Grattis och välkommen i klubben av folk som kör formgjutet!

Var själv trummis och sjungande sådan, men efter en handskada har jag fått lägga trummandet på hyllan.
Det med att man hör resonserna inifrån huvudet går bort efter ett tag men man måste öva. När jag numera lirar och man använder vanliga golvmonitorer så lyssnar jag noga efter vad som kommer ur dem. Efter ett tag lär man sig att lyssna efter sin röst där och då hör man "igenom och förbi" huvudklangen. Men det tar lite tid. Sedan måste man öva för att ligga rätt i ton också, för de flesta har en tendens att ligga något för lågt när de sätter in pluggar i öronen. Därför är det himla viktigt att "höra igenom" huvudklangen. (Detsamma gäller förresten även in-ear där man missar tonen, inte för att inte hör den, utan för att man inte är van att höra alla frekvenserna i sin egen röst. Och då missar man tonen. Det kanske är därför som folk tycker om att bara lyssna igenom en hörlurskåpan, och ha den andra av, när de spelar in...)
Förresten, visst är det fantastiskt att höra all frekvenserna från cymbalerna igen!?! Och dynamiken!