Har bara ögnat igenom tråden lite...
Men en uppenbar fråga i detta är: Vad är en "ren producent"? Producentrollen har aldrig varit tydligt definierad och har sträckts sig från att vara en snubbe som säger "jo, men det låter bra" till att vara ansvarig för nästan hela den kreativa processen.
Och vad menar du, perra, när du tycker att det är för lite fokus på dessa?
Jag skulle säga att det idag finns en ganska stor kult runt just producenten. Timbaland var ett exempel, Max Martin också och snubben från NERD. Det är typiska exempel på producenter OCH låtskrivare, där processerna sitter ihop väldigt mycket. Väldigt modernt. Men den sträcker sig även tillbaks till den klassiska producentrollen som kanske handlar om att göra det bästa man kan utifrån en låt eller en grupp, att hjälpa någon att hitta sitt sound osv. Rick Rubin, exempelvis, som inte har någon teknisk kompetens alls utan bara har ett öra för bra låtar och arrangemang. Vi har också vår egen Michael B Tretow som var inne mer på det inspelningstekniska området. Alla är producenter men med vitt spridda roller. Alla är också stora, kända namn.
Ta den där kära Melodifestivalen då, eftersom exemplet kom upp... Ett av de få ställen där det aldrig någonsin nämns producent. Och ärligt talat med rätta. Produktionerna är ärligt talat större plagiat än vad själva låtarna är. Varför ska det omnämnas som nåt speciellt?
Melodifestivalen må också vara den största enskilda musikhändelsen i Sverige men är knappast den mest populära året, låtarna kanske ligger på topplistan ett halvår men är inte det som säljer bäst i längden. Fler och fler låtskrivare och artister går över till att också syssla med både inspelning och produktion av sitt eget material. Varför tror ni studios blir tvugna att lägga ner? Fler och fler "stora" artister är också sina egna producenter. Men som sagt, vad är en producent?
Om vi går tillbaka till kärnfrågan då, upphovsrätt till producenter, så måste jag säga (jag har svarat tidigare men minns inte riktigt hur och detta skiljer sig nog) att det inte är helt orimligt att både ljudtekniker och producenter skulle infattas inom de närstående rättigheterna (vilket kanske går att förhandla in, jag vet inte). Men jag ser inga direkta fördelar med att det skulle vara så automatiskt. Ett avtal från början hur mycket pengar man får och om eventuella royalties ger i princip samma effekt ekonomiskt. Det enda som kommer till genom att ha upphovsrätt är viss bestämmanderätt över hur materialet får spridas och framföras osv, något jag inte anser att fler skulle behöva ha utan snarare tvärtom färre.