Skall försöka lugna ned pianot något,jag lirar bättre piano än gura så helst vill jag ha med det i låten - men det gäller att hitta känslan.Funderade på hammond orgel ett tag,kan vara värt att testa..som komp då eller lätta utflykter och fills..lite fler ideér att testa oxå,,uppgraderar till version tre så fort jag har nåt..

Mvh
Micael

Tack ska du ha! Det värmer att höra! Får se om vi kan greja till något mer sen. :)

Jo, det hörs att du kan pianobranschen och ja, det där med hammond tror jag kan bli bra. pianot kommer inte in i låten lika naturligt känns det som. Kan bli ett snyggt pålägg med hammond på den bluesiga sidan av låten...tror att du är inne på rätt spår. Jag ser fram emot att få höra nästa version!

Mvh/Leif
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
hallå Micael..
detta låter som balsam för örona..
det låter rätt så improviserat dock, förutom sången som sitter som smäcken..
med lite mindre snubbligt komp så  får du gärna göra den 2 timmar lång
grym känsla i sången!

tror den här låten skulle funka fint med lite twinpeaks vibbar över sig
och det är iofs ett ganska vagt begrepp, men ändå! :rolleyes:

soft låt iaf.
/Larsson
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Lite sökande, drömmande intro, slide
går över i en soft country-gospel – kör
Sången och kören låter kanon
gillar också gitarren och slide
Pianot drar det hela åt det ”jazziga” hållet – inte fel
men ändå kanske bättre att renodla så att det inte blir för ”spretigt”
Skönt stämning i låten
Tycker du ska förstärka country-gospel-spåret
sång, kör, git, slide, med den där lite mystiska känslan
Detta blir gott!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Inte så oävet faktiskt. Sången är snygg och inspelningen av densamma låter bra.
Kompet är som någon påpekat lite bluddrigt. Saknar dynamik i diskantregisret. Som idé låter det kul, men jag får känslan av att det behöver stramas upp rejält för att det skall bli en låt av det. Nu känns det mer som ett kortjam.  :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Larsson,Egghuvudet och Cykeln:

Stort tack för kommentarer,lite sent svarat..Nu har jag donat med en ny version,så vi får se vad som sägs...

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ny version i trådhuvudet med lite info kring vad jag gjort..

Såga på!

Mvh
Micael


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Fortfarande en skön låt, det har du inte lyckats schabbla bort!

;)

Skojar så klart. Allt är bra spelat o välbalanserat. Körerna är ju f_n grymma! Pianot och trummojjen låter fortfarande lite för dovt tycker jag. Slutar lite hastigt o lüstigt men det är väl inte riktigt klart ännu antar jag. Mycket fint så här långt!

Edit:
Hur lägger du in en halvfärdig demo så att den får en spelare direkt i tråden? Jag har en känsla av att jag ställde den här frågan till ... Wernborg, tror jag... en gång men det var nog till dig jag skulle ställa den. Trodde bara det gick för färdiga demos? Eller är jag bara trött o trög nu?  :blink:
« Senast ändrad: 11.06.2008, 23:40:07 by Hellpig »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fortfarande en skön låt, det har du inte lyckats schabbla bort!

;)

Skojar så klart. Allt är bra spelat o välbalanserat. Körerna är ju f_n grymma! Pianot och trummojjen låter fortfarande lite för dovt tycker jag. Slutar lite hastigt o lüstigt men det är väl inte riktigt klart ännu antar jag. Mycket fint så här långt!

Edit:
Hur lägger du in en halvfärdig demo så att den får en spelare direkt i tråden? Jag har en känsla av att jag ställde den här frågan till ... Wernborg, tror jag... en gång men det var nog till dig jag skulle ställa den. Trodde bara det gick för färdiga demos? Eller är jag bara trött o trög nu?  :blink:

Tjenare.
Nä det är inte klart än..Ville bara kolla om min ide´håller med moll liret och kör arret..Tanken är att det skall bli mera.Trummorna är en hemma byggd cajon..Försökte lyfta den lite i diskanten,kanske lite till då..
"Baskaggen" är min handflata som slår mitt på lådan,det är nog den som spökar..Mickade med en kondning fram och sm58 bak i hålet..Kanske tvärtom?

Pm:a   Tsmalmbe så får du tillträde till en liten specialare som gör det möjligt att lägga upp låtarna så här på halvfärdiga..

Tack för comment Magnus,då ser det ut som om jag är på väg åt "rätt" håll..Vi får se vad dom andra säger om mina infall :D

Mvh
Micael


jay thomas

  • Gäst
Oj, det rullar på riktigt fett!  :) Du brukar få till pangschyssta stämmor, detta är inte undantaget från det!

Dock en randanmärkning, ditt uttal ligger lite för långt fram i munnen på vissa ställen, blir lite svengelskt, testa med att lägga konsonanterna längre bak.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj, det rullar på riktigt fett!  :) Du brukar få till pangschyssta stämmor, detta är inte undantaget från det!

Dock en randanmärkning, ditt uttal ligger lite för långt fram i munnen på vissa ställen, blir lite svengelskt, testa med att lägga konsonanterna längre bak.

JT:
Jo sången sitter rätt bra i denna..Däremot så är det svårare att låta som en Jänkare även om jag har varit där och lirat :)  Ingen klagade då..Vi är ju från sverige och man gör så gott man kan :D
Jag får vara glad att min Norrländska dialekt inte skiner igenom så mycket,det är nog viktigare än att sjunga korrekt engelska - fast det hade varit läckert med Brittisk Cockney accent  :P :lol:


Ny version 4 i trådhuvudet

LE BÖMP

Mvh
Micael


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena Micael!

Nu börjar det bli ännu finare på denna låt! Gillar hur du svänger av till mer blues/jazz senare i låten...blir en snygg övergång från det lite mer country/blues-aktiga, tidigare i låten och pianot är ju som jag tidigare nämnt, helt underbart! Riktigt go känsla du har! Sången och stämmorna tycker jag också funkar riktigt bra. Skön känsla och det blir läkert med vibratot du har i din röst...

Va ju inne på mer hammond tidigare, men nu vette fan längre...gillar ju pianot som sagt...tycker det funkar med att hammondgrejen finns där i bakgrunden, som en påminnelse om blues. Snyggt blir det.

vet inte om jag missade det på den förra versionen, men det låter som att du gjort något med basen där i början...en ingång/upptrappning in i grundbasgången. Hursomhelst så låter det lite knepigt i mina öron när den läggs över grundbasen (det grötar ihop sig lite)...låter som att det skulle vara bättre om du hoppade över de två första varven (om jag inte hörde fel) och gick in med basupptrppningen/ingången ensam...aja, det är ju en skitsak egentligen, men jag fastnade lite på det. Hoppas att du fattar vad jag menar. har lite svårt att förklara mig märker jag...men fan, det börjar ju bli en toppenlåt det här! Känsla, stämning och proffsighet är det ju inte brist på, så det kan ju bli hur bra som helst!

Jag ser fram emot nästa fina version!

Ha de gött

/Leif
« Senast ändrad: 12.06.2008, 19:12:11 by Leif »
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Cool inledning och gitarr. Country :)

Detta gör du jädrans bra!

Sen blev det blues... ;)
« Senast ändrad: 12.06.2008, 20:02:39 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Micael!

Nu börjar det bli ännu finare på denna låt! Gillar hur du svänger av till mer blues/jazz senare i låten...blir en snygg övergång från det lite mer country/blues-aktiga, tidigare i låten och pianot är ju som jag tidigare nämnt, helt underbart! Riktigt go känsla du har! Sången och stämmorna tycker jag också funkar riktigt bra. Skön känsla och det blir läkert med vibratot du har i din röst...

Va ju inne på mer hammond tidigare, men nu vette fan längre...gillar ju pianot som sagt...tycker det funkar med att hammondgrejen finns där i bakgrunden, som en påminnelse om blues. Snyggt blir det.

vet inte om jag missade det på den förra versionen, men det låter som att du gjort något med basen där i början...en ingång/upptrappning in i grundbasgången. Hursomhelst så låter det lite knepigt i mina öron när den läggs över grundbasen (det grötar ihop sig lite)...låter som att det skulle vara bättre om du hoppade över de två första varven (om jag inte hörde fel) och gick in med basupptrppningen/ingången ensam...aja, det är ju en skitsak egentligen, men jag fastnade lite på det. Hoppas att du fattar vad jag menar. har lite svårt att förklara mig märker jag...men fan, det börjar ju bli en toppenlåt det här! Känsla, stämning och proffsighet är det ju inte brist på, så det kan ju bli hur bra som helst!

Jag ser fram emot nästa fina version!

Ha de gött

/Leif

Hej Leif.

Jo jag testade lite feta körer och lite mer bluesbaserat efter country feelingen.Jag tycker att det funkar bra.Det blir lite dramatik,känns det som,när det växlar till moll blues..Köreriet strax före är inte heller så tokigt tänkt..Borde utveckla det mot slutet av låten,som en "grand final".
Jag är oxå lite tveksam till orgeln i början,funkar bättre under mollpartiet..Får se hur jag gör med den på sista versionen.
Gitarr introt,jo jag la det först..Råkade av misstag klippa av filen och fick en lucka där innan det drar igång - tänkte att ingen märker det :lol:..Så när jag hade basen uppkopplad så lirade jag lite över guran..
Bra observation där,lirar om guran inför nästa version..Kanske är pianot liiite för "ivrigt" mot slutet.Men jag hade kul när jag lirade det :)  En fyra fem tagningar,sen satt det..nån sorts kör arr skall det bli på slutet,och då får nog värsta piano ekvillibrationen stryka på foten lite..

Riktigt kul att du gillar mitt "tänk" och sång/lir i låten så här långt..

Bra feedback Leif,uppskattas.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Cool inledning och gitarr. Country :)

Detta gör du jädrans bra!

Sen blev det blues... ;)

Ja du vet hur det är Per,bluesen finns i själen - så det återvänder jag ständigt till :)

Intressant med ett mollparti med bluesförtecken till den smöriga countryt tänkte jag..Och hittils har ingen sågat :D En FET kör mot slutet så har jag nog denna..Lite mix puts oxå..

Kul att du gillade det,ja förresten gjorde du det?...  :unsure: :D

Mvh
Micael


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena Micael!

Nu börjar det bli ännu finare på denna låt! Gillar hur du svänger av till mer blues/jazz senare i låten...blir en snygg övergång från det lite mer country/blues-aktiga, tidigare i låten och pianot är ju som jag tidigare nämnt, helt underbart! Riktigt go känsla du har! Sången och stämmorna tycker jag också funkar riktigt bra. Skön känsla och det blir läkert med vibratot du har i din röst...

Va ju inne på mer hammond tidigare, men nu vette fan längre...gillar ju pianot som sagt...tycker det funkar med att hammondgrejen finns där i bakgrunden, som en påminnelse om blues. Snyggt blir det.

vet inte om jag missade det på den förra versionen, men det låter som att du gjort något med basen där i början...en ingång/upptrappning in i grundbasgången. Hursomhelst så låter det lite knepigt i mina öron när den läggs över grundbasen (det grötar ihop sig lite)...låter som att det skulle vara bättre om du hoppade över de två första varven (om jag inte hörde fel) och gick in med basupptrppningen/ingången ensam...aja, det är ju en skitsak egentligen, men jag fastnade lite på det. Hoppas att du fattar vad jag menar. har lite svårt att förklara mig märker jag...men fan, det börjar ju bli en toppenlåt det här! Känsla, stämning och proffsighet är det ju inte brist på, så det kan ju bli hur bra som helst!

Jag ser fram emot nästa fina version!

Ha de gött

/Leif

Hej Leif.

Jo jag testade lite feta körer och lite mer bluesbaserat efter country feelingen.Jag tycker att det funkar bra.Det blir lite dramatik,känns det som,när det växlar till moll blues..Köreriet strax före är inte heller så tokigt tänkt..Borde utveckla det mot slutet av låten,som en "grand final".
Jag är oxå lite tveksam till orgeln i början,funkar bättre under mollpartiet..Får se hur jag gör med den på sista versionen.
Gitarr introt,jo jag la det först..Råkade av misstag klippa av filen och fick en lucka där innan det drar igång - tänkte att ingen märker det :lol:..Så när jag hade basen uppkopplad så lirade jag lite över guran..
Bra observation där,lirar om guran inför nästa version..Kanske är pianot liiite för "ivrigt" mot slutet.Men jag hade kul när jag lirade det :)  En fyra fem tagningar,sen satt det..nån sorts kör arr skall det bli på slutet,och då får nog värsta piano ekvillibrationen stryka på foten lite..

Riktigt kul att du gillar mitt "tänk" och sång/lir i låten så här långt..

Bra feedback Leif,uppskattas.

Mvh
Micael


Ok, det förklarar basgrejen där då.  :)
Låter som att du har en hel del intressanta ideer själv här nu och jag tror att du är helt rätt ute. Det där med "Grand final" låter häftigt. Tror att det kan höja låten en hel del där...och att gå loss på pianot låter ju inte fel det heller. Har inte nämnt guran tidigare, men det betyder inte att den inte låter bra. Även den har du fått till gött! Bra känsla i allt helt enkelt. Ska hålla utkik efter nästa version.

Mvh/Leif
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ny verre boys and girls...Version 4:a

Funkar molltänket/liret och köreriet i låten..Eller har jag sabbat allt? Tacksam för synpunkter innan jag ger mig på den igen...

Fel spår..?

Rätt spår..?

Fullständig urspårning..?

Right on track..?

Mvh
Micael


freddy

  • Gäst
En resa i södra USA. Mysig stämning i denna låt, känns nästan som att man bör avnjuta denna låt med en fin whiskey. :D

Tycker allt låter bra och klart. Bra sång och bra spel på samtliga instrument. Du får tummen upp :D