Kontrollrummet

Flabb - Semesterblues

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil

LÅTNAMN: Semesterblues
ARTIST/GRUPP: Foolbaar
GENRE: Blues/rock
LÅTLÄNGD: 4:53
KOMPOSITÖR: Mats Fredholm (a.k.a. "flabb")
PRODUCENT: Mats Fredholm
EV. MEDVERKANDE: kidsen
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

Hej,
var tvungen ladda upp någon låt här på KR så tog denna låten jag gjorde förra året, gissa när? ;)
Har lärt mig en del sen dess hur man ställer in Logic och hur man mixar så jag vet redan att dett laggar lite här o där med gitarrerna (skyller 75% på latency :P ) samt mixningen har lite att önska osv.
Hoppas ändå nån finner lite nöje och tycker det är en kul låt.

För den som vill sjunga med:

 Att jobba mycket går väl an
 Om det för med sig lite tid
 Då man kan slappa och varva ned
 För kropp och själ nu om det ber

 Ja det är vilotid, semestertid igen.

 Jag tror idag så blir det regn
 Ungefär som det var igår
 Man får trots allt hålla ut
 För snart är ledigheten slut

 Ja det är semesterregn, sommarblues igen

 Skall vi sola idag eller lösa korsord?
 Skall vi måla nåt drag eller sova på soffan
 Semesterfixar igen, semesterblues igen

 Jag ser varenda väderprognos
 Du sa var glad åt det som fås
 Men den som har mycket vill ha mer
 Så jag till vädrets gudar ber

 Ja det är sommarbad, alger och torka igen

 Skall vi sola idag eller lösa korsord?
 Skall vi resa iväg eller läsa en mordbok?
 Semesterkultur idag
 Semesterblues igen

 Skall vi sola idag eller lösa korsord
 Kanske fly iväg på nåt sista-minuten
 Semesterturist igen
 Semesterblues igen

 B)



Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


freddy

  • Gäst
Åh, en bluestolva :D Hör man inte varje dag (kanske tur :D) men nu var det mysigt. Skön text och kul låt, tänker lite på kenneth and the knutters. Gillar gitarrljud och spel, härligt ös. Sången känns lite tam ibland, men den funkar!

Bra jobbat Flabbe :D


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Det här har du gjort bra! Kanske inte min musikstil riktigt, men alla cruisingbilar här skulle nog digga!
Kenneth and the Knutters, sa Freddy...jag som trodde att det var Eddie Medusa med lite inslag av zz-top i mitten som jag assosierade till, men som sagt, jag har dålig koll!  :lol:
Det kuligaste av allt är din sångstil!
Plinkar på en låt...


Aettan

  • Gäst
Tja från en annan Logic maniac  :D fan det låter inte så tokigt det här iom. att det verkar som du säger vara ett tidigt alster i början av Logic äventyret. Påt igen bara det här smakar mer. Har du Logic frågor så PM:a bara så får du telenr, kanske inte kan svara på allt men nåt kanske man kan hjälpa till med. Har både PC och Mac Logic i min ägo.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena flabb.

Det här flabbar man inte åt - det svänger för tusan! Lite av min hemma plan,tycker du gör det bra.
Finns inget direkt att såga i mix och lir,det låter bra helt enkelt.Sen tror jag du har skrämt in frugan/dottern på kör(dock är hon lite snedpannad) kul när familjen vill vara med! Min vägrar,men jag hör henne nynna på mina alster ibland,antar att hon inte har nåt val  :D

Nice som fanken.

Mvh
Micael


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Oj vilka snälla kommentarer, det var kul, tack så mycket :wub:
freddy: ja stämmer bra - så värst många bluestolvor har man nog inte i sig, haha :)
Plinka: kanske det *bankar i taket på raggarbilen* ;) jo efter en lång period av SRV-lyssnande plus i kombo med semester, värme, en bärs så kan resultatet bli så här från en amatör - vad gäller sången så är det nån slags knasig humor som färgar text o stil  B)
Aettan, tack! skall försöka komma ihåg det erbjudandet om jag fastnar nån gång  :)
H.mike: tack, jo jag har lyssnat lite på några av dina grymma alster, kul att en insatt gillar det. Nja du är nog lite snäll vad gäller mix iaf ;) Det är min dotter på 12 som jag lyckades få med o köra, det svåra är bara att få henne att ta i lite mer, men när man själv inte kan sångteknik värst bra är det svårt att lära ut :rolleyes: Min grabb i målbrottet var med på ett hörn i början av låtet, min sambo totalvägrar alltid, trots att hon är skolad! Eller är det därför?  :blink:  :D
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Kanonbra, gillar det bluesiga soundet om trummor och sång. Lite laid-back sång kanske, men det blir ju så på semestern. ;)
Jag reagerade lite på basmuller i början, men jag tror inte det är fel i genren att trummor och bas konkurrerar om basfrekvenserna och att det är mycket rum även på dessa.

Gillar verkligen variationerna i kompet mot mitten/slutet, det ger en enastående livekänsla.

Tyckte inte ditt festivalbidrag rockade värst, men det här är nåt helt annat. B)
DON'T PANIC


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Kanonbra, gillar det bluesiga soundet om trummor och sång. Lite laid-back sång kanske, men det blir ju så på semestern. ;)
Jag reagerade lite på basmuller i början, men jag tror inte det är fel i genren att trummor och bas konkurrerar om basfrekvenserna och att det är mycket rum även på dessa.

Gillar verkligen variationerna i kompet mot mitten/slutet, det ger en enastående livekänsla.

Tyckte inte ditt festivalbidrag rockade värst, men det här är nåt helt annat. B)

Tackar, kul att du tyckte det rockade :)
Det är billig aku-nylon-gura i början o slutet inspelad i rum utan speciell ljudisolering så det kanske kommit in muller därifrån, ja man kanske bara skall sjunga semesterlåtar, typ semestersoul, semesterrock, semestermetall osv, lite a la "semester fur alle" hi-hi
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Kul! Det är lite ”Klippans centrum” om igen!
Riktigt gungande sommarblues. Gott spel, fränt ljud.
Det klassiska riffet låter nyputsat och fint i solen – mycket live över detta!
Mer blues åt Folke
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Kul! Det är lite ”Klippans centrum” om igen!
Riktigt gungande sommarblues. Gott spel, fränt ljud.
Det klassiska riffet låter nyputsat och fint i solen – mycket live över detta!
Mer blues åt Folke

Anar att det är Torsson som menas, ett band jag missat faktiskt, vet inte hur jag skall tolka det,
men jag tar det positivt  ^_^
Kul att du gilla't, jag får nog lägga upp fler låtar nu när jag får så mycket positiva ord och övermodet växer  :D
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Härligt.

Arret haltar lite här och där tycker jag. Några i mitt tycke omotiverade stopp som gör det tror jag.

Tycker du sjunger iskallt. Jättebra.

Låten ja... det är en blues liksom. Vissa dagar tycker jag blues är störtskönt och vissa dagar bara bakåtsträvande gubbigt och omodernt. Idag var det skönt.  :)

Mumsigt riff.


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Härligt.

Arret haltar lite här och där tycker jag. Några i mitt tycke omotiverade stopp som gör det tror jag.

Tycker du sjunger iskallt. Jättebra.

Låten ja... det är en blues liksom. Vissa dagar tycker jag blues är störtskönt och vissa dagar bara bakåtsträvande gubbigt och omodernt. Idag var det skönt.  :)

Mumsigt riff.

tack  :wub:
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Inte så mycket blues, tycker jag, mer att det låter som Chuck Berry.
Jag tycker rumsljudet är ok men inte. Svårt att förklara. Är det ett reverb eller mikar i rummet?
Jag gillar verkligen gitarrspelet. Låter som en 12-strängad. Kan det vara Variax?
Sången är cool,  och det funkar bra.


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
låter bra, gillar gitarr ljudet, sången funkar bra. tänker lite på Traste och superstararna.
http://www.myspace.com/trastesuperstararna

upp med fler låtar!!


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Tokai: rumsljudet är lite blandat, nylongura i början inspelat i vanligt litet oisolerat rum, typ mini-kontor,
sången inspelad in mot öppnad garderob i annat rum, jag har nyligen läst det är bättre ha garderoben bakom sig än att sjunga rakt in i det dämpade, kanske nåt att prova :) Det är för övrigt Fenderstrata in i Logic, kanske hade jag GR2 då annars är det Logic eller Garagebandljud, på dem är det möjligen lite annat rumsljud, ja lite rörigt kanske, men man lär sig nåt varje dag (och glömmer annat :P )

Sixties: kul :) Fler låtar?, mja jag kan alltid lägga upp låten jag kom sist i en viss punkfestival i annat forum, nja?  ^_^
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Denna gjorde mig på gott humör :). Kanske inte det mest varierade arret men det funkar och känns lagom opretentiöst. Gillade den avslappande (eller vad man säger) texten.
Din röst passade bra och jag kom faktiskt också att tänka lite  på Torsson.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Denna gjorde mig på gott humör :). Kanske inte det mest varierade arret men det funkar och känns lagom opretentiöst. Gillade den avslappande (eller vad man säger) texten.
Din röst passade bra och jag kom faktiskt också att tänka lite  på Torsson.

Kul, då har man lyckats om man gjort musik som gjort någon gott, tack för lyssningen :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lite chuck berry, som Tokai sa...

Låter bra, dock får jag tanken att det vore nåt Eddie MEduza kunde satt ihop, men det är bara en tanke som dök upp. (Hans låt "såssialdemokraterna" bygger väl också på en chuck berry låt? Johnny b goode.. Väldigt lik iaf.)

Kan gilla det, men sitter inte och diggar heller..

SKön låt i vilket fall.. :) Tycker instrumenten känns tydliga i ljudbilden, dock inte läst några andra kommentarer än Tokais, som råkade dyka upp ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Lite chuck berry, som Tokai sa...

Låter bra, dock får jag tanken att det vore nåt Eddie MEduza kunde satt ihop, men det är bara en tanke som dök upp. (Hans låt "såssialdemokraterna" bygger väl också på en chuck berry låt? Johnny b goode.. Väldigt lik iaf.)

Kan gilla det, men sitter inte och diggar heller..

SKön låt i vilket fall.. :) Tycker instrumenten känns tydliga i ljudbilden, dock inte läst några andra kommentarer än Tokais, som råkade dyka upp ;)

Chuck Berry, ja wow, tar det som positiv kritik  ^_^
Eddie, haha "i handsfacket, under starkölena", ja inte nåt man lyssnat mycket på kanske ;)
Ja låter det likt så är det omedvetet, tack för lyssningen :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Härligt med blues!
Gillar strataljudet och blues licket som är introt och som återkommer senare. Låter lite SRV om det - trevligt!
Kul att du sjunger på svenska, inte ofta man hör svensk blues tyvärr.



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
klippan centrum sa någon, jag säger det med.  En bluestolva på gott och ont. tycker det är bra licefeeling, men kanske inte lika bra helhet. saknar lite rassligare ljud...sunkigare trummor, mer framträdande bas...tror jag.

men det låter som en blues skall -direkt från magen :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Tackar max, ja jag tycker det är mer spännande med svenska  B)
Emulator, jag kanske får lyssna på klippan C men kanske inte, då finns
kanske risk man låter ännu mer som det  :o :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Mats!

Härlig sommarlåt, semester o sol o lata jobbare! GILLAS!:D
Snyggt lirat o gott sväng. Gurorna onödigt mycket utpanorerade. Basen kunde skäras aningen på bottnet, lite dundrande nu. Och lite upp på mellanregistert på gurorna. Så kunde det vara liute mer "bett" i trummorna.
Små greijer som kanske kunde lyfta låten lite till.

Kul med "kidsen" på sång, har väl namn åxå eller... ;)

Bra jobbat hela familjen...hälsa "kidsen" ! ;)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Haha, jo det har inte frågat om de vill stå för insatserna så de blev anonyma ;)
Tack för tipsen mahan, får se om jag mixar om den, hade tänkt låta den vara men kanske orkar ge sig på den igen,
kanske på semestern då  :lol:
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531