Det finns billigare alternativ än att köpa en telefonhybrid.
Jag gör en del telefonintervjuer åt en närradiostation och har löst det så här:
Jag har två ljudkort i en dator, en mick och en mixer. Ett ljudkort tar bara hand om telefonljudet, det andra tar bara hand om att spela in samtalet.
Telefonljudkortet: Ut till en ingång på mixern, en aux-tappning på mixern till ingången på kortet
Inspelningsljudkortet: En subgrupp på mixern (kan lika gärna vara main out) till in på ljudkortet
Micken är kopplad till en kanal på mixern.
Jag styr sedan ljudet till inspelningen som vanligt med reglarna på mixern, ljudet till den som ringer (dvs, min röst ut på telefonlinjen) styr jag med aux-ratten på mickregeln. Aux-ratten på telefonregeln får INTE vara uppvriden, då kopplas även telefonens ljud tillbaka till den som intervjuas och han hör sig själv med ett kort delay.
Jag använder en telefonitjänst från ett företag som heter Wx3 (www.wx3.se), har testat några andra också men dom var det bästa enligt de krav som jag hade när jag valde. I deras programvara kan man välja vilket ljudkort som telefonsignalen ska gå igenom och dom har väldigt få dropouts i ljudet.
Om du vill så kan jag skicka nån intervju som jag har gjort med mitt system, så du får höra hur ljudet låter.
Wow, säkerligen inte en avancerad lösning men det låter så ändå *haha*. Jag är ju ganska teknikintresserad, men du tappade bort mig här lite. Jag har ju en bärbar dator och ett externt ljudkort (M-Audio Fast track pro) och min sångmick Studio Projects B3. Hur kopplar du in telefonen i "telefonljudkortet". Är det ett särskilt kort avsett just för telefonljud, eller kallar du det bara så?
Hmmm, uppskattar ditt långa och detaljerade svar, men det där fixar jag aldrig att rodda ihop själv. Men, du får väldigt gärna maila mig ett litet ljudprov ändå, så jag får höra på slutresultatet. Skicka till stensdotter@hotmail.com. Tack på förhand :-)
Den ser avancerad ut men egentligen är den inte speciellt avancerad. Du måste tänka utanför datorn, telefonsignalen ska gå från ett ljudkort till en mixer utanför datorn där du mixar telefonen med din mick sedan ska den gå tillbaka till datorn och delas till två ljudkort - ett ljudkort som spelar in hela samtalet och det andra ljudkortet gör så den du pratar med kan höra vad du säger.
Telefonen kommer genom nätverkskabeln, jag kanske glömde skriva att det är en IP-telefonilösning.

Jag gissar att du har ett inbyggt ljudkort på datorn, det kan du använda som ljudkort för telefonljudet. Det brukar inte vara jättebra kvalitet på ljudkorten i bärbara datorer men det är ju tillräckligt bra för telefonljud. Det är alltså inte ett särskilt kort, det var bara mitt namn för att du skulle förstå vilket av dom två ljudkorten som jag skrev om, men du behöver fortfarande två ljudkort eftersom dom ska mixas analogt i mixern.
Som det låter på dig så räcker det med att du köper en enkel mixer (2 kanaler räcker bra, se bara till så den har aux-tappningar) och kanske lite kabel för att du ska kunna köra samma lösning som jag kör. Här har du en mixer som jag tror fungerar:
http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_802.htm, 8 kanaler men det är den minsta jag har hittat som har Aux-tappningar. På den här heter tappningarna FX men det spelar mindre roll vad dom heter.
I ditt fall och med den mixern skulle jag koppla:
Micken på mixerns kanal 1
Ut på datorns interna ljudkort till mixerns kanal 2
Main out på mixern till in på det externa ljudkortet
FX Send på mixern till in på det interna ljudkortet
Jag mailar en fil så du får lyssna!