Kontrollrummet

Mahan - A FISHY THING

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjouhej!
Tycker att det börjar vara dags att Forumfestivallåtarna slängs upp så småningåm,
Placerade mig på en god sjunde plats i Forumfestival #5 med detta bidrag :)

LÅTNAMN:              A FISHY THING
ARTIST/GRUPP:       Mahan
GENRE:                  Rock/Pop
LÅTLÄNGD:             3:51
KOMPOSITÖR:         Mahan
PRODUCENT:           Mahan
SÅNG o STÄMMOR:  Mahan
TEXT:                    Mahan
EV. MEDVERKANDE:  husflugan
INSPELNINGSÅR:      2008
FORMAT:                mp3

Och det är bara att såga på som vanligt, all kommentering tas emot med öppna fönster! :D

EDIT: Mixat o mastrat om hela rasket den 6 JULI 2008. Nu tycker jag den e färdig!  Men det är ju bara vad jag tycker så... :P
.
« Senast ändrad: 06.07.2008, 23:37:57 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra att du lägger upp låten här. Jag hann lyssna igenom bidragen men för sen (som alltid) för att rösta. Läckert att du kan variera låten så pass. Låter ibland som en hybrid mellan Zappa och 10cc och då skall inte harmonierna vara för lätta. Snygga, oförutsägbara växlingar. Syntprylarna är skitsnygga, attans kompetent i övrigt också. Galant jobbat!   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Bra att du lägger upp låten här. Jag hann lyssna igenom bidragen men för sen (som alltid) för att rösta. Läckert att du kan variera låten så pass. Låter ibland som en hybrid mellan Zappa och 10cc och då skall inte harmonierna vara för lätta. Snygga, oförutsägbara växlingar. Syntprylarna är skitsnygga, attans kompetent i övrigt också. Galant jobbat!   

TAkk o båkk EQ!
HAr ju inte ofta använt mig av syntprylar, kanske kommer det mera efter så snygg respons!
Kul att du hittar olika saker, bevis på att du lyssnat ordentligt! :)
Thnkx!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Aettan

  • Gäst
Skitbra helt enkelt precis som jag sa om alla låtar i festivalen, så en sjundeplats ja som jag ser det så borde det varit max en 1:a plats sen kanske silver och resten på tredje. I den här låten så hör man en mästerinstrumentalist men hörru  :D du glömde att fronta sången. Guror och det andra får god plats i mixen men man vill ju höra sången  :D i alla fall jag. Detta är den enda svagheten i den här låten tycker jag i alla fall och detta säger jag fast gengren inte hör till min optimalt avnjutna om man säger så, dvs. det här är bra även för en lekman men upp med sången :D .


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba Johan.

"A fishy thing",ja havsöringsfisket verkar vara över för denna gång..Så nu kan jag koncentrera mig på musiken igen.

Jag gav denna full pott i festivalen,och det behöver knappast motiveras. Finlands motsvarighet till Frank Zappa har gjort det igen.Makalöst snygga vändningar med ackord som låter helt gripna ur luften och hopfogade till en genialisk helhet.Ja jag bugar mig Johan,detta är mycket snyggt gjort med de förutsättningar som gällde i festivalen.

Lite om mixen - kanon!  :D Lite sa jag ju.. :lol:

Starkt jobbat,full pott så det skriker om det!

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Skitbra helt enkelt precis som jag sa om alla låtar i festivalen, så en sjundeplats ja som jag ser det så borde det varit max en 1:a plats sen kanske silver och resten på tredje. I den här låten så hör man en mästerinstrumentalist men hörru  :D du glömde att fronta sången. Guror och det andra får god plats i mixen men man vill ju höra sången  :D i alla fall jag. Detta är den enda svagheten i den här låten tycker jag i alla fall och detta säger jag fast gengren inte hör till min optimalt avnjutna om man säger så, dvs. det här är bra även för en lekman men upp med sången :D .


Det var som Aettan! :D
Jisses vilka lovord här, blir ordlös o sanslös, skall fixa upp sången aningen bara jag får lite tid till övers!
Tackar innerligt för lyssning o  snygg kommentar! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjabba Johan.
"A fishy thing",ja havsöringsfisket verkar vara över för denna gång..Så nu kan jag koncentrera mig på musiken igen.
Jag gav denna full pott i festivalen,och det behöver knappast motiveras. Finlands motsvarighet till Frank Zappa har gjort det igen.Makalöst snygga vändningar med ackord som låter helt gripna ur luften och hopfogade till en genialisk helhet.Ja jag bugar mig Johan,detta är mycket snyggt gjort med de förutsättningar som gällde i festivalen.
Lite om mixen - kanon!  :D Lite sa jag ju.. :lol:
Starkt jobbat,full pott så det skriker om det!
Mvh
Micael

Men come on grabbs.... så bra kan det väl inte .... eller kan det  :o
Blir ju förvirrad med alla grymma kommentarer, men jag måste ju tro att det menas som skriv då!
Superhärligt att det gillas, motivationen stiger igen några snäpp!
Om sommarn fortsätter så uselt som den börjat här i Obbnäs knutarna så blir det kanske mycket av nya alster!

Takk o stor BÅKK för lyssningen Micael, kommentaren är så grym att jag nog måste läsa den nåra ggr till ! :wub:

h.  en aningen överväldigad Obbnäsgubbe  :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
A FISHY BUMP!

Har mixat om o mastrat låten nu!
Så  var så god, avnjut med en sval öl och semesterstämning :D

(själv ska jag på jobb i morron  :mellow:)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Första gången jag hör den - det där med tävlingen måste jag ha missat tråkigt nog. Skön låt och jag kan hålla med om Zappaliknelsen slående, jag antar att du har höjt rösten nu till den här mixen men jag skulle nog gärna vilja ha ännu högre på rösten i alla fall. Annars suverän.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Första gången jag hör den - det där med tävlingen måste jag ha missat tråkigt nog. Skön låt och jag kan hålla med om Zappaliknelsen slående, jag antar att du har höjt rösten nu till den här mixen men jag skulle nog gärna vilja ha ännu högre på rösten i alla fall. Annars suverän.
Eko


Tackar Eko för den lyssningen o kommenten!
Rösten har helt rätt fått lite mera utrymme i ljudbilden ganon att jag skurit på bas o guror och minska på kompressionen lite.
Kul att du gillar! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Härlig låt – som du lyckats få ett eller några snäpp bättre!
En slags Zappa/Cabaret-stämning
Roliga oväntade vändningar, bra sång ...
Det enda jag inte gillar är ljudet på synthen som spelar en del melodislingor
- skulle vilja ha ett tangodragspel där i stället.
----
Vilken samling låtar det ärsom ingår i den festivalen – en favvo-cd
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Lindeberg

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
    • Lindebergmusic
Skönt med låtar som överaskar! Sköna harmonier och spelglädje till tusen!
Bra trumljud över lag, vilka använder du?
Jag skulle komprimerat och paketerat körsången mer som ett tajt paket som stöttar leaden. Det var nog det enda jag kunde komma på ;)

Bra jobbat! Skön låt, verkligen!

/Johan L
MVH
/Johan

Lyssna på mina platta "Money Talking" på spotify:

http://open.spotify.com/album/7cRLNzCrK7TdDuiB2o5YSb


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Härlig låt – som du lyckats få ett eller några snäpp bättre!
En slags Zappa/Cabaret-stämning
Roliga oväntade vändningar, bra sång ...
Det enda jag inte gillar är ljudet på synthen som spelar en del melodislingor
- skulle vilja ha ett tangodragspel där i stället.
----
Vilken samling låtar det ärsom ingår i den festivalen – en favvo-cd


Tackar Cykeln!
Inte dålig idé med tangospel, skulle faktiskt kunna köra om hela rasket som en tango!
Kanske skall köra ett test vid passligt tillfälle! :D

Men kul att det annars gillas, och tack för bra kommentar! :)

H.  JOHAN
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Skönt med låtar som överaskar! Sköna harmonier och spelglädje till tusen!
Bra trumljud över lag, vilka använder du?
Jag skulle komprimerat och paketerat körsången mer som ett tajt paket som stöttar leaden. Det var nog det enda jag kunde komma på ;)

Bra jobbat! Skön låt, verkligen!

/Johan L

Tackar för den Johan!
Skön kommentar, kul med positiv feedback!
Trumsen då, kör med mitt lilla Roland HD-1 set genom Addictive Drums, enkelt och effektivt! ;)
Jag e lite försiktig med kompressorskruvning, men du har nog rätt i att körerna kunde bindas bättre!

TACK!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Alltid intressanta dina texter, verkar vara en hel del laborerande på fisk-temat från festivalen.. Och en hel del laborerande med harmonier och gitarrer och inte minst trummor :) , funkar skitbra!

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba Johan.
Sommaren är lite seg här uppe..lite kallt för årstiden..än..brr...Men det finns ju virre att ta till som tur är :D

Hur låter det nu då,ja jag hör en mer "professionell" ljudbild nu..Skitbra på ren svenska.
Radioklart så det skriker om det,Lindebergarn har dock en point i körerna..I övrigt så är låten signerad Johan.

Snyggt jobbat med andra ord.

Samtidigt funderar jag på mina egna alster..Hur skall jag kunna ta mig i kragen och göra nåt färdigt nån gång..?
Halvskisser och färdig lirat,men rätt ofta så fastnar/ledsnar jag i mixeriet när slutputsen skall till..Kanske ger det sig då kunskapen växer med tiden..Lira är ju roligast,så det kan ju vara det det hela hänger på..

Nåväl,vi får ju en lång höst vad det lider...

Ha re gott

Mvh
Micael


freddy

  • Gäst
Ja, denna minns man från festivalen. Tror jag gav dig lite pinnar också. Jag gillar det lekfulla i låten och jag tycker det är många sköna melodier. Sa nog samma då, faktiskt nog en av dina låtar som jag fastnat mest för. Tycker denna låtar klar, bra balans i mixen.

 


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Alltid intressanta dina texter, verkar vara en hel del laborerande på fisk-temat från festivalen.. Och en hel del laborerande med harmonier och gitarrer och inte minst trummor :) , funkar skitbra!




Med dina snygga ord tror jag att Obbnäslaboratoriet har gjort gott jobb! :rolleyes:
O jag gillar ju fisk faktiskt...
TAck Per!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjabba Johan.
Sommaren är lite seg här uppe..lite kallt för årstiden..än..brr...Men det finns ju virre att ta till som tur är :D
Hur låter det nu då,ja jag hör en mer "professionell" ljudbild nu..Skitbra på ren svenska.
Radioklart så det skriker om det,Lindebergarn har dock en point i körerna..I övrigt så är låten signerad Johan.
Snyggt jobbat med andra ord.
Samtidigt funderar jag på mina egna alster..Hur skall jag kunna ta mig i kragen och göra nåt färdigt nån gång..?
Halvskisser och färdig lirat,men rätt ofta så fastnar/ledsnar jag i mixeriet när slutputsen skall till..Kanske ger det sig då kunskapen växer med tiden..Lira är ju roligast,så det kan ju vara det det hela hänger på..


Tjou Micael!
Första dan på jobb i dag efter en tre veckor fuktig och sval semesterperiod, och jojjomen, mycket virre har det gott åt! :D
Fick lust att polera upp några låtar som legat "färdiga" med ändå inte riktigt färdiga, märker ju att man lär sig varje dag nåt nytt med bandning o mixning, så varför inte bättra på. TAck vare dina och alla andras goda råd så finns det stora chanser att lyckas!

Så plocka bara fram gamla alster när dom mognat några månar, sväng på dom och stick in nåt nytt, plocka bort nåt gammalt och vips......You got it! :)

Tackar Micael för lyssning o komment! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ja, denna minns man från festivalen. Tror jag gav dig lite pinnar också. Jag gillar det lekfulla i låten och jag tycker det är många sköna melodier. Sa nog samma då, faktiskt nog en av dina låtar som jag fastnat mest för. Tycker denna låtar klar, bra balans i mixen.

Och Freddy my määän!
KAn ju inte annat än böja gamla ryggen, ta hatten i handen och säga:

TACK! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............