Kontrollrummet

Passiv vs aktiva pickups

gäst · 3 · 2294

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lnetzel

  • Gäst
Har läst att de flesta metalnissarna använder gärna EMG 81/85 pickuper för bra ljud. Men jag har ju en passiv gitarr och om jag skulle vilja byta till något bättre än mina ESP som följde med, måste jag då hålla mig till Passiva EMG H1B och H1N eller går det bygga om till aktiv gitarr? Är det mycket sämre att köra passivt än aktivt. Rent ljudmässigt är det något som säger mig att ju mer output man får desto mindre dynamik får man kvar... så försvinner möjligheterna till mer dynamiskt spelande om man bygge rin Aktiva mickar och vad händer när batterierna tar slut.. låter det inget alls om dem då eller blir dem som passiva ändå?


Utloggad Metalrobban

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Du får nog räkna med lite fräsarbete i gitarren om du skall sätta i aktiva pickups. Plats för batteriet bl.a. Ljudmässigt tycker jag att det helt och håller beror på vad det är för pickups.
Jag har mer "output" ur min hemmabygda gitarr med ett par passiva DiMarzio Blaze än vad jag har i min LTD med aktiva EMG-pickups.
Min erfarenhet är bara att jag tycker att jag får rundgång lättare med aktiva pickups.

Vad gällande batteriet, har jag aldrig bytt någon gång ännu så jag vet inte vad som händer när batteriet tar slut. Men kan tänka mig förljande; att det känns som om man tappar output och att det till slut låter som man har glapp i gitarrenför att ljudet inte orkar matas ut. Sedan ökar "glappljuden" mer och mer tills det att det inte kommer något ljud alls. Någon annan kanske kan tala om.

PS. Jaha då har man postat i detta forum också.  :unsure:


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Har lirat lite tuffare musik sedan början av 80-talet och jag har aldrig känt något behov av aktiva mickar. Jag har inte gett dem särskilt mycket tid men när jag gjort så har jag tyckt att de är rätt surriga <- något som säkert går att skruva till men om man redan har bra ljud med passiva micks ser jag inte direkt någon anledning att byta.