Gitarr är nog grejjen för mig fast nu vågar jag göra skisser/slask inspelningar till mina låtar, ideer ..
Det låter för djävligt när jag sjunger, faktiskt-och det hörs på basteknikerna att jag aldrig spelat på en bas förut-lyssna på den här filen; (se bifogad fil, detta inlägg..)
Det är ett impro från en guran i blues, frygisk, lokrisk, blues och mixolydisk skala i 4/4 och några ii-V-I, med vanliga 7 ackord från jazz burken. Basen spelar eg. licksen i min "Johan´s Song" från Kompoz,com och i "Missing You", med JEvaldsson på sång-om ni minns. Fast oftast med dubbelstopp.. Gamla lick´s för att inte krångla till det utan göra det enkelt, då det är typ är 4:e dagen jag har försökt spela på basen. Filen skulle varit bra om det var, 1; en riktig trummis och 2; om basteknikerna, slapping och ackord (,försökte tapping i de två första versionerna, men blev tvungen att skippa den,) lät och inte var så tam.....Mixen är ---okey (???)... Så enkel och basic som möjlig utan krångel....Basen är kanske litet hög med det var den som gällde i den här inspelningen..
men, seriöst, alltså - HJÄLP !!!!!!
Tror ni att det är möjligt att lära sig sjunga pentan´s fem toner, do, fa, re, mi, hålla dem-åtminstone några sekunder, mixa sången något så när rätt och vettigt samt att få basen att låta litet grymmare ????? Kanske inte för att bli sångare, mixare eller bassist
utan mest för litet vanligt privat hemmabruk för en gitarrist ?????
Finns det någon som har tid med mig via nätet , typ en helg (?????) så jag får litet basic´s innan jag förstår att det är omöjligt på riktigt och lägger ned det !!!!!
Alltså - som ni hör på filerna är jag så mycket novis på detta att jag inte ens kan sortera ut på nätet vad som verkar vettigt eller inte och att bara x-primentera sig fram kommer att ta flera år för mig !!!!!!!!! I need a guru for comming weekend !!!!!
Så här ser jag det ;
Sången är för djävlig !!!! (men rolig att lägga...)
Varifrån kommer bruset och varför bara ibland då man spelar in med mick ????
Hur undviker man det ????
Att mixa sången är enbart förvirrade halvt planlösa chansningar och x-priment !!!!!! ( men det är ett måste att kunna göra det med en tanke och något så när vettigt, annars behöver man ju inte lära sig sjunga pentan om rösten ändå inte mixas någorlunda rätt...)
Slapping och ackorden är ju bara sååååå bleka !!!! (jag gillar verkligen att lira på basen..skojj !!!och jag har basgångar, noter, tab och mp3:or från både blues och jazz sajter att studera för att hitta litet sväng och gung.. )
mvh