Kontrollrummet

Automagisk VSTi/midispår assign?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peaklimiter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 102
  • if it sounds good, it is good !
    • Visa profil
jag har en lite fundering huruvida det är möjligt i Cubase SX 3 att när man öppnar ett vst instrument så skapar cubase ett midispår som automatiskt blir assignat till just det instrumentet ? det vore ju göttans bananer om det gick.  :rolleyes:
det pajjar arbetsflödet lite sådär lagomt när man lär skapa spår som en illbatting.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag är inte säker på att jag fattar exakt vad du menar, men du kan ju jobba med Templates.
Ladda upp ett nytt spår och lägg till de spår du vill ha. Audio och midi. Sedan kan du lägga respektive instrument på respektive kanal låt oss säga att du har trumplugg på några kanaler, bas på nästa, din favoritsynt på nästa och sedan fyra audiospår. Spara sedan rasket som Template och varje gång du vill skriva en låt så öppnar du bara temlaten och instrumenten laddas och lägger sig på respektive spår.

Jag har själv en tre fyra olika templates med grejor som jag använder i nästan alla låtar. VAr försiktig så du inte råkar göra någon justering av något t e x tempo eller så, för då kommer även detta att öppnas varje gång du öppnar ett din template.

Den funktionen som du efterlyser tror jag inte att jag har stött på. Du kan naturligtvis skapa kortkommando för sådana saker.

Annars har du ju multifunktionen i att skapa midispår t e x . Där skapar du tex tio midispår på en gång. I takt med att du laddar instrumenten i inspektorn så lägger du ju ändå instrumenten på en midikanal. Eller jag kanske inte fattar hur du menar.  :)


Utloggad Peaklimiter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 102
  • if it sounds good, it is good !
    • Visa profil
jag är mer ute efter nån slags makrofunktion som gör att det skapas ett midispår som är kopplat till den vsti plugg jag har valt, ungefär som att datorn gör det åt mig istället för att jag behöver först ladda en vst för att sedan skapa ett midispår och välja vsti som utgång.  klarnade det ? :)


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Jag hajar vad du menar. Och instämmer - det vore toppen med en sån funktion. I synnerhet eftersom fönstret med VSTi:n också försvinner bakom när man pillar med kanalinställningarna (om man inte har satt den som Always on top)


Utloggad Lindeberg

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
    • Lindebergmusic
Då får jag föreslå att ni byter till sonar!!! ;) Det har fungerat med kanaladresseringen (midi vsti) sen flera versioner bakåt...
En av anledningarna att jag själv fick upp ögonen och provade för några år sen. Sen har jag vart fast!

MVH
/Johan Lindeberg
MVH
/Johan

Lyssna på mina platta "Money Talking" på spotify:

http://open.spotify.com/album/7cRLNzCrK7TdDuiB2o5YSb


Utloggad Lindeberg

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
    • Lindebergmusic
Väldigt moget av oss att föreslå andra DAW´s  :D

Förlåt mig...

Ursäkta att jag presenterade en lösning då!
MVH
/Johan

Lyssna på mina platta "Money Talking" på spotify:

http://open.spotify.com/album/7cRLNzCrK7TdDuiB2o5YSb


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Cubase 4 frågar om man vill skapa ett midispår så fort man laddat in ett VSTi i instrumentracket. Jag antar att det är en sån funktion du är ute efter?
Så, ja det går. fast bara i 4'an såvitt jag vet.
Dolphins are gay sharks.


Utloggad Peaklimiter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 102
  • if it sounds good, it is good !
    • Visa profil
Cubase 4 frågar om man vill skapa ett midispår så fort man laddat in ett VSTi i instrumentracket. Jag antar att det är en sån funktion du är ute efter?
Så, ja det går. fast bara i 4'an såvitt jag vet.

ja precis det är just det som jag är ute efter, man får väl utnyttja sin studentrabatt och ge sig på cubase 4 då :)
och angående sonar så har jag testat det men gillar inte alls midihanteringen, tycker att cubase är #1 på det området.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Fast makron går ju att konstruera. Borde inte vara svårt att göra ett makro som gör det. Problemet är väl att det blir ett makro för varje  instrument och då är man tillbaks på ruta ett  :)


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Cubase 4 frågar om man vill skapa ett midispår så fort man laddat in ett VSTi i instrumentracket. Jag antar att det är en sån funktion du är ute efter?
Så, ja det går. fast bara i 4'an såvitt jag vet.

ja precis det är just det som jag är ute efter, man får väl utnyttja sin studentrabatt och ge sig på cubase 4 då :)
och angående sonar så har jag testat det men gillar inte alls midihanteringen, tycker att cubase är #1 på det området.

Midin är ju ganska eftersatt i Sonar och det klagas på detta i version efter version men de verkar inte bry sig utan fortsätter med kanske den sämsta midihanteringen av alla seriösa program.
Själv kör jag med Cubase SE3 och är nöjd!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Monocerotis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Jag tycker också att det borde ha funnits i Cubase redan från första versionen, bara för att det sparar tid, men å andra sidan tycker jag inte att det är helt nödvändigt och kan bara traassla till det för nya användare. Man vill ju alltid se vad man gör, man vill kunna se resultatet direkt med ett minimalt antal menyer och dialogrutor, det är det ultimata programmet enligt min uppfattning. Sedan beror det ju också lite på hur avancerat program man vill ha, ibland kan man inte undkomma dialogrutor.

Eftersom några här redan har föreslagit tredje parts program som Sonar så passar jag också på att tipsa om "lösningen" som heter Digital Performer. Så här står det på deras hemsida:

Citera
"The new Add Instruments feature lets you add virtual instruments to your project even more quickly and conveniently. In one simple operation, you can add as many instances of the instrument plug-in as you need, with MIDI tracks already assigned to the instrument and both tracks placed together in a new track folder, if you wish. If the instrument is multitimbral and receives MIDI data on multiple MIDI channels (like MachFive), you can choose to create as many pre-assigned MIDI tracks you like, saving you even more time."

Länk: http://www.motu.com/products/software/dp/features50/productivity.html
« Senast ändrad: 09.04.2007, 18:51:14 by Monocerotis »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
jag är mer ute efter nån slags makrofunktion som gör att det skapas ett midispår som är kopplat till den vsti plugg jag har valt, ungefär som att datorn gör det åt mig istället för att jag behöver först ladda en vst för att sedan skapa ett midispår och välja vsti som utgång.  klarnade det ? :)

Men om du gör som "egghuvet" föreslår, lägg upp templates, så löser det ju problemet....


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Cubase 4 frågar om man vill skapa ett midispår så fort man laddat in ett VSTi i instrumentracket. Jag antar att det är en sån funktion du är ute efter?
Så, ja det går. fast bara i 4'an såvitt jag vet.

ja precis det är just det som jag är ute efter, man får väl utnyttja sin studentrabatt och ge sig på cubase 4 då :)
och angående sonar så har jag testat det men gillar inte alls midihanteringen, tycker att cubase är #1 på det området.

Midin är ju ganska eftersatt i Sonar och det klagas på detta i version efter version men de verkar inte bry sig utan fortsätter med kanske den sämsta midihanteringen av alla seriösa program.
Själv kör jag med Cubase SE3 och är nöjd!

Testade några av mina favorit-VST-pluggar med Sonar en gång men fick bara problem. Inte minst när hela Sonar hängde sig. Det var då jag insåg att jag inte var redo att byta Cubase till Sonar...! Sorry om det är lätt off topic. Kan bara säga att jag hade uppskattat den föreslagna funktionen i Cubase också. Kör dock SX3 så det lär väl aldrig komma dit, möjligtvis i nya 4:an!