Kalla mig trög, sovit för lite de senaste dygnen, , men menar du Claes att slänga på de-esser på reverbkanalen? Har aldrig tänkt på använda de-esser på något annat vis än på insertkanalen. Med vissa gratismixar man laddat ned får man inte bort de där hårda sss:en hur mycket man än försöker. Så kanske det kan vara en del av lösningen?
Ja - jag lägger de-essern först i den effektbussen, så att man inte får in några hårda sibilanser till reverbet. det är ju inte ovanligt att reverbet ringer lite extra på s-ljuden, så det är något som kan hjälpa en del - och är betydligt bättre än att sänka diskanten i reverbpluggen. Om det behövs, så kan man lägga in en mild kompressor mellan de-essern och reverbet också, för att styra upp signalen lite - och kompressorn kan också göra att eventuella sibilanser förstärks.
Jag brukar däremot inte lägga de-esser som insert på spåret, utan försöker i första hand fixa det genom att vinkla om micken - och i värsta fall jagar jag rätt på sibilanserna i Wavelab och applicerar de-eser precis där den behövs och låter resten av spåret vara orört.
Jag kör med de-essern som följer med Cubase. Den blandar in en fasvänd signal när någon sibilans detekteras, så det är den typen av de-esser som påverkar resten av spåret minst, men jag tar hellre det säkra före det osäkra och letar upp problemställena. Det går ganska kvickt att gå igenom ett sångspår på det sättet, så det är inget betungande.
Körspår gör jag däremot inte så på, utan där kan jag tänka mig att köra de-esser som insert, eftersom körerna ändå ligger mixade längre bak och inte kommer att höras lika tydligt som leaden, så där vågar jag riskera mer...