Hej gott folk.
Här kommer jag då med den offeciella tråden där ni både anmäler er och får lite info och regler
För att börja med reglerna så är dom ganska lätta
1. Ni ska göra en cover på koreas catch me (länk medföljer)
2. Med cover menas i detta fall en egen tolkning.
3. Texten och melodin är ju oftast det som definierar en låt ( Om du reciterar en textfras av en känd låt eller nynnar melodin så brukar man ju komma på vilken låt det är....kanske inte lika lätt om man bara spelar/sjunger harmonierna
)
Alltså måste text och melodi vara i stor sett intakta, Små små förändringar är givetvis tillåtna för att det ska passa i ett helt nytt arrangemang, men man ska kunna höra att det härstämmar från originalet så att säga.
4. Vill man göra en instrumental version så är det också okej, men då gäller det att man plockar ut melodislingan och använder sig av nåt annat instrument än sång för att gestalta den.
5. Det är m.a.o tillåtet att ändra i harmonier, tonarter, rytmer arrangering mm så länge melodin finns på plats.Det färdiga alstret skickar du till :
forumfestival6@gmail.comLåtlänkhttp://www.speedyshare.com/429570726.html
Här nedan följer grundackorden i låten helt utan färgningar som ett riktmärke för att komma igång.
Vers:
Hm GRef:
G A Hm F#m Em A Hm ( Ackorden vandrar på två taktslag förutom det sista Hm:et som är en hel takt)
Stick:
D Hm GOch här har ni då texten. ( för mig handlar texten om ett självupplevt förhållande och lite förbjuden kärlek på min gamla arbetsplats där jag försent insåg att mina känslor inte var riktigt besvarade)
It´s hard to say whats right or wrong
So why regret, what´s done is done
It might be wrong but It feels right
Not everything is Black or White
I´ve had this feeling since day one
This aint´t the right time to be strong
I know It's no but I dream on.
I hope you catch me when i fall, This isn't my solution
And if you catch me when i fall, I 'll come to my conclusion
I hope you catch me when i fall, This isn't my solution
And if you catch me when i fall..........??
So where's the point of no return
It's just another thing to learn
This isn't how it supposed to be
What is wrong? Possible me!
I´ve had this feeling since day one
This aint´t the right time to be strong
I know It's no but I dream on.Till sist kommer här lite exempel på bra covers där man lyckats göra en personlig tolkning.
Joe Cockers soulversion av Beatles "With a little help from my friends"
Maia Hirasawas pianoversion av the The Ark's "The worrying kind"
Lillasysters rockversion av Rihanna's "Umbrella"
Johnny Cash ( Behöver väl inte säga mer där )
Med mera med mera.........
Jag kommer att återkomma med ett slutdatum. Eftersom jag strax åker iväg på semester så har ni i alla fall hela Juni på er. Så nån gång i början på Juli bör ni vara klara. Men jag återkommer som sagt...........LYCKA TILLSå, sätt igång och anmäl er nu
AnmäldaVallhagen
Carl Cadello
Flabb
Sixties
Hellpig
Emulator
Nordenstam