Kontrollrummet

Henric Sången jag vill sjunga till dej

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric

LÅTNAMN: Sången jag vill sjunga till dej
ARTIST/GRUPP: Henric Svensson
GENRE: Ballad
LÅTLÄNGD:4:40
KOMPOSITÖR:Henric Svensson
PRODUCENT:Henric Svensson
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:2016
FORMAT: mp3

Hej på Er alla glada!  :D

Har jobbat på ett bombastiskt balladprojekt, klassisk rock pop ballad med lite symfonigubbar i frack är tanken....

Ska försöka jobba fram en svensk text och lite sång också vad det lider, men nu är grunden färdig och låter ungefär som jag vill!  B)

Har försökt att göra ett arrangemang med mycket dynamik och ska förstärka skillnaderna mellan vers och refräng ytterligare i sista skedet när sången kommit på!

Där skall vara ett solo också av något slag på ett av refrängomtagen på slutet, förmodligen gitarr!  :unsure:

Undrar så klart vad Ni tycker så här långt?

Mvh Henric

2015-12-13 Lovade min kära hustru en kärlekssång i julklapp så projektet har fått titeln "Sången jag vill sjunga till dej"
Första versen är skriven och insjungen.....laddar upp en första testmix med sång av undertecknad! Ett sånt här låt projekt står ju och faller med sånginsatsen så jag undrar ju så klart vad Ni tycker om sång och text så här långt!

2015-12-14 Eftersom datorn börjar tycka det är jobbigt med ca 50 kanaler bara till bakgrunden får jag ändra strategi och göra en tvåstegsraket av detta projekt - bakgrunden/kompet i steg 1 utan effekter på mastern och bounca ut en stereofil in i steg 2 och lägga på sång, körer och det sista lull-lullet på med mastereffekter- mastra/loudnesskolla m m. Uppdaterar med en första steg 2 testmix

2015-12-15 Mindre justeringar Minskat 0,1db på Mastermultibandkompressor lågbas, Ökat feedback på delay +1.0db, Minskat 0.1db på sista Multibandskompressorn Deess and enhance

2015-12-19 Leadsången på refrängerna på  plats, Texten till vers 2 klar, texten till bryggan är inte klar än, melodin till bryggan är klar. Sång på vers 2 och körer på refrängerna skall spelas in i idag

2015-12-19 Allt utom sång på bridgen och gitarrsolot på plats, lagt automation på mastern -1.0db på verser och prechorus

2015-12-20 Mindre justeringar, dragit ner leadsången och kören någon tiondels db på refrängdelen. Minskat -0.1db på mastermultibandskompressor på den högsta diskanten och övre mid

2015-12-21 Släppt något på kompressionen på leadsång och körer.

2015-12-22 Vässat sången något, höjt volymen någon tiondels db. Vässat lite på mastermultibandskompressor. Även vässat körerna lite.

2015-12-24 Texten blev klar när jag tog en promenad längs den skånska sydostkusten med hunden på julaftons morgon - God Jul på Er alla!  :D

2015-12-25 Gitarrsolot och lite fills på sista refröngomtaget är inspelat. Har försökt att flytta fram sången lite till. Återstår att spela in dom sista sångstroferna och eventuellt göra om vers 2.

2015-12-26 Förtvivlade försök att få till ett vettigt sångljud, slitit mitt hår, referenslyssnat och A/B lyssnat!

2015-12-27 Sjungit om vers 2 och lagt sång på Bridgen. Gjort dom sista justeringarna på sångljudet! LÅTEN ÄR KLAR!

Texten så här långt:

Vers 1

Här kommer sången jag vill sjunga till dej,
till dej jag älskar, till dej jag tycker om,
En sång om kärlek, och en sång fylld av lust,
lust att leva livet vid din sida varje dag,

Prechorus

När jag ser dej, fylls mitt sinne, utav den vackraste musik,
Allt du ger mej, och att du ser mej, du är kärleken för mej,

Refräng
Låt oss gå, vägen fram,
hand i hand mot vårat kärleksland,
Du och jag, knyter band,
för evigt går Vi på vår kärleksstrand
 


Brygga

En stjärna så klar, ger oss alla svar,
kom ta min hand och hör min sång,

Vers 2

Här kommer sången jag vill sjunga till dej,
till dej jag älskar, till dej jag bryr mej om,
En sång från hjärtat efter alla dessa år,
år som gått så fort förbi, vår kärlek den består,

Prechorus
Refräng
Solo
1/2 refräng
Brygga
Outro
« Senast ändrad: 26.02.2016, 20:52:49 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Girly

Mmm... som julkonfekt i glansigt omslagspapper  :wub:
Det gnistrar och glittrar... helt ok med ett 'bombastiskt balladprojekt' när det låter så här bra :)
Blir kul att höra med sång framöver.
/Girly
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker det låter suveränt, så här långt.
Kan det bli en duett, där Girli och jag sjunger mot varandra?  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättesnyggt arrat, inspelat och mixat!
Tycker dock att det diskantrika "klockspelet" kunde sänkas i mixen och
ev ransoneras lite. Kanske också lite mer reverb på virvelkaggen...
Blir spännande att höra denna med sång!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Mmm... som julkonfekt i glansigt omslagspapper  :wub:
Det gnistrar och glittrar... helt ok med ett 'bombastiskt balladprojekt' när det låter så här bra :)
Blir kul att höra med sång framöver.
/Girly

Kul att du gillar - ska försöka knåpa ihop text och sång så småningom!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Tycker det låter suveränt, så här långt.
Kan det bli en duett, där Girli och jag sjunger mot varandra?  :wub:

Ska försöka sjunga själv på denna, har i ett svagt ögonblick tillägnat den till min kära hustru!  :rolleyes:

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Jättesnyggt arrat, inspelat och mixat!
Tycker dock att det diskantrika "klockspelet" kunde sänkas i mixen och
ev ransoneras lite. Kanske också lite mer reverb på virvelkaggen...
Blir spännande att höra denna med sång!
/Asti

Håller med dej, ska pilla lite på pad & bells ljudet, tror att det är själva bellsdelen dvs diskanten som är lite för genomträngande i det synthljudet....ska göra lite andrasmåjusteringar också innan jag börjar på sången! Tror det kan bli bra detta under förutsättningen att jag får till text och sång!

Tack för lyssning!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har precis lyssnat på Amon Amarth och då upplevs det här som rätt gulligt i jämförelse.

Men det är ingen kritik :) Jättefin låt. Väntar in sången :) Hustrun blir säkert glad!

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Henric

Har precis lyssnat på Amon Amarth och då upplevs det här som rätt gulligt i jämförelse.

Men det är ingen kritik :) Jättefin låt. Väntar in sången :) Hustrun blir säkert glad!



 :D
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Gjort en liten justering på ett padljud, dragit ner lite volym från 2k och uppåt, var lite irriterande genomträngande i bakgrunden, kostade på mej att lägga på unset merra reverb på virvelkaggen när jag ändå var i farten!  :lol:

Ska försöka komma igång med ett första försök till sånginspelning/textknåpande nu i helgen mellan gigen som står som spön i backen vid denna tiden på året.... :rolleyes:

Tackar för alla kommentarer så här långt!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Proffsig bakgrund!  :) Står och faller med nivån på sånginsatsen och kör! Kan tänkas att det behövs lite mer "edge" i instrumentalinsatserna...


Utloggad Henric

Proffsig bakgrund!  :) Står och faller med nivån på sånginsatsen och kör! Kan tänkas att det behövs lite mer "edge" i instrumentalinsatserna...

Kul att du gillar bakgrunden! Jo det är så sant som det är sagt....sång och text är viktigt på ett sånt här projekt....
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

En första testmix med leadvox på första versen och prechoruset - en utförligare beskrivning i trådhuvudet!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Girly

Frugan kan ju inte mer än att bli nykär av denna fina hyllning :wub:
/Girly
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Henric

Frugan kan ju inte mer än att bli nykär av denna fina hyllning :wub:
/Girly

Vi får ju hoppas på det!  :wub:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Lagt en "Dreamvox" (lite mer space-igt sångljud i bakgrunden på prechoruset) samt ändrat automationskurvan på kantslaget

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Så fint... Klart du ska sjunga själv!
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Henric

Så fint... Klart du ska sjunga själv!

Tack för det Håkan!  :wub:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

2015-12-14 Eftersom datorn börjar tycka det är jobbigt med ca 50 kanaler bara till bakgrunden får jag ändra strategi och göra en tvåstegsraket av detta projekt - bakgrunden/kompet i steg 1 utan effekter på mastern och bounca ut en stereofil in i steg 2 och lägga på sång, körer och det sista lull-lullet på med mastereffekter- mastra/loudnesskolla m m. Uppdaterar med en första steg 2 testmix

Hoppas kunna skriva texten klar senare i veckan och ha leadsången klar till på Söndag.....

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

2015-12-15 Referenslyssnade lite och gjorde några mindre justeringar, se trådhuvud... B)

Har börjat skissa lite på refrängtext....återkommer

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Texten på refrängen är klar! Smörigt så flottet rinner på väggarna - men det är ju en sång till kvinnan i mitt liv och i krig och kärlek är allt tillåtet!  :lol:

Låt oss gå, vägen fram,
hand i hand mot vårat kärleksland,
Du och jag, knyter band,
för evigt går Vi på vår kärleksstrand,

Sen är bryggan nästa - får fundera vidare på den....
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lång väg från vers till refräng!  :lol:
Och sen då refrängen kom hörde jag ingen sång.
Vägen var lång - men ingen sång!  :lol:
Härligt sött, smörigt och flottigt, på bästa dansdbandssätt.
Men du som har koll på genren, klarar folk att dansa till grejerna som är innan refrängen?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Lång väg från vers till refräng!  :lol:
Och sen då refrängen kom hörde jag ingen sång.
Vägen var lång - men ingen sång!  :lol:
Härligt sött, smörigt och flottigt, på bästa dansdbandssätt.
Men du som har koll på genren, klarar folk att dansa till grejerna som är innan refrängen?

Har inte spelat in sången på refrängen än!  B)

Detta är ingen dansbandslåt vill jag med bestämdhet understryka! Generellt är det inte lyckat med så här låga tempo om man vill fylla ett dansgolv är min erfarenhet....
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lång väg från vers till refräng!  :lol:
Och sen då refrängen kom hörde jag ingen sång.
Vägen var lång - men ingen sång!  :lol:
Härligt sött, smörigt och flottigt, på bästa dansdbandssätt.
Men du som har koll på genren, klarar folk att dansa till grejerna som är innan refrängen?
Har inte spelat in sången på refrängen än!  B)
Detta är ingen dansbandslåt vill jag med bestämdhet understryka! Generellt är det inte lyckat med så här låga tempo om man vill fylla ett dansgolv är min erfarenhet....

Ja, jag upptäckte att du inte lagt sången i refrängen ännu. Jag kan med bestämdhet understryka att jag upplever att det är en dansbandslåt.   B)
Fläska i med ordentliga distade gitarrer på valda partier annars!  :lol:
Inget ont i dansbandssoundet! Jag gör inte heller dansbandsmusik men min fru påstår att varenda låt jag gör, låter dansband!  :angry:
« Senast ändrad: 17.12.2015, 12:33:40 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag gör inte heller dansbandsmusik men min fru påstår att varenda låt jag gör, låter dansband!  :angry:

Maybe she's got a point...   =P   

Apropå denna så tror och hoppas jag att frun kommer att bli överförtjust för det hörs att du lagt ner mycket tid och möda på detta! 

Dock är just det som inte tilltalar mig, det blir liksom För bra i mina öron men det behöver du inte ta någon som helst notis om utan kör på!         God Jul förresten!  :)

/Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Henric

Lagt leadsång på refrängen och skrivit text till vers 2, texten till bryggan lyser med sin frånvaro....  B)
Ska spela in leadsång på vers 2 och körer på refrängen idag är tanken om inget annat kommer emellan som flickan sa!  :D

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Allt utom sång på bridgen och gitarrsolot på plats! Lagt automation på mastern -1.0 db på intro, verser och prechorus för att öka dynamiken ytterligare. Börjar låta bombastiskt och bra nu tycker jag, har iofs suttit alldeles för länge och petat, blir säkert någon ytterligare justeringen när öronen är friska igen!  :P

Ska försöka få ihop en liten ynka textsnutt till och sen ett sjuhelsikes gitarrsolo!  :D

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Gjort några mindre justeringar efter gårdagen!  B)

Nu drar jag iväg på en julkonsert i Skurups kyrka och projektet får vila några dagar i dess nuvarande form!

Önskar alla en fortsatt trevlig Söndag!  :rolleyes:

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Släppt något på kompressionen på sången - blev mkt bättre, ramlade liksom in lite bättre i mixen tycker jag!  B)

Är inte riktigt nöjd med sånginsatsen på vers 2 - tror jag ska göra ett försök till i samband med att bridgen ska spelas in!   :wacko:

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Girly

Tycker det blir lite tomt där i stycket mellan refräng och vers 2, likaså mellan ref 2 och 1/2 refen samt outrot... om man inte fyller med sång så kanske en liten slinga med elgura för att bryta av lite... inte för mycket, mer att det blir som när man har lite salt i den söta julkolan, en smakförstärkare  ;). Sen kanske den där sista halva refrängen skulle kunna bjuda på nån liten variation i sången... lite wail eller nåt?
/Girly
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Henric

Tycker det blir lite tomt där i stycket mellan refräng och vers 2, likaså mellan ref 2 och 1/2 refen samt outrot... om man inte fyller med sång så kanske en liten slinga med elgura för att bryta av lite... inte för mycket, mer att det blir som när man har lite salt i den söta julkolan, en smakförstärkare  ;). Sen kanske den där sista halva refrängen skulle kunna bjuda på nån liten variation i sången... lite wail eller nåt?
/Girly


Där ska vara sång i det tomma partiet, har inte hittat orden än bara.... :huh: Wail är ju inte min starka sida precis, tanken är väl att fortsätta med lite elgitarrfills i sista refrängomtaget mellan sångstroferna för att få lite variation.....ska sjunga om vers 2 också känns det som, inte riktigt nöjd med den.....

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En riktigt vacker komposition Henric. Bombastisk i delar och fin i delar bra balans. Den här gången har jag inga språkliga problem jag tycker det passar bra med både språk och smörighet, men jag tycker det är synd att du filtrerar rösterna på det sättet du gör. Låter lite som du sitter i en plåtburk o sjunger. Jag tror det skulle bli ännu bättre med mer naturella inställningar och en närmare voice :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Henric

En riktigt vacker komposition Henric. Bombastisk i delar och fin i delar bra balans. Den här gången har jag inga språkliga problem jag tycker det passar bra med både språk och smörighet, men jag tycker det är synd att du filtrerar rösterna på det sättet du gör. Låter lite som du sitter i en plåtburk o sjunger. Jag tror det skulle bli ännu bättre med mer naturella inställningar och en närmare voice :D

Kul att du gillar låten iaf! Jag fattas fortfarande lite text i slutet på refrängen....och ska sjunga om vers 2 har jag bestämt mej för.....jag tycker inte det låter plåtigt precis i mina öron - i och för sej är det alltid svårt när det är ens egen röst! Jag vill inte ha leadsången för långt fram utan mer inne i mixen!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En riktigt vacker komposition Henric. Bombastisk i delar och fin i delar bra balans. Den här gången har jag inga språkliga problem jag tycker det passar bra med både språk och smörighet, men jag tycker det är synd att du filtrerar rösterna på det sättet du gör. Låter lite som du sitter i en plåtburk o sjunger. Jag tror det skulle bli ännu bättre med mer naturella inställningar och en närmare voice :D

Kul att du gillar låten iaf! Jag fattas fortfarande lite text i slutet på refrängen....och ska sjunga om vers 2 har jag bestämt mej för.....jag tycker inte det låter plåtigt precis i mina öron - i och för sej är det alltid svårt när det är ens egen röst! Jag vill inte ha leadsången för långt fram utan mer inne i mixen!

Henric
Ja int ska jag tjat int men låten är så bra så jag måst tjat en gång till... Kan du inte testa att lyfta fram rösten nåååggoooot mer - vet inte vad du har för effekter nu men du har bra röst som just nu låter lite kolkornsmikrofon och det tycker jag är synd eftersom resten av grabbarna går fram så bra. Sista tjatet jag lovar...... :) Det finns gott om plats i integrationen med övrigt ändå...
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Henric

En riktigt vacker komposition Henric. Bombastisk i delar och fin i delar bra balans. Den här gången har jag inga språkliga problem jag tycker det passar bra med både språk och smörighet, men jag tycker det är synd att du filtrerar rösterna på det sättet du gör. Låter lite som du sitter i en plåtburk o sjunger. Jag tror det skulle bli ännu bättre med mer naturella inställningar och en närmare voice :D

Kul att du gillar låten iaf! Jag fattas fortfarande lite text i slutet på refrängen....och ska sjunga om vers 2 har jag bestämt mej för.....jag tycker inte det låter plåtigt precis i mina öron - i och för sej är det alltid svårt när det är ens egen röst! Jag vill inte ha leadsången för långt fram utan mer inne i mixen!

Henric
Ja int ska jag tjat int men låten är så bra så jag måst tjat en gång till... Kan du inte testa att lyfta fram rösten nåååggoooot mer - vet inte vad du har för effekter nu men du har bra röst som just nu låter lite kolkornsmikrofon och det tycker jag är synd eftersom resten av grabbarna går fram så bra. Sista tjatet jag lovar...... :) Det finns gott om plats i integrationen med övrigt ändå...

Jag upplever det inte som tjat, tar tacksamt emot alla synpunkter! Jag har precis referenslyssnat i och växlat mellan denna och allt ifrån Danny, Toto, Eagles, Blender m m och upplever att man visst skulle kunna lyfta lite här och där - det låter lite diskant, high mid fattigare än det mesta man hör på Spotify - man skulle säkert kunna lyfta fram sången något genom att vässa till ljudet en anings!

Tackar för ditt engagemang - det är svårt att få det riktigt bra! Mvh Henric


Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!