...mer häng i trummorna
...tajta till stämmorna
...låten börjar lite abrupt.
Trummor blir inte som jag vill med looparna. En levande trummis får till det mkt bättre.
Kanske ska jag arbeta mer med dessa loopar.
Ska också putsa på stämmorna, Troligen blir det att klippa och flytta. Det här är "första" tagningen, då jag lagt sången och några av gitarrerna (många är det)
Låten brukar inte börja så här direkt då andra gör den. Jag vet vilken sväng den egentligen ska börja med. Ska nog lägga till den snart.
...Gitarrerna skulle jag vilja ha mindre dist på och gärna mer separerade i stereobilden! De blir lite diffusa nu.
Skulle nog också vilja ha lite mindre reverb generellt, det blir lite "grötig" ljudbild ibland.
Dusty Springfield har förresten gjort en bra version av The Weight, har du hört den?
Det är fem gitarrer (!) vilket förmodligen är tre för många... Det är nog en anledning till att de är för diffusa
Distgitarrerna (två längst ut till hö och vä i ljudbilden) är mindre distade från början och får mer dist mot slutet. Ska kanske hitta ett annat häng i ljudet. Det är i ett speciellt riff där jag vill att tonen ska hänga kvar men det behövs kanske inte så mkt dist för det?
Jag kommer nog lägga om gitarr och hålla mig till två, en på varje sida.
Mindre reverb? Jag hade drömmar om att mixa in en euforisk publik i början och slutet och då skulle det behövas mer reverb. Får se hur jag gör med reverben.
Hittar inte The Weight med Dusty på Spotify. Kanske du kan PM:a en länk till en version med honom om du har den själv? Skulle uppskattas!