Ibanez är väl dit de flesta går idag om de skall ha en bra gitarr i mellan eller lågprisklassen. Jag har testat ett par av Rg modellerna och de är väldigt bra. Var jag som du så skulle jag testa någon av de billigare rgmodellerna och se hur de står sig mot SZ:an.
Synd att du inte kan avögra vad som är bra. Vad du säkert kan avgöra är
hur det känns. En gitarr skall vara som en förlängning av dig själv. Testa att se om den blir en del av dina armar och fingrar eller om den känns som ett främmande objekt som landat i ditt knä.
Alternativet är ju att ta med dig någon som kan gitarrer och be honom hjälpa dig. Det är jättesvårt att säga vad som passar just dig. Det finns massor av gitarrmodeller som kan användas som Metal.
Fender Gibson, squiremodellerna osv osv.
Min Metalgitarr är en Charvel modell 4 som jag har moddat. Det sitter en Floyd Rose på den och den låter tungt, plus att den är lättshreddad. (he he) Aktiv elektronik gör at man måste byta batterier och det är lite jobbigt faktiskt.
Passa dig för allt för billiga modeller. Min försxta gitarr var en Rockoman De lux, Gibson les paul kopia. Den var gulplätterad och underbart vacker, men den höll stämmningen i en minut och lät som en gnu i vånda. Jag älskade den och hatade den lika intensivt och den försvårade inlärningskurvan för mig eftersom den var svår att spela på. Gör inga sådana misstag. Lägg hellre lite mer pengar och få något som håller måttet!!!