Kontrollrummet

equality - SulkIV

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Sulk (nåt måste den ju heta  :blink:)
ARTIST/GRUPP: equality
GENRE: folkpop
LÅTLÄNGD: 2:15
KOMPOSITÖR: equality
PRODUCENT: eq
INSPELNINGSÅR: 2008-06-07
FORMAT: mp3 256 kbit/s ca 4,5 MB

En gitarslinga som jag spelat in och lagt på bas och piano. Otajt och taskiga trummor (förstås). Nån som känner för att lägga på riktiga trummor och sång vore ju kul.  :rolleyes: Idéer annars om förbättringar?




Edit1: Höjt basen något.
Edit2: Ändrat basen, tajtare gura 080611.
Edit3: Nya trummor och nytt reverb 080615.
Edit4: Trumlös version 080622


Aug 09: Ny version ett drygt år efter den den första. Nytt piano, vispar och ny mix.
Betrakar den som färdig nu trots avsaknad av sång.




   
« Senast ändrad: 16.08.2009, 15:23:07 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EQ!

Detta låter stormskönt, otajt eller ej... passar mig!
Snygga harmonier och härliga övergångar med lite mottakt. Påminner ju soundmässigt om min favve, tror den heter tramplåten (kanske?)
Tycker det rytmarret du satt in här passar perfekt, lixåx baskagge o tamburin,
håller igång låten alldeles tillräkligt, ett större trumbatteri kunde störa stämningen tror jag.
Basen ska lite upp kanske, och så tycker jag att du själv kunde sjunga en vers eller två, gillar din röst faktiskt!
Mixen e stor o ljudbilden lätt, gillas.
Dessutom allt snyggt lirat!

Hittar ju inget större att såga på... jo namnet förstås :D

S= svenska
U= underbara
L= låt
K= kompositörer


hade bra! :)

h.  johan
« Senast ändrad: 08.06.2008, 10:20:46 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Ja, tonspråket känns igen...ett mellanting av "stigar" och "kobben"  niiiiiccee....bra sound du fått till och gitarrspelet är lysande...behöver ingen sång här tycker jag....

skönt att få lyssna till denna det första man hör denna söndagsmorgon

Allt gott /  karl

Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Jag tycker faktiskt att detta redan är färdigt.
Mycket bra gitarrspel och trummorna funkar också. Onödigt att lägga på mer när det är så skön lyssning redan som det är.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Härligt frisk - liknar morgongen här med strålande sol och Orsasjön nedanför och dom blå bergen bortanför
Någon slags folkmusikjazz-känsla
Du har verkligen ett eget tonspråk - man hör direkt att det är du
Gitarr super (som vanligt). Nu tycker jag också att du verkligen fått till bas och trummor
Basen kunde gott höjas något snäpp.
När pianot kommer in lyfter låten ytterligare - j-ligt bra
Förbättringar - svårt att se några - låter rätt klart ...
Kanske vila på trummorna under något parti?
En fiol som dubblerar melodin?
 
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack alla för snabb och skön feedb! Höjt basen 1,5 dB. Återkommer med bättre svar. Måste ut - imorgon kan bli regn.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


freddy

  • Gäst
Bra låt, skön atmosfär och riktigt fint gitarrljud samt spel. Hittar inte heller något att klaga på, detta är bara bra :)

Mysigt, fint och klart.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.

Håller med alla andra för en gångs skull..Detta låter riktigt bra och funkar hur bra som helst instrumentalt.Lite stigar och andra influenser i låten,det blir ju lätt så när man arrar en ny låt.På något sätt så ligger det kvar influenser från andra alster och påverkar en omedvetet.I detta fallet så tycker jag att det inte gör nåt.På en tänkt platta så skulle det bara vara snyggt med en låt som sätter stämningen mot de övriga - länkar ihop det hela eller nåt sånt..
Bra ljud i ackebasen(plugg?).Den låter autentiskt.Som ett mellanting mellan acke å ståfela bas.Pianot kanske behöver lite mer reverb..och en gnutta mer övre mellan register tycker jag.

Nice work Mikey.

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
fina toner och bra melodival i vanlig ordning. jag tycker absolut sång! eq med berättarröst, om försommarens grönska kanske, sen en ljus kvinnostämma, kanske ordlös sång...eller dubba några ord som refräng.

Nu känns det som ett långt intro... sång vore klockrent.

pianot låter stelt med den minimala pedalanvändningen. (någon alls?) testa enkelt att frölänga sustain/release på ljudet, så blir det mer liv.

blir det inten sång så skriver jag en text och åker ner för att tvinga dig sjunga in nåt!

skitbra. en låt till din skiva med stigar ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Skruvat lite på nivåerna, tajtat gurorna något, hittade inget bra pianoreverb men bättre mellanregister nu Micke. Hjälp vad klockan blev kriminellt mycket!  :wacko:
Svarat skitdåligt i denna tråd. Återkommer! (till emulatorn bl a ha, ha  :P) Tack så länge...
Ny version högst upp om nån orkar.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Inte läst någon kommrntar.DEn verison jag lyssnar på känns hemtrevlig. Alltså skulle gärn haft den på hemma ;) Sång behövs ju såklart, men som intstumental dänga håller den också Gitarren funkar väl dig bra osm vanligt.
Gillar rytmen, Sommar. Säg at texten skall handla om sommar?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack PE i denna grymma svinotta. En lärkfalk ilade förbi mitt vardagrumsfönster för ett par veckor sedan och jag tänkte då att den här låten vill jag spela in. Lärkfalken är nästan mer sommar än tornsvalarna (jag vägrar säga tornseglare), flyttar till Madagaskar redan i augusti och är helt suverän i luftrummet. Lever mest på trollsländor och en och annan tornsvala! Orkar inte göra text till denna. Jag har en massa annat som jag hellre vill få klart text till men co-lab är alltid kul. *blink *blink.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
KAni nte så många fågelnamn, men den var stilig!
Svårt att känna positiva känslor med ryggskott och bara panodil mot det, därför jag sitter uppe och gör musik i ottan.

Skriva text om fåglar  :rolleyes:
https://soundcloud.com/user7789882


jay thomas

  • Gäst
Oj, vad snyggt! Sommar sol och Pripps Blå! :)

En sångstämma av Åsa på denna kommer jag spontant att tänka på, tror att det skulla kunna vara sk*tsnyggt!

Snygg instrumentering, är det äkta kontra eller mjuk?


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Detta kanske är något påfluget  :) .. men jag slänger ändå upp en text som förslag - avsedd för ljus, klar kvinnostämma - EQ för din stänga bedömning - är den acceptabel?


Lärkfalk förbi mitt fönster
Stefan Olsson, 2008-06-11

vers
Lärkfalk förbi mitt fönster
Ivrig när livet rusar
Flyg mej från låsta mönster
Du bär på sommar, du ger mej frid och flykt

Lärkfalk så gläds mitt öga
Luften och du som susar
Vindar som går så höga
Du är en aning om något som ingen byggt
 
stick
Flyg vackra fågel som drömmar
Var har jag sett dej förr
Ta mej dit där livet strömmar
Var går de stigar som börjar vid min dörr

pianoparti
Sök din mark och finn ditt träd
Flyg dig stark och stanna till
Sök en vind och finn en värld
Jag vill följa dej
I din flykt så finns det allt jag vill
 
vers
Lärkfalk förbi mitt liv
Kunde jag rida vinden
Allt som jag kunde bli
Bär du i flykten som hoppet att va´ fri
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
"Påfluget" ?? Vitsare där!  :P Fantastiskt vackert! Och hedrande att någon vill skriva text till min låt. Impad hur du verkar ha allt så lättillgängligt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


jay thomas

  • Gäst
Bra text!  :) Lite tveksam till lärkfalk sångmässigt bara...  ;)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack JT! Många konsonanter brukar vara svårt men ibland kan man krångla sig ur det greppet.
Tack igen alla för synpunkter. Skall svara bättre imorgon.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
MEH!!!

JAG skulle ju skriva en text  :(

Låt gå att den skulle blivit klar i vinter, och dessutom oerhört torftig, slätstruken och träaktig. Men ändå!


Nä. skojar. skitbra text cykeln... kommer sitta perfekt med någon dam eq kamperat med kring vintersång?

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
oj, detta låter verkligen EQ  :) :)
visa när den är på topp!

va, ingen sång... det hade man ju väntat sig...


tycker ljudbilden är lite grötig o bumlig...  öppna upp lite med en fräch eq så ska det blir fint!

jo, lite softa jazvispar skulle ge den en mer trevlig framtoning
hör dem , jo det blir fint ;)

lite längre, lite mer sång... så är vi i hamn

/go kväll
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
EQ - Tack för det! "Hedrandet" är ömsesidigt.
JT - Tack, ja det kanske inte är helt lätt ...
EMU - Amehn, jag tycker ditt löfte står kvar .. om det inte blir sång skriver du en text. Och vad är väl en bal på slottet om inte torftig, slätstruken, träaktig och alldeles ...  :) Tack!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bättre sent än aldrig...  :rolleyes:
Mahan: Alltid tid för lyssning och vänliga, uppmuntrande ord... Otroligt.  :) Liiite tajtare i takten nu, tror jag, efter dagiskonceptet "Klippa & Klistra med farbror Sonar".  :D
karl: Jo, är väl fast i akkegura-kontra-piano-vispopträsket även om jag gör dödsryckningar i andra stilar med weirdomusik(?) och nåt annat  :huh:. Kul att den funkade som morgonlåt och att soundet passar. Tnx.
martinm: Sköna rader. Tack!
cykeln: Som sagt urfin text som säkert skulle lyfta låten till den luft, fart och rymd jag eftersträvade. Inte helt givet hur sångmelodi och instrumentalpartier skall samsas men förutsättningarna finns definitivt nu! Håller helt med om kvinnostämma à la Karin Kjellman bl a från den sedan länge nedlagda, utmärkta gruppen Folk och Rackare.
freddy: Härligt att läsa freddy! Kul!
HM: Sköna rader och bra synpunkter! Får aldrig till det där med reverbet tycker jag och skulle behöva gå kurs... Basen skall föreställa en kontra. Samplad. Bra tänk det där med avstamp till andra låtar. Thnx Micke!
emulator: Kul att du tycker den håller för sång! Pedal? Jo, skulle ha tänkt på det från början. Blir lite svårt att efterkonstruera. Blev ändå efterkontruktioner att få broderiet på rätt plats i takten. Du är naturligtvis välkommen ner med eller utan text. Äldsta dottern kommer nog att läsa i U-sala så småningom så du är inte säker däruppe heller.  :P
jay thomas: Kul! Bästa Pripps-låten är Ledins Dina färger var blå (Tommy Nilsson sjunger) så jääädra skön akustisk gitarrgrej på den. Undrar vem som spelar? Min låt platsar absolut inte i det sällskapet.  Reklammusik kan jag annars känna tveksamhet inför men när ingen säljer några plattor längre - vad göra? Man kanske aldrig heller hade hört pärlor som Release Me och José Gonzales låt till Sony vareväl, vad den nu hette (den med bollarna)? Vill lyssna på dina låtar nu och återkommer i dom trådarna.
emulatorn: Hej igen!  :P
david.roennlund: Bra synpunkter! Jo, som sagt sommarskola skulle passa mig med mixnings- (och kommaterings-) övningar  och jag lovar att jag stångat pannan blodig för att hitta bra vispar eller trumpinnar med såna där muddar på - vad det nu kallas? Men jag skall gräva i hårddiskarnas katakomber ytterligare och tar med mig dina råd dit. Tnx.   :)

 


 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
hallå equality
det här var asbra..
jag gillar arret & det lekfulla spelet
när pianot kommer in är hur grymt som helst..

det lilla sticket innan pianobiten är åxo ett toppen inslag
bra jobbat heltenkelt!

/Larsson
 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag får en sån sommarkänsla av denna låt..ditt piano förstärker effekten för mej, såå bra bara :P

En riktig sommarlåt för mej...det blir bilder av din musik, häftigt!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Det här är en sån mysig, skön låt, jag blir glad av den.. Satt och gjorde tråkigt pappersjobb på jobbet igår och hade den här rullande i hörlurarna, satte verkligen guldkant på en för stunden rätt trist tillvaro  :)
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Larsson: Tala om trollen... Satt just och lyssnade på några av dina låtar (co-lab med Stensdotter och Erika) och så fanns ditt inlägg här. Kul! Tack!
Marruschkka: Roligt! Jo, jag är ganska fast i årstider när det gäller låtar. Thnx!
Åsa: Häftigt!  :) Bra när musiken kan fördriva tråkigheten.


Ny version med nya trummor och impulse-reverb. Thnx to Egghuvud och Larsson, bl a för goda råd!  :) Högst upp för den som gitter.
 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Gitarrerna låter lite tydligare – och det är bra!
Även basen går bättre fram
När det gäller trummorna  skulle jag önska ännu mer variation mellan partiena
(säger jag som inte alls kan)
Är det lite för mycket reverb?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Jag sitter och myser. skönt lirat och mixat. bara tummar upp i från mig. mvh ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Riktigt bra och skön låt! Inget att påpeka, väldigt bra gitarrspel.  Skulle vara suveränt med sång på detta som sagt.

Är det riktigt piano? För det låter så. :)

Mvh

Memphis
« Senast ändrad: 15.06.2008, 18:58:40 by Memphis »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ah. Trevligt återseende det här! Jäpp, detta är verkligen en sång om fåglar. Jobba på sången nu :)

Skitsnyggt gitarrspel om jag inte sa det tidigare. :) Lite intressanta afrikarytmer bakom... Melodin finns ju redan i pianot som kommer in efter ett tag! Undrar också om det är riktigt :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Lyckades äntligen ta mig igenom box.net...

Snyggt rumsljud säger jag direkt.
Var är sången? är nästa tanke 
Kalas piano när det kommer in, den ersätter sången lite. Får mig att tänka lite på Norah Jones, samma sound och spel
Gitarrspelet är mycket bra både som spel och ljudupplevelse


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Åh. Kalasbra detta. Superskönt arr minsann. Och akkeguran låter ju finemang  ;)

Pianot blir (tycker jag också) att betrakta som något slags lead när det kommer in. Fram till dess känns det som ett intro. Mycket bra men lite långt. Några blå toner i pianot som stör det annars så jazz/blues-befriade tonspråket.

Tycker du ska fila på lite tydligare teman. Kanske på gitarr. Kanske på sax om det finns att tillgå? Du hör säkert melodierna jättetydligt i ditt arr, men jag tror på att arra så att melodin inte behöver trängas på samma sätt.

Mycket, mycket bra. Och alldeles för kort också förresten. Fila, fila, fila....


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Som vanligt kommer det sköna toner ifrån dig.    ;)
Har bara lyssnat på version 3 och gillar den skarpt.
Jag tycker att låten är skön utan sång, men den hade blivit en riktig höjdare med sång tror jag.
Tycker som tidigare talare att du har en skön röst som passar väldigt bra till den här typen av musik och skulle inte vilja byta bort den mot ngn annan faktiskt. 

Det hade varit jättekul att sjunga en av dina låtar, men jag har inte alls den typen av röst så det skulle göra din musik rätta på samma sätt som du själv gör. Tycker den texten som föreslogs i tråden var riktigt bra faktiskt och den kändes "rätt" till musiken.    Hoppas mycket på en version 4 med sång också.   :)
Me, Myself & I


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Har en omöjlig "IT-situation" här i Göteborg med den enda hotell-datorn placerad framför den enda hissen. (Dagens I-landsproblem). Kul att du gillade reverbet Tokai och allafina rader från övriga. Jädrar vilken snygg, finstämd låt Kornstad som jag hörde sent, sent härom natten. Återkommer när jag kommer hem. Thnx again alla!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Det låter fantastiskt bra om det här. Organiskt. När som helst anar man att Cat Stevens skall börja sjunga. Pianot lyfter låten och ger den variation precis när det annars skulle kunna bli lite upprepande. Gillar att låten har lite svårt att bestämma sig för dur eller moll.
Slutet var lite konstigt. Gitarrerna klingar fint! :)
DON'T PANIC