Kontrollrummet

eQUALITY & yNOT - tELEPHONE nUMBER

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Telephone Number
ARTIST/GRUPP: equality
GENRE: julrock
LÅTLÄNGD: 02:22
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
EV. MEDVERKANDE: ynot
INSPELNINGSÅR: 2007 remix 2008
FORMAT: mp3

Var aldrig nöjd med basen på denna tidigare. Spelat om denna liksom bakgrundskörerna i refrängen, nivåer, reverb och eq:at. Skulle vilja ha lite maffigare gitarrljud men kom inte längre med detta. Tacksam synpunkter på vad som helst och gärna ytterligare mixråd.
070329: Ett helt annat trumstuk på sista tredjedelen. Funkar / funkar inte?  :huh:
070402: Ny bas, sanerat orgeln, justerat nivåerna för mer rytm förhoppningsvis.

Nov -08:Testar en ny mix och lite annorlunda arr i början.

« Senast ändrad: 04.12.2009, 18:08:10 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tsmalmbe

GIllar inte det där vassa "smattret". Låter som digital överstyrning på 16kHz. Ljudbilden är ju väldigt industrial, lite tungt att lyssna på, men kanske felet ligger mellan öronen, inte i öronen. Men jag tycker inte ljudbilden är enhetlig över hela registret. Basen dundrar relativt bra, men något fattas. Nu är det dundrande och vasst liksom. Som solo låter allting garanterat jättebra. Har du skurit bort för mycket av gitarrerna nerifrån, och plockat fram dem lite för aggressivt?

Eftersom detta är i kategorin underlig musik, får du plus för att vara innovativ. Inte trad. arr i varje fall!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Yeess!
Låten e ju stilig, men gitarren e lite för bred, stor, den tar liksom över sången. Minska kanske echo o rev på guitarren. Dubblandet av sången (från 2:00) skulle jag gärna höra redan tidigare och starkare, cool ;) Spookie rythm, like it!


h.  mahan

---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dark Of Light

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 153
  • Med lem
    • Visa profil
Skumma bananer igen :P . Gillar detta, Wadling...  :wacko: öhh, ynot sjunger genitaliskt(!) som vanligt även här. Tsmalmbe nämnde överstyrning, kan vara så tycker också att det är lite... vasst, sådär. Just det, dubbet mahan skrev om, instämmer.

Gillar det här så jag vill att låten ska vara längre, någon vända så... Bravo, bravo, bravo.   :)
  Vadå för tidigt för en öl??? Jag är ju faen vaken! 


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tycker det låter bra isynnerhet när beatet är igång och det skulle kunna vara på från början....bra sång och bra spel....nice

/ karl B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


DåligtGehör

  • Gäst
Elogé för utforskande av olika domäner. Finner inget svagt i låten mer än att gitarren är väl dominerande. Dock går låten mig rätt spårlöst förbi, men jag har aldrig varit svag för industri, vanlig rockblues ej heller industrirockblues. Allt är inte för alla  ;)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jahapp. laddar ner.

helt klart snyggare mixat och basen låter ju bättre. allt lite mer definierat.

lite mycket reverb på komp/percussion kanske? det ger rymd och feeling men tar av lite udd.


Saknar igen en tyngre trumbild men det är ju bara jag och mina weirdofasoner......:)


Fortfarande en bra o kul grej detta. Lite mindre rumsklang på delar av kompet så :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tackar som f.. för feedback alla. Återkommer med bättre svar imorgon. Lägger upp en lite annan mix med något svagare guror, mer orgel och mer kör så länge.  :rolleyes:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad carl cadello

En lite trevlig bagatell! (i ordets positiva mening)

Jag vill att ni kommer igång mer runt 1.30. Mer drag alltså
Gitarren är för stark i ljudbilden.
Jag vill ha mer och kraftigare trummor. men jag är ju så konventionell i min uppfattning...... ;)



Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
liket lever :D

roligt att höra eq. det går framåt..basen lite lite hög men o andra sidan så kan det vara bra oxå. gillar att låten är lite bångstyrig o det skall den nog vara oxå..
gott jobbat..

mr y.........not
topp
att leva är att dö


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
tsmalmbe: Kul att du tycker det är innovativt. Tack! Visst, vasst och industrimässigt som en illustration till en textens jag, en "galning" som halvt tappat kontakten med verkligheten och normala mänskliga relationer om man får förklara sig lite pretentiöst. Inte meningen därför att det skall låta behagligt men jag kan tänka mig att något fattas i mellanregistret.
mahan: Ja, följde dina råd och höjde kören, minskade något på guran. Svårt att ändra på gitarrens övriga inställningar då det är ett färdigt ljud från Guitar Rig. Kul att den uppfattas spookie. Tack.
Dark Of Light: Ynot sjunger kanon på denna och många andra låtar! Roligt att du tycker den skall vara längre, ser jag som en fin komplimang. Tanken var nog att den skulle vara kort och intensiv och snabbt blåsa över.
karl: Som du vet vill jag gärna ge mer intensitet åt en låt vartefter, därför är trummorna inte med från början. Glad att du tycker det finns kvaliteter.
DåligtGehör: Tumme upp för att du lyssnar och kommenterar låtar som inte direkt faller dig på läppen. Vore ju för hemskt om alla hade samma smak. Gillade inte heller sånt här tidigare men för ett par sedan såg jag Marilyn Manson spela i Hultsfred och började lyssna på Nine Inch Nails. Blev inspirerad av svärtan och kompromisslösheten.
emulator: Önskar klart att jag kunde få på tyngre trummor och kanske testar DFH i en senare omgång. Glad att du tycker det låter bättre än förut iaf.
carl cadello: Draget om något kommer för sent alltså? Vill också ha kraftigare trummor. Kan du fixa??  :P Alltid mitt största problem att  fixa till trumbeatet...  <_<
ynot: Bångstyrig? Absolut tycker jag den skall vara! Bra benämning. Ska se över basnivån. Kanske för hög i början men sedan ok? Tycker du fick bättre ljud på gitarrerna på din version. Vad gjorde du? Kompression? PM:a gärna.
« Senast ändrad: 28.03.2007, 21:17:15 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
tsmalmbe: Kul att du tycker det är innovativt. Tack! Visst, vasst och industrimässigt som en illustration till en textens jag, en "galning" som halvt tappat kontakten med verkligheten och normala mänskliga relationer om man får förklara sig lite pretentiöst. Inte meningen därför att det skall låta behagligt men jag kan tänka mig att något fattas i mellanregistret.
mahan: Ja, följde dina råd och höjde kören, minskade något på guran. Svårt att ändra på gitarrens övriga inställningar då det är ett färdigt ljud från Guitar Rig. Kul att den uppfattas spookie. Tack.
Dark Of Light: Ynot sjunger kanon på denna och många andra låtar! Roligt att du tycker den skall vara längre, ser jag som en fin komplimang. Tanken var nog att den skulle vara kort och intensiv och snabbt blåsa över.
karl: Som du vet vill jag gärna ge mer intensitet åt en låt vartefter, därför är trummorna inte med från början. Glad att du tycker det finns kvaliteter.
DåligtGehör: Tumme upp för att du lyssnar och kommenterar låtar som inte direkt faller dig på läppen. Vore ju för hemskt om alla hade samma smak. Gillade inte heller sånt här tidigare men för ett par sedan såg jag Marilyn Manson spela i Hultsfred och började lyssna på Nine Inch Nails. Blev inspirerad av svärtan och kompromisslösheten.
emulator: Önskar klart att jag kunde få på tyngre trummor och kanske testar DFH i en senare omgång. Glad att du tycker det låter bättre än förut iaf.
carl cadello: Draget om något kommer för sent alltså? Vill också ha kraftigare trummor. Kan du fixa??  :P Alltid mitt största problem att  fixa till trumbeatet...  <_<
ynot: Bångstyrig? Absolut tycker jag den skall vara! Bra benämning. Ska se över basnivån. Kanske för hög i början men sedan ok? Tycker du fick bättre ljud på gitarrerna på din version. Vad gjorde du? Kompression? PM:a gärna.


Halöu EQ
Kommer du att komma med en till version? Väntar liksom lite stillsamt och snällt på en :wub:

h. mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Mahan: Jaha, det var vänligt  :). Den som ligger uppe nu är ändrad igår kväll alltså efter du skrev ditt första inlägg och som sagt lite andra nivåer på kör och gitarr. Trummor ändrar jag inte i den här vändan tror jag, svårt att hinna.   :rolleyes:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Mahan: Jaha, det var vänligt  :). Den som ligger uppe nu är ändrad igår kväll alltså efter du skrev ditt första inlägg och som sagt lite andra nivåer på kör och gitarr. Trummor ändrar jag inte i den här vändan tror jag, svårt att hinna.   :rolleyes:


Jou määän!

Det var en ny version indeed (samma namn som gamla så det gick förbi mig). Men nu lyzznar jag, yesss de dubblade stämmorna edär, och på flere ställen. Pöörfekt :D

Gitarrnivån skruvad på plats, men vart har du trollat trummorna, the deep rythm? Upp me dom tillbaka, bas- o virvelkaggarna, inte hi hatten , den e bra :D

h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
mahan: Tack för att du engagerar dig. Ett annat trumsound nu. Vad tror du?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
mahan: Tack för att du engagerar dig. Ett annat trumsound nu. Vad tror du?


Hold on EQ!
Ska lyzzna bara jag kommer hem. Jäkla jobbigt på jobbet :wacko:


h. mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
mahan: Tack för att du engagerar dig. Ett annat trumsound nu. Vad tror du?


Okei EQ,
kunde inte vänta, stängde dörren till min office och drog på med mina jobbe-Creative-superklingklang högisar. Men t.om med dom så hörs ett fint, häftigt och stadigt trumkomp :D
Såg att låten också fått namn efter den berömde Mr EZ :rolleyes:
Men som sagt, kollar mer hemma vid lite mänskligare omständigheter. So far so good :D


h. mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hejssan!
Lyzznar nu med aningen bättre grejor, Härliga som trummor drar iväg vid 1:21, verkligt powersound  just till denhär låten!

Men (alltid detta ..men) jamar, :P
I början, före Ez drar iväg vid 1:21 saknar jag en mer poängterad rytm. Där finns nåt baskaggliknande sound nånstans bakom, lyft upp det/den så får låten en mera pumpamnde o gungande rytm, alltså endast den där djupa baskaggen (some nånting annat än Ez) Spookie orgel hittar jag också, cool!

Good stuff!

h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
mahan: Tack för allt påhejande! Roligt.   :) Ändrade inledande rytmsektionen åt det tyngre hållet också förhoppningsvis åt det håll du föreslog. Hoppas det funkar? Skall lyssna på dina och andras alster lite mer i helgen.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
fan det tar sig .trummorna gör ju sitt till  en klar knuff i rätt riktning..
att leva är att dö


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Lyssnar ju en del på bland annat Tom Waits, så detta känns trevligt! Mule Variations är enligt mig en grymt bra platta.

Men åter till låten.

Körerna är väldigt bra, de smälter in i helheten på ett väldigt, väldigt, kommer inte på ordet,, "gediget" sätt typ.

Musiken är bra och fyllde med fantasi och engagemang. Sången är det inte något fel på heller. Kopplingen till Wadling kanske inte är så långsökt. Tänker på en Blue for two -platta som jag glömt bort namnet på.


Bra jobbat, musik/låt som jag gillar!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
JAg säger samma sak som med Tele2: Inspirerande musikaliskt hantverk! Och nu börjar ljudbilden likna nåt!

Nice, nice, nice...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dark Of Light

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 153
  • Med lem
    • Visa profil
 :rolleyes: Najjselinaisalltså!  :unsure: Dock känns den så kort som flickan sa...
 ^_^ Äh, jag kan ju loopa den och lyssna på den tills sminket trillar av! :P
  Vadå för tidigt för en öl??? Jag är ju faen vaken! 


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Holy poskrease o cookta egg EQ!

That´s about it! Nu e de drive från början till slut, nice pulse sattsäga :) Hoppas du själv e nöjd. :rolleyes:
Om (alltså om) du ännu skruvar på´n så basson aningen opp, konstigt att de alltid finns nåt att jama om  :P

Would I give that guy my telephonenumber? :unsure:


h.  mahan


---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jaha. lyssnar åter igen.

Nu tycker jag lite av pakgrundspercussionsmällarna låter lite väl reverbade och dova?

Gitarr och sång......allt mixat snyggt.

Också nya trummor! låter bra, men inte riktigt i samma rum? Vill ha lite mer rasliga öppna hihats kanske, lite slamrigare ljud!


liite skitigare trummor så sitter denna som en kepa!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
ynot: Måste göra din sånginsats rättvisa för tusan!  :P
Light Head: Mule Variations gillar jag också men Rain Dogs tar nog priset. Kul att du gillar detta också. Waits-inspirationen finns ju där.
Dividend: Roligt att du tycker den förbättras!
Dark Of Light:  :lol: Jo men ser det som ett gott betyg att du tycker den är för kort. Den ska vara kort och intensiv, blåsa över som en virvelvind utan att man fattar riktigt vad som hänt.  :P
mahan: You'd better not.  :P Jo jag är ganska nöjd, blev kanske lite jämntjock på ett sätt som inte var tanken men fick en annan tyngd. Basljudet skall jag kolla.
Emulator: Rummet är knepigt alltså. Kommer nog inte längre där men skall kolla in ett annat bas ljud. Tycker det krockar med "industritrumman" något.
 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Första halvan känns tunn och lite besvärlig? Gitarren har ett konstigt elakt sound. Fjaniga trummor.

Andra halvan känns tjock och bara skön. Gitarren har ett mysigt elakt sound. Tunga trummor.


0-3 i halvlek, med några genialiska byten gjorde hemmalaget till slut 5-3.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Första halvan känns tunn och lite besvärlig? Gitarren har ett konstigt elakt sound. Fjaniga trummor.

Andra halvan känns tjock och bara skön. Gitarren har ett mysigt elakt sound. Tunga trummor.


0-3 i halvlek, med några genialiska byten gjorde hemmalaget till slut 5-3.

 :lol: Läcker recension. Håller med om problematisk första halva. Får inte ordning på den riktigt och g-ljudet är konstigt i sticket, hände nåt oförutsett där med inställningarna...  Ska iaf testa annat basljud och fimpa första orgelräckan, utburen på bår. Får väl höra med Lagerbäck annars...  :rolleyes: :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tycker väl basen är distinktare nu och mer orndning på första halvan, orgeln bantad något, kören mer i balans, trummorna och Tony lite starkare. Om nån orkar rikta trumhinnorna mot detta igen...? :rolleyes:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Har inte hört denna på länge. Vilket lyft den fått! Gillar körerna jättemycket. Helt enkelt kanonfräckt förutom att basen tar för stor plats och låter lite för bumligt. (Iallafall i mina lurar.)
På det stora hela ett mycket bra jobb! Innovativt och kaxigt!  B)
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
 :D Kul med sånt betyg från en riktig tunesmith. Tack som tusan!  :D Ja, basen kanske väl grottbjörnsaktig men mixar i lurar annars skulle mitt hyreskontrakt ryka. Kul att du tycker den lyfte det är huvudsaken.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnade i mp3:an... Du har rätt Toby, basen är alldeles för stark. Ändrad!!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
...om jag kunde få låna någons öron efter senaste (sista?) nivåjusteringarna kanske det äntligen går att lägga denna till handlingarna?
 :unsure:  :huh:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då ska vi se..
Ser man till guran så ligger den lite hög i volym,men då den har en så pass viktig funktion för låten så gör det inte så mycket.Sång och övrigt i bra balans och snyggt inbäddat i arret.Najsa trummor! Bra sound på basen,och den ligger helt rätt frekvensmässigt.Hittar inget som stör eller krockar ljudmässigt..

Nu är ju min feedback lite styrd,då jag bara lyssnat i lurar.Så här långt så är låten klar.Monitorerna kanske säger nåt annat,men det får jag kolla i morgon.

Mvh
Micael


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Yeahh, vilket drag! I mina öron känns det färdigt. Nu kan du ut och ragga på krogen med denna!  :lol:
Mvh
T
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/