Jag tror att det uteslutande handlar om bandet har breakat eller inte. Folk går inte o lyssnar på spelningar med lokala/okända band, man förutsätter att det är amatörer (vilket det ju tills viss del är, men kanske inte så illa som det kan verka) som inte kan spela. Det är i princip bara polare som dyker upp... men har du varit med i TV, är känd sedan tidigare eller har haft en smärre hit på radion så kommer folk från långaväga bort för att se på dig. Jag tror att det är precis som med humorn som nämndes tidigare! Eddie Meduza skrev en gång i tiden en låt som handlar precis som detta fenomen... jag bjussar den längst ner.

Det arrades spelning rätt friskt i hålan där jag bodde, i början av 90. Vi hade flera bra band där, inte minst en fransk duo på sax/gura som grymt sköna och duktiga och inte alls konstiga. Men för det mesta kom ingen. Men så fick ett band som hette Wannadies en radiohit... och när de skulle spela så var det så mycket folk att alla inte kom in. Men jag vågar nästan lova att om de inte haft den hitten så hade det varit lika tomt.
När vi lirat in en CD 1994 så snackade jag med en polare från Sthlm, och han var typ "lol, spelat in, ni? lol". Så fick han ett ex, ringde upp och var helt förvånad; jamen... det här är ju bra! Varför har ni inget skivkontrakt?! Och jag ... ja, det är bra var fan tror du att skivbolagen får sina band i från? Det verkade som han (som här får representera en stor del av det svenska folket i en hemsk generalisering) inte kunde fatta att ett osignat band kunde vara bra. Bra band har skivkontrakt. Enkelt som så. Nu är jag hemskt trött - svamlet slutar här med den utlovade texten:
Andra kan domOm jag försöker skämta, så är det inte roligt
Alla stirrar på mig, som om jag inte vore klok
Om jag säger "fläskafot!", säger alla "idiot!"
Men så kommer Hasse Alfredsson och säger samma sak
Och då är det jätteroligt
Om jag vickar på tårna, så skakar dom på skallen
Om jag kliar mig i röven, jag då är jag inte klok
Om jag säger "fläskkarré", så är jag tokig för det
Men så kommer Povel Ramel och säger likadant
Och då är det jätteroligt
Det är för roligt, med våra roller
Det som inte passar i min mun, det passar i hans