Kontrollrummet

Golden age project Pre 73

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peaklimiter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 102
  • if it sounds good, it is good !
    • Visa profil
Såg i musikbörsens senaste blaska att det kommit en ny preamp från Golden Age Project, ska tydligen vara en fattigmans neve-wannabe preamp.
var in till börsen i gävle och dom hade ej nån sådan hemma, så nu väntar jag på att jag ska få ett sms när den kommit hem till butiken.

Är det nån som sett tingesten i verkligheten och tillomed kunnat testa den ?
Blir lite misstänksam eftersom det inte finns någon info om den nånstans på golden age hemsidan och bilden i musikbörsens blaska ser dator-ritad ut.

länk till produkten http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?artno=200957&fm=1

Johnny / Nyfiken i en strut

« Senast ändrad: 28.05.2008, 18:35:40 by Peaklimiter »


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Såg i musikbörsens senaste blaska att det kommit en ny preamp från Golden Age Project, ska tydligen vara en fattigmans neve-wannabe preamp.
var in till börsen i gävle och dom hade ej nån sådan hemma, så nu väntar jag på att jag ska få ett sms när den kommit hem till butiken.

Är det nån som sett tingesten i verkligheten och tillomed kunnat testa den ?
Blir lite misstänksam eftersom det inte finns någon info om den nånstans på golden age hemsidan och bilden i musikbörsens blaska ser dator-ritad ut.

länk till produkten http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?artno=200957&fm=1

Johnny / Nyfiken i en strut



Jodå, jag har sett den i Börsens utskick. Tänk vad man kan sälja med en känd sifferkombination. Med det priset bör det ju bara sitta kvalitetskomponenter i den...

Jag undrar inte ett dugg över att Rupert är förbannad...

Ibland är det nog bra att vara misstänksam.  :lol:
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Skulle inte bli förvånad om det där är nån variant från samma fabrik i kina som det var på tapeten med gruppköp från här för ett tag sen. Finns en tråd här på forumet.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Intressant sak. Helt utan mätdata eller specifikationer. Och det borde väl inte bara Neve som är sur.
Golde Age musik tex Neve borde väl också ha åsikter om namnet.
Men det är kul att det kommer annat i budgetsegmentet som tex rörvärme i proffsklass för 500:-
Den Neve kopian kanske är prisvärd men lite jag är inte övertygad. Man blir nästan nyfiken på att
köpa en bara för att skruva sönder den...


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Inget ont om Golden Age för de har verkligen smaken att plocka in en massa roliga saker i sverige och jag har själv köpt en hel del av dessa saker. Det jag däremot har lite svårt för är att få ihop är att de enbart säljer high-end prylar från andra samtidigt som de skapar ett lågprismärke som försöker rida på vågen från de kända prylarna. Rimmar inte riktigt snyggt tycker jag. För mig drar det ner imagen en del.

Men visst, i och med att det är Golden Age och det står 73 på den så blir man ju mer sugen att kolla in den i alla fall.


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Jag tycker ungefär så här:

När någon som till exempel Vintage Design gör Neveinspirerade byggen och döper dem så att man kommer att tänka på Nevekonstruktioner är det en sak. Han använder mestadels kvalitetskomponenter och gör intressanta konstruktioner som ofta bygger på Neves burkar.

Men när man sätter kombinationen "Vintage" och "73" på en burk för 1995:- kr tycker i alla fall jag att det är mera ett fall för konsumentverket eller marknadsdomstolen eller liknande...

Det är nästan så jag hoppas att AMS Neve som har rättigheterna till de gamla konstruktionerna "vaknar". Men innan dess finns det säkert de som köpt kinaburken och tror att de skaffat sig en riktigt fin Neveklon rekordbilligt...  :lol:

Men det är bara min åsikt.  :rolleyes:
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Peaklimiter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 102
  • if it sounds good, it is good !
    • Visa profil
hittade lite info om den på gearslutz:

"The GAP PRE-73 is the first one-channel low-cost preamp on the market that is using a fully discrete signal path with three separate transformers for the balanced mic input, the line input and the output.
The circuit is very similar to the classical preamp section of the Neve 1073 pre/eq module with a corresponding sound character that is warm, punchy, sweet and musical.
This classical sound has been heard on countless recordings through the years and it is a versatile sound that works very well on most sound sources and in most genres.

The PRE-73 has a maximum gain of 80 dB on the mic input and the gain range on the Line input is -20 to + 10 dB.
There is also a high-impedance instrument input.

The PRE-73 is perfect for almost any signal source, no matter if it’s a microphone with a high or low sensitivity (like a passive ribbon mic), a syntheziser or sound module or an electric guitar or bass.

The input impedance of the microphone input can be switched between 300 and 1200 ohms, which makes it possible to affect the tone of most microphones. There is also phase switch and an simple 4-step LED signal level meter.

The output level control makes it possible to make fine gain adjustments and also to overload the main gain stage for more character and then lower the signal to a suitable level before the output stage.

The PRE-73 will sell for only 249,90 EUR including VAT tax."