Tänkte att det kanske var dags att bidra med en liten byggtråd. Jag är inte klar med mitt lilla musikrum ännu och akustikbehandlingen ligger verkligen efter, men för att kunna lira trummor därinne utan att bli fullständigt bombarderad av bastoner så bestämde jag mig för att bygga ett par Corner Traps efter eget huvud. Nåja, det finns liksom fler som har byggt liknande ute på nätet, men här kommer min version.
Man popnitar ihop en liten metallkonstruktion. Profilerna är så kallade gipshörnskydd egentligen och väger ingenting. Därav Lightweight i titeln, Einstein!
Tycker ni ramen ser skev ut? Det beror på att taket är vinklat.
Sedan fyller man ramen med Rockwool. Egentligen är nog glasfiberull lite bättre men för en Corner Trap fungerar massan fint.
Eftersom en Corner Trap skall vara i ett hörn (Duh!) så skär vi bort hörnen för att få en bättre passform.
Se så fint det kan bli när man skalat av hörnorna!
Sedan binder vi fast Rockwoolen i ramen, eftersom den annars ramlar ur när vi flytta runt den och tygbeklär den.
Om man reser den upp så ser framsidan ut på detta vis!
Sedan kommer vi till tyget. Det skall vara ljudgenomsläppligt, dvs stora hål som släpper igenom ljud, men då riskerar man att fibrer läcker ut. Vanligen bygger man med säckväv (jute) men färgerna var så fula att jag gav upp istället valde jag ett stor stycke med "fill". Ni vet sådant som man t.ex. kan göra täcken av. Släpper igenom lyft alldeles utmärkt, men fibrer får det besvärligt att komma ut. De kommer att få ännu besvärligare...
... eftersom jag sprayar hela Trapen med spraylim! Limmet gör att tyget fäster runt hela modulen och även på baksidan och jag behöver inte sy en enda söm! Dessutom blir ytlagret på Rockwoolen klistrigt och släpper inte från sig ett skit!
Sedan återstår "bara" att spraya och slå in det lilla paketet som blir en hel Corner Trap.
Eftersom jag tyget är jättebra på att släppa igenom luft så behöver man egentligen inte göra så mycket mer. Men jag hittade ett luftigt tyg som hade ett snyggt mönster. Så jag använde det på framsida och lät baksidan ha det ännu luftigare "fillet". För att framsidans tyg på plats så använde jag resårband och kardborrefästen. (Och några säkerhetsnålar som blivit över från punktiden...) Man får vara försiktig bara så att man inte trycker ihop ullen, för då förlorar det sin verkan.
Sedan återstod bara att montera in den i hörnan!
Funkar den? Jo, den rumlande basen försvann men större delen av de högre frekvenserna är ju kvar eftersom resten av väggarna är obehandlade. Men det kommer att ågärdas under våren då jag bygger ett studiobord, fixar ett flexibelt sångbås och slänger upp en hel del skumabsorbenter. Men mer om detta i en annan tråd.
Jag kommer att skapa en tråd om byggnationen av mitt lilla musikrum vid ett senare tillfälle, och visa hur jag gjorde dubbelväggar, ventilation och el. Men det får ni vänta på en stund...