Oj, att ni inte hittar litteratur etc som det ju finns eller åtminstone har funnits i ämnet och åtskilligt jädra massvis utav låter skrämmande tycker jag...learn how to search man, nätet tex är ju orimligt bra för att guida till allt vad man letar efter här i världen!!!
Ämnet ni skall skriva om är ju skitkul, hur gamla är ni och vilket perspektiv äger ni är ju en viktig aspekt i sammanhanget, har ni inte stenkoll så se till att kolla upp det väsentliga ifrån 50-talet och fram till nu, gör alla epoker och stilar en rättvisa (om än kort som du sa...).
Hör av er till musikhistoriskt kunniga personer, intervjuva dom etc etc för att få en genomgående bild av det ni skall återge på bästa sätt inför framtiden, sätt in alla olika relevanta fragment i en intressant tråd som fångar läsaren, jag gjorde ett helt eget utbildningsmaterial baserat på ovanstående principer på den tiden jag vickade som musselärare 1991-92 i ett högstadium i Solna...i princip ingen var intresserad av musik innan dom fick mig som lärare, sedan---the rest is history, dåtidens håglösa ungdomar kom fram till mig flera år senare och tackade mig hjärtligt och vissa ägnade sig t.o.m. nu åt musik helt seriöst*
Ett par grejor ur rminnet beträffande klassiska och totalt framgångsrika låtskrivare/fabriker:
---J.Lennon/P.McCartney
---E.John/B.Taupin
---J.Page/R.Plant
---B.Ulvaeus/B.Andersson
---Stock/Aitken/Waterman
---och en hoper till från både förr (mest) och nu...fler fabriker än Tin pan alley fanns ju i både Detroit och andra hak som Chicago etc, Tsykland hade sina Schnultzenschlagers osv, alla länder som vi här i norra europa vanligtvis inte har koll på såsom dom i Asien/Indien eller Balkan/Turkiet/Arabien osv har ju enorma industrier i både musik och filmhänseenden, ofta större än det vi tror är kommers eller gångbart...
Som sagt leta bättre och mer, kolla in studiolitteratur, intervjuer med producenter och gamla artister, kolla program/dokumentärer osv osv osv och ni kommer ha bra kött på benen!!!