Herr tsmalmbe och Florian (och alla ni andra för den delen).
Lite intressant tråd faktiskt. Men ni använder lite stora ord ibland...
För det första tycker jag Florians omdöpning av vad omröstningen gick ut på var lysande roligt! Men det betyder inte att jag går med på det, av den enkla anledningen att alla kanske inte gillar samma sjuka humor. Och, framför allt, därför att någon som inte har varit med från början av den tråden och diskuterat för och emot, och sedan läser den i efterhand, kan få väldigt konstig uppfattning av vad den handlade om. Man kan alltså uppfatta den som direkt förolämpande i efterhand. Men som sagt, jag tyckte det var sjuk humor, innan jag hade tänkt igenom det hela från en annan synvinkel. Det är ett helsike att förmedla ironi och sarkasm i skriven text.
I det fallet att det var en köpesannons, så är jag helt inne på att man skall hålla det fritt från spekulationer och bara handla prylar. Det är inte avdelningen för goda råd eller alternativa tekniker. Men när jag läste svaren fram tills dess att tsmalmbe gled in och försökte moderera det hela, så lät det som gnabb emellan två gamla polare. (Visserligen med en rätt rå chargong, men det är liksom Florian känd för sen tidigare, så det är inget nytt.
) Helt enkelt goda råd och avfärdande i vänskaplig mening. Inklusive smilies och allt.
"Köp på ebay, det är billigare." "Tack för tipset. Men jag provar på närmare håll." "Då kanske jag kan handla en och göra en hacka. Höhöhö...!" "Nä, jag väntar på svar här från någon som har den hemma istället för dig, så fuck off va! Hehehe..."
Och sen kom en moderator och låste tråden. Fram tills dess kunde det varit en diskussion mellan mig och Florian, som löpte i all välmening. (Även om jag oftast inte använder det språket...) Så därför blev jag förvånad över att modereringen dök upp.
Egentligen finns det bara några enkla förklaringar här:
1. Antingen så gick moderatorn in därför att köparen begärde det och Florian missuppfattade köparens sinnestämmning (precis som jag)
2. eller så gick moderatorn in därför att han missuppfattade bådas snack med att det var allvar
3. ELLER så gick moderatorn in för att stämma i bäcken att reglerna inte tillåter diskussioner och rådgivande i Köpes/säljes trådarna.
Reglerna säger "Diskussion och frågor kring objektete är tillåtet, men Kritisera inte andras annonser". (Fixa felstavningen på "objektet" förresten. Det gick lite fort där.)
I fall 1. betyder det helt enkelt att det blev en enkel missuppfattning, som borde ha kunnat klaras av med ett enkelt PM. Men å andra sidan var specifikationen av vad som skulle köpas så öppen att det inbjöd till att ge tips om var man kunde handla eller alternativa prylar. PM från tipsaren till köparen hade kanske varit bättre än att göra det i tråden.
I fall 2. så betyder det att moderatorn tog det för allvarligt men följde reglerna med att diskussioner inte skall föras i trådarna. Och skulle meddelat det via PM till både köpare och tipsare och föreslagit att de startade en annan tråd för samma sak eller skickade PM sinsemellan.
I fall 3. så gick moderatorn in för att följa reglerna, men här fanns det inte ETT bestämt objekt och därmed var förslagslämnandet lite öppet och inte alls givet.
Kontentan av det är att reglerna fungerar rätt bra för säljes men kanske inte lika bra för köpes och bör därför antingen ändras en aning eller tillåta det som faktiskt hände.
Om man ändrar reglerna till att bara tillåta att den som är intresserad av att sälja en pryl till någon som har skapat en köpestråd, och att prylen skall hålla sig till beskrivningen i tråden, så kan man missa saker som "jag har inget FW400 kort men väl ett FW800 om du är intresserad" efter som det inte håller sig till köparens önskan om ett FW400 kort. Likaså förekommer det ofta när man säljer att man blir tillfråga om man kan ta något i inbyte som delbetalning. Och i turliga fall så är det något man vill ha (men det är förbannat sällan...), men det skulle alltså inte vara tillåtet eftersom det inte rör sig om en direkt erbjudande om att köpa utan snarare om att byta.
Jag tycker därför att reglerna egentligen duger rätt bra, och att man inte skall stänga till det allt för mycket, men skulle ändå vilja göra ett tillägg.
"Om man inte är direkt intresserad av att köpa/sälja det som annonsören visar i annonsen, men vill ge tips till annonsören om alternativ skickar man lämpligen ett PM direkt till annonsören och skriver inte detta i tråden."
Vad tycks om den långa och krångliga formuleringen? Någon som hittar fler luckor?