Kontrollrummet

Prylar till podcastinspelningar via telefonintervju?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Hej goingar!

Lång time no see. Har inte sjungit sedan i höstas, attans trattans och liksom tappat bort nerven lite. Förhoppningsvis kommer jag igång snart igen.

Hursomhelst, funderar på att börja med podcasts på mitt företags hemsida. Jag vill intervjua författare om deras böcker. Funderar nu på vad som behövs för att lyckas med detta. Att bara spela in en mp3-fil via min dator o mick fixar jag ju lätt, men hur får man till bra kvalitet via en telefonintervju? Jag vill att min röst ska låta "ren" - som via en mikrofon, men sedan också få så bra kvalitet som möjligt i ljudet via telefonlinan. Att spela in enbart via IP-samtal känns lite känsligt, jag har ännu ej varit med om ett samtal via Skype eller andra leverantörer där ljudet inte pulserat eller kommit/gått.

Hmmm. Kan man få in den vanliga telefonen i datorn och hur gör man då med min egen röst?

Någon som kan? Help?

Kram
Eder Stensdotter
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Det borde ju eg bara vara att slakta en talefonlur och sen koppla in mic resp. högtalare till in resp out på ljudkortet  :)

Det kanske behövs några spännande motstånd emellan, men det kan jag inte uttala mig om...

//
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Du behöver en s k telefonhybrid, som används av radio o TV:
http://www.thomann.de/se/search_dir.html?sw=telefonhybrid&oa=pra


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Aha, superbra, tack för info. Då vet jag iallfall vad jag ska börja leta efter.
Inte var det billigt inte...   :o
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Ingen D.I.Y- typ som kan svara på om min idé är helt flippad :-)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det borde ju eg bara vara att slakta en talefonlur och sen koppla in mic resp. högtalare till in resp out på ljudkortet  :)

Det kanske behövs några spännande motstånd emellan, men det kan jag inte uttala mig om...

//

Jag tror faktiskt inte att man behöver koppla in sig på micen i luren. Micens ljud går nämligen ut i högtalaren också - så det ska räcka att koppla in sig på högtalaren. Har ett svagt minne att jag gjorde en sådan koppling för typ 100 år sedan och bara kopplade in till en bandspelare...
Det är länge sedan, så jag är inte säker på om det gick att koppla direkt eller om det behövdes någon annan koppling emellan, men det värsta som kan hända är ju att det distar, om signalen är för stark, så det är inte hela världen... ^_^
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad trombonisten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Det gäller nog att hålla tungan rätt i mun om man gör det själv. Ringsignalen är kring 80V.

Gunnar


Utloggad tsmalmbe

Det gäller nog att hålla tungan rätt i mun om man gör det själv. Ringsignalen är kring 80V.

Gunnar

Via en DI-box kanske?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Det finns billigare alternativ än att köpa en telefonhybrid.
Jag gör en del telefonintervjuer åt en närradiostation och har löst det så här:

Jag har två ljudkort i en dator, en mick och en mixer. Ett ljudkort tar bara hand om telefonljudet, det andra tar bara hand om att spela in samtalet.

Telefonljudkortet: Ut till en ingång på mixern, en aux-tappning på mixern till ingången på kortet
Inspelningsljudkortet: En subgrupp på mixern (kan lika gärna vara main out)  till in på ljudkortet
Micken är kopplad till en kanal på mixern.

Jag styr sedan ljudet till inspelningen som vanligt med reglarna på mixern, ljudet till den som ringer (dvs, min röst ut på telefonlinjen) styr jag med aux-ratten på mickregeln. Aux-ratten på telefonregeln får INTE vara uppvriden, då kopplas även telefonens ljud tillbaka till den som intervjuas och han hör sig själv med ett kort delay.

Jag använder en telefonitjänst från ett företag som heter Wx3 (www.wx3.se), har testat några andra också men dom var det bästa enligt de krav som jag hade när jag valde. I deras programvara kan man välja vilket ljudkort som telefonsignalen ska gå igenom och dom har väldigt få dropouts i ljudet.

Om du vill så kan jag skicka nån intervju som jag har gjort med mitt system, så du får höra hur ljudet låter.
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida

Det finns billigare alternativ än att köpa en telefonhybrid.
Jag gör en del telefonintervjuer åt en närradiostation och har löst det så här:

Jag har två ljudkort i en dator, en mick och en mixer. Ett ljudkort tar bara hand om telefonljudet, det andra tar bara hand om att spela in samtalet.

Telefonljudkortet: Ut till en ingång på mixern, en aux-tappning på mixern till ingången på kortet
Inspelningsljudkortet: En subgrupp på mixern (kan lika gärna vara main out)  till in på ljudkortet
Micken är kopplad till en kanal på mixern.

Jag styr sedan ljudet till inspelningen som vanligt med reglarna på mixern, ljudet till den som ringer (dvs, min röst ut på telefonlinjen) styr jag med aux-ratten på mickregeln. Aux-ratten på telefonregeln får INTE vara uppvriden, då kopplas även telefonens ljud tillbaka till den som intervjuas och han hör sig själv med ett kort delay.

Jag använder en telefonitjänst från ett företag som heter Wx3 (www.wx3.se), har testat några andra också men dom var det bästa enligt de krav som jag hade när jag valde. I deras programvara kan man välja vilket ljudkort som telefonsignalen ska gå igenom och dom har väldigt få dropouts i ljudet.

Om du vill så kan jag skicka nån intervju som jag har gjort med mitt system, så du får höra hur ljudet låter.

Wow, säkerligen inte en avancerad lösning men det låter så ändå *haha*. Jag är ju ganska teknikintresserad, men du tappade bort mig här lite. Jag har ju en bärbar dator och ett externt ljudkort (M-Audio Fast track pro) och min sångmick Studio Projects B3. Hur kopplar du in telefonen i "telefonljudkortet". Är det ett särskilt kort avsett just för telefonljud, eller kallar du det bara så?

Hmmm,  uppskattar ditt långa och detaljerade svar, men det där fixar jag aldrig att rodda ihop själv. Men, du får väldigt gärna maila mig ett litet ljudprov ändå, så jag får höra på slutresultatet. Skicka till stensdotter@hotmail.com. Tack på förhand :-)
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com

Det finns billigare alternativ än att köpa en telefonhybrid.
Jag gör en del telefonintervjuer åt en närradiostation och har löst det så här:

Jag har två ljudkort i en dator, en mick och en mixer. Ett ljudkort tar bara hand om telefonljudet, det andra tar bara hand om att spela in samtalet.

Telefonljudkortet: Ut till en ingång på mixern, en aux-tappning på mixern till ingången på kortet
Inspelningsljudkortet: En subgrupp på mixern (kan lika gärna vara main out)  till in på ljudkortet
Micken är kopplad till en kanal på mixern.

Jag styr sedan ljudet till inspelningen som vanligt med reglarna på mixern, ljudet till den som ringer (dvs, min röst ut på telefonlinjen) styr jag med aux-ratten på mickregeln. Aux-ratten på telefonregeln får INTE vara uppvriden, då kopplas även telefonens ljud tillbaka till den som intervjuas och han hör sig själv med ett kort delay.

Jag använder en telefonitjänst från ett företag som heter Wx3 (www.wx3.se), har testat några andra också men dom var det bästa enligt de krav som jag hade när jag valde. I deras programvara kan man välja vilket ljudkort som telefonsignalen ska gå igenom och dom har väldigt få dropouts i ljudet.

Om du vill så kan jag skicka nån intervju som jag har gjort med mitt system, så du får höra hur ljudet låter.

Wow, säkerligen inte en avancerad lösning men det låter så ändå *haha*. Jag är ju ganska teknikintresserad, men du tappade bort mig här lite. Jag har ju en bärbar dator och ett externt ljudkort (M-Audio Fast track pro) och min sångmick Studio Projects B3. Hur kopplar du in telefonen i "telefonljudkortet". Är det ett särskilt kort avsett just för telefonljud, eller kallar du det bara så?

Hmmm,  uppskattar ditt långa och detaljerade svar, men det där fixar jag aldrig att rodda ihop själv. Men, du får väldigt gärna maila mig ett litet ljudprov ändå, så jag får höra på slutresultatet. Skicka till stensdotter@hotmail.com. Tack på förhand :-)

Den ser avancerad ut men egentligen är den inte speciellt avancerad. Du måste tänka utanför datorn, telefonsignalen ska gå från ett ljudkort till en mixer utanför datorn där du mixar telefonen med din mick sedan ska den gå tillbaka till datorn och delas till två ljudkort - ett ljudkort som spelar in hela samtalet och det andra ljudkortet gör så den du pratar med kan höra vad du säger.

Telefonen kommer genom nätverkskabeln, jag kanske glömde skriva att det är en IP-telefonilösning.  B)

Jag gissar att du har ett inbyggt ljudkort på datorn, det kan du använda som ljudkort för telefonljudet. Det brukar inte vara jättebra kvalitet på ljudkorten i bärbara datorer men det är ju tillräckligt bra för telefonljud. Det är alltså inte ett särskilt kort, det var bara mitt namn för att du skulle förstå vilket av dom två ljudkorten som jag skrev om, men du behöver fortfarande två ljudkort eftersom dom ska mixas analogt i mixern.

Som det låter på dig så räcker det med att du köper en enkel mixer (2 kanaler räcker bra, se bara till så den har aux-tappningar) och kanske lite kabel för att du ska kunna köra samma lösning som jag kör. Här har du en mixer som jag tror fungerar: http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_802.htm, 8 kanaler men det är den minsta jag har hittat som har Aux-tappningar. På den här heter tappningarna FX men det spelar mindre roll vad dom heter.

I ditt fall och med den mixern skulle jag koppla:
Micken på mixerns kanal 1
Ut på datorns interna ljudkort till mixerns kanal 2

Main out på mixern till in på det externa ljudkortet
FX Send på mixern till in på det interna ljudkortet

Jag mailar en fil så du får lyssna!
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Det borde ju eg bara vara att slakta en talefonlur och sen koppla in mic resp. högtalare till in resp out på ljudkortet  :)

Det kanske behövs några spännande motstånd emellan, men det kan jag inte uttala mig om...

//

mins att brorsan gjorde det, drog en kabel från högtalaren till mick in på en kasett bandare har jag för mig. var väl samtidigt som nile city gick på tv, härma vejron i ottan och busringde till folk. B)

men ett bättre sett är nog att koppla mick kabeln i telefonen till en mixer/preamp med mick och sedan kabeln till högtalaren i telefonen kopplar man för inspelning till kanske mick eller line in.