Grejen när man kommer med tips/synpunkter är att man bör ha på fötterna innan man säger nåt.
Det vore gräsligt att lura någon..Bilen som sagt,den lyssningen kan jag.Brukar switcha mellan radion och det jag lyssnar på.Tidigare fick jag alltid korrigera mina mixar med eq:n i bilen då basen alltid var för stark.Numera så behöver jag inte det om jag inte slarvat,sånt händer tyvärr
Bra att jag fick ta del om vad som skilde de båda versionerna åt,det ger ord/handfasta tips åt mina funderingar.Suveränt forum detta.
Det slutar med att vi är 50 man/kvinnor som sitter och bråkar om 25Hz om något år eller så..
Lite om bas:
Jag kör in mitt baslir via en Mackie mixer,ingen stärkare således "bara" linat.Haft problem med styrkan på signalen.Löste det med en BSS audio AR-133 Active D.I.Box
För slut finish på basen så köpte jag Ampeg pluggen,grym sak för baseriet.Som vanligt gäller,bra sound in - mindre att göra i mixen - där ligger nog mycket av problematiken i botten frekvenserna.
Det funkar även på övrigt.Jag försöker tänka "live" då jag lirar in.Dom som sysslar med sånt vet vad dom gör.Ett reverb på mastern för autentisism..finns det ett sånt ord?
Som slutkläm kan jag säga att den senare versionen av de två du har här,skulle funka utmärkt som referens lyssning för den som mixar pop/soul efter baskorrigeringen.Så bra låter det.
Mvh
Mike