Kontrollrummet

Aettan - Endless Love

gäst · 29 · 5110

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Aettan

  • Gäst
LÅTNAMN: Endless Love
ARTIST/GRUPP: Aettan band
GENRE: ovisst
LÅTLÄNGD: ca. 3,4 min
KOMPOSITÖR: Aettan
PRODUCENT: Samma
EV. MEDVERKANDE: Aettan och Equality på Hammond B4 orgel
INSPELNINGSÅR: 2006 - 2008
FORMAT: mp3

En riktigt gammal låt som jag började att skriva på runt 94 - 95 nån gång men inspelningen kom först igång 2006 om jag inte minns fel.
Det är lite grejor här och där att fixa men jag släpper den här nu iom. att den är gjord på min gamla PC och jag vill vidare nu över till macen. Vissa pluggar finns ju inte i samma utsträckning till macen så det är därför som jag gjorde den klar i PCn. Det ska låta lite stökigt och det ska krocka lite med instrumentinsatserna det är meningen helt enkelt, kort sagt det är en soppa och det ska det vara.
Ha det bra
« Senast ändrad: 03.06.2008, 20:32:11 by tsmalmbe »


Aettan

  • Gäst
Oj vilken skillnad det blir när man streamar det härifrån jämfört med direkt ifrån Itunes det är ju samma MP3 hmm, nåja struntsamma förmodar att det inte är så om man laddar hem den istället.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Well done Sir! Alltid är det knepigt att få en ny version serverad så här efter att ha haft ett "original" hemmavid under ett par års tid. All referens ligger ju mot detta. Det här står sig bra! Fin balans i ljudet och jag hör faktiskt ingen skillnad mellan nedladdningsbar fil och den streamade. Mixen har fått sig ett rejält lyft! Kul att orgelljudet gick att förbättra. Tycker att leslien kommer till sin rätt bättre nu. Introt funkar bra liksom sticket. Trumljudet är ok. Det som fortfarande inte funkar i mina öron är övergången från stick till solo. Verkar som gitarr och trummor fortfarande är kvar i sticket medan orgeln är i upptakten till solot vid 02:13. Låter också som orgeln bara spelar halva upptakten och sedan är sen på ettan. Den första versionen flöt på bättre där. Annars tycker jag det låter jättebra och det var mycket roligt att få medverka på denna. Tackar så mycket!  :)


PS:  Märkligt "crap" från Corrinne på Muses.  :wacko: 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


freddy

  • Gäst
Gillar sången - skön närhet, produktionen känns luftig och bra. Bra B4 och guraspel där i mitten :) Soloduellen eller vad vi nu kallar det. Bra jobbat, jag har inte mycket att säga om detta annars. Jag gillar låten och framförandet, snyggt jobbat!  B)


Aettan

  • Gäst
Man tackar så mycket kul att den gillas för det var ett jäkla bök att få till det här :D, hade stora planer om att köra en separation mastering på den i macen men jag lägger ner det nu jag tröttnade helt enkelt på den  :D . Hoppas du ursäktar E jag vet att du slet med orgel liret och fick vänta över ett år på en "färdig" låt. Skulle ha meckat lite mer med trummorna mot slutet i sista versen och fixat till ett bättre slut oxå. Jag upplever oxå att tempot blev på tok för segt från början så det är nog bättre att göra om den nån gång när lusten tränger sig på.

Corrine ja hon gillade nog inte låten bara och sen lyssnar dom ju nog på ett annat sätt och jämför med sin egen musik jag menar bor man i New York så kan man ju höra bättre låtar än det här i varje gathörn snart sagt. Även om min ambition är att göra nåt som inte är en blek kopia av en Amerikansk "gengre" låt utan satsa åt det lite experimentella vilda hållet men med element från jazz, blues och pop så lyssnar nog en jänkare på den "på det sättet" och jämför med sitt. Det skulle nog vi göra oxå om nån utlänning försökte sig på en visa och började blanda in ovidkommande element :D .

Tack igen och ha det bra, jag ska försöka få tid att ge lite feedback tillbaka nån av de närmaste dagarna.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Hellugnt Bu... eh A1:an! Fasen efter ytterligare några vändor tycker jag nu övergången stick-solo funkar bra!  :rolleyes: :) Återigen spelar invaggningen i gammal version mig ett spratt! Möjligen skulle orgeln ändå tajtas upp något men gött om det inte är för perfa också. Bra jobbat Aettan!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hejsan svejsan!
Skön låt tycker jag, med lite spretigt arr, som jag faktiskt inte alls har något emot!  :D
Orgeln gör halva låten minst, men oxå mycket bra sång.
Kanske tycker jag att orgeln är aningen kraftigt panad på vissa ställen, men jag vet att man upplever det mer i lurar, så det är nog en petitess!
Gött!
Plinkar på en låt...


Aettan

  • Gäst
Oj tack ska ni ha det var snällt måste försöka få till lite egna feedbacker snarast. Tänkte på det du sa Equality om att den streamade låter lika som den nedladdade det var inte bra för här hemma på hacken i intunes med samma MP3 fast inte uppladdad då så är det en ganska stor skillnad faktiskt.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Aettan!

Bra som attan detta samarbete, snyggt sjunget o liret får klart godkännt. Mixen kan vi sen diskutera lite. ;)
B4:an låter bra och bra spelad men "hammondeffekten" som snurrar från ena örat till det andra känns inte bra, den effekten drar till sig all intensitet av låten nu. Och så har vi sologitarren som "snurrar" på på sitt sätt, lite för kraftig stereochorus på den nu. Och så måste B4:ns volym ner under gurasolot.

Så  en liten nymixning av detta och ni har den på podiet! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Aettan

  • Gäst
Tjena och tackar skoj att du gillar den. Håller inte med om dina idéer om mixen  :D nej nej hehe, den är gjord så här med avsikt och guran och orgeln ska kämpa om plats det var meningen. Kort sagt det här ska låta stökigt ungefär som i en lokal med "normal" akustik där ljuden fladdrar runt lite som dom vill. Ha det bra och tack igen


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tjoho

Tycker det är en mysig atmosfär, soundet alltså. Melodin kanske är aningens för ostrukturerad för min smak, den börjar dock bra sedan blir den lite mer spretig ju längre låten går, men vad jag förstår är det meningen och då har du uppfyllt syftet :).
Sången sjungs med äkta ärlighet och det går fram. Orgeln är skön att lyssna på och ger mycket karaktär åt låten, kanske skulle den inte vara så på hela tiden utan ett parti utan den skulle kanske skapa mer dynamik.
Låten skulle passa bra vid någon öltält på någon festival, kan tänka mig att man sitter med en öl i handen, tittar ut över den vackra skärgården och smålyssnar och njuter i allmänhet när solen går ner.
Bra alltså.
/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Så avskalat och skönt men ändå har låten allt den behöver. Helt rätt sound på rubbet, hammonden sköts som den skall, gitarren trillar in och spelar med och mot på samma gång. Har inte direkt någon kritik att ge, den föll på rätt plats i mitt hjärta direkt.  :wub:


Aettan

  • Gäst
O hundan det var som sjutton ni gillar den och mitt mixläge på riktigt, superhäftigt man tackar och bockar. Ja ni vet ju att jag är liiiiite motvals kärring  :D när det gäller det mesta men jag försöker vara konsekvent mina mixar för jag är trött på det där fabriks plastiga super mastrade i detalj högupplösta soundet som vi alla eftersträvar nu för tiden. Kort sagt  :wub: på er alla och i synnerhet herr E med ditt superhäftiga orgel lir som passar in så bra i min "mall".
När det gäller texten så ska vi nog ha klart för oss att i en engelskspråkigs öron så pratar vi ganska billiga klichéer men det är paybacktime för dom har skickat sina jäkla filmer och TV serier på oss på tok för länge nu så dom får helt enkelt bara stå ut och gilla läget när vi engelska amatörer ger oss på deras språk :D. Stajo jag ringer i veckan det var länge sedan vi snackades vid. Ha det superbra  alla
Äjnumberoan  :D


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
lite folkblues  :wub: lite Hansson och Karlsson eller Trummor och Orgel...härlig Hammond får lite "indian reservation" ...schysst sång från BS ...great feel
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Aettan

  • Gäst
Man tackar så mycket kul att det gillas. Ha det bra


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Cool låt. Lite folk, lite blues, lite Leonard cohen.
Eq gör ett bra jobb här, intressanta harmonier vid solot.

Tummen upp!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Gläds åt att orgeln verkar funka. Orgeln på sticket är emellertid helt och hållet A:ettans. Cool låt som var skitkul att få lira på!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Aettan

  • Gäst
Tack ska ni ha uppskattas verkligen. Det är lite för varmt och lite för mycket att göra så jag lovar att feedbacka tillbaka så fort det blir läge. Måste ta kvällarna när det är lite svalare till göromål som skulle gjorts under dagen.


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Gillar detta.
Bra sång och snyggt arrat! Orgeln är riktigt cool, passar in väldigt bra i låten. Fint samarbete!
Ser fram emot fler låtar!


Aettan

  • Gäst
Tack Max kul att du gillar den, orgeln är det mr E som ni får skylla på :D. Tack igen Equality den sitter som en keps, synd at jag inte lyckades att få till det med orginalpresetsen i mixen men det blev OK så här tycker jag.

Var rädd för och upplever faktiskt själv att låten skulle kännas som lite för slö i tempot. Har oxå insett att jag måste mecka till trummorna i sticket och sista versen det smaskar på lite väl mycket och planlöst. Hoppas jag orkar bara ville ju lämna PCn och komma igång med macen på riktigt.


Aettan

  • Gäst
Bumpar här. Ta och lyssna på equalitys orgel lir, fint så pass. Ha det bra folks


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tjo! gillar framförallt sången som jag tycker har underbar närvaro och känsla.

skön låt i övrigt.... kanske skulle önskat lte mer fläsk i trummorna, men inget överdrivet akut att ändra på.


Postar ni på muses fortfarande? jag tycker feedbacken där är genomrutten....satte igång med att skriva romaner om typ 100 låtar där...fick knappt något alls tillbaka.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Aettan

  • Gäst
Tack Emulator kul att du gillar den uppskattas verkligen, har varit lite klen på att ge feeddback här själv men hoppas att det blir lite mer tid framöver. På musen är det segt nu för tiden men det blir väl så, jag menar folk försvinner och nya kommer till och då förändras väl forumkulturen en del beroende på vad det är för folk som kommer in. Många där är ju inte så tekniskt drivna som folket här så det kanske blir svårt för dom att känna att dom verkligen kan bidra med något. Ha det bra


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Helknasiga trumbreaks som styckar upp låten totalt så att man bara blir snurrig i huvudet. :blink:
Det låter bra i början, men sen försvinner bakgrunden plötsligt i versen. Låter skumt. Sången känns väldigt trevande men ändå ärlig och positiv.
Jag gillar solopartiet med orgeln och flangerguran.
Skulle ha kunnat ha varit en låt i stil med The Zombies med lite säkrare sång och komp. Men kul låt ändå! B)


Aettan

  • Gäst
Tackar ja det kan bli lite mycket som fladdrar med trummorna  :D men dom får duga man är ingen trummis direkt. Svårt att få till trummor i 6/8 eller vad det blir med 4:a i botten. Men vad menar du med att bakgrunden försvinner på versen det låter inte bra, kanske fel på nedladdningen? Hmm skumt måste kolla det senare i kväll när jag får tid. Ha det bra


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar instrumenteringen och instrumentspelet. Har inte lyssnat aktivt på sången men för mig känns den som den svagaste länken i låten.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google



Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Här låter det live, mörk lokal lite stök och bök, just Hansson och Karlsson som någon nämnde
Orgeln har huvudrollen, bra ljud och spel men far kanske omkring lite för mycket

På önskelistan  - något parti utan orgel för dynamikens skull, tyngre trummor och mer riv i rösten mot slutet
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Aettan

  • Gäst
Tack cykeln det uppskattas ursäkta dröjsmålet  :D