Tycker det funkar jättebra men det lutar åt för kort (i mitt tycke) man vill ju ha så mycket som möjligt av det goda, skulle man inte kunna gör ett omtag på detta:
Milan hostade till
och slog.
Kolarn ramlade i
och dog.
Inte en knota
blev kvar av karn.
och hålls ut lite på -inte en knota blev kvar av kan (karln?)
En idé, i alla fall ?
/Roffe H
Tack, kul att det funkar!
Har också haft tankar på att återanvända texten på olika sätt men den är så fulländad och hel som en är så jag vet inte.
Den slutar liksom där den ska sluta
Jodå! En vända till, stick och refräng kan denna kompletteras med. Mixen är lite basfattig och har en digitaldist som jag tror ligger på sången. Kul text och väl framfört i övrigt
Tack för värdefulla synpunkter på ljudbild och distkoll.
Kul att du gillar framförande.
Stick och refräng är dock inte aktuell då dikten inte är längre än så. Ev kan man tänka sig en vända till men den är så klar den kan bli när det gäller text.
Kul låt (även om texten är tragisk)!
Tycker ljudbilden är lite basfattig och hård/vass.
Kompet kanske ska sänkas en aning och basen höjas...?
Sprid gärna ljudbilden mer i stereoperspektivet.
/Asti
Jag har försökt göra en melodi som går lite på stäv mot dikten för att på så sätt ändå förstärka diktens budskap
Basfattig, hård, spridning och sänkning noteras till ommixen - Tack för det!
Det blev en liten limerik av detta - kargt men sant. Dan Andersson var ju också präglad av milan har du inget av honom?
Precis.
Jodå jag har ett antal Andersson. Tror jag lagt upp en eller tom annan? Borgargardet var en . Kanske ska lägga upp någon till ..
Tycker det funkar jättebra men det lutar åt för kort (i mitt tycke) man vill ju ha så mycket som möjligt av det goda, skulle man inte kunna gör ett omtag på detta:
Skulle ju kunna be kolarn knalla upp och ramla i en gång till kanske?
Den här korta karga stilen var nog ett drag som var speciellt för Helmers diktande.
Och du lyckas med det avslutande "jepp" stryka under just detta korta faktum "så var det med det", ingen anledning att orda mer om det!
Jag gillar inte riktigt melodin till den här dikten men det är helt personligt för mig, som haft en relation till den här dikten i säkert 40 år. Därför blev det en överraskning att höra den tonsatt - och att höra den tonsatt på ett för mig oväntat sätt. Nåja, det är jag det. Hepp!
Jepp håller med om det!
Är det melodin i sig eller är det melodin i förhållande till dikten du inte gillar?
Visornas mästare. Riktigt bra tycker jag. Det distar dock i mixen som du säkert kan råda bot mot. . Och det skulle inte göra ont om du skrev en vers till (tror inte att Helmer säger emot då du oxå är duktig på att formulera dig )
/Gurano
Visornas mästare ... där tog du nog i ändå!
Kul att du gillar.
Tack för uppmärksamhet på dist
Jag har visserligen dristat mig till att skriva vidare på några diktares verk men den här tror jag jag ska låta vara - fulländad som den är!
Bra igen Stefan.
Den kan funka så här kort också..Jag antar att den är tänkt för live uppträdande.En liten monolog före om att det är kärvt att vara kolare och man vet aldrig när livet eller visan slutar - typ
Ja eller nåt roligt i anknytning till längden på låten.Världens kortaste låt hrrmmpffhh - och nu får ni applådera - ja du fattar.
Mike
Jepp live ska det vara! Tänkte ta med den på en kväll vi ska ha om kolarlivet förr.
Det är tungt nu..
Kort men intensivt! Lite dist ja..
Hevymetal-text liksom
Dist observerad - Tack!
Kort men intensiv låter bra!