Aldrig prövat A6, men av det jag har hört från NT1an, så är nog NT2an betydligt roligare.
Jag hade två NT2or ett tag och det måste nog vara de mest prisvärda mickarna jag haft.
Vad menar du med roligare?
Hur skiljer sig dem i dina öron?
Sorry, jag borde varit mer tydligt
Har aldrig jämfört mickarna sida vid sida, men jag har spelat in pukor, överhäng, sång och ackegitarr med båda mickarna, vid olika tillfällen. Baserat på det så tycker jag att NT2an har en mycket trevligare diskant, inte lika stickig, inte "up front" som NT1an. NT1ans diskant känns ibland nästan lågupplöst, eller hur man ska uttrycka det. NT2 har också tendenser till det, men inte alls lika tydligt.
Det fanns väl några filer nyligen här på forumet med NT1an, där tycker jag man hör tydligt att diskanten inte är mycket att ha. NT2 känns överlag som en "tajtare" mick, som ibland kan bli lite "boomig" (
) om man går nära, det är inte så snyggt i nedre mellanregistret när man kommer för nära.
Det finns mickar som behåller definition och tajthet när man går "för nära" (tex U87), NT2 är inte en av dem. Men vaddå, den kostar 3 tusen och för dem pengarna är den jättebra. En annan mick som jag tycker är snäppet bättre på alla punkter är audio technica AT4050, men den kostar en skvätt mer...