Tack för alla tips.. Kanon..Det här forumet är uuunderbart..Men jag kanske var lite otydlig - jag vill inte fuska mig till en tonträff. Jag vet ju inte vad pitcha innebär, jag har bara fått för mig att det kanske heter så.. Men vad jag är ute efter är alltså att förändra versens tonläge så att den kommer i närheten av refrängens ton..
Det handlar överhuvudtaget inte om att jag inte träffar ton på versen - det gör jag. Men det är skönare att sjunga, och resultatet blir bättre, om jag får "flåsa" i en ton som är bättre lämpad för mig.. Nuvarande tonläge gör att jag antingen sjunger för mörkt eller så saaaatans ljust..
Jag har pratat med han som gjort låten men han vet inte heller hur man gör.. Men han har erbjudit sig att spela in en ny vers i annan ton, men det är ju ett jääääkla jobb (antar jag)..
Freddy nämnde "transponering".. Det låter som om det kanske är det jag söker? Får kolla med upphovsmannen om detta är något han förstår sig på..
Att plocka fram falsetten funkar inte, hehe.. Men däremot så tror jag att jag är, precis som Du säger, alldeles för ivrig.. Jag ska nog bara sitta och lyssna på låten och och läsa texten för att komma in i matchen..
Återigen, stort tack!