Jo-jag höll det enkelt i denna.
Kanske jag gör en låt av den när jag har tid och litet mer ideer om hur
, främst trummorna skall fortsätta....
Edit;
The Cat trick of this tuneVad är då den speciella grejjen med just den här jazzen då, vad är the jazzcat trick
om den är så enkel som möjligt ???
Jo-det här är ett fint och användbart trick då man vill spela jazz skalan över en ii-V-I.
Det är min egen lösning och trick fast troligtvis så har många redan spelat så här.
Gör en smart ii-V-I på gitarren och låter ett Db9sus4 stå substitut för Dm7b5 ackordet.
sus ackord är ju "könslösa" varken dur eller moll. De går bra att ibland använda dem som
substitut för dominanter trots att mycket av spänningen,dissonansen, ett sådant ackord skapar
går förlorad. En kadens eller en progression kan låta litet "platt" liksom trots att 2:an i susackordet
söker sin upplösning. Därför fungerar det som substutition för dominanter. Fast sedan Bebop-eran
anses det att sus ackord inte behöver sin lösning i tonikan som i äldre klassisk musik,ragtime och jazz.
Dessutom har detta ackord en b9 ton med vilket bildar ett tritonusförhållande gentemot ackordets p5.
Men ibland fungerar det och låter bra och spännande!! I den här låten innehåller skalan basen och gitarren spelar både
överstigande som understigande tritonusförhållanden så spänningen, drivet i musiken, finns där hela tiden ändå..
(Dessutom lirar jag ii-V-I som en fullständig kvintsekvens (iii-ii-V-I) och har som iii:a bEmaj7#5 (Scoefild ackordet) med där den höjda 5:an bildar ett understigande tritonusförhållande gentemot G tonen, 3:an i ackordet. Så progressionen är fylld av spänning. bEmaj7#5 är också diatonisk till Melodisk moll jazz skala så man kan se det som att hela kvintsekvensen är
hämtad därifrån fast då gör man ett teoretiskt fel. Förklaring kommer.....Alla ackord harmoniserade från Meldodisk moll jazz skala innehåller naturlig spänning utom I ackordet, som kan vara både m7 eller maj7 beroende på musikern/kompositörens tycke och vilja. Detta då de båda ackorden stämmer med skalan)
Vad man vinner på en sådan substutition är att man kan spela jazzskalan över hela ii-V-I då det är diatoniskt till
Melodisk moll jazz skala.
Enkelt och bekvämt utan knepiga skalbyten eller att behöva spela i Harmonisk moll.
Dessutom så hinner man inte byta skala från ett ackord till ett annat i 208 klick, som i denna sång, och där en takt tar fyra ackord så någonting behövde göras om skalvalet skulle bestå.
(The real essence of the Cat-trick of this tune is;)
Man kan se det teoretiskt riktigt, som att jag "lånat" in ii ackordet från Melodisk mollskala i samma tonart
som ii-V-I (som är byggd från Harmonisk mollskala.)och bytt ut det istället för orginalets ii ackord.
Tekniken heter Modal Interchange/Modal mixture - jag har tjatat mycket om den och nu får ni höra den i praktiken
och ni fick tekniken/teorin förklarad för er i dessa sista rader...
Så prova att låna ackord med samma romerska siffra som i orginal tonarten mot annat ackord från någon av de andra mollskalorna med utgångspunkt från samma tonart.
Fungerar även om orginaltonarten är en durskala att låna från molltonarter...
mvh
"If you dont play fast, play it clever"