Kontrollrummet

Hem till Skattungbyn (eller fäbodjäntans undergång) - ny version. Nu med mord!!!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Visst rockar det med Nyckelharpa. MIn invändnning är nog att reverben är för stora och gör att ljudet bli diffust. Mycket mindre rum till att börja med. Sedan skulle nog sången fram ett par rejäla snäpp. Det känns som att det finns ett tomrum i mitten av mixen någonstans, fast det har ju mer att göra med produktionen. En akustisk gitarr hade passat tycker jag. Det blir lite naket nu i långa partier.
Annars gillade jag det. Det är kul med folkmusikinspirerade grejor. Jag tycker också om trummorna, det får det att låta lite mer rock.n roll på nåot sätt. och det är ju aldrig fel.  :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jajjemän, ett lyft. Gillar fusionen mellan gammalt och nytt. Låter dessutom skönt live med aula-reverbet. Svänget finns där. Sången måste upp 5 dB alla gången och trummorna då också ner något liksom några väl våldsamma nyckelharpcrescendon. Bra lir annars. Jäkligt fyndigt att hålla kvar refrängmelodin i en sångröst där långt bort till höger i andra versen liksom dur-moll-växlingarna i refrängen.
Kul. Ja visst blev det skoj när refrängen hänger sig kvar lite så. Har pillat med nivåer också.

Citat från: Dividend
Lyssnar på senaste versionen, kan ärligt talat säga att jag aldrig hört något liknande, inte ens Merit H. Garmarna kanske...

Har svårt att uppfatta sången, även om jag läste cykelns skriverier. Artikulation otydlig? ELler kanske bara skall upp i nivå?
Nån som kan förklara varför svensk folkmusik i modern tappning alltid låter på ett visst sätt? Följer ett visst mönster, med betoning av vissa noter i följden, takten osv. Lånade nån gång en skiva med inspelningar av en gammal gumma som kved och jojkade, som bevaras av historiska skäl. Från förra seklet. MEn inte fasen lät det som det här  Tror helt klart på att ronja-folkmusik uppfunnits av nån professor på 50-talet  DAvid?
Nja, har väl inga ambitioner att det ska följa någon slags tradition utan spelade mest vad som föll mig in bara. Tar det som en komplimang att du inte hört något liknande. :)

Citat från: egghuvud
Visst rockar det med Nyckelharpa. MIn invändnning är nog att reverben är för stora och gör att ljudet bli diffust. Mycket mindre rum till att börja med. Sedan skulle nog sången fram ett par rejäla snäpp. Det känns som att det finns ett tomrum i mitten av mixen någonstans, fast det har ju mer att göra med produktionen. En akustisk gitarr hade passat tycker jag. Det blir lite naket nu i långa partier.
Annars gillade jag det. Det är kul med folkmusikinspirerade grejor. Jag tycker också om trummorna, det får det att låta lite mer rock.n roll på nåot sätt. och det är ju aldrig fel. 
Har dragit ner på rummet i nya versionen. Och nivåer fixade hoppas jag.
Tack.





Och så.... ny version med Makarna Humleklo som sångförstärkning och David har ett nytt nyckelharpespår.

Kan också tillägga att Jonas Humleklo efter min beställning har skrivit till en vers där flickstackarn går sitt öde till mötes. Det var ju själva tanken med låten från början så det ville jag ha med på något sätt. Kommer läggas till i nästa version.

Seså - upp längst upp i tråden och lyssna nu.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jepp - nu låter det riktigt bra med duetter och körpålägg och av någon anledning stör mig inte trummorna alls nu - har jag vant mig eller....?
Ser fram emot nästa.

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Hello musiclovers ;)


hör att du inte klippt nått i NHfilen, man skulle kanske klippa bort lite i början ( eller spela in en bättre fil  :P )

tycker det låter fint, kul att den kommer vidare!

fiolspelamanslaget jag har på kammaren väntar otåligt på att jag ska spela in dem , så snart så :)


nog om mig, kvinnostämman kommer in fint och ballanserar upp mannen.
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Introt ger en ju sköna 60-talsjazzvibbar. Och vad det än är, så låter det Hammond, typ Bosse Hansson. Melodin är riktigt smittande, jag liknar den lite vid Sinclairsvisan, som jag tycker är otroligt vacker.

Visst är det en polska med dess starka betoning på ettan och trean. Fast slutklämmarna kanske är hambo...? Äsch, jag vet inte, har aldrig riktigt begripit skillnaden. Häftigt ändå med den sugande takten, som att rulla ett ovalt hjul.

Texten går inte riktigt fram, det känns som att arret är lite för rörigt. Varje gång jag försöker lyssna på texten så hör jag något som pockar på uppmärksamhet. Men bra sjunget, det låter skönt proggigt. Lite lågt mixad sång, men tycker att det skall vara så, är också en del av progg-känslan.

Basen vandrar lite mystiskt, lite nära atonalt ibland. Tycker den låter lite ostämd också.

Oj, vad trummorna låter akustiska, är det verkligen en plugg? Låter som ett riktigt set mickat med två mickar. Och är det distad gnol ute i kanten?

Ja, det är intressant att lyssna på detta. Traditionellt så det förslår, men samtidigt annorlunda. Hedningarna gör också såhär, fast på ett helt annat sätt som känns utnött. Det här känns fräschare. Men samtidigt låter det sökande, som att det inte har "hittat hem".

Gillar inte såna där slut, hoppas vi får höra ett riktigt. T ex en ständigt upprepad fras som dubbas av fler och fler instrument samtidigt som det tonas ner och mättas av bandekon. Mumma!
DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jepp - nu låter det riktigt bra med duetter och körpålägg och av någon anledning stör mig inte trummorna alls nu - har jag vant mig eller....?
Ser fram emot nästa.

Eko
Va bra. Japp, nästa version kommer.......

Citat från: David
Hello musiclovers
hör att du inte klippt nått i NHfilen, man skulle kanske klippa bort lite i början ( eller spela in en bättre fil   )
tycker det låter fint, kul att den kommer vidare!
fiolspelamanslaget jag har på kammaren väntar otåligt på att jag ska spela in dem , så snart så
nog om mig, kvinnostämman kommer in fint och ballanserar upp mannen.
Precis. Har inte klippt eller redigerat alls nu. Tänkt mer som en försmak inför nästa version där förhoppningsvis spelmanslaget är med och lirar.

Citat från: Rattlesnake
Introt ger en ju sköna 60-talsjazzvibbar. Och vad det än är, så låter det Hammond, typ Bosse Hansson. Melodin är riktigt smittande, jag liknar den lite vid Sinclairsvisan, som jag tycker är otroligt vacker.

Visst är det en polska med dess starka betoning på ettan och trean. Fast slutklämmarna kanske är hambo...? Äsch, jag vet inte, har aldrig riktigt begripit skillnaden. Häftigt ändå med den sugande takten, som att rulla ett ovalt hjul.

Texten går inte riktigt fram, det känns som att arret är lite för rörigt. Varje gång jag försöker lyssna på texten så hör jag något som pockar på uppmärksamhet. Men bra sjunget, det låter skönt proggigt. Lite lågt mixad sång, men tycker att det skall vara så, är också en del av progg-känslan.

Basen vandrar lite mystiskt, lite nära atonalt ibland. Tycker den låter lite ostämd också.

Oj, vad trummorna låter akustiska, är det verkligen en plugg? Låter som ett riktigt set mickat med två mickar. Och är det distad gnol ute i kanten?

Ja, det är intressant att lyssna på detta. Traditionellt så det förslår, men samtidigt annorlunda. Hedningarna gör också såhär, fast på ett helt annat sätt som känns utnött. Det här känns fräschare. Men samtidigt låter det sökande, som att det inte har "hittat hem".

Gillar inte såna där slut, hoppas vi får höra ett riktigt. T ex en ständigt upprepad fras som dubbas av fler och fler instrument samtidigt som det tonas ner och mättas av bandekon. Mumma!

Vilket skönt inlägg. 1 plus.
Kul att melodin går hem. Jag lär mig aldrig heller vilken dans som är vilken. Hmm, det uppfattas som proggigt alltså. Va synd  :lol:

Trummorna ja. Det är Independece Free som trummar om jag inte minns fel. Har inte projektet uppe nu.
Tanka hem här: http://www.yellowtools.us/cp21/cms/index.php?id=842

Håller med dig om Hedningarna. Har en platta med dom, men får bara huvudvärk av den.

Slutet är inte slut utan bara klippt eftersom slutet inte är arrat ännu, men det ska bli lite solon där och sen på med en refräng till kanske.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
[
Trummorna ja. Det är Independece Free som trummar om jag inte minns fel. Har inte projektet uppe nu.
Tanka hem här: http://www.yellowtools.us/cp21/cms/index.php?id=842



Underbart, jag har letat efter trumljud som låter mera replokal och mindre studio. Och så ger du oss ett helt gratis! Det var värt en tumme!
DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Verkligen folkligt. Och snyggt gjort. Lite dubbar här o var som är lite otajta...men det skall de väl kanske vara här antar jag...

Skitsnyggt. inget övrigt att tycka egentligen...sugen på att låta ella fits gerald kliva in lite och göra en fortsättning. Fäbodvallarna i dalarna är fyllda med gamla bilar och skrot nuförtiden har jag sett. knätofselectronica?

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är bra framfört. Mycket bra. Ogillar dock kompositionen, inte för att den är objektivt dålig, utan för att den är subjektivt, varför jag inte är i stånd att bedöma dess kvaliteter på ett adekvat sätt..
Så illa är det... Vad sjutton sysslar du med W? ;)

Såja, nu får jag springa och gömma mig ;)
Bra text och bra framfört. Tål dock inte ronja-stuket. Sorry. INte mycket att bry sig om...




https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det är bra framfört. Mycket bra. Ogillar dock kompositionen, inte för att den är objektivt dålig, utan för att den är subjektivt, varför jag inte är i stånd att bedöma dess kvaliteter på ett adekvat sätt..
Så illa är det... Vad sjutton sysslar du med W? ;)

Såja, nu får jag springa och gömma mig ;)
Bra text och bra framfört. Tål dock inte ronja-stuket. Sorry. INte mycket att bry sig om...


Lugnt. Smaken är som ....


Du hittade ingen jobbigt basfrekvens eller nåt att kommentera istället då... (hänvisar till privat msn-chat......)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Konstruktiv kritik är omöjlig här ;)
Hör inga krockar, bra mix. Gillar t o m tjejens sång lite. Fast sen återkommer joddlandet :) står inte ut.

Kanske har en inlärningströskel, typ som värsta deathmetal-låten, eftersom det låter bättre nu än första verren. Vill inte såga icke-konstruktivt men kan inte komma på nåt.

JO! Den slutar lite snöpligt ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Som jag sagt- älskar fiol!
Sången måste upp om man ska höra den!  ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
JO! Den slutar lite snöpligt ;)
Inte längre.

Citat från: Plinka
Som jag sagt- älskar fiol!
Sången måste upp om man ska höra den!
Hoppas du älskar nyckelharpa också som spelas här.  ;)
Hörs sången tillräckligt nu? Tack för feed.



Ny version längst upp!!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Är det någon wha-wha-effekt på nyckelharpan? Ska det vara det? Låter konstigt. Låter kul med walking bass på 6/8. Bra! Melodin är perfekt. Mixen helt ok i mina nya lurar. Folk & Rackare på 2000-talet!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Läckert!
Sången nu mycket bättre i ljudbilden
Gillar basen skarpt och nyckelharpan
Men det är något visslande, ringande ljud som ligger med nästan hela tiden
och någon slags fasförskjutning på nyckeln som låter lite märklig
Slutet är jäkligt bra!
Kul att vara med i ett litet hörn här!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Det fnissar och visslar om något  :unsure: nåt harpiskt tror jag. Sen är den nya texten ungefär lika subtil och dubbelbottnad som en fotbollsspark rakt i i skrevet, eller att någon slår en på käften med basebollträ. För explicit för min smak. Skall folk mördas föredrar jag att man smyger med det  :rolleyes:


Folklig festivita och ni gör det bra! Möjligen att basigaste rösten kan tonas ner.

trummorna är mysiga!
« Senast ändrad: 15.09.2008, 23:13:53 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Här har det hänt massor. Riktigt schyst detta, gillas skarpt. Intressant text med :D

Bra som fan helt enkelt, inget att klaga på direkt. Snyggt jobbat samtliga inblandade.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kan lägga till att det är nåt med tonspråket (bäst beskrivet som "ronja"-soundet) jag menar att jag har nåt emot ovan. Låten i övrigt är helt ok, om jag försöker mig på att bortse från det.
Tjejen sjunger ju kalasbra, och fiolen funkar (på min lyssning iaf)

Stör mig inte heller på den blodiga storyn ;)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
diggar det här  B)

lite små fix med sången,, skulle göra susen tajta till det lite kanske?
men men...
det låter kanon!
bra jobbat.
https://soundcloud.com/olajegreus



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Är det någon wha-wha-effekt på nyckelharpan? Ska det vara det? Låter konstigt. Låter kul med walking bass på 6/8. Bra! Melodin är perfekt. Mixen helt ok i mina nya lurar. Folk & Rackare på 2000-talet!
Ingen wha-wha-effekt, men däremot ligger en svajig synt samtidigt. Ska nog testa att dämpa/ta bort den. Perfekt melodi säger du  :wub: :wub:

Citat från: cykeln
Läckert!
Sången nu mycket bättre i ljudbilden
Gillar basen skarpt och nyckelharpan
Men det är något visslande, ringande ljud som ligger med nästan hela tiden
och någon slags fasförskjutning på nyckeln som låter lite märklig
Slutet är jäkligt bra!
Kul att vara med i ett litet hörn här
Kul med det du diggar. Tack för text också!!!
Det där ringandet. Undrar om det kan vara synten jag refererar till ovan?

Citat från: mulatorE
Det fnissar och visslar om något   nåt harpiskt tror jag. Sen är den nya texten ungefär lika subtil och dubbelbottnad som en fotbollsspark rakt i i skrevet, eller att någon slår en på käften med basebollträ. För explicit för min smak. Skall folk mördas föredrar jag att man smyger med det 
Folklig festivita och ni gör det bra! Möjligen att basigaste rösten kan tonas ner.
trummorna är mysiga!
Visslar... hmm.
Basrösten ska ner hör jag nu. Noterat!

Citat från: Freddy
Här har det hänt massor. Riktigt schyst detta, gillas skarpt. Intressant text med 
Bra som fan helt enkelt, inget att klaga på direkt. Snyggt jobbat samtliga inblandade.
Tack som fan!

Citat från: Dividend
Kan lägga till att det är nåt med tonspråket (bäst beskrivet som "ronja"-soundet) jag menar att jag har nåt emot ovan. Låten i övrigt är helt ok, om jag försöker mig på att bortse från det.
Tjejen sjunger ju kalasbra, och fiolen funkar (på min lyssning iaf)
Stör mig inte heller på den blodiga storyn
Vi bugar och bockar.
Men.... hur kan du tycka att låten är helt ok om du inte gillar tonspråket! Diplomat där.  ;)

Citat från: Guran
diggar det här 
lite små fix med sången,, skulle göra susen tajta till det lite kanske?
men men...
det låter kanon!
bra jobbat.
Sången hade säkert gått att få till tajtare. Sant.

Citat från: SYNTH
Var ju riktigt bra och som sagt intressant text!
Kul att det går hem. Tack.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citat från: Dividend
Kan lägga till att det är nåt med tonspråket (bäst beskrivet som "ronja"-soundet) jag menar att jag har nåt emot ovan. Låten i övrigt är helt ok, om jag försöker mig på att bortse från det.
Tjejen sjunger ju kalasbra, och fiolen funkar (på min lyssning iaf)
Stör mig inte heller på den blodiga storyn
Vi bugar och bockar.

Men.... hur kan du tycka att låten är helt ok om du inte gillar tonspråket! Diplomat där.  ;)

Jag gilllar inte ronjatonspråket i en specifik notsekvens! JODDLANDET!!!!!!!!!! ;)
Det trodde jag stod klart sen tidigare
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad humleklo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Såååå mycket gillar jag denna låttyp...jag drömmer om att få spela den live i en si så där 15-20 minutersversion....grym nyckelharpa !! och skön känsla i Stefans sång...//J


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Detta är bara löjligt BRAAAAA
Jag har ingen som helst förståelse för att jag en gång i tiden var kritisk mot detta. Jo det har jag ju egentligen men utvecklingen av denna låt är melofantastiskodramatisk!!!
Rent ut sagt skitbra!

Gör nåt med den är den inskickad till melodischlagern t.ex.????
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se



Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Hep!!!
Uppvuxen med diverse proggband så är detta hemmavid,bra låt,bra framförande,härliga naturljud i fonden,Kebnekaise revisited känns det som,och det är högt betyg hos IKEN...... :)
Mer av detta tack!!! :wub:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
JODDLANDET!!!!!!!!!! ;)
:lol:

Såååå mycket gillar jag denna låttyp...jag drömmer om att få spela den live i en si så där 15-20 minutersversion....grym nyckelharpa !! och skön känsla i Stefans sång...//J
Tack. Och tack för hjälp med text och kör.  :)

Detta är bara löjligt BRAAAAA
Jag har ingen som helst förståelse för att jag en gång i tiden var kritisk mot detta. Jo det har jag ju egentligen men utvecklingen av denna låt är melofantastiskodramatisk!!!
Rent ut sagt skitbra!

Gör nåt med den är den inskickad till melodischlagern t.ex.????
Eko
:wub: Lite lång för schlagern bara. Får bli en schlagerremix kanske. :)

Låter gött! inte hört något liknande förut faktiskt! :D

Mvh
Erik
Åhh. En ny stil alltså. Tackar ödmjukast. :)

Hep!!!
Uppvuxen med diverse proggband så är detta hemmavid,bra låt,bra framförande,härliga naturljud i fonden,Kebnekaise revisited känns det som,och det är högt betyg hos IKEN...... :)
Mer av detta tack!!! :wub:
Kebnekaise är för mig ett av få gamla proggband som går att lyssna på. Tack för den liknelsen.  :wub: Mycket dravel och "alla kan spela" från den tiden annars. Jag är lite sugen på att fortsätta med ett par till i samma anda. Har lite slingor på lager.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
En bmp i rättan tid
kommer just därifrån
med midsommar i håret
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten



asti

  • Gäst
Kul låt! Det är något i refrängen som låter som bakfulla fiskmåsar ungefär, annars tycker jag det här är ett riktigt bra hopkok (nya stilen efter hiphop  :)
av jazz, folkvisa och progg!