Kontrollrummet

equality - SulkIV

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jay thomas

  • Gäst
Tokgillar, väntar bara på sång nu.  :) I mitt tycke antingen en klar sopran eller en "Roffe Wikström". Varför? Ingen aning, bara en känsla...  ;)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba Mikey.

Bra tidigare,ännu bättre nu.Tycker mixen låter bra här hos mig under denna tidiga morgontimme..Vad skulle jag kunna tänka mig i denna då..? Tja sång,om inte så ser jag det som klart.

Mycket snyggt jobbat.

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
cykeln: Jo kan hålla md om både variation och reverb. Tittar mig om efter annat just nu. Tnx.
Guran: Tack Ola! Nåt nytt på g?
Dividend: Tack. Kul att du gillar't. "Rå riktigt"? Fattar inte riktigt.
Wernborg:
Kan inse problemet med några blue-notes, svårt att inte röra dessa när jag spelar. Bra synpunkter också om melodin. Tänkte lite turtagning här men den ka säkert renodlas mer. Bra kritik! Thnx!
Kornstad: Tack så jättemycket och jag tycker du har en superbra röst som skulle passa fint till mina låtar också, bättre än min. Tack för lyssning och comments.
Tokai: Kul att det funkar även hos dig med Box.net. Sång? Ja skall testa med Cykelns text. Norah Jones? Thnx! Skulle va kul med lite Chris Hein Horns också!  ;)
Rattlesnake: Cat Stevens var ju så jäkla bra! Thanks! Slute ja kanske skulle undvika nedtoning då?
JT: Sång är beställt som sagt.... Kul att du gillar detta!  :) Forumets Roffe är väl Boden-Micke då.
Harmonica mike : Funkar kanske som morgonlåt denna. Tack Boden-Micke hoppas ni inte har det allt för kallt däruppe.

GLAD MIDSOMMAR ALLA!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Testade ett annat mer återhållsamt impulsreverb nu... (högst upp). Nej f..n blev inget bra. Tog bort den.
Väntar tills jag hittar bättre trummor.
« Senast ändrad: 21.06.2008, 00:03:02 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Ett sånt här gitarrlir stå på egna ben! Spola trummorna, dom tillför inget. Tror inte ens att en levande trummis skulle platsa. Nej, jag tycker gitarr, piano och bas sitter alldeles utmärkt tillsammans och som nämnts, eventuellt en sångstämma - det kanske redan är på gång? Tummen upp från mej!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Ett sånt här gitarrlir stå på egna ben! Spola trummorna, dom tillför inget. Tror inte ens att en levande trummis skulle platsa. Nej, jag tycker gitarr, piano och bas sitter alldeles utmärkt tillsammans och som nämnts, eventuellt en sångstämma - det kanske redan är på gång? Tummen upp från mej!


Kul att du ville kommentera denna. Ja, trummor är alltid det knepigaste för mig. Tack för tummen! Lade därför upp en trumlös version nu också.  ;) :)
« Senast ändrad: 23.06.2008, 00:35:29 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tror nästan den är bättre så - alltså utan trummor
Kanske det kunde ligga något - typ congas under pianodelen
Basen kan höjas något snäpp

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Lyssnar på trean..Jo men nog funkar väl dessa sparsamma trummor? Pianot låter klart bättre nu,mot när jag lyssnade senast.Jag hittar inga "nits" i denna - det låter färdigt i mina öron.

Mycke snyggt Mikey.

Såg att du funderade på reverb,,jag snokar upp en länk till ett välfungerande och klistrar in den här..

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=4609.0

Funkar bra tycker jag.Likaså kompressorn.

Mvh
Micael

« Senast ändrad: 23.06.2008, 08:21:37 by Harmonica mike »


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ren glädje. Detta var trevligt. Tycker inte att man saknar sång.

Om jag ska klaga på något så får det bli att det känns som att trummorna inte spelar i samma band som gitarr, piano och kontran.. Kanske skulle passa bättre med lite luftiga vispar på virvel och sizzle cymbal.

Men det funkar ju såhär med, jag blir  :).
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Får tacka för den fina kommentaren Flintan:) Hittar inga vettiga vispar, vare sig Groove Agents eller EZD låter bra.
Man kanske skulle köpa sig vispar, virveltrumma och en cymbal?? Baskagge, highhat och tamburin kan man väl köra samplat?  :unsure:  :rolleyes:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
cykeln, HM: Thnx för ny lyssning. Ska kolla länken HM. Bra att pianojusteringarna funkar. Trumfrågan är min ständiga följeslagare. Ibland blir skavanker i instrumentspelet mindre tydliga med trummor...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Lyssnade just och jämförde de båda versonerna med och utan trummor. Jag tycker versionen utan trummor är bättre. Gitarr och piano sitter perfekt med utsökt rytmiskt spel. Ibland kan man då sakna en metronomliknande takt som håller ihop det hela, och det är där basen skulle fylla den funktionen. Som det nu är spelar basen ett mer synkoperande rytmiskt melodispel som i och för sej fungerar tillsammans med metronomspelande trummor. Men utan trummor saknas egentlig grund. Här skulle basen fungera ypperligt! Jag skulle vilja höra en bas som i stort sett bara spelar grundtonerna på första takten och låta gitarr och piano stå för övriga rytmspel och dämed slippa konkurrens. På så vis skulle instrumenten komplettera varann istället för att konkurrera. Det är bara min synpunkt, vad tror du? Låta piano och gitarr stå för rytmerna och basen stå för takten?


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hallåy igen!

Jag tycker faktiskt att versionen utan trummorna blev bättre! För mig gav den grymt sköna live-vibbar  :)  Kan riktigt föreställa mig hur de sitter på var sin stol i en tät cirkel och bara jammar loss i ett störtskönt gung. Saknar bara någon som efter en liten bit in i låten drar igång med ngt rytm instrument han lyckats grabba tag i närheten och improviserar loss på. Någon shaker, tamburin, egg eller liknande. Bara jätteenkelt.

4:e gången i rad nu...får lust att jamma med. Trummar på skrivbordet.....härligt!
Me, Myself & I


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mycket bättre utan trummor. Lätt att snöa in och glömma bort att man kan dra ifrån för att öka på nåt sätt.

Vill fortfarande ha tydligare melodier, kortare intro och längre låt.

 :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Fin och härlig stämning...Utan trummor föredrar jag...Tycker den känns färdig!  Skicka låten till Tommy Nilsson..  :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Lyssnat på den "trumlösa" verren.Jo men det funkar också hur bra som helst.Kanske ett egg som Kornstad föreslog..Testade lite då jag har ett sådant,mjo det kan nog passa in.Om du inte har nåt egg,fyll en liten burk till hälften cirkus med riskorn,makaroner eller små stenar(typ  något större än sand) - det kan bli rätt fräckt.Testa med både plåt och plast burk.Jag har gjort ett gäng såna av plåt/papp snusdosor.Lite softare sound i dom än ett "köpes" egg..

Härlig stämning i denna Mikey.Drar ned denna för avnjutning i bilen.Passar perfa som stämnings höjare mellan annat "bröl" som jag komponerat. Min Eva är rätt less på mina alster :D

"Följas åt" däremot,den ledsnar hon aldrig på - önskar att jag hade skrivit den...Ohyggligt bra låt,och här har du en till som skulle sitta perfa på samma skiva med dina övriga alster.

Mvh
Micael


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
har ingen koll på hur det förra reverbet lät men jag kan höra hur dynamisk versionen utan trummor blev..kalas, det här känns klart....det enda jag inte förstår är titeln men kanske bär den en smula inspiration från OM som också har en del skruvade titlar....

Allt gott  / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Härlig låt både med och utan trummor Equality - det finns kvalitet där;-) Vore dock kul att höra med en stämma - varför inte fråga Åsa på forumet? Texten som är föreslagen låter inte alls dum.

Skön låt i alla fall oavsett vad du gör.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
91:an: Tack igen Janne! Jo, det är väl så en bas ska jobba. Bara det att jag tycker det är så lockande att låta basen svepa iväg i några förhoppningsvis melodiska fills eller bilda nån slags motmelodi. Svårt att låta bli det. Men jag förstår precis hur du menar. Då behöver man ju nånting som håller grundpulsen och jag tänkte höra med Micke Ajax om han kan lägga på nåt lämpligt.   
Kornstad: Kul! Skön bild du målar upp. Du har så fin röst att du säkert skulle sätta Cykelns text till denna. Thnx Andreas!
Wernborg: Jo den kan nog utökas och med sång då skulle nog melodin tydliggöras. Samtidigt (se svaret tilll 91:an) gillar jag när det är lite (melodi-)turtagning mellan instrumenten. Ja, här då, bas och gitarr. Tack Wernis för ny lyssning och synp.
Clemens: Utan trummor här också... Noteras. Tommy Nilsson tillhör väl inte nån av mina favoriter men hört förut att mina låtar förknippas med honom och får väl leva med det.  <_< Dina färger var blå gillar dock jag skarpt, mycket för en suverän akustisk gura där i mitten. Undrar vem som lirar den? Tack Clemens för lyssning och comments!
Harmonica mike: Schysst feedb som alltid Micke och tack för tipset. Som sagt kanske kan få Micke Ajax att lira på denna. Får se vad han hittar på. Vi tröttnar inte på dina låtar, that's for sure Micke. Du är den grymmaste i bluesgenren men även med massa annat. Såg ditt inlägg om midsommarafton och det var fantastiskt hedrande, återkommer i den tråden. Thnx Mike!
karl: Titeln är jätteful!  :blink: Men alla filer måste åtminstone ha ett arbetsnamn för att kunna sparas och det fick (tyvärr) leva kvar ända till mp3:an. På tal om OM såg jag en blogg igår där OM:s tolkning av Dylans Don't think twice - it's allright kallades "avskyvärt sliskiga parkbänksalkis-på-socialbidrag-sättet". Jag gick i taket och var tvungen att regga mig som Google-bloggare för att få svara på eländet:o Ja f:n... Vilket uttryck! Tänkte f ö bränna ner din platta att ha bilen till Estocolmo imorgon. Lef vel!
Eko: Tack Ekot! Visst vill jag ha sång och Åsa sjunger utmärkt. Det är bara så mycket man vill göra på semestern och har en del andra låtidéer som jag gärna vill få ur händerna.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Trummorna är i mina öron bättre i version3, känns mycket mjukare och inte så dominanta.
Jag gillar faktiskt versionen med trummor bättre än utan :).
Låten är skön och behaglig att lyssna på. Tyckte pianot lät lite tungt i förhållande till det andra, kanske skära lite?
Gott
/S
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tackars Staffan! Trummor eller inte trummor är frågan alltså. Får se Mr Ajax kan tänka sig nåt på denna då. Kul att du gilolade detta. Hörs!
/M
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EQ!
Har väl utgett många ideér och känslor  vad det gäller denna låt!
Nu måste jag  än en gång gång rösta för "utan trummor".
Vetetusan vart sången hamnade men den saknar jag otroligt i denna låt!
Förutom det så tycker jag låten sitter till tretusen!

Kör moderat, eller hårt, välj själv :wub:

h. johan!
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
F'låt  Mahan att jag aldrig svarade på ditt inlägg. Nu är det 14 månader senare... Nånting har man väl lärt sig och har lite möjligheter till bättre ljud.
La på ett annat piano och vispar. Tyckte att låten skulle ha trummor. Mixtrade med reverben.
Gitarrljudet i original är lite jobbigt i diskanten. Det blir nån konstig resonans. Gick inte att reparera riktigt.
Om nu nån orkar lyssna vore jag tacksam för synpunkter på den nya mixen. Är den t ex för torr?
Ny version i första inlägget.
« Senast ändrad: 08.08.2009, 02:10:22 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Hej Equality, allt låter finfint. Bra och nära. Ett litet förbättringsförslag skulle vara pianot som låter lite utanför resten. Är det midi? Allt annat har en så fin crisp i diskanten och livekänsla. Pianot låter lite stelt...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Hej zorrow!
Tack för finfin feedback. Undrade lite om det var pianospelet eller -ljudet som var stelt. Ändrat pianoljudet något nu och hoppas att det faller bättre in med resten.
Pianot är midi, stämmer. Ökade reverbet minimalt.
« Senast ändrad: 08.08.2009, 02:10:57 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Luftig o skön låt, fina harmonier. Visst skulle sång passa men den går bra som den är också.
Inget att anmärka på förutom namnet, jag tyckte det stod 'sulky' först och tänker på trav :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker ljudbilden blivit väldigt ren. Var ju ett tag sen man hörde denna, men utan att gå tillbaka i versionshistorien så tycker jag allt verkar sitta fint i nuvarande verre. Det enda som saknas är sång :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack flabb. Ja namnet är inget vidare men nåt skall ju en låt heta.  :huh: Sång kanske kommer.
Tack Dividend. Kul att du gillar ljudbilden. Sång snart kanske.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Hej!

Har lyssnat på "Sulk utan trummor":

Fint gung du har där. Låter lite burkigt på sina ställen, tycker jag. Men iofs stör det in så mycket.

Och kanske lägga till någon fiol här och där? Med risk för att det blir lite kitschigt då :-)

// Martin

www.alatarmusic.com


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Alatar. Glad att du lyssnade på den trumlösa versionen. Den som emellertid är nyast är den nedanför strecket (aug 09). Jobbade ganska mycket med att försöka få bort burkigheten men det ligger nog i originalinspelningen av guran tyvärr.   Vet inte jag kommer längre mixiningsmässigt. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Har faktiskt inte hört detta förut! Väldigt skön, fin ljudbild och bra spelat, framför allt gitarren!
Du är verkligen duktig på den här "jazzvise"-stilen! Tycker kanske att det saknas lite av en
mer markerad melodi i form av sång eller på något instrument. Ibland känns det mer som enbart "komp",
men väldigt snyggt sådant! Kan ju också vara jag som inte uppfattar melodin riktigt!  :)
Härlig, avkopplande, bli-på-bra-humör-musik!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack asti för comments. Håller med om att melodin kunde vara tydligare. Kanske går att fixa med sång som kan vara på gång. Kul om låten kan bidra till ett gott humör!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Hör att du rattat lite,låter helt ok hos mig..Men det tyckte jag iofs sist oxå  :)

Håller nog med dig om att trummorna skall vara med.Tycker du hittat ett balanserat och smakfullt lir som förgyller det hela.

I övrigt så tycker jag som jag gjorde förut  :D,med avseende givetvis på att jag diggar.


Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Härligt Micke! Flyttar den här till färdiga dårå. Thnx.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Citerar mig själv
"Härligt frisk - liknar morgongen här med strålande sol och Orsasjön nedanför och dom blå bergen bortanför
Någon slags folkmusikjazz-känsla
Du har verkligen ett eget tonspråk - man hör direkt att det är du
Gitarr super (som vanligt). Nu tycker jag också att du verkligen fått till bas och trummor
Basen kunde gott höjas något snäpp.
När pianot kommer in lyfter låten ytterligare - j-ligt bra
Förbättringar - svårt att se några - låter rätt klart ...
Kanske vila på trummorna under något parti?
En fiol som dubblerar melodin?"


Tyckte alltså för drygt ett år sen att den lät klar och nu har du jobbat några mil med den
och fått till ett strålande ljud
Låten var ju en stjärna från början och det har inte ändrats
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten