Kontrollrummet

Hur mycket pallar ett uttag?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gammelsvarten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
I våran ny studio/replokal finns 2 eluttag, ett jordat och ett ojordat. Så det får bli att slänga in så mycket som möjligt i det jordade. Men hur mycket pallar ett uttag att hantera. En hel studio? OCH vad kan men köra i det ogjordade uttaget utan att riskera något?


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
I våran ny studio/replokal finns 2 eluttag, ett jordat och ett ojordat. Så det får bli att slänga in så mycket som möjligt i det jordade. Men hur mycket pallar ett uttag att hantera. En hel studio? OCH vad kan men köra i det ogjordade uttaget utan att riskera något?

Sålänge uttaget inte blir för varmt o smälter så  :rolleyes:


EDIT: sen beror det på hur uttaget är uppsäkrat, hur mycket annat som ligger på samma säkring mm. mm...
« Senast ändrad: 24.05.2008, 12:45:38 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
En säkring på 10A klarar att driva 2300 watt...? Rätta mej om jag har fel

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
En säkring på 10A klarar att driva 2300 watt...? Rätta mej om jag har fel

Jag rättar dig inte för att du har fel, jag hyllar dig för att du har rätt. I teorin iaf


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
I våran ny studio/replokal finns 2 eluttag, ett jordat och ett ojordat. Så det får bli att slänga in så mycket som möjligt i det jordade. Men hur mycket pallar ett uttag att hantera. En hel studio? OCH vad kan men köra i det ogjordade uttaget utan att riskera något?

Till att börja med:

Elinstallationen i er replokal är både olaglig och direkt livsfarlig!

Det får inte finnas jordade och ojordade uttag i samma lokal. Och det är direkt livsfarligt att använda det ojordade uttaget tillsammans med det jordade.

Hur mycket du kan belasta ett uttag beror på vilket material som använts, uttag kabel etc samt avsäkring, en fas som är avsäkrad med t ex 10 A kan även försörja andra strömförbrukare.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Gammelsvarten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Oj. Men det är ett litet kök i samma rum (en diskbänk och ett kyskåp) där det är gjordat. Det som inte är i närheten av köket är inte gjordat.

Ok men då får jag köra allt på det gjordade uttaget och ingen i det andra för säkerhetsskull. Hur tar jag reda på hur mycket det pallar?


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Använd ena och plugga andra (dvs sätt i sådana plastbitar som gör att man inte kan sätta i kontakter).
Hänvisar till min tidigare tråd.

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=4534.msg44098#msg44098


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Oj. Men det är ett litet kök i samma rum (en diskbänk och ett kyskåp) där det är gjordat. Det som inte är i närheten av köket är inte gjordat.

Ok men då får jag köra allt på det gjordade uttaget och ingen i det andra för säkerhetsskull. Hur tar jag reda på hur mycket det pallar?

10A skall fungera dvs. 2.3 kW. (sen finns det lite effektfaktor beroende hur mycket reaktiv last etc som finns)

(eller vilken späning nu det kan vara. tror det är 250V märkspäninng nu?)


Annars kostar det nog inte överdrivet många hundringar att säkra upp och få in lite annan elutrustning om du behöver.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
I våran ny studio/replokal finns 2 eluttag, ett jordat och ett ojordat. Så det får bli att slänga in så mycket som möjligt i det jordade. Men hur mycket pallar ett uttag att hantera. En hel studio? OCH vad kan men köra i det ogjordade uttaget utan att riskera något?

Till att börja med:

Elinstallationen i er replokal är både olaglig och direkt livsfarlig!

Det får inte finnas jordade och ojordade uttag i samma lokal. Och det är direkt livsfarligt att använda det ojordade uttaget tillsammans med det jordade.

Hur mycket du kan belasta ett uttag beror på vilket material som använts, uttag kabel etc samt avsäkring, en fas som är avsäkrad med t ex 10 A kan även försörja andra strömförbrukare.
Oj... nu blir jag nästan lite orolig själv. Jag har bara ojordade uttag i mitt vardagsrum men har till min dator/studio dragit in jordat, med hjälp av förgreningsdosor, från hallen. På vilket sätt befinner jag mig i livsfara?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
du kan om du har lite oflax ha en potentialskilland (spänning) mellan nollan på det ojordade och jorden i det jordade. normalt sett är det kanske ingen fara såklart, men om nåt skiter sig är det inte bra.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
I våran ny studio/replokal finns 2 eluttag, ett jordat och ett ojordat. Så det får bli att slänga in så mycket som möjligt i det jordade. Men hur mycket pallar ett uttag att hantera. En hel studio? OCH vad kan men köra i det ogjordade uttaget utan att riskera något?

Till att börja med:

Elinstallationen i er replokal är både olaglig och direkt livsfarlig!

Det får inte finnas jordade och ojordade uttag i samma lokal. Och det är direkt livsfarligt att använda det ojordade uttaget tillsammans med det jordade.

Hur mycket du kan belasta ett uttag beror på vilket material som använts, uttag kabel etc samt avsäkring, en fas som är avsäkrad med t ex 10 A kan även försörja andra strömförbrukare.
Oj... nu blir jag nästan lite orolig själv. Jag har bara ojordade uttag i mitt vardagsrum men har till min dator/studio dragit in jordat, med hjälp av förgreningsdosor, från hallen. På vilket sätt befinner jag mig i livsfara?

Vid minsta fel kan du ha t ex 220 volt i ett ojordat chassi och om du har ett jordat chassi i närheten som är ansluten till en jordad kontakt är det ganska nära elektriska stolen. Jämför med om du tar en strumpsticka i vardera handen och sticker in i vardera hålet i ett eluttag i väggen...  :rolleyes:

Vill det sig illa kan du till och med, vid ett elfel i fastigheten, (flytande nolla t ex som inte är ovanliga problem speciallt i äldre fastigheter) få systemspänningen 400 volt mellan de två.

Även i bästa fall har du potentialskillnader mellan jordad och ojordad utrustning som kan vara nog så obehaglig - och/eller direkt farlig.

Det är väldigt många musiker och studiomänniskor som lever riktigt farligt...
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Florian le Sage

  • Gäst
Citera
Det är väldigt många musiker och studiomänniskor som lever riktigt farligt...
Japp, några kända (och säkert fler okända) har ju strukit med också pga detta slarv, jag säger bara Keith Relf-r.i.p. (Yardbirds/Renaissance...)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
(eller vilken späning nu det kan vara. tror det är 250V märkspäninng nu?)
Va? Har de höjt igen? Är det inte 230?  :mellow:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
(eller vilken späning nu det kan vara. tror det är 250V märkspäninng nu?)
Va? Har de höjt igen? Är det inte 230?  :mellow:

Köpte grejjor och på dem stod det 250V 10A. Kanske nån EU-grej?  :wacko:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Det varierar väll lite runt 220-250... Lite beroende på vilket ställverk man ligger på...typ:-)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
(eller vilken späning nu det kan vara. tror det är 250V märkspäninng nu?)
Va? Har de höjt igen? Är det inte 230?  :mellow:

Köpte grejjor och på dem stod det 250V 10A. Kanske nån EU-grej?  :wacko:

Prylarna ska tåla max 250V avses.

I normalfallet är det cirkus 240 V i uttagen och som David säger så varierar det.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj vad massa skrämselpropaganda vi har här då.
Varje uttag som går till en propp med 10 Ampere klarar 2.200 watt. Uttagen är oftast dubbla så det är det sammanlagda behovet som räknas.

Vissa rum som våtrum och kök kräver jordade uttag - ett jordat uttag i ett vardagsrum förbjuder därmed icke ett ickejordat uttag i samma rum.

Apparuteren som skall kopplas in kan vara säkrad internt (S-klassad hette det förut)- dvs den kräver inte ett jordat uttag - bäst ser man det genom att titta på kontakten - kräver den jord så syns det (extra metallflärpar på sidorna men den passar likt förbannat i ett vanligt uttag). Det konstiga är att kontakter som kräver jord går att ansluta till ojordade uttag medan kontakter som inte kräver jord inte gör det. En tankevurpa från 60-talet som vi lever med än i dag. Det borde alltså vara tvärtom.

Räknemässigt så ser det ut så här Volt*Ampere=Effekt (Watt) 220V*10A=2200W

Med dagens stärkare och utrustnngar så går det inte åt särskilt mycket effekt (watt) men kolla i instruktionsbökerna så är det bara att räkna. Skulle tro att ni klarar er finfint med ett ojordat uttag och ett jordat uttag. OBS det är inte förbjudet att koppla maskiner som inte kräver jordning i ett jordat uttag men det kan kräva ett kontaktbyte.

För övrigt så heter det nu efter EU 1994 att alla som äger kunskap om hur det ska vara även äger rätt att installera elektriska prylar - ungefär (idiotiskt tyckte att SEMKO var bättre) slutligen så är det som så att en jordkabel nuförtiden är gröngul - bara så att ni vet - innan 1960 var det ok om den var röd.
Good Luck
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Oj vad massa skrämselpropaganda vi har här då.
Varje uttag som går till en propp med 10 Ampere klarar 2.200 watt. Uttagen är oftast dubbla så det är det sammanlagda behovet som räknas.

Vissa rum som våtrum och kök kräver jordade uttag - ett jordat uttag i ett vardagsrum förbjuder därmed icke ett ickejordat uttag i samma rum.

Apparuteren som skall kopplas in kan vara säkrad internt (S-klassad hette det förut)- dvs den kräver inte ett jordat uttag - bäst ser man det genom att titta på kontakten - kräver den jord så syns det (extra metallflärpar på sidorna men den passar likt förbannat i ett vanligt uttag). Det konstiga är att kontakter som kräver jord går att ansluta till ojordade uttag medan kontakter som inte kräver jord inte gör det. En tankevurpa från 60-talet som vi lever med än i dag. Det borde alltså vara tvärtom.

Räknemässigt så ser det ut så här Volt*Ampere=Effekt (Watt) 220V*10A=2200W

Med dagens stärkare och utrustnngar så går det inte åt särskilt mycket effekt (watt) men kolla i instruktionsbökerna så är det bara att räkna. Skulle tro att ni klarar er finfint med ett ojordat uttag och ett jordat uttag. OBS det är inte förbjudet att koppla maskiner som inte kräver jordning i ett jordat uttag men det kan kräva ett kontaktbyte.

För övrigt så heter det nu efter EU 1994 att alla som äger kunskap om hur det ska vara även äger rätt att installera elektriska prylar - ungefär (idiotiskt tyckte att SEMKO var bättre) slutligen så är det som så att en jordkabel nuförtiden är gröngul - bara så att ni vet - innan 1960 var det ok om den var röd.
Good Luck
Eko

det är förbjudet att ha ojordat och jordat i samma rum. LIka så är det INTE tillåtet, inte ens efter 1994 att koppla nyinstallationer eller fast installation utan behörighet. Läs igenom så står det.

MAn får byta stickproppar och knappar och så, men inte dra nytt.

Och effekten för växelström är väl i så va spänning RMS*Strömmen?  :unsure:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har du rätt Emu så ger jag mig men jag tror inte att du har det. Var ska vi leta efter hänvisnngar?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Har du rätt Emu så ger jag mig men jag tror inte att du har det. Var ska vi leta efter hänvisnngar?
Eko

:lol:

skall kolla med elgubbarna på jobbet :D de borde veta :D

Sist jag gick ESA-kurs så fick man inte peta på nåt nytt -definitionsmässigt inte ens dra tomrör (!) själv. och det va nog....1998-99 nångång....

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ok jag är utbildad elektriker med inriktning fartyg med styr o regler och sånt där. Men jag har aldrig jobbat som elektriker därmemot har jag ju följt det som hände vid EG - inträdet och det var just ganska stora förändringar vad beträffar behörigheter. B-behörigehtetn försavann helt medan A-behörigheten förändrades till bara Behörighet. Semko som tidigare hade styrt och ställt  i Sverige upphörde helt att existera S-märkningen försvann och ersattes med en EU-märkning. Osv.
Innan EU-inträdet var det helt förbjudet för obehöriga att hantera jordade uttag - efter det sades det väldigt flummigt att de som innehar tillräcklig kännedom ska få fixa med det också. De regler du hänvisar till som gällde att jordat och ojordat inte fick finnas i samma rum gäller fortfarande om det handlar om kök eller våtrum i torra rumm finns dock inga regler alls. Men kolla med polarna så hörs vi;-)
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Har du rätt Emu så ger jag mig men jag tror inte att du har det. Var ska vi leta efter hänvisnngar?
Eko

Emu har helt rätt.

Om du inte litar på honom - eller mig - så kan du få dessa hänvisningar:

http://www.elsakerhetsverket.se/allmanhet/vanligafragor/vanligaallmantomel/vilkaelarbetenjagfarutforasjalv.5.60a759a611147b1cd6180003590.html

http://www.elsakerhetsverket.se/allmanhet/gordetsjalv/vagguttagojordat.4.44613b1211257133b90800043.html

En bra läsning som berättar vad som gäller, om än väldigt elementär:

http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.1dc8d68118323c813980001407/Elsakerhetspocket_upplst.pdf

Elsäkerhetsverkets sida kan säkert förtydliga ev ytterligare frågor.

Personligen anser jag att man inte kan vara nog försiktig när man ger råd i den här typen av frågor. Tar man genvägar och inte vet precis vad man gör så är det med livet som insats. Hur drastiskt det än låter...

Edit: Jag vill tillägga för de som eventuellt inte tycker att det är värt besväret att kolla på elsäkerhetsverkets sida att det som gäller är att det inte får finnas både jordade och ojordade uttag i samma sum och det gäller ALLA RUM. Något annat skulle leda till oacceptabla risker, därför är regeln helt motiverad.
« Senast ändrad: 22.07.2008, 00:48:22 by Violiner »
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är väl bra Violiner att det finns engagerade människor och särskilt sådana som ser till att säkerheten följs. Vill man vara säker så är det alltid bäst att anlita yrkeskunnigt folk

Men när det gäller hanteringen av jordade respektive ojordade uttag så är det nog trots allt så som jag säger oavsett dina hänvisningar.

Det hela är ganska enkelt - i ett våtutrymme eller liknande gäller jordade uttag med jordfelsbrytare.

I torra utrymmen kan du ha va fan som helst!

När det gäller frågan om behörighet att installera - helt ok om du anser att du har rätt kännedom!

Jag säger inte att det är bra bestämmelser men det är det som gäller. Visa mig gärna något annat - de länkar du hade med visade inget annat BTW.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Det är väl bra Violiner att det finns engagerade människor och särskilt sådana som ser till att säkerheten följs. Vill man vara säker så är det alltid bäst att anlita yrkeskunnigt folk

Men när det gäller hanteringen av jordade respektive ojordade uttag så är det nog trots allt så som jag säger oavsett dina hänvisningar.

Det hela är ganska enkelt - i ett våtutrymme eller liknande gäller jordade uttag med jordfelsbrytare.

I torra utrymmen kan du ha va fan som helst!

När det gäller frågan om behörighet att installera - helt ok om du anser att du har rätt kännedom!

Jag säger inte att det är bra bestämmelser men det är det som gäller. Visa mig gärna något annat - de länkar du hade med visade inget annat BTW.
Eko

Nu får du ursäkta att jag är rakt på sak:

Jag brukar helst inte ge mig in i debatter på nätet. Men när någon sprider farlig on felaktig information som du gör här så kan jag bara inte vara tyst. Observera att detta är inte illa menat mot dig på något sätt!

Det ÄR förbjudet att ha jordade och ojordade uttag i samma rum.

Citat från en av länkarna jag angav ovan:

"Är det tillåtet att byta ett ojordat vägguttagmot ett jordat?
Svaret är nej. Anlita en fackman som drar fram jordledare och byter ut alla ojordade vägguttag mot jordade i rummet."

OBS ordet "alla".

För tydlighetens skull får du ytterligare en länk:

http://www.elsakerhetsverket.se/allmanhet/vanligafragor/vanligaallmantomel/vadarjordatochojordat.5.60a759a611147b1cd6180004405.html

Citat från den länken:

"Aldrig jordade och ojordade uttag i samma rum
I hus byggda 1994 eller senare måste alla uttag vara jordade. På grund av olycksrisken är det förbjudet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. Matplats kan ibland betraktas som ett separat rum, om det är väl avskilt från köket, till exempel med en bardisk. Om det i din bostad förekommer olika slags uttag i ett rum bör du ta kontakt med en elinstallatör!"

Som sagt, det här är en för viktig fråga för att det skall få förekomma desinformation. Sorry.


« Senast ändrad: 22.07.2008, 02:02:46 by Violiner »
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är bra att du är laglydig och allt sånt där....
Men det jag säger är det som gäller - sorry - och det är inte så att jag tycker det är bra på något sätt utan det är helt enkelt så att bestämmelserna är sådana....
Det du hänvisar till är just våtrum och där skall det vara jordat och dessutom jordfelsbrytare inget snack om saken. Men om det gäller vardagsrum så kan du ha hur blandat du vill och du kan dessutom installera det själv under förutsättning att du har tillräcklig kännedom om vad du gör.

Åter igen jag säger inte att det är bra - men sådana är reglerna - like it or not

Jag är självklart villig att backa på mina åsikter om jag blir överbevisad om jag har fel - än så länge har jag inte blivit överbevisad om det.
Mvh Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!

Jag är självklart villig att backa på mina åsikter om jag blir överbevisad om jag har fel - än så länge har jag inte blivit överbevisad om det.
Mvh Eko

Men Eko, du MÅSTE ju se dig överbevisad nu. Citat elsäkerhetsverket:

"På grund av olycksrisken är det förbjudet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. ".

Det är samma citat som Violiner knackade in ovan. Det KAN inte uttryckas tydligare än så. Det finns inget kryphål. Det finns inget "gäller bara i köket men inte i hallen".

Om du inte köper det här; vilken referens vill du höra eller läsa så du ser att du har fel?

***

För tydlighetens skull: Jag är inte alls grinig eller sur, däremot känner jag rätt skarpt att den här frågan ska besvaras rätt.

/Bengan
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
I vårt hus är det blandat friskt. Det är t o m så, att det förekommer att kablar från säkringar går till båda rummen på varsin sida om en vägg - och så är det likadant i nästa rum, så att det alltså finns två säkringar till varje rum, som delas med andra rum. Inte överallt, men i ett par rum är det så. Rörigt blir det i alla fall att följa kopplingarna. Det finns jordat och ojordat blandat ibland också. Det är byggt 1973, så det var innan det blev några ordentliga regler... <_<
Alla nya hus byggs enbart med jordade urtag - och det är betydligt smartare.

Som jag har förstått det, så får man lov att göra kabeldragningar själv, så länge det görs på ett "fackmannamässigt" sätt - men man får inte koppla in det i säkringsskåpet. Om det däremot börjar brinna på grund av att man gör fel, så är det inte säkert att det täcks av försäkringen om det konstateras att en obehörig har gjort inkopplingarna. Sedan är det en preskriptionstid på 10 år, så om ens egna kopplingar inte har orsakat någon eldsvåda på den tiden, så är man "home free"... :rolleyes:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
För att vara ännu tydligare så har jag nu ringt upp en elektriker (Håkan, El-Ekonomi AB i Linköping) och han är SOLKLART på min / Emulators / Violiners Linje.

Man FÅR INTE installera ETT jordat uttag i ett rum med i övrigt OJORDADE uttag. HELA rummet måste i så fall förses med BARA JORDADE uttag. Detta gäller till exempel vardagsrum, det är inte ett krav som endast gäller våtrum/kök.

Punkt.
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
För att vara ännu tydligare så har jag nu ringt upp en elektriker (Håkan, El-Ekonomi AB i Linköping) och han är SOLKLART på min / Emulators / Violiners Linje.

Man FÅR INTE installera ETT jordat uttag i ett rum med i övrigt OJORDADE uttag. HELA rummet måste i så fall förses med BARA JORDADE uttag. Detta gäller till exempel vardagsrum, det är inte ett krav som endast gäller våtrum/kök.

Punkt.

Jäpp! Så har jag också förstått det - men hur är det med kabeldragning och inkoppling? Får man göra det helt eller delvis själv?
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
För att vara ännu tydligare så har jag nu ringt upp en elektriker (Håkan, El-Ekonomi AB i Linköping) och han är SOLKLART på min / Emulators / Violiners Linje.

Man FÅR INTE installera ETT jordat uttag i ett rum med i övrigt OJORDADE uttag. HELA rummet måste i så fall förses med BARA JORDADE uttag. Detta gäller till exempel vardagsrum, det är inte ett krav som endast gäller våtrum/kök.

Punkt.

Jäpp! Så har jag också förstått det - men hur är det med kabeldragning och inkoppling? Får man göra det helt eller delvis själv?

När jag "lärde mig det här" (men det är innan -94) så var det precis som du säger, man kunde "dra fram" allt själv, men själva strömsättningen skulle utföras av behörig installatör. Denne behörige skulle oxå besiktiga - godkänna - det arbete du utfört som lekman.

Detta ska - vad jag förstått - gälla fortfarande. Jag får borra i väggar och dra rör o klamra kablar, men INTE ansluta till det fasta nätet.

tjing
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
I vårt hus är det blandat friskt. Det är t o m så, att det förekommer att kablar från säkringar går till båda rummen på varsin sida om en vägg - och så är det likadant i nästa rum, så att det alltså finns två säkringar till varje rum, som delas med andra rum. Inte överallt, men i ett par rum är det så. Rörigt blir det i alla fall att följa kopplingarna. Det finns jordat och ojordat blandat ibland också. Det är byggt 1973, så det var innan det blev några ordentliga regler... <_<
Alla nya hus byggs enbart med jordade urtag - och det är betydligt smartare.

Som jag har förstått det, så får man lov att göra kabeldragningar själv, så länge det görs på ett "fackmannamässigt" sätt - men man får inte koppla in det i säkringsskåpet. Om det däremot börjar brinna på grund av att man gör fel, så är det inte säkert att det täcks av försäkringen om det konstateras att en obehörig har gjort inkopplingarna. Sedan är det en preskriptionstid på 10 år, så om ens egna kopplingar inte har orsakat någon eldsvåda på den tiden, så är man "home free"... :rolleyes:


Tror faktiskt man sänkte preskritionstiden till två år förut...

ANgående att dra kabel själv, så sa vår elsäkerhetsansvarige följande:

"Följer man Elsäkerhetsanvisningarna (lagtext, utanför/utanpå EUs regelverk) så gäller följande".

Endast en behörig elektriker får dra kablageget, och koppla. En behörig elektriker får egnetligen inte besikta en koppling -det är utanför befogenheterna. Skall han godkänna något, måste han egentligen riva upp/koppla ihop, eller skruva isär kopplingar och ihop.

En elbesiktningsman får däremot besikta en installation som "vem som helst har gjort". OBS! känner han till att den som kopplat/dragit kabeln INTE ÄR BEHÖRIG FÅR HAN INTE GODKÄNNA! ! !

Däremot fick vi ett tips, lite sådär efter kursen vi hade ;)  Om man köpt nytt hus och dragit el själv, så ringer man en besiktningsman och ber honom kontrollera installationen "jag har ingen aning vem som kopplat" måste man då meddela, annars kommer det att stupa :D

Jag tror att det är praxis att man drar tåtarna själv, men egentligen så skall man alltså inte göra det....
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ok jag ger mig - tar tillbaka allt jag sagt hävdar med emfas motsatsen. :D

Att sedan alla hus före 1994 har blandat hur som helst är ju inget jag har med att göra.

När Semko eller Semco försvann så fanns det inget Elsäkerhetsverk men nu finns det ju det så det är väl bra då.

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Passar på att fråga. Vet någon vad det kan kosta att anlita en behörig elektriker att fixa om elskåpet så man kan driva fler watt?

Mvh

Memphis


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hm. Dels får du ju ett dyrare abonnemang om du måste säkra upp. ANnars kostar det väl en ny automatsäkring bara.....+ kontroll att kalbage o dyl är ok.  tusenlapp?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Hm. Dels får du ju ett dyrare abonnemang om du måste säkra upp. ANnars kostar det väl en ny automatsäkring bara.....+ kontroll att kalbage o dyl är ok.  tusenlapp?

Tack Emu. :) Så abonnemanget blir dyrare, hopp.  -_- En tusing för jobbet låter nog rimligt. Jag skall nämnligen byta rum snart och tror inte det kommer orka driva alla mina pryttlar eftersom säkringen går där om man sätter igång en damsugare när alla lampor e igång..  :rolleyes: Ett gammalt hus..

/M