Kontrollrummet

Tokai - Back to the source of origin

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
ARTIST: Staffan Widmark
LÅTNAMN: Back to the source of origin
GENRE: pop
LÅTLÄNGD: 4.50 sisådär
KOMPOSITÖR: Jag
PRODUCENT: Jag

Omarbetad 2009-10-08


Har jobbat med denna låt i flera år, men nu får det vara bra. Nu får det bli som det är: ------------------------------ Lyssna

« Senast ändrad: 07.10.2009, 15:34:18 by Tokai »


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Låter bitvis som XTC, fast de brukar ha lite mer stämsång eller minns jag helt fel,
låter bra hursomhelst, bra hantverkat' :)
Kul med det 'glada' breaket vi 01:57 ca  :lol:
Försökte lyssna på texten vid andra lyssningen men tappade fokus, lät bättre nu,
växer med antal lyssningar (som Staffan Hellstrand), sparar, bra jobbat, lycka till
med nästa låt!  :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Aettan

  • Gäst
Ja det låter bra men man skulle vilja ha texten oxå för sången blir lite i skymundan ibland och jag får ett intryck av att den och dess innebörd är det som det handlar om i den här låten. Gillar låten skarpt så missförstå mig inte nu.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
lite i samma tänk som strawberry fields känner jag, fast mer återhållet. Snyggt dock.

Du har några takter ensamt rhodes/wurli/något i början. det är starkt. låt det gå några takter till ensamt...låter fantastiskt bra.

tycker den sökande sången fungerar bra till detta. Vore intressant med en dubb en oktav upp här o var?

Jag har givit låten en (1) lyssning, och den känns aningen splittrad. Dock tror jag att den kräver ett par lyssningar för att uppskattas som en helhet.

Snyggt jobb iallafall!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Låter välgjort det här. Skön låt med oväntade vändningar :)
Gillar blåset, blir maffigt med det!
Tror detta är en låt som växer med antal lyssningar som emu skrev.
Bra gjort!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tack för all vänliga kommentarer!
Tänkte lägga ut texten, men glömde bort det, så här kommer den.
Textidén fick jag från en ganska bisarr bok som handlar om berömda författares självmord, alltså på vilket sätt dom tog livet av sig.
Själva låttexten kommer delvis från författarens efterlämnade självmordsbrev. Jag tycker texten bildar en bra enhet med låten. Den är inte helt lättillgänglig som vissa andra låtar jag gjort.


Back to the source of origin

Water really amaze me
either a pool or a sea
You can float, you can sink
and maybe you stop and think
it all depends on you
it all depends on you
It could be life or death
your last dying breath

I ain´t gonna use a shotgun or a knife,
said the author to his wife
two days before they found him dead
He had drowned himself instead
- Back to the source of origin

It´s mighty altogether
We have to work together
Or it drags you down into it´s deep
for an everlasting sleep
It is like dancing
I´m not fancing
It´s something that you learn
It´s something that you earn

I ain´t gonna use a shotgun or a knife,
said the author to his wife
two days before they found him dead
He had drowned himself instead
- Back to the source of origin

Longing for the ocean
I´m overcome with emotion
Maybe I´m crazy, maybe I´m wrong
Now I know, where I belong
I´m so delighted
to be untited
I´m falling in beside
I sing this hymn with pride

- Back to the source of origin

This is only a recapulation
Of the famous author´s suicide note
And this is what he wrote

I ain´t gonna use a shotgun or a knife,
said the author to his wife
two days before they found him dead
He had drowned himself instead

- Back to the source of origin
« Senast ändrad: 07.06.2008, 13:34:49 by Tokai »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
bra och morbid text. mina komplimanger :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Gillar detta. Tycker du har fin ton i rösten och det låter bra. Tyckte jag hörde ett metronom-klick runt 27-28 enligt flashspelaren, läck från lurarna? Eller så var det något annat..

Skön pop som bjuder på lite oväntat och där man inte känner av varje riktning som komma skall, det gillas. Även texten gör det mer intressant.

Bra jobbat!



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gillade inte låten jättmycket (men det är snarare mitt problem och inte ditt), men nog fasen den bästa text jag läst här! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Gillar låten o texten.
Det är bara några ljudval jag inte kommer överens med, men det är ju en smaksak.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kul Beatlig text. Även låten andas McCartney ganska ordentligt. Det är sällan det brukar bli så här bra. Lite som ett bortglömt spår från Sgt. Pepper....

Mixen låter bra om än lite "billiga" ljud på vissa håll. Trummorna in introt avslöjar virvel inte så snyggt innan sången kommer in. Sedan smälter den in i arret. Skoj med autowah på gitarren också. Ger bra liv.

Inte så mycket konstruktivt att komma med denna gång. Bra jobbat liksom. Snyggt med mollet på "he drowned himself instead".

Fina fisken!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnade på denna igår också. Händelserikt stycke som kräver några lyssningar att få grepp om. En del som sagt som hämtat från Beatles klassiska period (I am the walrus, Fool on the Hill, Penny Lane, Strawberry fields for ever). Som om Lennon -67 hade gjort nåt ihop med Supertramp. Gillar ju båda så det här passar mig fint. Snygga växlingar, reggaepartiet är snitsigt men passar inte in, tycker jag. Sången skulle upp några dB, särskilt där orgeln spelar. Annars en spännande musikalisk resa med sköna harmisar och också impad av det omsorgsfulla hantverket.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Nu blev det så att jag först läste vad andra skrivit. Flera som jag har den största respekt för när det gäller musikkunnande och tyckande. Så det var med höga förväntningar jag lyssnade på detta.
Jovisst finns där dragen från McCartney kring hans storhetsperiod -67. Men jag tycker att det finns mycket av Procol Harum -  beroende på orgeln men också akordgången.
Imponerad av hantverket!
Tycker att trummorna är lite för platta
Sången skulle kunna höjas något och kanske också utvecklas - blir tyngre - lite mer Lennon  mot slutet.
Intressant text. Kul med denna typ av låt och riktigt bra gjort!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Tokai!

Gamla goda beprövade Beatles sound har du lyckats skapa! :)
Några reflektioner, även lite småpet här:

- sången för långt bak
- sången är stundom lite väl trevande
- "Back to the source of origin" kunde sjungas med några utpanorerade dubletter, även oktaven upp,  skulle ge lite kontrast till stycket.
- trummorna behöver mera "schmack", låter väldigt överförsiktigt spelade nu
- mamboslingan vid 1:55-2:05 hittar jag inget bruk för, passar inte in alls
- longing for the "åyschn", skoijt uttalat men kanske inte meningen...
- ylet på slutet kan du kanske tänka över ;)

Med lite skruvning o testning så kommer detta att bli en riktig godbit,
snygg låtidé och fint lirat. Bra jobbat! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tjena

Skrev du texten före melodi och arr eller samtidigt eller omvänt? Jag upplever det lite som du tonsätter en berättelse och bla speglar humörsvängningarna hos författaren, därav det glättiga partiet vid 1.55 som jag inte tyckte passade om man bara ser till melodin men däremot är snyggt med tanke på berättelsen. Det blir ju ingen hitlåt på traxlistan detta då får du nog korta av etc...lägga på lite kör och sådant fast antar att det inte är meningen. Arret i första halvan kändes väldigt varierat och snyggt men sedan blev det inte mer variation utan samma variation återkom ;). Jag håller med övriga om att rösten försvinner lite i orgeln. Introt är förbaskat snyggt.
Jo jag gillar texten och melodin så du får helt klart godkänt på denna, kul att lyssna på också :)
/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Det här låter ju härligt 60-tals-retro. Känns inte riktigt som en hitlåt men den växer helt klart med ett antal lyssningar. För mig känns den som, hmm, hur skall jag beskriva det? En låt som hör hemma i ett större sammanhang. Ja... ni vet. En gång tiden spelades det faktiskt in hela album, där varje låt var en del av helheten, som i sig många gånger var större än summan av de enskilda låtarna. Det är kanske bara jag som svamlar men så känns det i alla fall. Har två saker som jag kan gnälla lite över;

- Trummorna. Det skall ju inte vara feta dunder trums i en sån här låt men bastrumman kommer knappt fram alls o det är ju lite synd.
- Sången. Nu kanske jag går över linjen men en bättre sångare hade kunnat lyfta låten. Vet inte om det är du som sjunger men du har väl postat här för att få kritik... :) Sången är inte kass, men den har inte det där lilla (?) extra som en riktigt bra sångare kan medföra.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Dags att summera alla tänkvärda inlägg lite kortfattat.
Gemensamt tycks åsikten vara att sången ska upp på vissa ställen.
Mixade låten för snabbt och gjorde inga automatiseringar på sången, som jag borde ha gjort. Hellpig vill byta ut min sång och inte mig emot (min sång är bara ett redskap för låten). Hade faktiskt tänkt mig en viss person här för sången men det blev aldrig av.
Sedan upplevs låten som att den kräver fler lyssningar. Visst, så är det nog. Min avsikt har inte varit nån typ av hitlåt. Utgångspunkten var en slags tematisk låt, typ 70-tal, lite 10cc kanske, och så lite Beatles förstås - kommer man inte ifrån i mitt fall.
Vad gäller "det glättiga partiet" som stajo skriver, så har han helt rätt. Det är en illustration av huvudpersonens inre. Här ville jag också göra en abrupt brytning lite som 10cc gjorde i sina låtar. Men kommer nog att ta bort det eftersom det inte passar in rent musikaliskt.
Det finnns faktiskt en variation, ang stajos kritik, 3/4 in i låten, det är när sångaren förklarar att det han sjungit om baseras på författarens självmordbrev.
Ska skruva och fixa till lite mer, som mahan föreslår, så blir det nog bra.
Som sagt, har pulat med den här låten lite till och från i flera år men mixade ner den på några timmar - oförsvarligt.
Återigen tackar jag för alla värdefulla, insiktsfulla synpunkter  :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
som sagts förr: det är bara positivt om en låt kräver många lyssningar...det brukar tyda på djup och variation :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
som sagts förr: det är bara positivt om en låt kräver många lyssningar...det brukar tyda på djup och variation :)

Amen på det, broder. :)


Utloggad Oak

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
Sitter å slölyssnar på jobbet och den här låten stack ut ur mängden :) Skön sångröst lyfter det hela. Just att den låter så bräcklig.

Jag lyssnar inte så mycket på den här musikstilen, men jag får Salem Al Fakir-vibbar - tror jag?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Amen. Imponerad av denna. Vilket bygge! Fint tema som kommer igen trots alla (sköna) utflykter. Kul att höra denna igen.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Första gången jag hör detta och det ger mycket Beatlesvibbar! :wub:
Precis som många andra säger tycker jag sången kan förbättras - kanske genom att lägga på lite stämmor här och var och ev lite "Lennon"-reverb/delay.
Lyckas du med det kan det här bli en riktig favorit! Väldigt varierad låt vilket gör att den håller för många lyssningar! Förstår att den tagit tid att göra.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Det var ju överraskande att den här kom upp igen! Har gjort en del ändringar sedan sist men sången är som den är. Det här med Lennon eko vet jag inte. Vill inte att ska vara för mycket Beatles. Faktum är att jag inte alls hade Beatles i tankarna när jag gjorde låten; Beatles är bara helt enkelt en del av mitt musikaliska arv, mitt musikspråk sas. Nej, inspirationskällan var snarare 10cc, Beatles arvtagare som jag ser det. Vad gäller sången igen så har jag länge tänkt nångon annan att sjunga den, hans namn börjar på k. Tror jag har frågat men känt mig osäker på låten. Som sagt, många års trixande kring arret. Själva låten har varit klar i huvudet länge men inte vetat hur den skall framföras. När jag till slut fick till det gick det ganska snabbt att få ner den.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Kalas låt, låter mycket brittiskt nice ...som sas lite innan kanske lite XTC harmisar men också 10ccvibbar hör jag, tycker b-temat är skitsnyggt...men vad hände på slutet? tvärt  avhugget?
Bra låt.../ k B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej k.
Det där med avhugget slut fattar jag inte, Har lyssnat igenom nu som den ligger på KR och hittar inget konstigt, bortsett från "ylandet" som mahan beskrev det - det är borttaget i alla fall ( i min dator)
tnx för lyssning


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
ok...jag lyssnade på "streamen" och allt bara försvann i slutet ( kanske vaj på min uppkoppling) sorry ska ta mig en lyssning till ...skönt stuk.../ karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra spännande låt och jovisst allt finns där Beatles 10cc men inte Genesis så om det är samma K som jag tänker på så tycker jag nog Tokai är bättre Staffan. Jag har väl ungefär samma synpunkter som de övriga men här kommer de: Upp med sången, Ner med orgeln, Stämmor alá Beatles skulle definitivt höja alstret och det vet jag att du kan. I övrigt är låten kanon :D
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena!

Skön låt du har här! Grymt snygga melodier. Tycker dock inte att din sångröst gör dessa melodier någon bra rättvisa i nuläget, men jag tror jag hör vad du vill med låten och iden är riktigt bra! Antingen kan du sjunga om eller så kan du ta in en annan sångare som någon föreslog. Breaket är ju riktigt coolt och snyggt! Den här låten har enorm potential, men för mig är det sången som drar ner den. Bra jobb med ljud och allt annat!

Tack för musiken!

https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
passade utmärkt denna morgon, gillar den :)
www.myspace.com/staffanjonsson