Kontrollrummet

Caroline & Max - Lullaby

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
LÅTNAMN: Lullaby
ARTIST/GRUPP: Caroline & Max
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 3.08
KOMPOSITÖR: Caroline & Max
PRODUCENT: Caroline & Max
EV. MEDVERKANDE: -
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Det här är en Evanescence-inspirerad låt som jag och Carro spelade in igår och idag. Låten som sådan är färdig men det är del mixning kvar..
Alla typer av synpunkter tas tacksamt emot :)

EDIT:

Text

 Vers
Close my eyes
in the darkness I see light
There's no disguise
in the comfort of your arms
It's warm and safe
nothing sad comes to mind
life has been kind to me
hold me

 Ref
Can you hear my lullaby
When I close my eyes
I dream of kisses and sunflowers
Can you hear my lullaby

 Vers
Hear me breathe
there's such a silence in our bed
dark clouds forming over us
rainsdrops falling on my head
why do you weep
Im not afraid to take the leap
Why do you weep

 Ref


EDIT:
Omspelade gitarrer, nya stråkar och annan sångmix.
« Senast ändrad: 26.06.2008, 19:15:48 by max »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Evanescenc vet jag inte vilka det är men
Fint piano
Härlig röst
Skönt med övergången till den rockiga refrängen – bra drag där
Gillar melodin skarpt. Landar skönt tillbaks i vers två - Bra!
Maffiga gitarrer!
Låter rätt klart detta och riktigt bra
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Genialisk övergång. ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Lät distigt i mina lurar bitvis eller också har jag fått solsting?  :rolleyes:

Inte min älsklingsgenre men det lät bra, sången kan man ju inte klaga på :)
Bra ljud, guror, skönt gitarrsolo, lagom långt och snyggt i bakgrunden

Synth/stråken tyckte jag lät lite småtråkig, om jag nu skall försöka
kritisera nåt ;)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


freddy

  • Gäst
Skön låt, men fixa gurorna... dom distar på fel sätt, både på refräng och i solot. Digital dist, inte vidare vackert :D för hög inputvolym med all säkerhet.

Annars låter det klart detta.

Bra jobbat!


Aettan

  • Gäst
Jag tycker det är dax att vi inför texttvång på våra låtar. Här har vi en låt som låter och är inspelad och spelad/sjungen skitbra förutom disten då men iom. att jag inte ä så förtjust i själva låten så finns det inget som jag kan bidra med dessvärre. Det känns ju lite surt för man vill inte vara neggo och det kunde vara gott om man i alla fall kunde bistå med tips om texten. Så jag får säga bra jobbat på alla vis dessvärre inte min grej men jag är inte dummare än att jag vet att det är bra det här. Lycka till


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Aettan:
Bra synpunkt! Texten finns nu i trådhuvudet. Ska se över disten, kul att du tycker det är välgjort annars. Trevligt att du ville hjälpa till trots att detta inte är din genre.

freddy:
Tack för lyssning och kommentarer! Vet inte hur jag ska göra med gitarrerna tyvärr. Dessvärre är det inte inputsignalen som är för hög, tror nästan det är denna inställningen på ToneLaben som låter såhär. Har provat mig fram men inte hittat någon annan inställning på ToneLaben som det går att kräma fram mycket dist på :)
Ska kika en gång till. Har du något tips hojta gärna till :)

flabb:
Jo det är nog så att distar.. tyvärr vet jag inte hur jag ska bli av med det. Kanske har jag valt en konstig inställning på ToneLaben. Får kolla på det en gång till. Nä stråkgrejen blev inget vidare, det har du rätt i :)
Tack för bra input!

Dividend:
Tack!

cykeln:
Jättekul att du gillar! Ska se över gitarrerna igen, men jag tycker också det blev maffigt :)
Tack för kommentar!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja, vad säger man? skitbra. jag hade gärna lagt på lite småmysigt elektronisk slammer som evan..(hur fan de nu stavas) hade gjort tror jag. saknes lite här.

Sången blir bättre o bättre för varje låt. Ett tips dock: artikulera. be henne överdriva mimiken när hon sjunger. spela in, och jämför. helt andra sound. nu är det lite för lite mimik tror jag, utan att vara expert.

sen borde väl caroline ha en egen user på KR snart så hon får tacka för allt beröm :D


Vore kul att testa slamra till denna nångång. dåligt med tid nu dock, men hojta om du vill ha nån ide nån gång :)



bra ! (lyssna på freddy angående gitarrer ;) )
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Maxen!

Sitter gott detta alster!
Virvelkaggen har av misstag blivit för mycket nerskruvad eller...?
EMU har good point i Carolines sång, gillar ju sången som bara den,
artikuleringprecisionen kunde lyfta hela greijen med två poäng! Minst!

Trummorna har en betydande del i denna genre, så skruva lite till på dom,

annars sitter detta gott i mina öron ! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Aettan

  • Gäst
Blir inte riktigt klok på vad jag ska säga om texten hmm svårt, en sak i alla fall det ska nog vara the light annars ska det nog vara utan the på både darkness och light. Typ i mörker ser jag ljus alltså en bild av ett tvärtomförhållande på nåt sätt. Får ett intryck av att det "bildmässigt" hänger ihop på det här sättet:

Del 1 av första versen
Close my eyes
in the darkness I see (kanske the eller a) light
there's no disguise typ mörkret kan inget gömma ändå/ingen förklädnad kan gömma ljuset eller nåt
Del 2
In the comfort of your arms
It's warm and safe
nothing sad comes to (kanske my) mind
life has been kind to me

hold me
blir liksom över iom att life has been kind to me

På det här sättet kan man fundera hit och dit men det bästa tycker jag i alla fall när det gäller Engelska texter det är att fråga engelskspråkiga och det kan man göra på the muses muse http://www.musesmuse.com/forums/index.php? under Lyric critiques, ett bra forum. Lycka till


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
nackdelen med musesmuse att de e mjäkiga där på låtkritik...och inte så "på" heller. jag gjorde ett race där och komemnterade typ 150 inlägg på låtar. fick väldigt lite tilbaka. men tråden för textkritik kollade jag iog inte så mycket i, kanske kan vara ngt? :)

Däremot har jag inte problem med "in THE darkness I see Light". ALltså, det blir ju bara att i (det specifika) mörkret ser jag ljus. inte ljuSET. så..lugnt för mig.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Emulator:
Kul att du gillar! Industrislammer låter som god idé :) hojtar till nästa gång då det behövs :)
Carro skaffar förmodligen en egen användare här snart, så hon kan tacka för berömmet!
Tack för kommentarerna

Aettan:
Tack för synpunkterna om texten! Just med "in the darkness I see light" är det nog tänkt som emulator skrev. Annars jättebra tips. Visste inte att det fanns ett forum för textförfattning, får kollas upp :)

mahan:
Ja, virveln har blivit väldigt låg. Inte tänkt på det förrän du sa det.. Ska ändra det :)
Hur tycker du annars trummorna funkar? Är de för enformiga eller så? Har ju lite svårt för det där med trummor som du vet :)
Tack för kommentarerna!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba Max Å Carro.

Det mesta är sagt om denna.Lite egna funderingar kan jag bidra med.

Under introt så tror jag det skulle vara snyggare utan baskaggen i kompet..Små snygga fills med lätta cymbaler som glider runt lite..Sen när det drar igång - ja då är det bara att ösa på.Tycker att baskaggen förtar lite av den vackra stämning som Caroline målar upp med sin röst.Möjligen kan jag tänka mig nåt liknande när det lugnar ned sig lite senare under låten oxå..Virveln är lite låg..


I övrigt så tycker jag att ni är väldigt nära med denna..Det låter helt ok om lir och mix.

Mvh
Micael


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Bra utfört o i mina öron en bra och klar mix. Har inte så mycket mer att säga (men tycker att man skall skriva något när man lyssnat i alla fall!).


Utloggad Caroline

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Hej!
Nu är det gjort...här skaffat mig en användare!
Ville bara tacka för all feedback vi har fått på den här låten!
Det värmer.  :wub:

/Caroline (som sjunger i "Caroline & Max)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej!
Nu är det gjort...här skaffat mig en användare!
Ville bara tacka för all feedback vi har fått på den här låten!
Det värmer.  :wub:

/Caroline (som sjunger i "Caroline & Max)


Trevligt Caroline att du hittade hit.

Jag gillar din röst,vilket du säkert läst tidigare..Varmt välkommen skall du vara till en bra gemenskap runt musicerande och låtsnickrande teknik nissar..Presentera dig gärna under medlemmar fliken..så fler får hälsa dig välkommen.

Mvh
Micael


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tjabba Max Å Carro.

Det mesta är sagt om denna.Lite egna funderingar kan jag bidra med.

Under introt så tror jag det skulle vara snyggare utan baskaggen i kompet..Små snygga fills med lätta cymbaler som glider runt lite..Sen när det drar igång - ja då är det bara att ösa på.Tycker att baskaggen förtar lite av den vackra stämning som Caroline målar upp med sin röst.Möjligen kan jag tänka mig nåt liknande när det lugnar ned sig lite senare under låten oxå..Virveln är lite låg..


I övrigt så tycker jag att ni är väldigt nära med denna..Det låter helt ok om lir och mix.

Mvh
Micael

Tjena och tack för kommentarerna!
Har skruvat lite på trummorna nu. Tog bort baskaggen från verserna och höjde virveln ganska mycket :)
Ändrade lite på gitarrerna också höjde de spår som inte distade så mycket och sänkte de andra. Men det blir nog till att  spela om de senare ändå med en annan inställning på Voxen :)
Ha det!


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Bra utfört o i mina öron en bra och klar mix. Har inte så mycket mer att säga (men tycker att man skall skriva något när man lyssnat i alla fall!).

Tack för lyssning och för att du skrev ett par rader om vad du tyckte, det uppskattas!
Ha det gött!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej igen Maxen å Carro.
Jo men nu funkar introt kanon!! Riktigt snyggt utan baskaggen.Rockdelen därefter är oxå grym!
Nästa lugna parti..Kanon!

Lyssnat igenom låten strax,hittar bara ett "nits"..Nits och nits..Virveln kunde varit lite högre..Smaksak kanske,jag gillar när man känner pulsen från den i musiken. Den hörs men lite mer tryck hade jag önskat..Låt dom andra oxå tycka till lite innan du ändrar,jag kan ju ha fel..

Bra jobbat!

Mvh
Micael


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Gött att introt blev bättre :)
Hittade "felet" som gjorde att det distade, det var en inställningsratt på tonelaben som jag dragit upp för mycket. Output-signalen blev inte för stark men det distade fel ändå..

Nu är iaf gitarrerna omspelade och jag tror att all digital dist är borta nu. Har höjt virveln och försökt feta till den lite grand :)

Ta gärna en lyssning om ni orkar  :)

Ha det!


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Har gjort en ny mix nu med lite andra stråkar och lite mjukare mixad sång. Har även lagt lite reverb på gitarrerna :)
Funkar det så här? Färdigt? :)


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
bra sång och kanske låten funkar men samtidigt är det något som håller den kvar så den inte lyfter...kan inte riktigt sätta fingret på vad det är??? kanske trummorna? kanske gitarrerna? vet faktiskt inte....keep up /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se