Haha, det här blir samma diskussion om och om igen.
Ska försöka kommentera ett par olika punkter och det blir nog lite hattigt...
Nej, "Radiohead-modellen" är inte någon slags räddning eller nånting revolutionerande och är väl mer jippo än fungerande affärsmodell. För övrigt får man inte lika många låtar med nedladdningen som man får om man köper boxen.
Ang.. Mikkes och Claes diskussion om prissättning så är jag förstås inne på Mikkes modell: Sälj fler ex för lägre pris istället för färre för mycket. En låt kanske var värd 10 kronor för 10 år sen, idag måste man inse att den inte är det. Vad spelar det för roll om du, Claes, inte har 1000 CD-skivor? Det har inget med saken att göra. Konsumenten KOMMER i slutändan bestämma, eller gör redan nu i och med att det laddas ner mer olovligen än vad det köps skivor. Att det är gratis är inte SÄKERT att det är den viktigaste aspekten. Den som äger en iPod kommer fylla den med 17000 låtar, vare sig du eller jag tycker det är "rätt". Är det omöjligt att göra det på traditionell, "laglig" väg gör man på det sätt man kan. Konsumenterna har talat och det finns inget sätt att stoppa det, bara anpassa sig till det och göra det bästa av situationen.
Det jag vill komma fram till är att den som vill göra pengar på inspelad musik har inget val. 10kr/låt (inkl drm) är inte en lyckad affärsmodell. Get over it. Vad är fel med ett par ören/låt? Om du får välja mellan att sälja 1000 låtar för 10 öre eller 100 låtar för 10 kronor, vilket väljer du?
Vad ger en låt dess monetära värde? Det är ju precis som inom alla annan marknadsekonomi, det kostar vad konsumenterna är beredda att betala för det. Det gäller att hitta "the sweet spot" i prissättningen, inte standardisera den för att det "alltid har varit så".
Om en låt idag är värd rätt nära 0 i pengar gäller det att ta betalt för något annat, exempelvis tillgängligheten. Olika typer av mervärden (videor, konvolut) tror jag är överskattat. Det är musiken de flesta vill ha. Sen kan man bli nostalgisk och tycka att det är fel, men det är en helt annan fråga ("We got up at four o'clock in the morning, two hours before we went to sleep, drank a handful of poison. Cold... And every evening our folks would cut us in half with a breadknife and dance on our graves..." Eller hur gick den?).
ALLT som säljs måste anpassas i prissättning utifrån vad konsumenter är beredda att betala, inte efter vad producenten vill ha ut av det. Kostar produktionen för mycket? Effektivisera eller sälj mer till lägre pris.
Vad gäller musikutbud har man ju alla chanser att välja idag vad man ska lyssna på! "Den stora massan" har alltid valt det som är mest lättillgängligt istället för det som är "bäst". För de flesta spelar det ingen roll vad man lyssnar på, det är kanske igenkänningsfaktor och grupptryck som gäller. Varför sörjer ni över deras utbud?
Vi måste också tänka på att vi lever i världens minsta land. Tittar man några hundra mil söderut ser klimatet på livefronten till exempel helt annorlunda ut. Det finns tillräckligt med människor för att fylla en spelning med ett band som i princip ingen tidigare kände till, det finns tillit till de som bokar osv.
För kämpande musikskapare i lilla Sverige ser det väl ut ungefär som det alltid har sett ut. Ger man sig in i det måste man ha passion och ett extrajobb. Varför tror musiker fortfarande på "the american dream"? "Vi är bäst, vi kommer få FETA kontraktet och bli svinrika och vara med i MTV Cribs." Det är extremt få "förunnat" och har alltid varit.
Resonemang som "den här utvecklingen kommer leda till att folk bara lyssnar på skitmusik" håller inte. Det är bakåtsträvande och patroniserande. Alla får lyssna på vad fan de vill och det finns inget bättre klimat än det nuvarande för detta, vare sig man gillar Idol-Greger eller mongolsk frijazz.
Sammanfattningsvis, vad jag vill ha svar på:
Varför är 10kr/låt mer rätt än 10 öre/låt?
Vad är en låt värd och varför? (och när?) Vem bestämmer detta?
Varför spelar det roll vad andra lyssnar på för musik?
Vad finns det för inneboende värde i den musik just du (öppen fråga, inte personlig) lyssnar på/skapar jämfört med det som är populärt?
Det är en jätteintressant utveckling som sker! Varför vara pessimistisk när det finns så många möjligheter?