I min ständiga vetenskapliga strävan efter att få syn på vad som är bra och dålig musik tänkte jag nu gå vidare med att försöka skapa en bild av vad som är det viktigaste för att vi tycker att musikt är bra (tidigare tråd i serien ”Artister vi inte kan med”).
Jag har ur det som föreslagits i tråden fram till 31/10 valt ut ett 17 olika "ingredienser" som formar musiken. Det finns säkert fler. Men eftersom det är min tråd så bestämmer jag
Nu är det dax att poängsätta varje "ingrediens" i en skala från 1 till 10 där - 1 är inte viktigt alls för dej och 10 är av avgörande betydelse för dej och sen är det grader däremellan. Så här har jag tänkt:
1
Varje "ingrediens" skall ges ett värde mellan 1 och 10 - tycker du att någon är oviktigt ger du den 1
2 Flera "ingredienser" kan ges samma poäng - vara lika viktiga/oviktiga
3 Alltså om man vill kan du ge alla 10 om du tycker alla är lika jätteviktiga
4 Det kan förstås också vara så att en "ingrediens" är allra viktigast och sen går det stegvis neråt 9, 8, 7, 6 .... men så behöver man alltså inte sätta sina poäng.
Poängsätt alltså
alla "ingredienser" genom att kopiera nedanstående lista till ett nytt inlägg och skriv in din poäng.
Resultatet presenteras i form av ett spindeldiagram längst ner här. Med hjälp av den vet du vad du ska lägga krutet och vad du kan ta lite lättare på för att skapa din nästa hit.
Avdelningen för i stort sett värdelöst vetande tackar på förhand för din medverkan!
Kopiera nedanstående lista - klistra in i nytt inlägg - skriv in din poäng för varje "ingrediens"
-----------------------
1. Musikstil
2. Melodi
3. Harmonik
4. Rytm
5. Riff/Hook
6. Arr/Instrumentering
7. Text
8. Ordmelodik - hur orden låter, inte vad de betyder
9. Sång
10. Trummor
11. Bas
12. Övriga kompinstrument
13. Soloinstrument
14. Ett unikt element
15. Spelskicklighet
16. Inspelningskvalitet
17. Stämning/Känsla
-----------------
Allt deltagande sker på egen risk
Resultatet - vartefter poängsättning inkommer - hittar du här
Efter 6 poänggivare
http://www.box.net/shared/d9jut35s5u
Man kan också få sina preferenser jämförda med vad alla tycker är viktigt - exempel Rattlesnake
http://www.box.net/shared/0xf24tqoj4