Kontrollrummet

Fasen! - pluggtips?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Finns det några användbara verktyg (pluggar) för att bearbeta fasskillnader mellan ljudspår i efterhand?

Visst är det bäst att göra rätt från början men det kan ju hända att man tabbar sig under stressiga tagningar... I vissa fall kan man flytta spåren lite tidsmässigt och lyssna tills det låter bra men ibland är det rätt knepigt, speciellt med många spår där det kan bli nya fel när man rättar till ett.

Det jag efterlyser är främst något sätt att visualisera fasskillnaderna, nån form av analysator?? Men det är väl egentligen inte möjligt när jag tänker efter...om filerna innehåller dels olika ljud och "samma" ljud fast ur fas.  <_<
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Voxengo har nån plugg som heter pha-929 eller något liknande. Googla, dema och utvärdera.
Dolphins are gay sharks.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ok, tack för tipset! Ska kollas upp.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Citera
PHA-979 is a relatively CPU-consumptive plug-in with a considerable processing delay (latency).  This means that this plug-in is best used with audio host applications which offer a freeze-like function along with a plug-in delay compensation.

Inget för ProTools alltså.  <_<  Om pluggen ger fördröjning så lär det inte gå att göra några vettiga fasändringar ändå, om man inte lägger en på varje spår då.. Men jag får väl, ve o fasa, öppna upp Cubase och testa där.

Glömde säga i topic, gärna pluggar som finns i RTAS format.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
tror det är enklast att du lyssnar på tex. först 2 spår, sen 3 sen 4 (eller 2 och 2, ett ok spår att jämföra de övriga med) och kollar vilka det är som behöver ändras och du sedan flyttar dem tills det låter bra.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ja det är väl så. Men det jobbiga är att i värsta fall så skapas ett nytt fel för varje ändring. I det här fallet är det knas mellan overheadmickarna --> hihat. Flyttar jag på en av overheadmickarna kommer både kagge och virvel hamna snett. Sen läcker det in en del hihat i virvelmickarna under och över också som kan ställa till det.  :( 

Aja, gör rätt från början och var glad. Gör fel = gör om..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Det jag efterlyser är främst något sätt att visualisera fasskillnaderna, nån form av analysator??

Det finns ju en del av det slaget.  Har du t ex ett RME-interface så kan du använda deras Digicheck som har ett mjukvaruoscilloskop, "Vector Audio scope" som de kallar det, samt även en korrelationsmätare som visar fasskillnader.
Ett annat sätt att visualisera fasskillnader är ju att helt enkelt använda ett hårvaruoscilloskop med XY-ingångar.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Ja det är väl så. Men det jobbiga är att i värsta fall så skapas ett nytt fel för varje ändring. I det här fallet är det knas mellan overheadmickarna --> hihat. Flyttar jag på en av overheadmickarna kommer både kagge och virvel hamna snett. Sen läcker det in en del hihat i virvelmickarna under och över också som kan ställa till det.  :( 

Aja, gör rätt från början och var glad. Gör fel = gör om..

OH och HIHAT? Du menar alltså mellan OH och hihatmicken, eller mellan OH och alla övriga/vissa mickar som tar upp hihaten?
Har du lust att lägga upp nåt ljudexempel?
Jag har aldrig lyckats stöta på det här problemet.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jag menar mellan höger och vänster OH mickar (på "öronavstånd"), hade ingen separat hihat mick. Det är åtminstone där jag tror att problemet ligger.

Det jag efterlyser är främst något sätt att visualisera fasskillnaderna, nån form av analysator??

Det finns ju en del av det slaget.  Har du t ex ett RME-interface så kan du använda deras Digicheck som har ett mjukvaruoscilloskop, "Vector Audio scope" som de kallar det, samt även en korrelationsmätare som visar fasskillnader.
Ett annat sätt att visualisera fasskillnader är ju att helt enkelt använda ett hårvaruoscilloskop med XY-ingångar.

Hmmm. Jag har svårt att förstå hur jag ska gå tillväga rent praktiskt eftersom signalerna är så pass komplexa med dels en massa olika ljud och dels "samma" ljud. Hade det varit två identiska signaler ur fas så hade det varit mycket enklare.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Jag menar mellan höger och vänster OH mickar (på "öronavstånd"), hade ingen separat hihat mick. Det är åtminstone där jag tror att problemet ligger.

Det jag efterlyser är främst något sätt att visualisera fasskillnaderna, nån form av analysator??

Det finns ju en del av det slaget.  Har du t ex ett RME-interface så kan du använda deras Digicheck som har ett mjukvaruoscilloskop, "Vector Audio scope" som de kallar det, samt även en korrelationsmätare som visar fasskillnader.
Ett annat sätt att visualisera fasskillnader är ju att helt enkelt använda ett hårvaruoscilloskop med XY-ingångar.

Hmmm. Jag har svårt att förstå hur jag ska gå tillväga rent praktiskt eftersom signalerna är så pass komplexa med dels en massa olika ljud och dels "samma" ljud. Hade det varit två identiska signaler ur fas så hade det varit mycket enklare.

Ja, du måste ju jämföra två spår i taget.
Om jag nu förstår dig rätt vad du är ute efter...
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Har du lust att lägga upp nåt ljudexempel?

Såhär låter det: http://delafil.se/key=a9f88e64661db81fa415c750a014a97d
En fil med bara OH och en fil med alla mickar, en kort snutt mellan refräng och vers. Alla kompressorer och eq's är avstängda utan att jag höjt och kompenserat något så det är lite låg volym. Inte världens roligaste upptagning men jag tänkte försöka använda den iallafall.

Nu när jag tänker efter så har jag för mig att jag flyttade lite på ena OH kanalen förut. Ska se om jag hittar "original" så kan jag lägga upp den också.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Här är en snutt overhead i "original": http://delafil.se/key=96584e0612cbb56c2c0d40fafd107fcf
Låter sjukt ihålig när man lyssnar i mono tycker jag.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Har du lust att lägga upp nåt ljudexempel?

Såhär låter det: http://delafil.se/key=a9f88e64661db81fa415c750a014a97d
En fil med bara OH och en fil med alla mickar, en kort snutt mellan refräng och vers. Alla kompressorer och eq's är avstängda utan att jag höjt och kompenserat något så det är lite låg volym. Inte världens roligaste upptagning men jag tänkte försöka använda den iallafall.

Nu när jag tänker efter så har jag för mig att jag flyttade lite på ena OH kanalen förut. Ska se om jag hittar "original" så kan jag lägga upp den också.

I exemplet "trummor_1" så låter det onekligen som att virveln ligger fel i fas med OH, antar att du testat att vända den?
Sedan tycker jag att överhängets originalfil låter mer fasriktig än den där du flyttat ett av spåren.
Originalfilen låter mer sammanhållen i både stereo och mono och funkar säkert bättre med virveln.
Jag kan hålla med om att hihaten (och riden för den delen) låter lite mysko i OHfilen med ett spår förskjutet.

Det brukar inte vara någon bra idé att tidsförskjuta ett spår av två som är väldigt lika och innehåller information över hela frekvensregistret (tex OH, piano osv). Det blir inte samma sak (såklart) som att flytta micken till en annan position i rummet.
Jag tror att det är the key, att du flyttat ett av spåren i OH, det låter helt enkelt inte naturligt.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Tack för att du tagit dig tid att lyssna. Det kanske är som du säger att det var "bra" från början innan jag "fixade till det"...

Ang. virveln så är den fasvänd i mixen, men jag hade vänt den i en kompressor som var avstängd i den här filen (glömde fixa det), det finns inga "fasknappar" på kanalerna i ProTools. Jag vände på övermicken istället för undermicken för att det lät bättre, men det hörs inte här alltså.

Och nu när jag tänker efter så kanske det var det som gjorde att det blev knas mellan virvelmickens hihat läck och hihat i overhead. Snurrigt, finns en del att styra upp här.  :wacko:
http://soundcloud.com/samsas-violin