Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - MOMA

Sidor: [1] 2 3 ... 18
1
Festivaler! / NY FESTIVAL PLANERAS – MEN...
« skrivet: 13.05.2019, 10:12:50 »

Eftersom jag fick så många trevliga röster i senaste festivalen tänkte jag genast knåpa ihop en ny festival med ett inbjudande tema. Ett tema som lockar alla begåvade musikanter till att återigen skapa storverk.
Och då slog det mig, vi har just fått höra massor av riktigt bra musik i senaste festivalen, och många av låtarna var helt nya för mig.

Så, då tänkte jag att vi skulle formulera temat så här: "Plocka fram en av de låtar som du tycker är riktigt bra av en av medlemmarna på KR, som du INTE har samarbetat med. Gör din egen cover-version av låten."

Så då tänkte jag att det är kanske bäst att kolla av med någon om det är en bra idé. Och när jag gjorde det med en av våra medlemmar (anonym), så blev svaret: Nä, de vill göra egna låtar.

Fråga: är det så? Känner ni att ni gärna gör en cover av någon av KR-medlemmarnas fina låter, eller gör ni hellre ett eget alster? Svara gärna kort och koncist så rättar jag mig efter det. Det finns så många teman att hitta på!

Jag invänta med spänning utslaget.

MOMA

2
Färdiga demon / SV: MOMA – James Island
« skrivet: 11.05.2019, 16:25:28 »
Känns precis som man lättar ankar o nu drar vi iväg med skeppet ut i den vida världen..Filmiskt vackert....Det som går att slipa på i denna är trummorna som är obefintliga när dom kommer in hörs nånstans alldeles för långt bak ..överröstas liite för mycket av stråket ..Men det är ju mycket som skall få plats som sagt .Men nu lättar vi ankar o skepp ohoj!! :D

Ja, det finns lite att tweeka på det är sant, och pukorna är nog en av de sakerna. Och det ska väl då göras när det är dags för att läggas in på plats i sviten. Återkommer då:)

Varm tack för kommentar!

MOMA

3
Skön – nästan proggig stil – med massor av gung! Gillar sångmixen med rackarns gediget reverb/delay! Det är FÖR LITE DELAY i musiken idag!

Bra jobbat!

MOMA

4
Färdiga demon / SV: MOMA – James Island
« skrivet: 03.05.2019, 16:32:25 »
Har lyssnat några gånger och den vackra melodin sitter väldigt fint nu!
Jättesnyggt arrangerat och dynamiken är varierad, likaså instrumenteringen.
Mycket fint samspel mellan flöjt och violin. Snygg nyansering när mässingsblåset
gör entré lite längre in i stycket. Har tyvärr inte kunskapen att ge någon konstruktiv kritik,
men jag tycker musiken är högst njutbar!
Kan tydligt se framför mig den råbarkade kaptenen vid rodret, som med fast blick framåt
och med sjöskumspipan i mungipan styr sitt fartyg genom den skummande sjön
alltmedan delfinerna utför sina trippel Salkov över utkiken och de blytunga molnen förebådar
den annalkande stormen.  :rolleyes:
/Asti

Tack! Det var som sagt en övning i filmisk musikstil (som sedan blir en del av Archy) och den har sina skavanker som ska fixas i nästa steg.

Uppskattar som alltid kommentaren, och trevlig helg!

MOMA

5
Nyheter från världen / SV: Nytt album på Spotify från Asti
« skrivet: 30.04.2019, 13:36:24 »
Kul!

Du är verkligen på g på Spotify! Massor av bra låtar. Hur har du gått tillväga? Bar nyfiken!

MOMA (ingen koll alls:)
Jag använder cdbaby för distribution av låtarna till Spotify, Itunes och en mängd andra streaming-siter.
Albumet "self-picked songs" lät jag mastra med hjälp av LANDR. Tyckte diskanten blev bättre av detta.
Vad gäller "Ange lösenord:" och "Leftovers"  laddade jag däremot upp mina egen-mixade låtar utan extern mastring-hjälp,
främst p.g.a. att varje låt kostar ca 100 kr att mastra på LANDR....  :rolleyes: Det duger för min del.  B)
Den senaste, "leftovers" kostade bara $29 totalt (20 låtar) att lägga upp på cdbaby och få distribuerad....
Jag använder en standard-version på cdbaby. Det finns också en pro-version, som går lite längre vad gäller upphovsrätt bl.a.
Den kostar lite mer, men jag tycker framför allt att den är lite "knöligare" att lägga upp, så den har jag skippat.
Du kan ju börja med att gå in på cdbaby.com och kolla! Det finns ju andra siter också som gör samma sak, men jag har inte
kollat upp dom så noga. Det kan ju finnas dom som är bättre/billigare än cdbaby…..

Hmm... master ja. Där har man ju ännu en tröskel att kravla sig över:) Men det är ju lite kul att komponera "en platta" med låtar i rätt ordning och en greppbar helhet.

Ska höra med "mutade myran" om han skulle vara på en övning av något slag. Att mästra över nätet är ju en smidig lösning när man själv inte riktigt kommit till insikt.

Tack för upplägget och tipsen, ska ta mig samman. Och som sagt, det var mycket fin musik väl värd att lägga upp!

Trevlig valborg!

MOMA

6
Nyheter från världen / SV: Nytt album på Spotify från Asti
« skrivet: 29.04.2019, 17:54:47 »
Kul!

Du är verkligen på g på Spotify! Massor av bra låtar. Hur har du gått tillväga? Bar nyfiken!

MOMA (ingen koll alls:)

7
Bra track! Jag har kanske några fotnötter här och där, men gissar att den här pärlan kommer ni att putsa vidare på?
Eller hur? Det är den värd!

MOMA

8
Färdiga demon / SV: MOMA – James Island
« skrivet: 24.04.2019, 16:30:35 »
Otroligt vad det går att få till! Låter fantastiskt bra, det är ju ett himla jobb att få alla instrument och konstellationer att funka tillsammans. Det kan vara nog problem att få rätt sound med gamla sättningen solo- och kompgitarr, bas och trummor.  :D

Varmt tack för positiva kommentarer 91:an!

Det är faktist en del mixjobb kvar, men den ska hänga ihop med ett annat stycke som är snöpligt ofärdigt än, så det blir master "så småningom" (en tidsangivelse som säger mer om mig än tiden:)

Ha det gott!

MOMA

9
Färdiga demon / SV: MOMA – James Island
« skrivet: 17.04.2019, 19:14:33 »
Ja vad säger man var det inte hon som träffade Archibald i Singapore i den där agentfilmen som... nja kommer inte ihåg just nu. Du har ett sinne för teatralisk musik och det går hem väldigt bra, möjligen överstyr den något när orkestern kommer in i början och vid 1:31 eller så. I övrigt helt njutbart och filmiskt. Man KAN nå västkusten med en fiskebåt via Panamakanalen men då vill man ha ett väldigt lugnt på Atlanten.

Via Panamakanalen!?! Och det säger han nu! Måste arra om hela baletten.

Visst är det teatraliskt, men i en övning för just filmisk musik så håller man ju inte igen frivilligt:) Har knepat och knåpat med avsevärt mycket mer asketiskt minimalistiska saker, men de vågar jag inte visa upp än – en bit kvar att lära på den seriösa sidan. Får öva på:)

Tack för kommentar Eddi – det är alltid välkommet!

MOMA

10

MOMA tycker till:

10 p - Låt nr  14.  Om allt försvann – Här finns en genuin känsla som är klockren (lite Paul Simon minsann) Bra arr!
  9 p - Låt nr  16.  Rose Tango – det gungar och det är en skön levande känsla i den här tangon.
  8 p - Låt nr    7.  Cykeln – Kul musik när kul musik är som bäst! Undehållande!
  7 p - Låt nr    4.  Look around in the World – Bra låt med ett bra arr. Välskrivet alster med bra känsla!
  6p – Låt nr    2.   Guitarlelejazz – Faller för sådan här. Tveklöst bra musik med levande känsla och driv.
  5 p - Låt nr    3.  Then What – Också en bra låt med massor av kvalitet. Gillar arret på den här med!
  4 p - Låt nr  10.  Waiting – Fyra poäng för en välskriven låt med kanske ännu mer potential?!?
  3 p - Låt nr    5.  Beautiful horrible World – Gillar stilen och känslan i framförandet. Bra låt!
  2 p - Låt nr    8.  The Queen – Många har lagt höga poäng, och det kunde jag ha gjort – med lite mer arr/mix?
  1 p - Låt nr    1.  Märk hur vår skugga – Lite av en klassiker - vilket år kom den här versionen upp?

Det här var ett riktigt starkt statfält! Och ändå kan jag känna att ett antal smycken från ett flertal KR-medlemmar saknas. Återigen känner jag att en "Årets låt" skulle kunna vara ett återkommande tema vid slutet av 2019 och framåt.
Kul detta!

Fortsätt fylla etern med musik och skaparlust!

MOMA

11
Halvfärdiga demon / SV: slejnard - the fifth season
« skrivet: 09.04.2019, 15:51:08 »
Jag håller med alla! Bra låt. Bra arr. God rock´n roll. Skulle kunna vara dubblat spår på körerna. Skulle kunna vara lite mer solo-gura Men va fasen... det är ju bra!

Grattis till en skön stänkare.

MOMA

12
Färdiga demon / MOMA – James Island
« skrivet: 07.04.2019, 11:29:02 »
Kommer du ihåg den där filmen...med hon som var med i den där...och han som man känner igen som agent i den där serien som gick förut...det är en film med den där klassiska hollywood-storyn om familjen på Irlands ostkust där pappan blir sjuk och sonen ska ta över fiskebåten och det går uruselt och byn hånar honom. Men så träffar han henne, hon som var med i... ja i alla fall så går han till sjöss igen och gör sitt hjältedåd, räddar en annan fiskargubbe och kommer tillbaka till hamnen, där alla nu står och vinkar välkomnande bland de små grå stenhusen. Och så dör pappan men sonen klarar sig i alla fall med henne vid sin sida, hon som var med i den där...

Har ett uselt minne, så jag skrev ihop filmmusiken istället:)

James Island ligger di facto på USAs västkust och ska så småningom mastras och bli en del av Archibald Whims resa. Men dit är det en del fix...

Tankar och funderingar är varmt välkomna som vanligt!

MOMA

13
Halvfärdiga demon / SV: Country nightjam
« skrivet: 01.04.2019, 12:56:37 »
Top notch – det gungar som det ska och man känner att här trivs ett gäng musiker fullt ut. Lite avundsjuk blir man mitt bland sina pinaler i den enmansstudion man så omsorgsfullt snickrat ihop:)

Mycket trevlig lyssning!

MOMA

14
Färdiga demon / SV: MOMA – Mélancolie française
« skrivet: 26.03.2019, 13:15:18 »
Låter väldigt bra tycker jag, vacker komposition. Att just få det låta naturligt av samplade akustiska instrument är om inte annat enormt tidskrävande, i stort sett pillande och justerande av varje midinot. En tanke - klassisk musik brukar ofta inte ha konstant tempo genom låten. Jag provade själv en gång att spela in utan metronom eller använda taktstrecken och tragglade mig genom takt för takt med orkesterinstrument och tyckte det blev väldig skillnad i känslan. Man är ju så van vid modern musik som utgår ifrån och är uppbyggd efter statisk takt. Typexempel med varierande tempo i takten är ju wienervals som kan stanna upp för att sen accelerera när nästa vers sätter igång. Detta som en reflektion bara, fantastiskt snygg låt du gjort!

Tack 91:an!

Det är helt riktigt det du säger. Och just nu sitter jag och fnular med ett tempospår och automation som kan skapa mer liv i kompositionen. Jag har sett andra göra det och det låter suveränt. Själv är jag som sagt i utvecklingsstadiet och har ett antal stapplande steg framför mig:) Hoppas kunna återkommer med något där dynamik och tempo kan vässa känslan ytterligare!

Återigen tack för kommentaren 91:an – det är roligt med musiker som inte fastnar i forumets ordningsregler eller synpunkter på andras ev tillfälliga tillkortakommanden i antal kommentarer, utan fokuserar på goda idéer och tips kring det som intresserar oss på riktigt - nämligen musiken.

Ha det gott och på återhörande!

15
Färdiga demon / SV: MOMA – Mélancolie française
« skrivet: 21.03.2019, 11:00:38 »
Fint stycke du fått till....får en annan vibb från Gudfadern i melodiken men fint och känslosamt... imponerad av satsningen att skriva instrumentalt över mer än fyra takter ;) Vad använder du för ljudbibliotek ? Du har mycket musik inom dig...nice

Allt gott karl

Tack Karl, alltid en ynnest med en god recension från dig!

Jag har under senaste året uppdaterat samplebiblioteken ett snäpp. Tidigare jobbade jag bara med Native, men nu har jag införskaffat Cinematic Studio Strings, Cinematic Solo Strings, Cinematic Studio Brass, Spitfire Studio Woodwinds, Spitfire British Drama Toolkit, Spitfire Albion One och diverse andra fina soloinstrument bl a Joshua Bell Solo violin. Jobbar mycket med relativt torra spår som sedan placeras i gemensam "hall" för att gjutas samman bättre. Framför allt Cinematic-serien är lysande att jobba med. Men det finns så mycket godis där ute:) Stor del av tiden går dock till artikulation och mix...
Just nu går ännu mer tid till Archibald sviten, men så småningom återkommer jag med med klassiska övningar.

Tack för kommentar och allt gott!

16
Halvfärdiga demon / SV: MrG & MrM - Det sovande folket
« skrivet: 10.03.2019, 21:14:08 »
Bra track! Med en mycket säker mix - allt går fram och låten kommer till sin rätt! Vilken daw kör ni på? Bara kul att höra eftersom mixen sitter så klockrent!

MOMA

17
Halvfärdiga demon / SV: 91:an - The one that's been so good to me
« skrivet: 10.03.2019, 21:11:18 »
En upplyftande låt med bra gung och skön genuin känsla! Gillar inte bara kompositionen utan även det enkla naturliga arret som sitter som en smäck!

Grattis

MOMA

18
Färdiga demon / SV: MOMA – Mélancolie française
« skrivet: 26.02.2019, 21:52:21 »
Mycket vackert! :)

Fint förda stämmor med några intressanta kluster. Jag såg dokumentären "Score" för ett par veckor sedan och det låter filmmusik om detta stycke, skrivet av någon driven etablerad filmkompositör. Avancerat arr med med ett enkelt melodiskt centrum. Den "spelade" känslan är stark, vilket bidrar till en levande totalupplevelse, även om samplingarna slår igenom ibland.

Tack för positiva kommentarer. Jag har inte riktigt haft tillfälle att gå in i forumet som jag önskat, men uppkastar att du tycket att det funktar!

Mange tack!

MOMA

19
Allt om kontrollrummet.com / MÅNADENS LÅT? ÅRETS LÅT?
« skrivet: 25.01.2019, 09:05:39 »
MÅNADENS LÅT? ÅRETS LÅT?

Är det inte dags testa en omröstning om Månadens låt på Kontrollrummet? Och när vi kommer till årets slut så är dessa automatiskt med i Årets låt?

(det kanske redan testats med katastrofalt nedslående resultat?)

Vad sägs??

MOMA

20
Färdiga demon / SV: Asti - Vi (klar) - VIDEO
« skrivet: 25.01.2019, 08:58:12 »
Mycket gediget hantverk i en stark emotionell låt.

Som så ofta förr får vi en Mr Asti av bästa märke. Den här produktionen ligger dessutom snäppet över de andra i balans och känsla. Mixen sätter precis de element där de bör ligga och framförandet är ju klockrent!
Alltid härligt att få upptäcka nya låtar som sätter sig - mycket stark kandidat till årets låt redan i januari!

Nu när jag skrev det...skulle inte det kunna vara en tävling för december i Kontrollrummet? Årets låtar?

Om det blir av har vi en kandidat här!

MOMA

21
Vad ska man säga... :unsure:  Detta är så j-vla bra! Höga ambitioner som nås med lätthet! Jag ger mig inte in på detaljer om mix etc - det känns ovärdigt! Jag bara njuter och låter mig dras med... ^_^

Jag lyssnar på mängder av ny prog och symf för egen inspiration, med både kända och okända artister - det du gör hör absolut hemma "där uppe" med IQ, Spocks Beard, Pinapple Thief, Flower Kings, Moon Safari etc! Ditt material är i mångt och mycket ännu starkare än vad de etablerade banden släpper, inte minst tack vare stark känsla och engagemang!

Stråkarna är bland det bästa jag hört i sammanhanget - må vara äkta eller oäkta! Där har jag något att bita i!


Stort och varmt tack för det generösa orden!

Att bli jämförd med dessa namn får att rodna lätt. Kanske skulle jag lägga ut texten om "standing on the shoulders of giants" istället. Jag är inte den som förnyar till avantgarde, det har aldrig legat för mig, men gärna nya melodier, nya arr och texter som berättar något. Att jag sedan satsar mycket på att utveckla det visuella/filmiska i min musik kanske inte kommer som någon direkt överraskning för den som lyssnat, men det är en nisch som jag gillar och som det inte direkt dräller av runt omkring:)

Återigen tack. Det är ett lyft att få respons! (själv sitter jag ibland begravd bland strängar och spakar och lyssnar och skriver alldeles för sällan, men jag ska bättra mig)

Ha det gott

MOMA

22
Väldigt bra det här! Låten lyfter verkligen när refrängen övergår i dur med "We're turning South"!
Violinen tycker jag låter realistisk och bra. En eloge till Bribedant för arret! Jättesnyggt! Mixen känns
också bra, möjligen ligger den akustiska gitarren något högt och stereobilden kunde ev breddas en aning.
Det enda lilla jag har att anmärka på är annars en i mina öron någon lite för "resonant" lågt mellanregister/hög bas
i verserna, som kanske orsakas av den akustiska gitarren eller möjligen basen.... men kan förstås
också bero på min hörsel eller mina PC-högtalare.  :) Ta ingen större notis om detta om ingen annan
påpekar samma sak. Minns att jag kunde få det sådär ibland när jag spelade in akustiska gitarrer.
Det är verkligen spännande och njutbart att följa Archibald Whim på hans musikaliska äventyr!
Ser fram emot fortsättningen!  :)
/Asti

Det är upplyftande att få lovord för något man kämpat med, i synnerhet när det visar sig att personen verkligen lyssnat och tänkt till! Gitarren är kanske lite lite hög, det handlar kanske om 3 db? Jag har ett problem som dyker upp ibland, och kanske någon känner igen det? När du går från mix till master så trycker man gärna till för att få upp volymen, men även om man är varlig för att inte döda dynamiken, så händer väldigt mycket i känslan mellan spåren. Är det någon annan dom upplever det?? Ibland får jag sätta mig och "mixa om" efter mastern! Känns det igen???

Tack Asti för en bra recension!

MOMA

23
Undrade just vart han tog vägen mr Whim. Schysst balans i en låt späckad med instrument och nyanser. Sången en av de bästa från dig so far.
Liten dementi.
Jag har inget med arret att göra, 100% MOMA kred. Jag spelar nog inte heller bas på den här vad jag hör men det hela blev ju najs ändå  B)

Jojjomän. Det är din bas som ligger där den ska! Har den uppdelad i två spår med en "botten" och ett lättare diskant- spår med det sköna lite råa rivet från strängarna. Och bas-arret är tveklöst signerat Bribed Ant. (får man väl ett delikat spår inspelat från myran så använder man det – dumt vore väl annars:)

MOMA

24
Färdiga demon / MOMA – We´re Turning South Archibald Whim III
« skrivet: 11.01.2019, 09:29:25 »
MOMA – We´re Turning South Archibald Whim III

Ok. Så dyker han upp igen, den smått ökände Archibald Whim. Denna gång tycks han sträva över de ryska slätterna i en karavan på väg mot Asien. Den tredje delen är efter massor av trassel mixad och mastrad. Denna gång satsade jag på en melankolisk touch med ett ljus av hopp i refrängen. Bribed Ant ställde upp med arret och inspelningen av basspåret, vilket var ett lyft. Violinen är en Joshua Bell som är ganska svårhanterlig, men om man får till den så är det inte så många som slår Embertone och deras samples.

Eventuella tankar och tips är som vanligt välkomna:)

MOMA


25
Färdiga demon / SV: MOMA – Mélancolie française
« skrivet: 14.09.2018, 13:35:29 »
Mycket vackert! :)

Fint förda stämmor med några intressanta kluster. Jag såg dokumentären "Score" för ett par veckor sedan och det låter filmmusik om detta stycke, skrivet av någon driven etablerad filmkompositör. Avancerat arr med med ett enkelt melodiskt centrum. Den "spelade" känslan är stark, vilket bidrar till en levande totalupplevelse, även om samplingarna slår igenom ibland.

Tack det värmer. Faktum är att jag antagligen kommer göra om violin och helhetsmix i helgen. Har får bra tips här och på VI-control så det är på´t igen;)

Återkommer kanhända om jag känner att det blev det lyft jag hoppades på.

Jag uppskattar dina kommentarer – det motiverar att pilla vidare!

God Helg

MOMA

26
Färdiga demon / SV: MOMA – Mélancolie française
« skrivet: 10.09.2018, 13:59:36 »
Mélancolie française

Ett stycke som började som ett övningsupplägg betitlat "Orchestral II test template" (varför kommer man på så många imbecilla namn? Bara det skulle kunna vara en tråd - säg dina mest korkade arbets-titlar) Det var också tänkt som en liten paus i jobbet med Archy sviten som trots allt tragglar på.
Nå, efterhand lyckades man arbeta sig igenom knepigheterna och fick kontakt med harmonier och skiften som gav en aning mer emotionell känsla än "test template".
Så här är den: "Mélancolie française" i b moll för soloviolin och flöjt. Den har säkerligen sina fläckar, men jag känner personligen att den för egen räkning är ett gott staplande steg framåt. Allt är trakterat för hand och med kvantifiering på långt avstånd (faktum är att det nog inte finns en not som sitter på slaget:)   

All relevant upplevelse och mer eller mindre begåvade tips är som vanligt varmt välkomna

MOMA
Vackert och melankoliskt! Fint arrat och mixat.
Här finns dynamik, men jag skulle gärna vilja ha ännu lite mer av den varan.  :)
Inledningstonerna gav mig vibbar av Olle Adolphsons Trubbel, men hittade snabbt sin egen melodi.
Harmoniföljder och melodi är ganska konventionella och inget man hajar till över, men vackert och avkopplande är det!
/Asti

På spiken Asti! Naturligtvis - i rent övningssyfte lyfte jag de första tonerna ur "Trubbel" (En självklar klassiker och favorit) Sedan byggde jag vidare från ton 5:)
Dynamiken känner jag är relativt ok, dock kan lite rullas av i master till mp3. Halsbrytande variationer att haja till över får nog vänta till ett annat stycke - det här var ett arr- och instrument-test för att vässa skärpan och kunnandet.
Det är infernaliskt mycket att hålla reda på i en orkestrering, redigering och mix i Reaper, men det är hysteriskt kul och ett projekt som jag bygger för att tänja och hålla mitt stackars intellekt i hyfsat skick inför framtiden.

Tack för lyssning och positiva kommentarer:)

Ta hand om dig!

MOMA 

27
Färdiga demon / MOMA – Mélancolie française
« skrivet: 10.09.2018, 10:13:40 »
Mélancolie française

Ett stycke som började som ett övningsupplägg betitlat "Orchestral II test template" (varför kommer man på så många imbecilla namn? Bara det skulle kunna vara en tråd - säg dina mest korkade arbets-titlar) Det var också tänkt som en liten paus i jobbet med Archy sviten som trots allt tragglar på.
Nå, efterhand lyckades man arbeta sig igenom knepigheterna och fick kontakt med harmonier och skiften som gav en aning mer emotionell känsla än "test template".
Så här är den: "Mélancolie française" i b moll för soloviolin och flöjt. Den har säkerligen sina fläckar, men jag känner personligen att den för egen räkning är ett gott staplande steg framåt. Allt är trakterat för hand och med kvantifiering på långt avstånd (faktum är att det nog inte finns en not som sitter på slaget:)   

All relevant upplevelse och mer eller mindre begåvade tips är som vanligt varmt välkomna

MOMA




28
Färdiga demon / SV: MOMA – Archibald Whim – The Prelude
« skrivet: 18.08.2018, 18:53:24 »
Mycket intressant och innehållsrikt stycke! Överlag tycker jag det är riktigt bra gjort; trevliga teman, bra orkestrering, bra dynamikvariationer, snygga stämmor och motstämmor.
Jag kände också att jag behövde lyssna igenom den några gånger för att få en bättre övergripande uppfattning.
Håller med Rattlesnake om vissa saker, bland annat "orchestral hits"-känslan, även om jag tycker det blir ganska effektfullt med bra tryck. Kan även hålla med om att dynamiken i stråkarna ibland kan uppfattas som lite syntetisk. Generellt är stråkarrangemanget riktigt snyggt och realistiskt, men här och där känns det lite syntigt. Troligen dels på grund av att man upplever, som Rattlesnake sa, att dynamiken skapas av rena volymförändringar snarare än faktiskt mjukare/starkare spel. Vet inte om detta kanske bör skyllas på stråkbiblioteket du använder snarare än dig. Syntkänslan förstärks även lite här och där av långa slingor med ren legato där spelarna aldrig får släppa på stråken. Det finns däremot delar av stycket där du på ett snyggt sätt undviker det.
Även pianopluggen skulle kunna ha varit strået vassare, hade önskat ett piano med lite mindre metallisk klang, men det tar knappt bort någon njutning från stycket.
Annars extremt imponerande stycke, och skickligt att kunna hålla lyssnarens intresse uppe i 9 minuter!

Tack BoxC!
Visst är det så. Bibliotek kan vara mer eller mindre vassa i sina detaljer, och i det här fallet är det lite "Kajsa Varg" som gäller. Natives bibliotek har den del att önska, men rätt hanterat kan de säker rulla bra. Så här är det nog en skön mix av "skit bakom spakarna" och spakar som inte räcker till:)
För min del handlar det mycket om att få ner kompositionen på pränt och göra max av det som finns. I dagsläget är jag nöjd, men uppdaterar som sagt resurserna löpande, och försöker öva upp handlaget efterhand.
Den kortare "In the Midst" är kanske en vink var jag är på väg, och kanske att jag uppdaterar även "The Prelude" med nytt arr och nya CSS mfl. Återkommer då:)

Tackar för lyssning och ha det gott!

MOMA

29
Färdiga demon / SV: MOMA – Archibald Whim – The Prelude
« skrivet: 02.07.2018, 09:13:30 »
Fantastiskt genomfört! Att få det låta så realistiskt akustiskt! Det här måste ha tagit enormt mycket tid, men väl använd. Det blir ju ett putsande på varenda midinot vad jag kan förstå för att få det låta så pass. Efter några lyssningar för att hitta något att synpunkta på är en reflektion att kanske man borde låta tempot följa musikens sinnesstämning? Nu är det väl statiskt fram till slutet då det saktar in, eller hör jag fel? Kanske är det meningen, hur som helst, jag är djupt imponerad av ditt verk!

Gracias 91:an!

Det är sant att det tog tid, som Bribed Ant mycket riktigt påpekade så har originaltemat funnits ett antal år, utan att jag rikligt kommit underfund med vad man ska göra med sånt:) Själva arret var mer krävande än tidsödande. Framför allt handlade det om att varje stämma (42 kanaler, 53 med effekter mm) skulle ha sin egen dynamik (volym och expression) så det var mentalt knäckande att ibland råka krana upp något som sedan dränkte fyra andra stämmor, och så börja om igen. Och igen.
Själv är jag mest nöjd med att temat fick ett "hem" – den gjorde sig ganska nära som jag hade det i huvudet. Och det är ganska vettigt resultat i sig.

Tack för lovorden, och vi återkommer med flera delar framöver. Ha det gott!

MOMA

30
Färdiga demon / SV: MOMA – In The Midst Archibald Whim IV
« skrivet: 02.07.2018, 09:04:37 »
Väldigt snygga stråkar med fin dynamik, anslag och utklingande (heter det så?)!
På några ställen ligger någon fiolstämma kvar och ger en "disharmonisk" klang, t.ex vid ca 1.07,
men efter att ha lyssnat några gånger känns det inte fel längre, utan ger i stället en spännande
och inte så tillrättalagd ljudbild. Vid 1:20 skulle jag dock vilja haft en annan ton på cellon/basfiolen!  :)
Blir intressant att höra hur detta funkar i helheten!
/Asti

Tackar för uppskattande kommentar Asti!

Och tack för att du (som alltid) lyssnar så pass väl att du hittar de där detaljerna. Det är sant att vissa toner "släpar", liksom de i vissa klassiska stycken kan komma in tidigare än själva ackordet. Men det är just där mycket av känslan sitter känner jag, man dras in på ett bra sätt.
Sedan är det som sagt ett första publicerat stycke med nya CSSS, och de soloinotrumenten är klart utmanande att få till. Så med mer övning så:)

Tackar för engagemanget och ha det gott så länge!

MOMA

31
Färdiga demon / MOMA – In The Midst Archibald Whim IV
« skrivet: 23.06.2018, 19:45:03 »
MOMA – In The Midst – Archibald Whim IV

Ett kort litet stycke som är skrivet som en lugnare brygga i sviten "The Unpredictable Journeys of Archibald Whim". Den här gången har jag använt Spitfire Labs sköra stråkar och deras filtdämpade piano. I främsta linjen ligger Cinematic Studio Solo Strings, med 1a och 2a fiol solo, viola solo och den helt suveräna cellon längst fram. Efter mycket nitiskt övande är det också premiär för den nya kontrollen Palette för expression och vibrato. Knepigt, men rätt hanterad ger den en helt annan naturlig känsla i spelet.
Varje stämma är sedan inspelad för sig, vilket ger den dynamik som man gärna siktar på:)

Kommentarer och relevanta tankar är varmt välkomna! (fast den är väl kort:)

MOMA


32
Halvfärdiga demon / SV: Asti - (You're drowning in your) Grief
« skrivet: 19.06.2018, 10:22:01 »
Det här gillar ju en sån som jag.

Bra text och ett bra "häng" på sångstycken - innan den förlösande reffen kommer in med sina snygga vändningar. Det här är en riktigt bra låt, med en mycket välskriven sångmelodi dessutom.
Loopen funkar, och kanske skulle den funka ännu bättre om något mer kom in inför eller under refrängen? För variation och bredd? Sedan skulle man kunna bara prova att komma in med trummor i halvtakt under solostycket, vet inte varför, men undertecknad skulle ta 10 minuter och testa:)

Mycket bra låt Mr Asti - igen! Härligt när det kommer bra tracks här på KR!

MOMA

33
Färdiga demon / MOMA – I Have Just Begun – Archibald Whim II
« skrivet: 19.06.2018, 10:11:03 »

MOMA – I Have Just Begun – Archibald Whim II

Så är han då på väg, Archibald Whim. Detta är den andra delen i det som, efter mer eller mindre om och men, ska blir sviten "The Unpredictable Journeys of Archibald Whim" – en smått absurd historia från sisådär 1850 då England fortfarande for runt i jakten på kartans vita fläckar.  Efter att ha lurat skjortan av The Society och de stofiler som drömmer om fjärran expeditioner inser han att detta kanske gå mer än snett. Men då är han redan på väg mot ingenstans, och snön faller över en mörk hamn...

Och jupp, basen är tänkt att vara tung (som en annan generation skulle ha sagt: fett tung:)

Så småningom ska de olika delarna vävas ihop till en helhet, och därför finns lite av temat från "Preluden" med i refrängstycket, tanken är att olika element kommer igen, med en variation efter text och arr.

Tankar och relevanta kommentarer emottages varmt!

MOMA



 

34
Färdiga demon / SV: MOMA – Archibald Whim – The Prelude
« skrivet: 15.06.2018, 09:50:10 »
:wub:

Kan bara applådera idé, ambition och genomförande av detta stycke! Kul, överraskande och trevlig upplevelse!  ^_^  Variationer och "storyline" är riktigt väl genomförda!

"Hemvisten" för stycket är lite svår att bestämma - växlar mellan Clayderman och Ravel (de kromatiska vandringarna). Personligen hade jag gärna hört mer av det senare, med lite fler spännande harmoniska kontraster i orkestreringen.

Varmt tack för lovorden:)

Det är egentligen inte så mycket inspiration från någon specifik tonsättare, utan kanske snarare en tidsanda. Lite åt det romantiska och lätt bombastiska - som man kan tänka sig kring 1850 och den vacklande kolonialismens tidevarv. Allt för att sätta storyn om Archibald i rätt historisk kontext (ha, jag fick in ännu ett knepigt intellektuellt ord!)

Idag är mycket av biblioteken som användes på 1an utbytta, vilket kommer förändra en hel del framöver.

Tack för lyssning och kommentar Hasse!

MOMA

35
Halvfärdiga demon / SV: Wernborg - Du
« skrivet: 15.05.2018, 16:25:13 »
Dan Hylander. Jupp, det var det första som dök upp:)

Bra produktion av en bra låt! Gediget hantverk och en smittande spelglädje. Kände att balansen satt bra i mina lådor med ganska stadig bas som ändå inte dominerade.

För övrigt är det ett jäkligt genomtänkt arr!

MOMA

Sidor: [1] 2 3 ... 18