Jag är skolad i begreppen huvudklang och bröstklang när det kommer till sångteknik, men har alltid tyckt att de är svåra att ta till sig. Nyligen var jag på en föreläsning där vi fick en genomgång av begreppen i Cathrine Sadolins bok Komplett Sångteknik och det var en ögonöppnare som jag gärna delar med mig av till er som i likhet med mig aldrig hört talas om detta. Jag saxar lite från olika webbplatser här. Allt blir mycket klarare om man får höra det också, så jag stoppar in lite in youtube-klipp också.
Komplett Sångteknik är banbrytande eftersom den innehåller ett helt nytt sätt att se på och befatta sig med sångteknik. Den består av 4 funktioner som finns i alla röster: Neutral, Curbing, Overdrive och Edge (förut: Belting), som i olika kombinationer täcker sångstilar i samtliga genrer - från klassiskt - genom pop, rock, musikal och folkmusik - till den tyngsta heavy metal. Tekniken ger omgående praktiskt användbara lösningar på konkreta problem. Den innehåller också kunskapen om hur man på ett hälsosamt sätt kan låta både rå och oskolad som skolad, samt hur man åstadkommer sund produktion av effekter som distortion, growl, vibrato, skarvar, skrik, hesa ansatser, luft på tonen och ornamenteringsteknik.
(från http://www.komplettsangteknik.se/)Neutral är den funktionen jag utgick ifrån när jag började gå hos min första sångpedagog. Ljudstyrkan är för det mesta svag men kan bli stark i det högre läget. Neutral sjungs med avspänt, hängande käke och tonhöjden har inga begränsningar. Det vill säga du kan använda denna funktionen igenom hela ditt sångregister. Neutral kan ses lite som den "klassiska" funktionen men är egentligen inte helt rättvisande då det kan förekomma andra funktioner (mer metalliska) i den klassiska sången. När du sjunger i kör är det dock oftast funktionen neutral som används.
(från http://erosenqvist.blogg.se/category/emlas-sangskola.html)Curbing är funktionen som många skulle relatera till r'n'b, blues och soul. Tonen i curbing låter klagande och tillbakahållen, samtidigt som att den på höjden kan bli ganska stark. Man tillsätter aldrig någon luft när man använder curbing och därmed blir klangen lätt metallisk. Man kan använda curbing i alla tonhöjder men när du sjunger i det högre läget vänder du orden mot vokalerna E (som i ser), ANG (som i ung) och Å (som i vår).
(från http://erosenqvist.blogg.se/category/emlas-sangskola.html)Overdrive handlar först om främst om att ta sin sång till nästa nivå. Du kan inte låta jättehögt i varken curbing eller neutral och därför finns overdrive för att ta över när man vill lyfta till högre höjder. Overdrive förekommer i musik som ska låta och används därför flitigt av t.ex rocksångare. Tänk dig att du ska ropa på någon som är en bit bort och du får ett uns om hur overdrive ska kännas.
(från http://erosenqvist.blogg.se/category/emlas-sangskola.html)Lyssna på när Freddie slår på overdrive i refrängen "The show must go on".
Edge är släkt med overdrive på många sätt. För det första är denna funktionen, likt overdrive, metallisk. Dvs att det låter skarpt och "metalliskt" när du sjunger i dessa två funktioner. I edge adderar du INGEN LUFT när du sjunger (luft läggs faktiskt bara till när du sjunger i okomprimerad neutral!) och du kan sjunga i alla tonhöjder. Ljudstyrkan är alltid kraftig och karaktären på edge känns skrikig och gäll. Låt som en häxa, skränigt och högt och du är inte långt bort ifrån att kunna börja testa edge i din sång.
(från http://erosenqvist.blogg.se/category/emlas-sangskola.html)