Forum > Färdiga produktioner

Tokai - Back to the source of origin

<< < (3/6) > >>

Wernborg:
Kul Beatlig text. Även låten andas McCartney ganska ordentligt. Det är sällan det brukar bli så här bra. Lite som ett bortglömt spår från Sgt. Pepper....

Mixen låter bra om än lite "billiga" ljud på vissa håll. Trummorna in introt avslöjar virvel inte så snyggt innan sången kommer in. Sedan smälter den in i arret. Skoj med autowah på gitarren också. Ger bra liv.

Inte så mycket konstruktivt att komma med denna gång. Bra jobbat liksom. Snyggt med mollet på "he drowned himself instead".

Fina fisken!

equality:
Lyssnade på denna igår också. Händelserikt stycke som kräver några lyssningar att få grepp om. En del som sagt som hämtat från Beatles klassiska period (I am the walrus, Fool on the Hill, Penny Lane, Strawberry fields for ever). Som om Lennon -67 hade gjort nåt ihop med Supertramp. Gillar ju båda så det här passar mig fint. Snygga växlingar, reggaepartiet är snitsigt men passar inte in, tycker jag. Sången skulle upp några dB, särskilt där orgeln spelar. Annars en spännande musikalisk resa med sköna harmisar och också impad av det omsorgsfulla hantverket.

cykeln:
Nu blev det så att jag först läste vad andra skrivit. Flera som jag har den största respekt för när det gäller musikkunnande och tyckande. Så det var med höga förväntningar jag lyssnade på detta.
Jovisst finns där dragen från McCartney kring hans storhetsperiod -67. Men jag tycker att det finns mycket av Procol Harum -  beroende på orgeln men också akordgången.
Imponerad av hantverket!
Tycker att trummorna är lite för platta
Sången skulle kunna höjas något och kanske också utvecklas - blir tyngre - lite mer Lennon  mot slutet.
Intressant text. Kul med denna typ av låt och riktigt bra gjort!

mahan:
Tjou Tokai!

Gamla goda beprövade Beatles sound har du lyckats skapa! :)
Några reflektioner, även lite småpet här:

- sången för långt bak
- sången är stundom lite väl trevande
- "Back to the source of origin" kunde sjungas med några utpanorerade dubletter, även oktaven upp,  skulle ge lite kontrast till stycket.
- trummorna behöver mera "schmack", låter väldigt överförsiktigt spelade nu
- mamboslingan vid 1:55-2:05 hittar jag inget bruk för, passar inte in alls
- longing for the "åyschn", skoijt uttalat men kanske inte meningen...
- ylet på slutet kan du kanske tänka över ;)

Med lite skruvning o testning så kommer detta att bli en riktig godbit,
snygg låtidé och fint lirat. Bra jobbat! :)

h.  johan

stajo:
Tjena

Skrev du texten före melodi och arr eller samtidigt eller omvänt? Jag upplever det lite som du tonsätter en berättelse och bla speglar humörsvängningarna hos författaren, därav det glättiga partiet vid 1.55 som jag inte tyckte passade om man bara ser till melodin men däremot är snyggt med tanke på berättelsen. Det blir ju ingen hitlåt på traxlistan detta då får du nog korta av etc...lägga på lite kör och sådant fast antar att det inte är meningen. Arret i första halvan kändes väldigt varierat och snyggt men sedan blev det inte mer variation utan samma variation återkom ;). Jag håller med övriga om att rösten försvinner lite i orgeln. Introt är förbaskat snyggt.
Jo jag gillar texten och melodin så du får helt klart godkänt på denna, kul att lyssna på också :)
/Staffan

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion