Kontrollrummet

Hur gör Jon Lord egentligen?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Deep Purple med Speed King från albumet In rock från 1970.

Vid 3,45 in i denna låt så pitchar herr Lord sin Hammond upp och ner. Vad tror ni om detta, kan det vara nåt bandeko-trick eller nåt annat? Har också för mig att jag vid nåt tillfälle sett bilder på nån mojäng liggandes ovanpå orgeln.



DåligtGehör

  • Gäst
Han hade bendeko.

---

Jag blir lite förvånad när jag hör Deep Purple (som jag såg på scandinavium och diggade när jag var tretton). Hur de känns passé på ett helt annat sätt än en hel del annat som hände vid den tiden. Liksom inget djup i musiken - eller hör jag fel   :huh:


freddy

  • Gäst
Han hade bendeko.

---

Jag blir lite förvånad när jag hör Deep Purple (som jag såg på scandinavium och diggade när jag var tretton). Hur de känns passé på ett helt annat sätt än en hel del annat som hände vid den tiden. Liksom inget djup i musiken - eller hör jag fel   :huh:

Du hör fel.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Han hade bendeko.
Du är verkligen från Gbg.

Jag blir lite förvånad när jag hör Deep Purple (som jag såg på scandinavium och diggade när jag var tretton). Hur de känns passé på ett helt annat sätt än en hel del annat som hände vid den tiden. Liksom inget djup i musiken - eller hör jag fel   :huh:
Lyssna igen.  :D
Tycker att In rock är en helt fantastisk platta, fortfarande. Just nu rullar nån bensinmackssamling i bilen där ett par, tre låtar från In rock är med. 5-årige sonen och jag rockar i kapp.

Får också tillägga att jag var tämligen nyfödd om ens det när skivan kom ut. Jag upptäckte Purple i och med deras comeback, kan det ha varit 1984 med Perfect Strangers. Då verkade ju 70-talsplattorna mycket tuffare än det som precis kommit ut.
« Senast ändrad: 21.01.2008, 22:29:19 by Wernborg »


Utloggad tsmalmbe

Åja, det är so nice närman spelar in - eller talar i mikrofonen - och drar i repeat rate tillika.

Och, du hör fel :)

« Senast ändrad: 21.01.2008, 22:33:37 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!

Vid 3,45 in i denna låt så pitchar herr Lord sin Hammond upp och ner.

Jag tror faktiskt han leker med Power on-off-switchen. Det har jag "hört nånstans" som det heter. Korrigera mig gärna om jag har fel.

Och jag tycker oxå att DP har daterats. Gäng som Led Zeppelin och Black Sabbath är fan så sexigare så här 100 år efteråt. Men fråga mig om ett år igen, så kanske jag ändrat mig..

tjing
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Florian le Sage

  • Gäst
Deep Purple med Speed King från albumet In rock från 1970.

Vid 3,45 in i denna låt så pitchar herr Lord sin Hammond upp och ner. Vad tror ni om detta, kan det vara nåt bandeko-trick eller nåt annat? Har också för mig att jag vid nåt tillfälle sett bilder på nån mojäng liggandes ovanpå orgeln.



Hej, lyssna på Made in Japan om du inte gjort det förut (min första resa med D.P. som fick mig såld)...där hör du hur han bemästrar sin hammond totalt på tex "Lazy" och mycket riktigt så hade han en specialmoddad box som egentligen var en flanger=fasförskjutare med förmodligen inbyggd varvtalsreglering på tonhjulsmotorn, därför kunde han få det att låta som ett svep-pitch!!!
Härlig inspiration denn Lord, på den tiden alltså...


freddy

  • Gäst

Vid 3,45 in i denna låt så pitchar herr Lord sin Hammond upp och ner.

Och jag tycker oxå att DP har daterats. Gäng som Led Zeppelin och Black Sabbath är fan så sexigare så här 100 år efteråt. Men fråga mig om ett år igen, så kanske jag ändrat mig..

tjing


Led Zeppelin är väl dom jag har svårast för. Har egentligen aldrig varit något stort fan. Det är alldeles för lite musik i deras låtar och för mycket knarkjam. Oväsen i flera minuter. Dom har ju många fina riff och låtidéer men dessa förstörs oftast tyvärr av dessa dryga jam. Sen att Jimmy Page är världens mest överskattade gitarrist är en annan femma :)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Citera
Sen att Jimmy Page är världens mest överskattade gitarrist är en annan femma
dagens sanning.
precis som elvis e världens mest överskattade snubbe överlag.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
... Made in Japan ... "Lazy" ...
Åååå, Lazy! Konsten att krama skiten ur Hammond genom Marshall-förstärkare. Helt jävla underbart!  :wub:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Sen att Jimmy Page är världens mest överskattade gitarrist är en annan femma :)

Skål!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Deep Purple.. :wub:

Jag hade både orgel och piano hemma under min uppväxt samt felor,och trumpet,trombon,(ingen Saxophone,synd!)mandolin och gitarrer å munspel..Försökte planka J.Lord på "Child in time" på orgeln som finnig tonåring..Det gick rätt bra ända tills Ritchie Blackmoore gick igång..Då var det bara att luta sig tillbaka och lyssna..Husgudar för mig,hade nog jojnat ett rockband redan då - om inte en av mina polare invigt mig i bluesens värld..Fick upp öronen för det där med munspel och släppte allt annat..
Lurad kanske :lol:..Dock liiite lättare att dra runt med ett munspel i fickan än en hammond när brudarna började dra..för att inte snacka om pianot,tungt som faen!

J.Lord var större än Gud för mig när jag var grabb,vad han hade för effekter,det vette fanken - men bra lät det.

Mvh
Micael



Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Citera
Sen att Jimmy Page är världens mest överskattade gitarrist är en annan femma
dagens sanning.
precis som elvis e världens mest överskattade snubbe överlag.

Fan grabbar! Vi måste diskutera Yngve oxå!
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Höhö. Han heter faktiskt Yngwie! ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Citera
Sen att Jimmy Page är världens mest överskattade gitarrist är en annan femma
dagens sanning.
precis som elvis e världens mest överskattade snubbe överlag.

Fan grabbar! Vi måste diskutera Yngve oxå!
finns väl inte så mkt o disskutera.. jag gillar yngwie som fan.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


DåligtGehör

  • Gäst
Yngwie är han som är bra på teknik, Yngve är han som är bra på känsla.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
... av yttersta vikt att skilja på Yngve och Yngwie...

Ja jo, diggar också Yngwie
https://soundcloud.com/user7789882


Florian le Sage

  • Gäst
åååhh suck, ytterligare en anledning för Florian att bli aggresiv igen, hur fan kan man vara så musikaliskt och överdjävligt hjärndränerat pantad så att man kastar skit på en speciell gitarrist/dennes förtjänster etc i en sådan här tråd, den handlar väl inte om Wernborgs eller freddys favvogurasnubbe eller?

Och har man inte fattat Page´s och Zeppelins storhet så borde man ägna sig åt pisset som regerar dagens skitmedia=idol etc, eller liknande kvasiexistenser som vanärar den äkta musikens land å det grövstagenom att kalla sig för musiker-ni som klankar på i all evighet är ynkliga och förkastliga wannabees på pojkrummen, torde vara skottpengar på er om jag var kung!!!
 :angry: :lol:



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Aggressive Florian i sitt esse...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Och har man inte fattat Page´s och Zeppelins storhet så borde man ägna sig åt pisset som regerar dagens skitmedia=idol etc,

Jag har fattat Pages och Zeppelins storhet, och den ligger definitivt inte i herr Page gitarrspel utan snarare i hans genialitet som arrangör och låtskrivare. Deep Purple storhet låg definitivt inte i deras låtar utan i herrar Blackmore och Lords instrumentinsatser. (Jodå, det fanns några till som kunde lira i bandet)

Så! Ja, man kan gilla både Purple och Zeppelin.
« Senast ändrad: 22.01.2008, 21:31:32 by Wernborg »


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
måste bara inflika att när jag var 11 fick jag av min dåvarande flickväns storasysters pojkvän, ett kasettband
med replokals demos från yngve,och vad kan jag säga..tack yngve!!
det är alltid bra att ha en teknisk grund med sig i bagaget..

även om jag idag inte pallar lyssna på något senare en rising force..med gubben
replokals demosarna var mer åt det hållet..sen blev det cheesy metal & stohets vansinne av rang..
men man kan inte taifrån honom att han höjde ribban för gitarrister världen över iallafall!! ;)

ska rota runt i källaren någongång och se om jag hittar de där gammla demosarna,måste bara skaffa ett kasettdäck först :lol:
sorry att jag hakar på ot spåret, Lord & DP är för mig symbolen för en tid när folk som verkligen kunde spela spelade
och hade kul, med strumpor i brallan & långt hår..mer image en så behövdes inte!! :lol:

edit..heter han inte john lord?
« Senast ändrad: 23.01.2008, 18:04:24 by Larsson »
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


freddy

  • Gäst
åååhh suck, ytterligare en anledning för Florian att bli aggresiv igen, hur fan kan man vara så musikaliskt och överdjävligt hjärndränerat pantad så att man kastar skit på en speciell gitarrist/dennes förtjänster etc i en sådan här tråd, den handlar väl inte om Wernborgs eller freddys favvogurasnubbe eller?

Nej, visst är det så. Dock tycker jag nog inte att det är så farligt om man inte håller sig till trådens topic hela tiden, så länge det finns någon form av relevans i det man skriver. Sen behöver du inte kasta ur dig massa onödigt skit på folk som inte håller din militäriska topic-struktur. Slappna av lite.

Och har man inte fattat Page´s och Zeppelins storhet så borde man ägna sig åt pisset som regerar dagens skitmedia=idol etc, eller liknande kvasiexistenser som vanärar den äkta musikens land å det grövstagenom att kalla sig för musiker-ni som klankar på i all evighet är ynkliga och förkastliga wannabees på pojkrummen, torde vara skottpengar på er om jag var kung!!!
 :angry: :lol:

Oj, det verkar som du har Zeppelin och Page som husgudar. Ursäkta att det inte gäller oss alla. På dig låter det som att det är antingen Zeppelin eller Marie Picasso, för så är det verkligen. Förresten har du ungefär samma logik som Idol-fjortisarna har när "juryn" sågar dom: Man ska inte klaga om man inte själv kan sjunga bättre. Det är roligt med människor som anser att man inte får vara kritisk mot vissa musiker. Rannsaka dig själv lite kanske?


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Men det var fan bättre fotboll förr! Owe Gran fan!
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


DåligtGehör

  • Gäst
Här kommer min inne & ute-lista. Det är den som gäller


Inne
Led Zeppelin & JP - Det är faktiskt bara så! Hör man inte det så hör man inte det.
Tommy Steel - bara för att han inte är elvisp och snabbt blev en tråkmåns. Han var en tråkmåns från början.
Yngwie - Ja man behöver en rejäl dusch teknik ibland. Det låter inte rologt mne det är nyttigt.
Elgitarr med backelitstall - Retro

Ute
Deep Purple - Kompententa men rätt träliga låtar. För mycket penta, triviala riff och solon. lite smöriga. Det funkade igår men håller ej idag.
Elvis - har inte gjort något bra sedan den första sun-tiden.
Yngve - Nä det håller inte bara med känsla din gamle get. Du behöver öva lite och komma igen sedan.
Hårdrocksgitarrer - är ej snygga


Vet ej
Marie Picasso - ???


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Fan vad midi att skriva innelistor ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Florian le Sage

  • Gäst
pissfreddy:

"Led Zeppelin är väl dom jag har svårast för. Har egentligen aldrig varit något stort fan. Det är alldeles för lite musik i deras låtar och för mycket knarkjam. Oväsen i flera minuter. Dom har ju många fina riff och låtidéer men dessa förstörs oftast tyvärr av dessa dryga jam. Sen att Jimmy Page är världens mest överskattade gitarrist är en annan femma smile "

---ovanstående talar för sig själv, och detta i en tråd om pitcbend typ/Jon Lord???

För att ytterligare korrigera din oerhört stupida läggning så motsäger jag dig på alla punkter i ditt förra och nya inlägg, bara för ordningens skull!!!

Husgudar eller ej har inte med saken att göra, tyvärr, lugna ner dig själv innan du hasplar ur dig mer infantilt oväsen-fuck a duck  ;)


freddy

  • Gäst
pissfreddy:

...

---ovanstående talar för sig själv, och detta i en tråd om pitcbend typ/Jon Lord???

Nej, men det var en direkt kommentar till det Vallhagen pratade om. Om du skulle kunna läsa tråden från början till slut innan du snackar massa. Det är precis detta jag pratar om. Att du inte verkar förstå det vet jag inte vad det beror på. 

För att ytterligare korrigera din oerhört stupida läggning så motsäger jag dig på alla punkter i ditt förra och nya inlägg, bara för ordningens skull!!!

haha, motsägelser bara för att irritera. Du kanske växer ifrån dina småbarnsfasoner en vacker dag. Man kan alltid hoppas. Om du har något att komma med så kan du skriva det istället.

Husgudar eller ej har inte med saken att göra, tyvärr, lugna ner dig själv innan du hasplar ur dig mer infantilt oväsen-fuck a duck  ;)

Du använder verkligen intressanta ord i dina inlägg. Oväsen? Vad är det i mina inlägg som låter? :)

Det blev en ganska intressant tråd tillslut, kul att du bidrar med så mycket offtopic-inlägg Florian.
« Senast ändrad: 23.01.2008, 23:53:14 by freddy »



Utloggad tsmalmbe

Kära pojkar och flickor, ids inte invitera till påhoppiga inlägg. Ids inte heller skriva påhoppiga inlägg. Ta hellre en cognac. Eller två.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kära pojkar och flickor, ids inte invitera till påhoppiga inlägg. Ids inte heller skriva påhoppiga inlägg. Ta hellre en cognac. Eller två.

Skål då. För andra gången i denna tråd.


freddy

  • Gäst
Kära pojkar och flickor, ids inte invitera till påhoppiga inlägg. Ids inte heller skriva påhoppiga inlägg. Ta hellre en cognac. Eller två.

Skål då. För andra gången i denna tråd.

Bäst att vi slutar tjafsa då. Om inte annat för Wernborgs hälsa! :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kära pojkar och flickor, ids inte invitera till påhoppiga inlägg. Ids inte heller skriva påhoppiga inlägg. Ta hellre en cognac. Eller två.

Skål då. För andra gången i denna tråd.

Bäst att vi slutar tjafsa då. Om inte annat för Wernborgs hälsa! :D

För tusan. För min del kan vi lämna ursprungsämnet för gott. Ingen verkar ju ha nåt mer att tillägga så ni kan lika gärna fortsätta underhålla oss ....  :D


Utloggad tsmalmbe

Jag tror vi alla mår bäst såhär. Underhållsvärdet är 0 för tillfället. Jag tror diskussionen också var klar, och alla fick framföra sina åsikter kring själva topicen.

Over and out.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.