Kontrollrummet

overhead-mickar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Det måste verka som jag har mycket tid över? :)
Jag introducerar med en bild, så det verkar intressant...



Jag lyckades klämma in det här som en liten present till Joachim när jag ändå skulle lägga trummor idag.
Han ville höra AEA R84 på överhäng. Har har ni två oprocessade filer med bara OH-mickarna och två med hela mickningen och kompressor på hela trumsetet.

Hela setet med kompressor (hihat- och crashspel)
Hela setet med kompressor (lite pukor, ride och hihat)
Bara OH (hihat- och crashspel)
Bara OH (lite pukor, ride och hihat)
"mixad" version av fil 2

Om någon undrar vilka andra mickar som användes så svarar jag gärna.
Jag använde mig av Blumlein-tekniken för överhänget.







Tack och hej!
« Senast ändrad: 27.03.2007, 15:57:53 by Elof »


DåligtGehör

  • Gäst
Min spontana reaktion när jag lyssnat på trumpluggsdemo & video är att jag inte tycker det låter så roligt med OH-ljudet eller åtminstone inte särkilt mycket av det. Jag antar att jag är mer för närmickning i de flesta fall.

Men jag tycker inte det låter så slamrigt skräpigt på din OH som det brukar göra (eller jag har fått för mig) på trumpluggar.

Det skulle varit roligt att hört hur det lät även utan OH.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag glömde skriva det, men du kanske känner till att det här är bandmickar, därav det väldigt mjuka ljudet.
Vissa gillar det inte alls, andra älskar det. Personligen så tycker jag det finns många fördelar när man har ett
sånthär OH-ljud som utgångspunkt.

Jag håller med dig angående trumpluggarna, i de jag testat verkar det som att OH sitter onödigt långt upp och det blir lätt slafsigt när man blandar in det. Det är dock en helt annan sak att micka själv. :)








Utloggad tsmalmbe

Jag får inte ner filerna! Nåt prob hos mig eller hos dig?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Nu har jag ändrat länkarna, fungerar det nu?


Utloggad tsmalmbe

Fick ner filerna. Hela setet låter bra, för att vara omixat alltså. OH-delen.. tja, med eq och komprimering blir det säkert bra, låter nästan "för bra" för att vara overhead tycker jag.

Vad är blumlein?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Tycker det låter svinbra!

Är ju ett grymt grundljud som man kan göra ännu bättre! Speciellt virvel och pukor lät ju fantastiskt i OH enligt mig :)
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad tsmalmbe

Ja, jag har hört heluppmickade trumset där tomen och virveln har låtit sämre än i de där OH-mickningarna. Därav min kommentar "för bra". Med kanalkompressorer och passliga rumseffekter skulle jag få ut just sånt sound jag gillar ur det där.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Blumlein är mickrofonplaceringen som syns på bilderna, två 8or i kryss.
Jag lägger upp en "mixad" fil nu med alla mickar i:

OH: R84 
pukor: NT2-a
virvel över: m201 
virvel under: C535
kagge: EV 868 
hihat: sm57 
rum: CM2

"mixad" version av fil 2


Utloggad tsmalmbe

Kanske lite OT men...vilka kompressorer använder du och var?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Tack så hemskt mycket Elof! Ska sätta tänderna i det har så snart jag får tid. Lovar att återkomma med kommentarer!
Arbetar på XLN Audio


Utloggad studio sauna

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
riktigt fläskigt  :)  gillar virveln specielt mycket faktiskt. vad är det för virvel och hur har du mickat upp den ?

/samuel


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
tsmalmbe:

Kompressorerna är logics egna på virvel, kagge och hihatmicken.
Gratispluggen blockfish på rummet och sen hela trumgruppen.

sauna: virveln är om jag minns rätt en pearl session custom 14x5". m201 precis vid sargen kankse 6-7 cm upp som pekar rakt ut över trumman, en c535 under som används väldigt lite, pekar nästan rakt upp ungefär vid sargen. Jag slår kantslag :)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Den mixade versionen låter jäkligt fett, bra klang. Kanske lite lite briljans, kanske för mycket lågt mellan? Kan mycket väl vara min lyssning som inte är rättvis iofs  :unsure:.


Utloggad tsmalmbe

jag saknade lite den där optokompressorn på gruppen..;)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
yeah!
låter najs om de mickarna...
fast baskaggen i den "mixade" versionen låter skumt som fan..  :wacko:
iofs har jag bara mina koss lurar.. låter bajs!! :lol:
ska lyssna i mina lådor i studion!!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Hmmm det här är verkligen svårt för mig att avgöra. Jag är ju van att sitta och "fuska" med trumpluggar på mina amatörheminspelningar och har inte någon gång själv mikat och spelat in ett trumset. Sen är det svårt, för mig iallafall, att bara sololyssna så här utan att veta hur resten ska låta. Så det är lite svårt att veta vad jag ska lyssna efter och så. Men, mina intryck var/är:

Hela setet med kompressor (hihat- och crashspel)/Hela setet med kompressor (lite pukor, ride och hihat) - Till en början tyckte jag att det lät väldigt dovt, diskantfattigt och rätt så rummigt och inte rummigt på ett positivt sätt utan burkigt. Men när jag sen lyssnade i mina AKG K-240 Studio-hörlurar , som antagligen är mycket bättre än mina "monitorer"(Edirol MA-10A), så lät det rätt så bra. Fortfarande lite, liiiiite, dovt och rummigt men inte alls lika mycket som när jag lyssnade genom "monitorerna".

Bara OH (hihat- och crashspel)/Bara OH (lite pukor, ride och hihat) - Med tanke på att det bra är OH-mickarna så tycker jag att det låter förvånansvärt bra. Allt har bra plats och det är inget som direkt tar över för mycket. Med lite putsning så känns det nästan som att du skulle kunna klara dig med överhänget och kanske en kagge och en virvelmick eller bara en extra rumsmick.

"mixad" version av fil 2 - Låter riktigt bra, bra nivåer på det mesta. Det enda som inte riktigt faller mig i smaken är kaggen som känns lite för dominant. Lite för basig och kanske för komprimerad.

Men som sagt jag är ju totalamatör. Så om det verkar som att jag inte vet vad jag skriver om, så är det nog antagligen så  :lol:. Återigen Elof bra initiativ. Trevligt att du orkar lägga upp sånt här. Mycket kul.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag diggade inte kaggen heller :)
Därför kompletterade jag med en attackmick igår, det blev mumma.

Angående optokompressorn så håller jag inte med alls, jag testade lite olika optoemuleringar på setet men det föll mig inte alls i smaken, de jobbar för långsamt när jag vill ha pumpljud.

Angående dovheten så är det (åter igen) precis det som är meningen med hela ljudet. Visste redan innan att många skulle tänka "vad är det här, det finns ju ingen diskant?" ;)



Utloggad tsmalmbe

Iden var ju att lyssna på uppmickningen, inte mixningen (vi vet ju inte ens till vad du skall använda trummorna, så det är helt akademiskt att diskutera huruvida kompressionen är bra eller icke!).

Jag tycker uppmickningen och soundet var ganska suveränt allt som allt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Schecter

...så bandmickar är att föredra som överhäng?

Låter bra det där!  ^_^
www.grahnsmusik.com


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Lyssnade lite snabbt i lurar (AKG K271) på de rena överhängsfilerna.
På bilderna ser det ut som att du monterat paret i linje med virvel/bastrumma. 36 sekunder in i första filen dyker en stackars cymbal upp som känns lite fasförskjuten. I övrigt gillar jag stereobilden! Hyffsat samlat men ändå med distinkt och tydligt stereofält.
Gillar soundet också! Bra närhet med ett inslag av rum (åttans baksida?). Hihaten låter aningen grovkornig i förhållande med de andra cymbalerna. Pukorna och virveln känns naturliga.
Den mjuka toppen känns bekväm. Det låter inte lowpassfilter, snarare en lätt slope.

Det är kul att få ta del av andras arbete på det här sättet! Tack tack! :)
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Lyssnade lite snabbt i lurar (AKG K271) på de rena överhängsfilerna.
På bilderna ser det ut som att du monterat paret i linje med virvel/bastrumma. 36 sekunder in i första filen dyker en stackars cymbal upp som känns lite fasförskjuten. I övrigt gillar jag stereobilden! Hyffsat samlat men ändå med distinkt och tydligt stereofält.
Gillar soundet också! Bra närhet med ett inslag av rum (åttans baksida?). Hihaten låter aningen grovkornig i förhållande med de andra cymbalerna. Pukorna och virveln känns naturliga.
Den mjuka toppen känns bekväm. Det låter inte lowpassfilter, snarare en lätt slope.

Det är kul att få ta del av andras arbete på det här sättet! Tack tack! :)


Kul att du gillart! Om du säger 36 sekunder in i första filen så borde du mena den lilla splashen efter fillet, den låter precis sådär, mycket möjligt att den låter konstigt, men det borde väl vara en omöjlighet med en fasförkjutning eftersom mikrofonernas position är konstant?
Om de sitter på samma stället så borde inte en fasförskjutning bara kunna uppstå, utan finnas där hela tiden eftersom de aldrig flyttas?


Utloggad osiris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
  • Hedersmedlem
    • Visa profil
Det här går jag igång på. Själv vill man ju ha ett par R-122'or att hänga upp över trumsetet, men det får väl bli en dag när man är förmögen.

Gillar verkligen soundet! Fast jag hade nog gjort en A/B-uppmickning istället. Men det är väl en annan fråga =)

Topklass, Elof!


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Om du säger 36 sekunder in i första filen så borde du mena den lilla splashen efter fillet, den låter precis sådär, mycket möjligt att den låter konstigt, men det borde väl vara en omöjlighet med en fasförkjutning eftersom mikrofonernas position är konstant?
Om de sitter på samma stället så borde inte en fasförskjutning bara kunna uppstå, utan finnas där hela tiden eftersom de aldrig flyttas?

Det har du ju helt rätt i! Lite roligt tankefel från min sida. Tankarna gled väl iväg samtidigt som jag lyssnade och skrev.

När det gäller A/B versus X/Y (eller som i det här fallet Blumlein) så tycker jag ändå man verkligen kan höra fördelarna med X/Y i det här exemplet. En lite kompakt stereobild med tydlig mitten. Bastrumman hade antagligen blivit ännu mer  diffus om man valt A/B i det här fallet.

Nä, nu är det godnatt... Godnatt!
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Mutz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Dom låter ju otroligt bra!! Blev riktigt impad över hur gott dom lät. Vad kostar dessa mickar? Fan har varit sugen på att köp bandmickar fö att ha som OH. Om man ska ta och göra det kanske...


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Hej Mutz, kul att du gillart. Listpriset pa dessa mickar ar drygt 10tusen styck, men listpriser ar ju ocksa listpriser...