Kontrollrummet

Break on through to the other side

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Kvaliteten här är enligt mig mycket hög. Senaste studiofestivalen är ett bra exempel. Ändå pustar och frustar mina familjemedlemmar när jag kör musik från "oss amatörer"... Ligger det hos musiken i sig eller hos lyssnaren? Tittar man på s.k. kommersiell/proffesionell musik genom åren så är det ju massa grejer konsumenten har överseende med. Har det med att vara i rätt tid på rätt plats, som Canned Heat på Woodstock? Det känns som att vi befinner oss i ett vakum och lämnar scenen fri till   
alla desa Lycke Lii, Kiss och andra som vill ha den.
Max 300; tecken återstår


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
mmm.

lite kan det väl ligga i att vi medmusiker uppskattar verk kanske för orginella ideer, bra teknik, mindre bra teknik men känsla....etc.

...vilket gör att vi kanske överser med en massa annat?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
hm.... har svårt att förstå varför KR-låtarna skulle vara svårtsmälta...det mesta här är rätt så mainstream liksom... visst finns den endel som sticker ut... men överlag nej  :)


men annars är det ju som emu säger.... när man är inne i musik har man oftast en annan referensram och bedömmer saker annorlunda  :)

//
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Jag är övertygad om att musiker lyssnar på musik med helt andra öron än icke-musiker.
Man lyssnar efter och uppskattar helt andra saker i musiken, på grund av att man helt enkelt har kunskaper som andra inte har.
Det är både bra och dåligt ;/
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det handlar om samma fenomen som när det gäller humor.
Folk som är roliga och skämtar i vardagen skrattar de flesta lite förstrött åt, men lägger inte märke till dem - medan ståuppare kan komma med fruktansvärt dåliga skämt, men eftersom de står på scen och är "erkända", så är de plötsligt sanslöst roliga trots sina skitkassa skämt. Hade någon annan dragit samma skämt på jobbet en dag, så hade folk inte skrattat åt dem.
När någon är känd, så vet folk att de "ska" tycka om det, eftersom andra påstår att de är "fantastiska" när de tillåter dem att stå på scen och köra sitt race. Enkel flockpsykologi; Om man inte gillar de som placeras på scen, så är man "konstig" i andras ögon - och det är de flesta livrädda för, så de fortsätter gilla kass musik och usla skämt, för att slippa vara "utanför"... <_<
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Liknelsen med standup tror jag dock har en helt annan grund; om en ståuppare står på scen och pratar så förväntar man sig att det han/hon säger ska vara kul. Man är liksom inställd på det i och med att personen är just en ståuppare som just nu uppträder. Att det skulle ha så värst mycket med flockpsykologi att göra tror jag inte på, bortsett från det faktum att skratt smittar oavsett om FolkTM fattar skämtet eller inte.
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
sådär jättemainstream är väl inte musiken här? Har svårt att se paralleller mellan en dag på rix fm och en spellista med lika många låtar härifrån?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Ändå pustar och frustar mina familjemedlemmar när jag kör musik från "oss amatörer".

Det där måste väl vara grymt frustrerande?

Håller f ö med aoly om att musiker lyssnar på ett annat sätt, framförallt är de mer intresserade av musik öht och mer lyhörda för sånt som skiljer en låt från s k "mainstream", och kan lättare uppskatta differensen. Många lyssnar inte på musik med svåra passager så ofta.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Ickemusiker är i mina ögon ofta "bättre" på att lyssna på musik än musiker. De har ofta lättare att lyssna på helheten och låten i sig. En musiker kan charmas av "svåra passager" som egentligen inte tillför låten någonting. Dessutom har musiker lätt för att starta klubbar för inbördes beundran på exempelvis internetforum.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Dessutom har musiker lätt för att starta klubbar för inbördes beundran på exempelvis internetforum.

 :lol:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ickemusiker är i mina ögon ofta "bättre" på att lyssna på musik än musiker. De har ofta lättare att lyssna på helheten och låten i sig.

Ursäkta, förstår inte vad du menar. Vad är "låten i sig"? Vad är "helheten"?

Alla låtar innehåller fraser/passager/whatever, det handlar bara om olika mängd svårighet eller originalitet. Tycker själv att det vore rätt så enormt tråkigt om all musik lät som på vissa radiostationer.

Citera
En musiker kan charmas av "svåra passager" som egentligen inte tillför låten någonting.

Förstår inte. När tillför en passage nånting, coh när tillför den inte?

Ditt inlägg låter som värsta nonsens...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Nja, jag håller med Emil om att "folk" lyssnar på ett annat sätt. Själv kan jag snöa in på kul saker i musiken, som icke-musiker överhuvudtaget inte hör. På samma sätt kan jag bli irriterad på en slinga i musiken som är "för banal". Oftast är det den slingan som sätter sig i icke-musiker och gör att den fastnar.

Likaså kan man få haja till för intressanta vändningar eller något så enkelt som tonartsförändringar, som icke-musikerna inte hör över huvudtaget, det är fortfarande samma låt för dem, medan jag tycker att låten helt har bytt struktur.

Men att icke-musiker skulle vara bättre? Nja...  <_<


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ärligt talat så håller jag med honom också,  :D bara det att användande av vaga termer för att bevisa nåt stör mig  :rolleyes: (eller nåt)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ickemusiker är i mina ögon ofta "bättre" på att lyssna på musik än musiker. De har ofta lättare att lyssna på helheten och låten i sig. En musiker kan charmas av "svåra passager" som egentligen inte tillför låten någonting. Dessutom har musiker lätt för att starta klubbar för inbördes beundran på exempelvis internetforum.

så, att musikern charmas av passagen betyder inte att den faktiskt tillförde låten nånting? säger vem ?


Vad har inbördes-beundran-klubbar på internet med lyssning att göra?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Håller nog med emil om att folk som inte spelar själva ofta har lättare att lyssna på helheten och fokusera på mer känslomässiga "detaljer" snarare än tekniska saker. Speciellt såna "musiknördar" som lever för musik men inte spelar själva.

När jag själv "nöjeslyssnar" på musik brukar jag försöka stänga av och bara ta in men det är svårt om inte omöljligt att lyssna utan att analysera sönder allt när man direkt hör olika harmonier, ackord, intervall, ljud o.s.v. Fast det har ju sin charm det med. Men ibland kan jag tom bli arg för att jag tycker att något borde gjort på ett annat sätt.  :unsure:

Sen finns det ju tyvärr, som claes säger, en hel mängd människor som inte ens tar in det dom lyssnar på utan bara accepterar att det som spelas på rix fm är det som gäller.  <_<

Vad nu detta har med topic att göra vet jag inte riktigt..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Topic var väl. Trots bra ljud och allt annat som alla amatörer har kvarstår skillnaden mot proffs?
Varför?
Rätt tid, plats? Kontakter?  B)
Max 300; tecken återstår


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ok, lite mer on-topic då.

Visst finns det skillnader men jag tror också att "folk" lyssnar olika beroende på sammanhang och hur musiken presenteras.

Annars handlar det väl om kunskap/känsla och utrustning, kanske främst kunskap. För att bli riktigt bra måste man hålla på mycket och det är svårt för hobbyproducenten att sitta i studion och producera musik hela veckorna om man inte tjänar så mycket pengar på det man gör. Vilket ju är en förutsättning för att bli riktigt bra, att hålla på alltså.

Sen finns ju skillnaden mellan musik som slår och musik som är kvalitativ fast inte så komersiellt gångbar. Kontakter ja. Att marknadsföra sig och det man gör. Svårt utan rätt kontakter och väldigt tids- och energikrävande det med.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Aettan

  • Gäst
Ickemusiker är i mina ögon ofta "bättre" på att lyssna på musik än musiker. De har ofta lättare att lyssna på helheten och låten i sig. En musiker kan charmas av "svåra passager" som egentligen inte tillför låten någonting. Dessutom har musiker lätt för att starta klubbar för inbördes beundran på exempelvis internetforum.
Det ligger mycket i det här. Men jag anser att det är vårat eget fel och så den tekniska utvecklingen som gett var och en möjlighet att göra musik hemma i garderoben. Dom andra dvs. det "gamla vanliga gemene man" gardet av musik konsumenter tyker inte det är värt att lyssna på om det inte kommer från dom vanliga kanalerna som då nu även utökats med internet/youtube etc. Det måste alltså komma ifrån av att tillräckligt många människor oberoende av varandra antingen via traditionell reklamföring eller den nya "utbudskanalen" internet enas om att det är bra för att dom ska tycka att det är bra. Har farsan eller brorsan/syrran eller morsan eller nån lärare eller kompis gjort låten så blir det för lätt och för nära och mystiken eller vad man ska kalla det försvinner.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ickemusiker är i mina ögon ofta "bättre" på att lyssna på musik än musiker. De har ofta lättare att lyssna på helheten och låten i sig. En musiker kan charmas av "svåra passager" som egentligen inte tillför låten någonting. Dessutom har musiker lätt för att starta klubbar för inbördes beundran på exempelvis internetforum.

På tal om klubbar:
Ungefär som journalister som av fullständigt okända anledningar samtidigt börjar hypa brittiska (och svenska också för den delen) indiepopband som aldrig borde köpt gitarrer. Man vill väl tillhöra nån slags flock eller så ...

På tal om ickemusiker:
Undrar om jag är en ickemusiker som spelar förresten? Lyssnar väldigt sällan på detaljer och analyserar aldrig låtar.  (om jag inte lyssnar för att ge feedback på Kontrollrummet såklart.) Kan inte tänka mig att jag är unik där.

På tal om On-topic:
Tror dom flesta är för lata för att ta till sig ny musik via ett internetforum. Det är bekvämt att få det serverat på radio helt enkelt och för att "ickemusikern" ska reagera på en låt kanske det krävs att den snurrat 10 gånger på radion först???


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag tror att det uteslutande handlar om bandet har breakat eller inte. Folk går inte o lyssnar på spelningar med lokala/okända band, man förutsätter att det är amatörer (vilket det ju tills viss del är, men kanske inte så illa som det kan verka) som inte kan spela. Det är i princip bara polare som dyker upp... men har du varit med i TV, är känd sedan tidigare eller har haft en smärre hit på radion så kommer folk från långaväga bort för att se på dig. Jag tror att det är precis som med humorn som nämndes tidigare! Eddie Meduza skrev en gång i tiden en låt som handlar precis som detta fenomen... jag bjussar den längst ner. :)

Det arrades spelning rätt friskt i hålan där jag bodde, i början av 90. Vi hade flera bra band där, inte minst en fransk duo på sax/gura som grymt sköna och duktiga och inte alls konstiga. Men för det mesta kom ingen. Men så fick ett band som hette Wannadies en radiohit... och när de skulle spela så var det så mycket folk att alla inte kom in. Men jag vågar nästan lova att om de inte haft den hitten så hade det varit lika tomt.

När vi lirat in en CD 1994 så snackade jag med en polare från Sthlm, och han var typ "lol, spelat in, ni? lol". Så fick han ett ex, ringde upp och var helt förvånad; jamen... det här är ju bra! Varför har ni inget skivkontrakt?! Och jag ... ja, det är bra var fan tror du att skivbolagen får sina band i från? Det verkade som han (som här får representera en stor del av det svenska folket i en hemsk generalisering) inte kunde fatta att ett osignat band kunde vara bra. Bra band har skivkontrakt. Enkelt som så. Nu är jag hemskt trött  - svamlet slutar här med den utlovade texten:


Andra kan dom

Om jag försöker skämta, så är det inte roligt
Alla stirrar på mig, som om jag inte vore klok
Om jag säger "fläskafot!", säger alla "idiot!"
Men så kommer Hasse Alfredsson och säger samma sak
Och då är det jätteroligt

Om jag vickar på tårna, så skakar dom på skallen
Om jag kliar mig i röven, jag då är jag inte klok
Om jag säger "fläskkarré", så är jag tokig för det
Men så kommer Povel Ramel och säger likadant
Och då är det jätteroligt

Det är för roligt, med våra roller
Det som inte passar i min mun, det passar i hans
Det är förjävligt, med dessa roller
Om jag säger "pitten står!", så åker jag in
Men säger Hasse Alfredsson, då skrattar dom så att dom kan dö

Om jag försöker sjunga nånting vackert så säger dom "stäng av din jävla skit!"
Om jag skruvar upp, åker jag på en sit-up
Men så kommer Roger Whitaker och sjunger likadant, och då är det jättevackert


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
bra ord från Hellpig o Wernborg...

Är man blåst sjäälv då kanske? ibland hör man något på demosidorna som låter "skiva".  Vad är det om gör att det låter skiva? mixning/inspelning/mastring kanske?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
bra ord från Hellpig o Wernborg...

Är man blåst sjäälv då kanske? ibland hör man något på demosidorna som låter "skiva".  Vad är det om gör att det låter skiva? mixning/inspelning/mastring kanske?

Bra fråga... du har kommenterat ett par av mina låtar med just det men vad har jag gjort för speciellt? Ingen aning. :) Vad är det som gör att det låter bra? Omöjligt att svara på för mig, inte minst med tanke på hur subjektivt det är. Det finns ju en mängd parametrar som

* svänger det?
* tighthet
* låtens upplägg
* låtens sound
* de enskilda instrumentens sound
* sångaren, som i sin tur kan splittas upp i känsla, karaktär osv
* produktionen i sig (exv tyckte jag att Dan Reed Network (hette de så?) gav ut en riktigt bra debutplatta men produktionen var helt kraftlös, utan sting, vilket gjorde upplevelsen sämre)

Det är ju intressant att diskutera men ett slutgiltligt svar kommer man nog aldrig fram till.


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Dessutom har musiker lätt för att starta klubbar för inbördes beundran på exempelvis internetforum.

 :lol:

 ;)
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Man kan väl dela in musikintresserade i 2st grupper.

# RixFm
# P3

Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
bra ord från Hellpig o Wernborg...

Är man blåst sjäälv då kanske? ibland hör man något på demosidorna som låter "skiva".  Vad är det om gör att det låter skiva? mixning/inspelning/mastring kanske?

Bra fråga... du har kommenterat ett par av mina låtar med just det men vad har jag gjort för speciellt? Ingen aning. :) Vad är det som gör att det låter bra? Omöjligt att svara på för mig, inte minst med tanke på hur subjektivt det är. Det finns ju en mängd parametrar som

* svänger det?
* tighthet
* låtens upplägg
* låtens sound
* de enskilda instrumentens sound
* sångaren, som i sin tur kan splittas upp i känsla, karaktär osv
* produktionen i sig (exv tyckte jag att Dan Reed Network (hette de så?) gav ut en riktigt bra debutplatta men produktionen var helt kraftlös, utan sting, vilket gjorde upplevelsen sämre)

Det är ju intressant att diskutera men ett slutgiltligt svar kommer man nog aldrig fram till.

precis. ändå finns något i processfönstret som gör at det låter "skiva". Svårt att sätta fingret på. Tror iof atom trummor, bas, sång, gitarr tex ligger bra inspelat och mixat, så finns grunden där...bra mix/master på ngt vis. äh. eller inte :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jo... sedan är det ju ofta så att när något inte låter "bra" eller "proffsigt" eller "skiva" eller hur man nu vill uttrycka det, så är det ...för mig i alla fall... ofta så att de som presterar inte har the tools of the trade. Jag får ofta den känslan när jag försöker mig på något som jag inte behärskar, t ex dansmusik. Det är inte det att jag inte blir bättre eller inte vågar men det låter inte dansgolv om det (inte ännu i alla fall!). Samma sak om man hör någon som lirar gitarr men som inte kan bända riktigt "rätt" i sina solon, eller inte kan dämpa strängarna riktigt vid kompspel etc. Då låter det lite risigt o kass...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hm...sen gnäller vi ju samtidigt på att mainstream ofta är så risigt gjord?  Ligger hemligheten då att man alltid ser till att göra "snickrandet" på sånt sätt att man verkligen behärskar spelet? gitarrsolot blir inget jazzigt snabbt, utan enklare, men bra spelade, toner ? KOmpgitarren blir raka ackord för att inte blir svår?  Samt, att man förmodligen tar 400 tagningar tills det sitter, eller korrigerar med tex. melodyne.

Och, speaking of korrigera, så är även det något jag tror att man blir riktigt mycket bättre på med nedlagd tid...

typ :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tycker också ofta att jag upplever att alla andras låtar låter mer "skiva" än mina egna. Kan det vara att man är hemmablind på nåt sätt. Samtidigt får t.o.m. jag ibland höra att mixen låter bra etc....


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
hm...sen gnäller vi ju samtidigt på att mainstream ofta är så risigt gjord?  Ligger hemligheten då att man alltid ser till att göra "snickrandet" på sånt sätt att man verkligen behärskar spelet? gitarrsolot blir inget jazzigt snabbt, utan enklare, men bra spelade, toner ? KOmpgitarren blir raka ackord för att inte blir svår?  Samt, att man förmodligen tar 400 tagningar tills det sitter, eller korrigerar med tex. melodyne.

Och, speaking of korrigera, så är även det något jag tror att man blir riktigt mycket bättre på med nedlagd tid...

typ :)

Nja, det var inte riktigt så jag menade... mer att det lätt låter lite amatörmässigt om man inte är så duktig. Men det är rätt löst sagt, det finns ju duktiga instrumentalister som inte fixar att skriva bra låtar eller som inte kan spela in själva. Nu för tiden skall man ju vara duktig på allt, att gå in i en riktig studio o lira in verkar inte vara så hett längre.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Sorry, dett var ju off-topic kom vi fram till men, ramlade precis över den här artikeln, ang. icke-musikers lyssnande: http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_83446.svd

Citera
Musiker som drillats hårt sedan barnsben lyssnar på musik på ett annat sätt än ickemusiker. Jämför man de två gruppernas lyssnande finner man att den analytiska vänstra hjärnhalvan jobbar hårdast i musiker, medan den känslomässiga högra hjärnhalvan är mest aktiv i ickemusiker. Musiker verkar alltså lyssna på musik mer analytiskt och sönderplockat, medan ickemusiker koncentrerar sig på helheten och de känslor som musiken väcker. Vissa forskare menar därför att den känslomässiga och holistiska upplevelsen av musik faktiskt kan minska som ett resultat av hård träning.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hm...sen gnäller vi ju samtidigt på att mainstream ofta är så risigt gjord?  Ligger hemligheten då att man alltid ser till att göra "snickrandet" på sånt sätt att man verkligen behärskar spelet? gitarrsolot blir inget jazzigt snabbt, utan enklare, men bra spelade, toner ? KOmpgitarren blir raka ackord för att inte blir svår?  Samt, att man förmodligen tar 400 tagningar tills det sitter, eller korrigerar med tex. melodyne.

Och, speaking of korrigera, så är även det något jag tror att man blir riktigt mycket bättre på med nedlagd tid...

typ :)

Nja, det var inte riktigt så jag menade... mer att det lätt låter lite amatörmässigt om man inte är så duktig. Men det är rätt löst sagt, det finns ju duktiga instrumentalister som inte fixar att skriva bra låtar eller som inte kan spela in själva. Nu för tiden skall man ju vara duktig på allt, att gå in i en riktig studio o lira in verkar inte vara så hett längre.


Jomen det blir ju så? en proffsig produktion ser väl till att allt lixom är gjort inom ramarna för kompetense s.a.s ? :)



bra inlägg flintan :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
1. Nja, jag tror inte det beror på att det ska låta "proffsigt". Inte inom all musik i alla fall. Sonic Youth t.ex är ju hur kultigt stora som helst. De tilltalar förstås inte alla men det gör ju Crister Sjögren inte heller...Canned Heats klassiska falsksång på Woodstock (Going up the Coyntry) är väl själva poängen med den låten.

2. Dagligen läser jag i gratistidningarna om nya (för mig) okända artister som påstås vara jättepoppis i England, Japan, My Space whatever. Inte för att jag någonsin orkar kolla upp hur de låter. Men jag antar att X antal läsare gör det. Och de artister  som är tillräckligt envetna till sist breakar in i folkdjupet.

3. Ibland har jag hamnat på konserter där publiken verkligen tycker att bandet är jättehäftigt. Utom jag som inte begriper vad det är som skulle vara bra. Det motsatta har också hänt mig. At jag ramlat in på en spelning med ett band som jag inte har en aning om vad de heter. När jag efteråt går fram och undrar om de har en skiva att sälja så har de inte det. Kanske allt handlar om ett smart marknadsföringsupplägg? : "Janne på gitarr ...och så har vi Hubbe på marknadsföring..."


Max 300; tecken återstår