Kontrollrummet

Soulbrother (mp3/Benganrock)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
En avig rackare rakt ur smörgåsgrillen....

Edit igen: Bengan - Soulbrother

Mycket bas, lite trummor och lite låg sång va??? Eller?
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
He he nej det låter faktiskt bra redan från början. Möjligen skulle jag peta lite till med leadsångljudet. Lite mer botten så att  man känner rösten tydligare. Annars är det klockrent.
Snygga körer läckra gitarrer. lite konstigt slut. Någon minut till och lite mer vanissga gitarrsolon så är du hemma.  :)


jay thomas

  • Gäst
Görgött!  :D

Omissigekännelig Benganrock! Underbara 70-tals gitarrer, minner om forna tider. Möjligtvis att sången skulle lyftas och skärpas till lite. Kommer på mig att inte gilla cymbalvispet som pågår då och då men det är en randanmärkning.

Sammanfattan, gott mos, sitter som en räkmössa!  ;)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Skönt sväng, jag gillar låten riktigt mycket! Skulle gärna hört lite mer pådrivande trumspel och mer helhetsbild mellan gitarrerna och basen. Just nu tycker jag att de är nästan för separerade på något sätt. Sedan tror jag att en keyboard av rätt slag kunde ha fyllt ut det tomrum som finns. Lite för kort också, men det här kan bli jättebra med lite mer jobb!


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Egget: Lite pet blir det nog på leaden. Knappt jag hör själv vad som sjungs nu....text nedrafsad på ca 5 min och ingen övning heller innan...det är inte heller gynnsamt...slutet kommer nog att bli delvis annat (se nedan).

JT: Okidok - får kolla sång. Vispet får vara som det är :)

Helvetesgrisen: tackar! Svårt m trummeriet - det är ju lite avig rocktakt om man säger så...(6/8). Kul att du tycker låten är för kort med sina 2.20. Då tål den att byggas på lite. Har en plan men det blir nog inga extravaganta soloinsatser på upplpppet.... :)....keyboard? vad är det!? ;)
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


freddy

  • Gäst
Bra låt, bra gitarrlir och bra sång! Gillas detta, kanske sänka hihaten lite på versen?


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Helvetesgrisen: tackar! Svårt m trummeriet - det är ju lite avig rocktakt om man säger så...(6/8). Kul att du tycker låten är för kort med sina 2.20. Då tål den att byggas på lite. Har en plan men det blir nog inga extravaganta soloinsatser på upplpppet.... :)....keyboard? vad är det!? ;)

Keyboard... Hammond, eller något liknande skulle passa bra in. En riktig feting med lite dist på kanske.


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Freddy: Ska lura lite. Sista ordet är väl inte sagt när det gäller mix. Tycker det är lagom med rassel själv. Däremot för lite bastrumma och själv tycker jag basen är för hög idag med?

Hellpig: Hajade  - men jag är inte så mkt kompis m klaviatur. Ngt hammondskt eller mellotroniskt eller ngt sånt tror jag på dock....
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Bengan my Friend!
Var i din stad Tisdag och Onsdag,kanonväder!!
Importgatan 22.............
Uppe på utsiktsberget(du vet vilket jag menar).......
Kanonlåt! Riffet påminner om ''Long live rock and roll'' lite grand.....
Sången...faan önskar jag kunde sjunga som du...... :wub:
Jag hittar ingenting alls att klaga på,och ditt basspel blir bara bättre och bättre.
på mitt nästa alster får DU lira bas känns det som..... :)
Keep it up my friend........... :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Iken: Ja jag tänkte allt på dig o ditt besök i stan. Körde tyvärr ihop sig så jag fick åka ut på slätten i jobb själv :(

Tack som attan.....Gjorde om låten lite. Skippade tape-stoppet och förlängde en bit. Blev visst ett ynkepynkemått av hammond med till slut....och en fade. Gillar det egentligen inte men nöden har ingen lag....finns på samma länk som det andra där uppe....

Kondingen på sång den här gången. Trivs nog fasiken bättre m SM58:an ändå t sånt här...

-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba Bengan_gbg.
Jo men det här gillar jag.Lyssnade på första mixen men hann inte med att kommentera - så jag gör det nu..

Ingen har nämnt lite höga kompguror under sången så jag vet inte om jag törs skriva det? Drar på i monitorerna trots den tidiga timmen och går ifrån en bit,det brukar avslöja det mesta..
Tillbaka då,ja det är bara att erkänna - boysen har rätt - det låter kanon! Iofs kunde man vässa gurorna lite men det är inte nödvändigt mera en smak fråga..Hammond fillset läckert och hittade sin plats i låten.Kanon bra sång här Bengan,samt mycket läckert lirat!

Låten får full pott av Norrbottens juryn,lite mysko slut dock..Kanske har du tänkt en fortsättning,om inte - dunka till ett slut med trummorna så har du den.

Mvh
Micael


jay thomas

  • Gäst
Låten har loopat på morgonen, den är så snabla bra! MEN orgeln du la, känns i mina öron som farmor som spelar på sin Farfisa.  ;)

Jag "hyssade" till det med en mycket kraftigt överdriven Deep orgel med dist och leslie. Du har PM om var den ligger.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Smutsgosig bas. Fräsiga gitarrer. Iskall sång. Cool låt.

Bra bra helt enkelt.


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Snabbsvar såhär på morgonkvisten;

Mike: Tack - ev återkommer bandspelarslutet - faden är lite kort, men det är nog snarare tvärtom - ingen fortsättning tänkt ;) Du brukar ju tycka jag kör gitarrerna för högt, så jag förväntade mig nästan det? Iofs sänkte jag basen ett snäpp t version två.

Jay; Orglar skall stävjas. Ska kolla om din farmor stoppade dunderhonung i orgeln ikväll dock ;)

Wernis: Tack - det värmer med så kall kritik från en gitarrguru :)
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Detta rockar Bengan!
Jag brukar ju gnälla lite över muddigheten i dina gitarrer, men här är dom kanon! schyssta gitarrfigurer och bra spel överlag!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


jay thomas

  • Gäst
Snabbsvar såhär på morgonkvisten;

...
Jay; Orglar skall stävjas. Ska kolla om din farmor stoppade dunderhonung i orgeln ikväll dock ;)

...

Ett instrument som går att bära med sig är inget instrument, det ska vara B3or och Bechstein flyglar!  ;)  :D



Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
macts: Tack - jag har blandat i lite vassare gitarrer med :)

Jay:  :P
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Bengan_gbg!

Jorå, intron låter lite muffig o mjuk men när allt kommer igång så är detta kalasalster!
Arret o stämmorna, trummet o gurorna, allt i balans för mitt öra. Låter färdigt detta!

Enda som jag sågar på är "fadeouten", give the thing a real ending! :D

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Mahan- tack. Muffel i 4 toner får du stå ut med :) Skönt att det låter klart. Jag ska lyssna på vad JT haft för sig ikväll med så får vi se/höra vartåt det barkar. Har några idéer till som jag funderar på att kasta in...och så är det tydligen önskemål på tapestop från annat håll - så det kanske ersätter faden. Ska försöka få till det snyggare den här gången dock!

 
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
JT: Har lyssnat - vad fick du t frukost? ;) Jag sparar på krutet  i denna låt men hör av mig t dig nästa gång jag vill ha orgel. LITE får du dock backa på prylarna ;)

-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


jay thomas

  • Gäst
JT: Har lyssnat - vad fick du t frukost? ;) Jag sparar på krutet  i denna låt men hör av mig t dig nästa gång jag vill ha orgel. LITE får du dock backa på prylarna ;)



Turbogröt? Nä, pannkakor med svartvinbärssylt!  ;)

Det var en helt avsiktlig överdrift vilket jag också skrev. Ville mest visa vad du kan göra i framtiden.  :)  ;)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ja vad säger man...detta är ju ren digital kärlek B) Lite fladdrigt basljud men vem fan bryr sig. Men tona för guds skull inte ner låten, det klär den inte, man känner sig lurad på ett slut. Andra gången jag lyssnade så stängde jag av innnan slutet. Annars gött jobbat!!


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Jay: Jag är med på noterna! Det känns som om orgeln får fungera "pad och fyllnad" här dock...

Jonner: Jofasen. Digitalt med retrostuk ;) Tack. Stänger du av innan så behöver jag ju inte fixa slutet ... ;) Det är lite nödlösning, det håller jag med om..
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
rockrökare av rang.

men trumomrna kunde drivas på....jag hör 4/4 shuffle ;)

gillar verkligen hele klabbet. bra röst!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag får vibbar av November om det säger nåt, bra Bengan men tyckte det var lite tufft med tapestoppet i tidigare version.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Emu: Jo jag är nog inte så strikt "ovanpå"...men trummorna ligger som jag sa. Tack!

Eko: Jaså du hörde den första verren?? Det får bli så här due to the crash.....
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tufft men lite muffligt ljud
Bra sång men sångljudet kanske kan integreras lite mer med instrumentljudet - det låter lite för ”rent”. Bra låt, så gott som färdig. Bygg upp trycket mot slutet och låt det sluta tvärt.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Cykeln - tack  - men det blir inga mer trix med den här låten. Har filerna kvar, men ny dator och inget anständigt ljudkort (ännu). I så fall får den vila till sig under sommmaren....tack igen!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba Bengan.

En av våra KR gäster var och snokade i denna tråd,så jag klickade in och minns direkt svänget i denna.Av nån underlig anledning så hamnade inte låten på min hårddisk,det gör den nu för rockén roll äventyr i sommar.

Rock on mate,åsså blev det en liten bump också  :)

Mike


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
HM: Stollar - kan inte sånt här bara få sjunka undan :) Kul att det funkar för dig i sommar dock! :)
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Riktig go låt du har fått till Bengan den gillar jag skarpt! B)


asti

  • Gäst
Skön låt och bra spelat och sjunget!
Några reflektioner:
- ljudbilden är lite dov och instängd på kompet. Låter nästan lite pumpande och diskantfattigt.
- sången låter lite för nära och "ren". Gärna mer reverb och kanske lite dist. Annars jättebra sjunget!
- jättesnygga körer som låter lite Cream!

/Asti


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jorå *diggar igenkännande*
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Hej!

Det svänger...

Tycker mixen är för grötig och dov i förhållande till sången (som ligger lite för starkt). Fina oohhh stämmor. Trummorna känns bra i brejket, i versen är de lite tillintetsägande. Den distade basen funkar sådär... idén är god, men den passar inte soundmässigt till de dova gurorna. Om du fixar till soundet på gurona left och right, dvs toppar till dem lite, gör mer luft och plats åt övriga instrument så tror jag det skulle göra susen... Och förresten, vad händer i slutet? Du vet väl att fade out är förbjudet och DEFINITIVT en så snabb :)

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Tack - ni är goa, men HM lyfte ju en över året gammal tråd - så jag lär inte göra ngt mer med den här låten.....

-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se