Kontrollrummet

Cykeln - Sover bland fiskarna

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: Sover bland fiskarna
ARTIST/GRUPP: Stefan Olsson
GENRE: Nån slags blues
LÅTLÄNGD: 3.37
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008-06-02
FORMAT: mp3

Om inte självmord så är det väl självmål att försöka sig på en blues här där HMike huserar  :)
Nåväl denna är inspirerad av Forumfestivalens tema och lite hur jag haft det
----------
3/6 - v2 - ökat panorering, höjt volym på sång, ändrat lite frekevnser efter tips från EQ
6/6 - v3 - flyttat in banjo, höjt volym på sång (tak EQ), lite frekvensfix, lagt en ak.bas (i väntan på HM), lagt ett nytt slut efter slutet som är en bild av  själva tillkomsten av låten med vinyl-filtret (tack till David!)
-------
Sover bland fiskarna
Stefan Olsson, 30-31/5 2008

Jag sover bland fiskarna och jag är illa klädd
Jag sover bland fiskarna, jag är illa rädd
Jag torskar i alla hav
gräver min egen grav
Sover bland fiskarna, bäddar svart i min bädd
Jag sjunker i havets tång
Jag lever livet som tvång
Jag sover bland fiskarna, jag fruktar natten blir lång
 
Jag sover bland fiskarna, hör dom prata med dej
Jag sover bland fiskarna, dom sover middag med mej
En fiskig mamma står bakom allt
finns ingen stolthet, det är bara kallt
Sover bland fiskarna, trängs med bläckfisk och sej
Jag sjunker så långt jag kan
Var var du när det brann
Jag sover bland fiskarna, nu ser jag ut som en man
« Senast ändrad: 22.08.2009, 17:51:07 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tjena!

Tycker det var en bra blues, mycket känsla i sången! Kul att du sjunger på svenska.
Snyggt spelade gitarrer, svänger bra. Tycker trummorna är kanon i början och slutet men blir kanske något enformiga emellanåt i låten..
Bra sång och bra låt, gillar den!


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Skönt bluesgung och härliga slidegitarrer till känslig sång. Då fler instrument fylldes på tyckte jag dock att bas saknades. Bas behövs visserligen inte och jag tycker även det svänger tillräckligt utan trummorna som kanske är överflödiga.
« Senast ändrad: 03.06.2008, 00:03:24 by 91:an »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gõtt svãngigt...

Vilken härlig underbar gitarr, så envist malande att man hamnar i havets djup efter en stund när hypnosen pågått ett tag. Finns inget mer effektivt är att bara "loopa" sitt spel på detta sätt. Lyssnar tyvärr i laptop så nån bas hörde jag inte.

Enda jag hänger upp mig på är sången. Jag skulle önska att du trycker på lite. För mig känns det som sovrumsrösten har använts, och med tanke på texten så hade nog lite vrål här och där varit passligt?

Bra bra.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
tJOU CYKELN!

Efter tre lyssningar så måste jag säga att trummorna inte alls sitter till  resten av det skeitsnygga arret o soundet. En tamburin möjligtvis som håller takten räcker bra. Det är en så härlig vintage, 30-tals,  gung o sound över det hela, kanske lite skivknaster på så är det fullständigt!
Men släng ut trummisen fråna saloonen! ;)

Snyggt jobbat!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
fy fan. detta är nog något av det bluesigaste jag hört: från mage och hjärta rätt ner på band. eh, mp3.

skitbra känsla. någon sa en gång" blues är inte något man gör, det är något man har".

Detta sitter verkligen som gjutet. trummorna känns lite statiska, men i övrigt är det i mina öron helt perfekt.


maestro.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
om du nu vill ha en sämre variant av låten har jag en hel industri som står öppen här för att jobba, och på gården huserar hejare och pålkranar. Nog skall man kunna förstöra en fin blues?

;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tjena Stefan! Kul att du är tillbaka! Härlig mollblues, svänger gött och sånginsatsen sitter perfekt. Texten passar fint med underfundiga metaforer. Gillar den akustiska ljudmiljön där bara synten sticker av något. Snyggt lirat. I mixen skulle jag vilja ha sången kanske en 3 dB högre. Gitarrerna kunde vara något mer panorerade. En svensk Tom Waits med fötterna i finnskogarna och rötterna i Mississippideltat.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Stefan.
Kul att du är tillbaka. Riktigt roligt att du gav dig på en blues..Ett gammalt blues hjärta klappar lite extra för root blues av denna sort.Skit grymt lirat,men jag har för mig att du lirar bas..?
Om inte så kan jag klämma in nåt..kanske lite munspel.? Ja du vet man blir inspirerad när man hör sin favvo genre..
Jag har köpt en nice bandlös femsträngad ackebas som skulle sitta gjutet till denna..

Nåväl,för låt och lir så blir det full pott något annat vore helgerån  :)

Mvh
Micael


freddy

  • Gäst
Oj, väldigt unik och personlig röst, kul! Bra sång och gitarrlir, dock reagerar jag även över trummorna som känns stela som fan, allt annat svänger bra och det känns lite som trummorna håller tillbaka. Skön låt med en annorlunda text och en väldigt personlig röst.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Max
Tack för det. Kul att du gillar låten! Skriver mest på svenska.
Tycker det är jättesvårt att få till trummorna – det ska vara enkla men som ger den där lite stötiga, stompiga taktkänslan.

91:an
Ja basen ja. Det ligger en bas på men i mp3 versionen så hörs den mycket dåligt. Nej trummorna kanske inte ger så mycket som de är nu. Tack!

Wernborg
Basen igen, som sagt den har försvunnit i konverteringen till mp3. Är iofösig inte så framträdande i orginalformatet som den kanske borde va.
Sången. Jag är ute efter ett speciellt uttryck men har inte riktigt fått fram det. Det ska dock inte vara för mycket kraft – mera inåtvänd. Men ska prova lite varianter. Tack för synpunkter!

Mahan
Trummorna! Ja suck och stön. Vill få fram en enkel ”stompig” takt. Söker just efter en vintage-30-talsgung. Skivknaster – kanske det ja.
Tack för synpunkter.

EMU
Dessa trummor!! Men du har (som andra) förstås rätt.
Ja det är ett försök att få ut en känsla i någons slags musikalisk kostym. Sångsättet ska vara en bild av texten.
Spec. tack för svordomen!

En sämre variant – låter intressant.

EQ
Hej, tack för det – ska försöka komma tillbaks så sakteliga (se kort info på medlemmar)
Tar till mej och ska prova höja sången (är inte helt nöjd med sången), panorera gitarrerna ska testas.
Tack för den fina liknelsen - TW har en del låtar just åt det håll jag vill att detta ska låta.

Hmike
Som du förstår känns det lite vågsamt att lägga ut en blues här  :) så det var kul att höra detta från dej – Tack!
Ja basen ja, det finns som sagt en där men i konverteringen till mp3 har det mesta av den försvunnit.
Vore kul att bluesa ner den lite mer med din hjälp – bas och munspel – låter kanon.

freddy
Tack och kul att du gillar rösten! Trummorna ja - ett kungarike för en stompande bluestrummis  :)


Hjälp!
Hur gör man (inställningar?) för att en mp3a inte ska tappa så mycket från orginalet - volym, frekvenser ...
Var på nätet hittar man bra skivknaster?
Nån som vet hur trummorna borde vara för att få fram det enkla och stompiga men att det inte blir statiskt?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
...
Var på nätet hittar man bra skivknaster?
...

http://www.izotope.com/products/audio/vinyl/  <-- denna plugg kan skapa mysigt knaster :D
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
david
tack för knaster-plugg. Ska hämta hem och se om jag förstår hur den fungerar med Logic
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


freddy

  • Gäst
david
tack för knaster-plugg. Ska hämta hem och se om jag förstår hur den fungerar med Logic

ååå en Logic-vän till :D


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Lyssnar på verre två då..

Ja men där är ju basen..Mixen tål lite högre bas..Lite som jag tänkt lira..Härligt retro sound över hela prylen..Jag testar lite bas i morgon så får vi se vad du säger..Ljudet från ackebasen bör nog passa in rent soundmässigt..Inga extravaganser,bara lite små bluesigt lir så där..

Vi får se hur det blir..

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Verre två: Bättre! Liiite slagsida till hö med banjon något långt utpannad. Dra in den något eller den nedstämda vä-guran ut lika långt till vä som banjon. Sången upp två dB plze. I s f synt varför inte en tramporgel?  :D Skulle bidra till den underbart, sunkiga Waits-stämning denna sköna låt har. Det blir verre och verre!  :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nånting sånt här då,lirat på bandlös ackebas.Dock utan slipade strängar så några glidningar blev det inte..

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 08.06.2008, 01:27:18 by Harmonica mike »


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Schysst som fan. Gillar hur arrangemanget växer hela tiden.
En blues är en blues o det här är en riktigt bra blues.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Hej, skön låt, låter mer färdig än halvfärdig ;)
Efter mahans kommentar om saloon så fick jag den bilden framför mig,
låter skönt enkelt på nåt sätt, vilket är svårare gjort än sagt,
en fråga bara, 'fiskar', finns det nån uns influens från en nyss avslutad festival tro?  :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
flabb
Tack tack ... hmm saloon .. i denna blir man i så fall helt dränkt. Ja, mycket enkel
och jovisst är den en tribute till festivalen (se trådhuvud)

martinm
Stort tack för de fina orden - riktig blues!  :)
 
Harmonica mike
Jepp, skicka upp den s ska jag testa lägga in

equality
Tack för dina skarpa öron - banjo och sång justeras as we speak. Tramporgel ... ska se vad jag hittar. Sunkig var ordet! Tack för dina värdefulla bidrag!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ny version - 3 - se sidhuvud
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Yes! Nu låter det helt rätt i mina lurar. Tycker den lyfter något från en redan hög nivå i nuvarande tappning. Bra jobbat! Arret känns luftigt och alla musiker har hittat sin plats. 78-varvs-outrot, wow!  :lol: Klar för radion! Skulle sitta som berget.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
F-n vad nice det vart nu! Ackebasen ger lite basfiol feeling,precis som det skall vara i en sådan här..Hittar inget som stör eller så - det är grymt lirat och mixat över hela linjen.Outrot spännande och som en total överraskning..Lite Robert Johnson feeling där,och det gillas helskarpt!

Mycke snyggt.

Mvh
Micael


Avslappnad

  • Gäst
Bara ett år efteråt, jisses vilket stomp, vilken stämning! :) Låten är ju tokbra! :)

Brukar sällan lyssnar på texter men dina framföranden gör att jag mer än gärna lyssnar på texten! :D


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Ja det var inte jag som stod för denna BUMPEN,fast jag var ruskigt sugen då jag lyssnade på den tidigare i morse..Antar att nån såg mig där  :D

Så bra detta,underfundig text och 100% blues feeling - skitbra!

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra bumpat boys! Härligt att få lyssna på denna igen.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Avslappnad

  • Gäst
[off topic]
Tjenare.

Ja det var inte jag som stod för denna BUMPEN,fast jag var ruskigt sugen då jag lyssnade på den tidigare i morse..Antar att nån såg mig där  :D

Så bra detta,underfundig text och 100% blues feeling - skitbra!

Mike
Att kolla på vad användarna gör leder inte sällan till ämnen som har missats, denna med ett år! ;) Tack för titten, bumpen var självklar. :D

[/off topic]


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Hej, först och främst, skön låt och härlig sång på svenska! Mixen låter lite "live" m a o allt låter fångat 3-4 meter från micken minst. Kanske är det inspelat så eller så är det lite för mycket reverb på det mesta. Fram med sången. Den skall väl ligga ligga längst fram i denna typ av musik? Jag tror på att ligga nära sångmicken i den här genren. Nå, lite subjektiv feedback från Z.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Yes! Nu låter det helt rätt i mina lurar. Tycker den lyfter något från en redan hög nivå i nuvarande tappning. Bra jobbat! Arret känns luftigt och alla musiker har hittat sin plats. 78-varvs-outrot, wow!  :lol: Klar för radion! Skulle sitta som berget.
Upps missat här ...
Kul att du gillar stenkaksoutrot! (Om det någon gång skulle krävas kan jag berätta om en färd min far gjorde i en gammal PV till Sveg med en vevgrammofon och ett icke oansenligt antal helrör)
Klar för radion - det tar jag till mig!  :wub:
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tjena.
F-n vad nice det vart nu! Ackebasen ger lite basfiol feeling,precis som det skall vara i en sådan här..Hittar inget som stör eller så - det är grymt lirat och mixat över hela linjen.Outrot spännande och som en total överraskning..Lite Robert Johnson feeling där,och det gillas helskarpt!

Mycke snyggt.

Mvh
Micael
Tack för det Micael och ursäkta det extremt sena svaret!
/S
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bara ett år efteråt, jisses vilket stomp, vilken stämning! :) Låten är ju tokbra! :)

Brukar sällan lyssnar på texter men dina framföranden gör att jag mer än gärna lyssnar på texten! :D
Ojojoj - nu rodnar jag  :wub:
Tur att man fått i sig ett lämpligt antal Särna-groggar ( Absolut + Champis) annars skulle jag nog bli stor på mig!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tjenare.
Ja det var inte jag som stod för denna BUMPEN,fast jag var ruskigt sugen då jag lyssnade på den tidigare i morse..Antar att nån såg mig där  :D
Så bra detta,underfundig text och 100% blues feeling - skitbra!
Mike
Tjenare själv!
... någon såg mig där ... (Hur kan man se någon ???)
När du säger 100% blues - då kan jag leva ett bra tag på det - Thanks mate!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bra bumpat boys! Härligt att få lyssna på denna igen.
Kul att den håller för en omlyssning!
Tack !
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Att kolla på vad användarna gör
(leder inte sällan till ämnen som har missats, denna med ett år! ;) Tack för titten, bumpen var självklar. :D)

[/off topic]

Hmm... hur gör man det???
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Hej, först och främst, skön låt och härlig sång på svenska! Mixen låter lite "live" m a o allt låter fångat 3-4 meter från micken minst. Kanske är det inspelat så eller så är det lite för mycket reverb på det mesta. Fram med sången. Den skall väl ligga ligga längst fram i denna typ av musik? Jag tror på att ligga nära sångmicken i den här genren. Nå, lite subjektiv feedback från Z.
Tack för det!
Tack för feed ang sång/mick - det var ett tag sen jag gjorde denna. Kommer inte ihåg hur jag gjorde. Ska se om jag hittar tag i den någonstans och se om jag kan göra något åt reverb och brist på närhet.
Det viktigaste är trots allt själv låten - la creme the la creme - bullen i bullen - låten i låten
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten