Kontrollrummet

Blanda SATA och IDE?!?!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Mitt moderkort ASUS P5GD1 med 915chipset och 775 sockel, har SATA och IDE,, och Raid.

Det finns 1 vanlig IDE kontakt (dvs Master/slave)

Det finns 1 röd kontakt Raid PRI

Min boot disk ligger på en IDE-disk,, data på Sata (snyggt rim), men jag vill ha in ytterligare en IDE och det är då det går åt pipan!

IDE Master  Bootdisk
IDE Slave    CD/DVD

Sata 1        Datadisk

IDE Raid Master - vill ha en datadisk här

Problemen jag får är att när jag anslutit diskarna som jag beskrivit, så vill Bios inte boota från IDE Master, och den disk jag satte på Raid,, finns inte längre...

Nu är väl min beskrivning lite rörig, och om du har frågor så besvarar jag dem snarast. Eller om du har ett tips på hur tusan jag skall göra?! Jag har ingen lust att installera om hela mitt system dock!

Tacksam för svar!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Kan det vara så att kortet bara stödjer 4 diskar? Så om du använder SATA kan du bara använda Primary IDE...

I så fall kan du lösa det genom att skaffa en SATA DVDrw för typ 200pix och skippa secondary IDE.

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Kortet stödjer

4 sata
2 ide med var sin master/slave,, varav 1 raid

Jag har lyckats få till det!!! Men jag kämpade i 4-5timmar! Allt var tvunget att vara konfigurerat,, trots att jag inte använder RAID så måste det vara konfigurerat för raid-ide

Det var oxo en slump att jag såg att man i bios kunde byta plats på de diskar som fanns anslutna,, (inte de som bios hittade på IDE, utan det fanns en lista på alla och det var en lista som visade prioritering,,, vilket det inte står något om!) Så jag fick flyttat upp bootdiskens prioritet och då började det hända saker.




Utloggad tsmalmbe

xp ser inte skivan förrän du har propra drivers. Du kan välja raid eller ahci, du får väl samma prestanda i princip.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Sant,,

Men av någon anledning så "försvinner" diskar i bios beroende på hur jag ansluter diskarna.

Boot disk på IDE 1 Master och när jag ansluter 1 disk till IDE/Raid,, då försvann SATA-disken,, 

Jaja,, förmodligen så är problemet att Bios och Raid inte är så väl integrerat med varandra och att man måste ha rätt drivis i XP. (+ att jag inte vet vad jag håller på med, trots att jag arbetat som it/nätverkskonsult i 7år)


lnetzel

  • Gäst
Jag har märkt att XP installationen inte gillar SATA diskar som C:\ om det finns andra vanliga IDE diskar installerat även om det ligger om man lägger den som master på kedjan. Jag meckade som tusan med detta och det blev alltid en IDE disk som dök upp som C:\. Jag fick ta ur allt utom SATA när jag installerade. Men jag har hört att man skall sätta SATA som något speciellt I BIOS för att den skall uppföra sig som en IDE disk för instalaltionen.

Nu orkar jag inte mecka längre utan tog en image nrä jag väl lyckades så jag slipper detta  ett tag framöver.